روايات

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل السادس 6 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل السادس 6 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) البارت السادس

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الجزء السادس

موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)
موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الحلقة السادسة

لا تيأس مهما عظُمت الشدائد وتوكل على الحي الذي لايموت.
يجب عليك الأصرار على مواجهة الشدائد كى تبني ثقتك بنفسك وقدرتك على الصمود بشكل أفضل.
تحدى الاعاقة بقلمى✍️________لبنى دراز
مع إشراقة شمس يوم جديد الساعة التاسعة صباحا
ف بيت فخم و هادي جدا صحيت هدى من النوم واخدت شاور وصلت الضحى وخرجت
عملت الفطار لولادها وقالت
هدى:: صباح الخير ياولاد
چودى:: صباح الخير يا ماما
جميلة ::صباحوو ورد يا دودو
زين
::احلى صباح على عيونك يا مزتى ..يا حبة جلبى من چوة
هدى:: مزتى ؟! وحبة جلبى ؟!انت يا ولد مش هتعقل و تتعلم تتكلم كويس.
زين :: بعد الشر عليا من العقل يا لهطة الجشطة انتى يا جلبى.. امووواه😘
جميلة ::جرا ايه يا هدهد ؟!..انتى طبيعية ؟! تؤتؤتؤتؤ ..زين يعقل؟! ده يمووت فيها يا مامتى ههههههههههه
چودى::وبعدين بقى مش هتعقلوا شوية انتوا الاتنين ولا اييييه
زين وجميلة:: ف نفس واحد سيبنالك انتى العقل يا كبيرة يا راسية
هدى:: طيب يلا بطلوا دوشة وافطروا علشان نروح نزور خالكم محمود ..
واثناء الفطار بتتصفح هدى الفيس زى عادتها ..وفجأة صرخت ..منة ..لاااا ..ياااارب
ولادها :: مالك يا ماما في ايه بتصرخى ليه كدا .اديتهم هدى الفون وكان فيه صور الحادثة صورة منة اول صورة مكتوب تحتها انها ف حالة خطيرة ..
اتصلت ع خالها علشان تتأكد من صحة الخبر
چودى:: ررررن …رررررن ومافيش رد ..اتصلت مرة تانية وقبل نهاية المكالمة تم الرد
الووو.. خالووو.. ايه الخبر اللى ع النت ده ..منة عملت حادثة؟
محمود:: بحزن وألم :: أيوة يا چودى يابنتى ..أختك. منة عملت حادثة .. ادعيلها يابنتى ربنا يهون عليها الصعب اللى جاى ف حياتها
جميلة :: شدت الفون من چودى وبعياط خالووو منة يا خالووو بيقولوا حالتها خطيرة انا عايزة اشوفها اطمن عليها ارجوك
محمود:: احنا هننقلها مستشفى الامل .. عند دكتورة سلوى الشرقاوى والدة هدير ..
لانها كمان معاها هى والكابتن أيمن ف نفس الحادثة ..تعالوا على هناك ..جميلة يابنتى منة محتاجة كل حبايبها جنبها عشان تقدر تعدى المرحلة الصعبة دى ..قال كلامه ده وقفل الخط .
بقلمى✍️__________________لبنى دراز
فـ ڤيلا الشرنوبى
ماهى:: مع شلتها
بتضحككككك هههههههههههههه ههههههههههههههههه يااااااااه اخيراااا هرتااااح
يسرا:: الله الله ..ايه الحكاية شكلك فرحانة ..ما تضحكينا معاكى يا ميمى
ماهى:: اخيييرا خلصت من اللى اسمها منة ..يااااه يا ايسو مش قادرة اوصفلك فرحتى قد ايه
روبى:: وهى بتلعب بـ تليفونها وانتى فرحانة اوى كدا ليه ياست ماهى ..دى واحدة عملت حادثة وشوية هتخف وترجع
ماهى:: انتى غلبانة اوى ياروبى ..منة مش هترجع خاااالص ولا هتمشى تااااانى خلااااص ههههههههههه منة اتشلت وعجزت وقاعدة محبوسة ف كرسى بعجل ههههههههههه
يسرا :: مش معقول اتشلت؟! ..وأيمن وهدير حصلهم ايييه؟
ماهى:: بغيييظ..كان نفسي تموو*ووت
بس مش مهم خلاص..المهم انها خلاص اندفنت بالحياة
روبى :: انتى شمتانة فيها ؟! حراااام عليكى يا شيخة ..تشمتى فيها كدا .. وافتكرى ان ممكن تبقى يوم زيها الدنيا دوارة يوم ليك ويوم عليك.
