روايات

رواية انا والظابط الفصل الثاني 2 بقلم منة ممدوح

رواية انا والظابط الفصل الثاني 2 بقلم منة ممدوح

رواية انا والظابط البارت الثاني

رواية انا والظابط الجزء الثاني

انا والظابط
انا والظابط

رواية انا والظابط الحلقة الثانية

مني:ياااه أخيراً الامتحانات خلصت الواحد حاسس إنها كانت غمه و إنزاحت… الحمدلله يارب.
ميرا: آه والله يا موني كأن الواحد كان شايل هم جبال.
إنجي صديقتهم :بمزاح…إيه ده مين بيتكلم الأوائل علي الدفعه أربع سنين.
ميرا:بمزاح.. وهي تقلد نسمه.. (الله أكبر الله أكبر).
مني:بضحك.. وأنا أقول القر ده منين أتاريها جيجي.
ميرا: بأنتباه…موني أخدتي بالك إن نفس الموقف ده حصل معانا الصبح وأحنا جايين الكل كان مركز معانا..
مني: أيوه..يا ميروو معرفش مالهم دول ؟
إنجي: بأستغراب..متعرفوش إزاي دي ميرا بقت ترند و الفيد اللي اتصور إمبارح وهي بتضرب المجرب مكسر السوشال ميديا.
ميرا: ينهار أبوكو أسوح…يعني البلد كلها شافتني وأنا متثبتته ؟
أنجي:بضحك…ايون يا ميرو ولا أقولك سوبر ميرو هههه.
بنت:لو سمحتي لو سمحتي حضرتك الانسه اللي في الفيد بتاع الفتاة الخارقه ؟
مني: ببلاهه..فتاة خارقه..واكملت ل ميرا .. ردي يا خارقه .
ميرا: بهمس ل مني ..حاسه الموضوع كبر صح ؟
مني: بأستهزاء..حاسه مش متأكده ؟
ميرا: تب بم إننا وصلنا للمرحله دي ف مينفعش فيها غير تصرف واحد ..إجروووووو
جريت و جري وراها مني و إنجي..
إنجي: بضحك..خلاص كفايه مبقتش قادره هموت من الضحك و الجري مع بعض ..هههههه
مني: وأنا والله..هههههه
ميرا: بضحك..عندي إحساس بيقول إن في مصيبه هتحصل كمان..ههههه
وماهي إلا ثواني حتي رن هاتفها.
مش قولتلكم…أهو ماهر بيرن فيديو كول..
ردت…الوو
فوزي حبيب أخوك عاش من سمع صوتك يا راجل.
ماهر: ببرود علي غير عادته..هتحكي ولا أعرف بنفسي ؟
ميرا:بمزاح.. والله يا ماهري يا قمري طالما قولت كده يبقي أنت شوفت الفيد صح ؟
ماهر: أيوه يا بجره شوفت الفيد…إزاي يا حيوانه إنتي تحطي نفسك في موقف خطير زي ده مفكرتيش فينا ممكن يحصلنا إيه لو إنتي ولا البجره التانيه جرالكم حاجه ؟
مني: قاطعته بمزاج…تسلم يا حبيب أخوك.
ماهر: بغيط..ماشي يا بقره منك ليها لما أجيلكم.
ميرا: بأستغراب..تيجي فين يا ماهري هو إنت فين ؟
ماهر: في الشركه بخلص أوراق الصفقة و متقلقيش يا قلبي حجزت أول طائره نازله مصر و جيلكم يا بقرر بقاا يا بت منك ليها أغيب عنكم أسبوعين تعملوا بلاوي…الصبر الصبر بس..
مني: اللاااه يا فوزي أنت مصمم إننا اللي غلطانين ليه؟ ده هو اللي مجرم حيوان مشفش بربع جنيه تربيه.
ماهر: حبيبتي أنا عارف إنكم مغلطوش إنتم إخواتي اللي بثق فيهم وبنات عيلة الدهشوري اللي يقفوا وسط مليون راجل.. بس أنا خايف عليكم..
يتنهدد..أنتم مش عارفين إحنا بنحبكم و بنخاف عليكم إزاي دا لو ميار ولا منه عرفوا إنكم كنتم في خطر ممكن يجرالهم حاجه من الفكره..
ميرا و مني مع بعض في نفس الوقت وكان شكلهم جميل…إحنا أسفين يا ماهري مش هنعرض نفسنا للخطر مره تانيه..
ميرا: يا ماهري إحنا كمان بنحبكوا آوي أنتم عيلتنا وأغلي ناس في حياتنا..
مني: أيوه يا ماهري أنت عارف بنحبكم قد أيه ..متزعلش مننا بقااا وفك البوز ده لانه مش لايق عليك..
ميرا:وبالنسبة ل منه و ميار متقلقش عليهم يا سيدي لأنهم مش هيعرفوا حاجه لغاية ما نروح ونبقاا نحكيلهم بنفسنا..فك بقاا.
ماهر: بضحك هههه…خلاص خلاص دا إنتم شكلكم يموت من الضحك وأنتم شبه الأطفال كده…بالله مين يصدق إنكم في أخر سنه وهتتخرجم..