يسرا :: بتذكر ..
“فلاش باك”
ماهى:: لـ يسرا مابقاش ماهى الشرنوبى ان ماندمتهم الاتنين.. بقى يرفضنى علشانها
يسرا:: هتعملى ايه يا ماهى.. عرفينى ناوية ع ايه بالظبط
ماهى:: سرحت بتفكيرها شوية وسكتت ..وبعدين قالت بكرة تسمعى كل خير عن سى أيمن وحبيبة القلب بتاعته
و عملت مكالمة فون وقالت كلمة واحدة ..نفذ ..وقفلت الخط
يسرا:: مش فاهمة حاجة وسألت ماهى و لكن
ماهى:: ………….مافيش رد
“نرجع للوقت الحالى”
يسرا:: انتى ورا الحادثة دى يا ماهى مش كدا ؟!
ماهى:: أيوة ..انا اللى وراها وهفضل وراها لغاية ما تم*وت خااالص
روبى:: انتى اللى عملتى كدا ؟!..انتى ازاى كدا ..ازززااااى مستحملة نفسك ..اززززااااى قادرة تأذى بنت زيك كل ذنبها انها متفوقة ف حياتها و انك غيرانة منها.. ومش بس منة ده انتى أذيتى كمان هدير وكابتن أيمن اللى المفروووض انك بتحبيه. .ازززااااى فهمينى ..انتى يا ماهى ..يطلع منك كل ده!
ماهى:: اه يا روبى ..اااااه انا اللى عملت كدا ..انا اللى خططت وأجرت اللى ينفذ.. بس كنت عايزة أذيتها هى وبس مش أيمن ولا هدير.
“فلاش باك”
قبل الحادثة بيومين
ماهى بعد التمرين ف كافتيريا النادى قاعدة بتفكر ازاى تخلص من منة وشافت نادر جاى بيقرب عليها .
استوووب ..
نادر زيدان / ٢٥ سنة مهندس فاشل رغم انه ابن رجل اعمال معروف وغنى .. بس بيحقد ع أيمن لانه متفوق وناجح ف حياته .
نرجع نكمل الـ”فلاش باك”
نادر:: هاى.. ماهى .. قاعدة لوحدك ليييه..
ماهى :: هاى .نادر ازيك.. قاعدة مستنية يسرا و روبى
راحوا مشوار وجايين
نادر:: بخبث ..ايه بقى الجميل ماله ..شكلك مش ع بعضك ..فى ايه
ماهى:: بغيظ.. متغاظة اوى من اللى اسمها منة دى واكلة الجو ف الفريق خصوصا أيمن ..بص كدا..
نادر:: بص وراه وشاف منة وهدير وأيمن ضحك وهزار ومش هاممهم حد .. ورجع لـ ماهى..شكلهم كدا مول*عين فيكى ههههههههههه
ماهى:: بغيظ ونرفزة ناااااادر ..وبعديييين ..ايييه مول*عين فيا دى ناقص تقول معلمين عليا كمان..
نادر:: الله الله ..ماتهدى يا قمر كدا ..هو فى حد يقدر يعلم ع ماهى الشرنوبى ..ده يبقى كتب نهايته بإيديه ..
ماهى:: فـ اللاوعى ..فعلا هى كتبت نهايتها خلاص .
نادر:: برنسيس ماهى تؤمر ..والعبد الغلبان ينفذ
ماهى:: انتبهت..انت قولت ايه دلوقتي ؟ قول تانى كدا اللى قولته ده
نادر:: قولت أؤمرى يا برنسيسة وانا أنفذ.
ماهى:: عايزة اخلص من حبيبة القلب اللى واكلة عقل وقلب أيمن..يااااه لو تتخط*ف او تتق*تل ..بس ازاى ازاااااى
نادر:: بخبث.. قلبى سيبيها عليا ويومين اتنين بالظبط وتسمعى احلى خبر
ماهى :: بجد ؟! بجد يا نادر تقدر تخلصنى منها.
نادر :: اكيييد يا حب ..ناااادر دايما تحت أمرك وفـ خدمتك ..بس انتى أؤمرى ..
بعد يومين ..يوم الحادثة الضهر
فون ماهى رن وكان نادر
ماهى:: الوو ..نااادر ..عملت ايه
نادر:: اتفقت مع واحد يخط*فها او يقت*لها زى ما قولتى ..بس عايز كتييير
ماهى:: مش مهم ياخد اللى ياخده كل اللى هو عايزه بس ينفذ النهاردة بعد التمرين
نادر:: اشطااات ..هبلغه يستنى ع باب النادى واعرفه شكلها.
ماهى:: خلاص استنى منى اشارة ..سلام .وقفلت الخط.
“نرجع للوقت الحالى”
يسرا:: يخربيت دماغك يعنى المكالمة اللى قولتى فيها نفذ ..كاان ناااادر صاحبنا ..هو اللى بيساعدك بس ازاى ..ولما قولتيله يخطفها .. ليه العربية اتقلبت بيهم ..كلهم
ماهى:: الغبى قولتله يخطفها قبل مايخرج أيمن بالعربية من جراچ النادى وست الحسن بتخرج تستناه ع باب النادى لغاية مايطلع بالعربية وتركب معاه ..بس طلع غبى وأجر راااجل غبييييي زيه وقطع فرامل العربية
روبى :: بتسمع ومصدومة ومذهولة ..اززززاااااى بنت تفكيرها يوصل لـ كدا ..ده تحريض ع الق*تل .. ليييييه عملتلك ايييه منة علشان تفكرى تقت*ليهااا ..لاااااا مش ممكن انتى اكيييد مش طبيعية.. قامت وقفت وبصت لـ ماهى.. انا ازاى اتخدعت فيكى كدا انتى مش ممكن تكونى بنى أدمة ..انا ما يشرفنيش تكونى صاحبتى ..من النهاردة مش عايزة اعرفك تانى ..انا ماشية ومن غير سلام
ماهى:: رووووبى ..اوعى تفتكرى انى همسك فيكى ..بس لو حرف من اللى سمعتيه..طلع برة البيت ده ..صدقينى مش ضامنة نفسى.
روبى:: انتى بتهددينى ؟
ماهى::سميها زى ما تحبى ..بس انا قولتلك ..علشان ماترجعيش تزعلى مني..
روبى:: بقوة..انا مابتهددش ..وطبيعى جدا اللى تأذى بنت زيها سهل تعمل اى حاجه وكل حاجة ..وسابتها ومشيت.
بقلمى✍️_______________لبنى دراز
فـ المستشفى وصلت
هدى و ولادها چودى وجميلة وزين وكانوا منهارين جدا من كتر العياط وشافت اخوها جريت عليه
هدى:: محمود ..طمنى ..منة مالها ..بنت اخويا فيييهاااا ايييييه. ..
زين:: شاف محمد ومصطفي منهارين وقف معاهم يحاول يطلعهم من اللى هما فيه..
چودى وجميلة ماسكين ايد خالهم ومراته وبيطمنوا عليهم
محمود:: مش عارف يا هدى التشخيص اللى اتعمل بعد الحادثة قالوا انها اتشلت ..يعنى بنتى ..خلاص كدا يا هدى مش هتمشى تانى
منى:: فراشة حياتى ..بنتى اللى كلها حيوية ونشاط.. خلاص يا هدى ..بنت اخوكى خلاااص راح مستقبلها ..بنتى خلاااص اندفنت بالحياة ..ومش عارفة هتواجه الناس ازاى ..بنتى ياهدى كانت اكتر حاجة بتضايقها انها تشوف نظرة عطف او شفقة من حد ..هتواجه الدنيا ازززززااااى يا هدى ..