إنجي:بضحك.. والله يا ماهر معاك حق أنا نفسي صحبتهم من 4 سنين و مش مصدقه إن الشكل ده المفروض شكل طالبات جامعة في السنة الأخيرة.
ميرا:ببلطجه…جرا أيه يلااا منك ليهاا أنتم هتقلبوها تريقه علينا ولا أيه ؟
مني:بغيظ..خلاص يا سيد المعلمين شوية عيال و غلطو.
إنجي: بضحك هههه…لا و المشكلة اللي يشوفهم يقول عليكم كيوت.
ماهر: بسرحان..والله محد كيوت و قمرر إلا أنتي .
إنجي: بخجل و توتر..احم تب سلام يا بنات هروح أنا بقاا..
ومتنسوس خروجة بكرا.
ميرا: سلام يا جوجو..واكملت مع ماهر بعد رحيل إنجي…مروان يا حبيبي أنت عبيط صح..؟
ماهر: بنت عيب أنا الكبير..
مني: بتغيظ فيه..لا مش أنت الكبير..ماجد الكبير
مروان: أنا أكبر منكم ب 4 سنين يا بنتي
ميرا: ايوااا هنسيب الحمار و نمسك ديله صح..متتهربش يا مارو.. أيه اللي أنت هببته ده ؟
ماهر: بغيظ..بت إنتي وهي متعملوش عبط إنتم عارفين اللي فيها وإني متنيل علي عيني بحبها.
مني: وأخيراً إعترفت يا مارو..يا راجل دا أنت طلعت عين البنت وعيناا معاكم..
ميرا: بفرحه..هاا بقاا يا مارو هتعترفلها إمتي؟ ولا هتخطبها الاول؟ لا بص أنا المهم عندي البس فستان ف متفرقش ولا أقولك أعملوا فرح علي طول أسهل…
ماهر: بمقاطعة..بس حيلك يا سكر دا كله..
أنا لازم أعترفلها الأول و بعدين نجيب العيلة كلها ونيجي نطلبها وطبعاً مفيش غير إخواتي حبايبي هم اللي هيسعاعدوني..
مني: نساعدك أزاي؟
ماهر :أحبك وأنتي مصحصحه معايا يا موني..
بصو بقاا أنتو مش لسه متفقين علي خروجه بكره قبل ما ترجعم البلد ؟
ميرا: اه
ماهر: حلو وانا بكره الصبح باكر هكون وصلت مصر و أنتم تتفقوا معاها و تروحوا مطعم***** و أنا هكون مرتب كل حاجه هناك ..اشطااا
البنات بحماس..أشطاا يا مارو.
ماهر: حبايب أخوكم ..سلام مؤقت أنا بقاا أخلص أوراق الشغل هنا علشان الحق أوصل في الميعاد..وغمز لهم..
اه قبل مقفل بالنسبة للفيد متقلقوش أنا بلغت فرع السوشال في شركاتنا اللي في مصر وهما أتعاملوا مع كل حاجه من أول ما كلمتكم..يعني زمان كل حاجه خلصت..
البنات بضحك.. يعيش ماروو يعيش يعيش
قفلوا معاه وهما بيضحكوا و راحم شقتهم وهما مبسوطين وفرحانين لأخوهم وصحبتهم الوحيده إنجي..
لأنهم بيحبوا بعض من زمان من أول مره شافو بعض تقريباً حب من النظره الاولى يعني..
‏ بس حبهم كان مختلف عن أي حب لأن الاتنين مفكرين حبهم من طرف واحد يعني ماهر مفكر إنه بيحب إنجي وهي مش بتحبه و العكس صحيح..
الحقيقه إن إنجي و ماهر بيحبوا بعض جداً بس خايفين يعترفوا لبعض يخسروا بعض أو يعصوا الله في علاقه محرمه..

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في مركز الشرطه
تحديداً في قسم مكافحة المخدرات
ياسر: بضيق..أوف بقاا فين أم الفيديو مش موجود ليه و لا حتي النسخه اللي حفظتها ع الفون موجوده..؟
كان نفسي أشوف الشقلبه اللي أتشقلبها زي الشوال..
شخص من خلفه بعصبيه..هممم زي الشوال هاا ؟
ياسر: بسرحان…أيوه أنت مشوفتش وهو بيتشقلب و البنت بتحدفه زي الشوال كده وو و و ..
الشخص..ويأتري بقاا هو مين ؟
ياسر: وهو يبتلع ريقه بصعوبه…باشا باشا مصر منور والله نورت مكتبي المتواضع.
الشخص: ببرود…مقولتليش برضو..الشوال اللي اتشقلب ده كان شوال إيه ؟
ياسر: بمزاح..بطاطا يا باشا بطاطا مسلوقه..ههههه
الشخص: بغضب.. أطلع برا يا ياسر وفي خلال خمس ثواني تكون جايبلي كل المعلومات اللي طلبت منك تجمعها عن صالح المغربي
ياسر: هوا يا كبير…وفي خلال ثواني كان يعود وهو يحمل معه فلاشه