هدى:: بعياط.. وحدى الله يا منى ..منة قوية وأكيد هتقدر تتحدى وتواجه صدقينى ..وهتقولى هدى قالت وبكرة افكرك
منى:: لا إله إلا الله سيدنا محمد رسول الله.. يارب يسمع منك ربنا يا هدى ..قلبى واجعنى عليها اوى
_________________
فـ أوضة أيمن فـ المستشفى
الدكتور:: يا كابتن أرجوك أهدى شوية ماينفعش كدا ..انت أصابتك بسيطة ..بس لازم راحة.
أم أيمن:: قوله يا دكتور ..انا تعبت معاه مش.. قادرة عليه زى ما حضرتك شايف كدا..
أيمن:: مش ههدى يا أمى ..الا لما اطمن ع منة ..انا السبب ف اللى حصلها ..انا اللى زقيتها ..ودى عربيتى ..يعنى كنت انا المقصود يا أمى
الدكتور :: لااازم تهدى عشان تخف وكسرك يلم بسرعة والا هضطر اديلك مهدئ ..ودى حاجة انا مش بفضلها
أيمن:: قولتلك مش ههدى و وسع سيبنى أخرج اروح اطمن عليها ..
الدكتور:: يا أيمن ..لو سمحت لازم تهدى علشان الكسر يلم ماينفعش تدوس عليها واللى عرفته انك من وقت الحادثة وانت واقف عليها وكدا غلط
أيمن:: أرجوك يا دكتور اطمن علي منة بس وهرجع تانى ارتاح أرجوووك
الدكتور:: واضح انها تهمك .. لدرجة ان تخاطر برجلك ..
أيمن:: بشروود.. تهمنى اوى اوى ..انت ماتعرفش هى بالنسبة لي ايييه. انا حياتى كلها من غير وجودها ما تساويش.. روحى من غيرها مش عايشة..انا من غيرها ميت بالحياة..
الدكتور:: تمام ..هديلك مسكن قوى علشان تقدر تدوس ع رجلك بس ماتحمّلش عليها والافضل تقعد ع كرسى متحرك لغاية ماتروح وترجع تانى
أيمن :: لا هروح ع رجلى ..بس أرجوك بسرعة هات المسكن.
خرج الدكتور وبعت مع الممرضة المسكن وكان حقنة قوية المفعول اخدها أيمن وقام يروح لمنة يطمن عليها
بقلمى✍️__________________لبنى دراز
عند هدير ف نفس المستشفى
هدير:: بتسأل.. ماما انا هفك الجبس ده امتى .. عايزة اطمن على منة
سلوى:: حبيبتى ..لسة شوية ع فك الجبس وارتاحى يا قلب ماما ..منة ان شاء الله هتكون بخير وانا هتابع معاها وانتى عارفة ان المستشفى هنا فيها احسن واكبر دكاترة المخ والاعصاب ..وأكيد هيعملوا كل اللى يقدروا عليه عشان ترجع تقف تانى ع رجلها
هدير :: عايزة اشوفها يا ماما لو سمحتى ..أرجوكى
سلوى:: حاضر يا حبيبتى ..هخليكى تشوفيها
________________
فـ أوضة منة
الدكتور:: ازيك يا منة ..عاملة ايه النهاردة.
منة :: الحمدلله
الدكتور :: ايه ده بقى .. الحمدلله وبس و مبوزة كدا..انا بلغنى انك بتتكلمى كتير وتعملى دوشة
منة::……………..
محمود:: منة دى ضحكة قلبى ..يا دكتور وتعمل اللى هى عايزاه
الدكتور :: طبعا طبعا و بيكشف ع منة.
منى:: خير يا دكتور أرجوك طمنى
الدكتور:: والله يا جماعة الموضوع هياخد وقت ولازم نتأكد من التشيخص المبدئى ونعمل فحوصات اكتر دقة بعدها هنقرر هنعمل عملية ولا اتنين ..ان شاء الله خير ماتقلقوش
منة :: بس انا مش عايزة اى فحوصات..انا عايزة ارجع بيتنا .. تعبت من المستشفيات
أرجوك يا دكتور اكتب لى خروج
محمود :: بأندهاش.. انتى بتقولى ايييه ..ازاى يعنى مش عايزة فحوصات
منى:: يابنتى ماتوجعيش قلبى عليكى..
منة:: ……… مافيش رد
ف نفس الوقت اتقابل أيمن وهدير ع باب اوضة منة ودخلت هدير مع سلوى وعادل
هدير:: قربت وحضنت منة من غير كلام ودموعها مغرقة وشها ومنة بأبتسامة حزينة خرجت من حضن هدير و مسكت وشها بين ايديها وقالت الحمدلله يا هدير انا كويسة أطمنى و…..
وسكتت ونزلت ايديها وغمضت عينيها بوجع ع نفسها
وأيمن من ع الباب متابع الموقف هو و أمه
أم أيمن:: خبطت واستأذنت بالدخول
منى :: اتفضلى يا أم أيمن ..تعال يا أيمن اتفضل
أم أيمن:: مش عارفة بصراحة اقول ايه ..بس كل اللى اقدر اقوله ربنا يتم شفاها على خير ويطمنكم عليها .. و…
منى :: حست ان أم أيمن حاسة بالذنب علشان منة كانت مع أيمن ف العربية وقطعتها بوجع ف قلبها يا أم أيمن ده قدر ربنا ..قدّر الله و ما شاء فعل ..ومع أيمن او من غيره كان هيحصل واحنا راضيين بقضائه ..الحمدلله ف السراء والضراء
أيمن:: صدقينى يا طنط انا معرفش اللى حصل ده حصل ازاى ومعرفش لغاية دلوقتى هل الفرامل انقطعت بفعل فاعل ولا كان فيها عطل مع انى دايما بكشف ع العربية ..بس فعلا انا مش عارف ..وانا قولت كدا ف التحقيقات وقت الحادثة لما فوقت ..بس برضوا أكيد مش هسكت ع حق منة وهدير حتى لو انا المقصود هجيبلهم حقهم لو اتأكدت انها مقصودة
بقلمى✍️__________________لبنى دراز
ماهى:: نااااادددرررر ..مش هررررحممممك ..لو أيمن حصل له حاجة
نادر:: بغييظ.. متخافيش اوى كدا يا برنسيسة ..طلع منها زى القرد ..مع انى كان نفسي يغوووور فيها ..بس ملحوووقة
ماهى:: باستغراب ..قصدك ايه ..انت كنت قاصد تقطع الفرامل ..
وتمسك ف نادر تشده من قميصه..اننننطق اننننتتتت كننننت قاااااااصد تمووووت أيمن ..طب لييييييه
نادر:: بغيييظ.. بينزل ايد ماهى بأيديه الاتنين.. لانه واخد مني الانسانة الوحيدة اللى حبيتها.. منة دى بتاعتى انااااا مش هووو… كان لااااازم يمووووت بس لسة ليييه عمرررر
ماهى:: انا هوديك ف داهية هبلغ عنك ..
نادر :: بضحكة خبيثة .. هاهاهاهاهاهاهاهاها.. ف الهوا سوا ياقلبى ..مش هرووح لوحدى ..خليكى عاقلة ياقطة..كل اتفاقتنا متسجلة
ماهى:: باااابى مش هسيبك
نادر:: بنفس الضحكة هاهاهاهاهاهاهاهاها
.
.
بقلمى✍️________________لبنى دراز
الممرضة:: استاذ محمود لو سمحت الدكتور عايز حضرتك فـ العمليات ضرورى
محمود :: بخضة..منة جرالها حاجة…..
الممرضة::……….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *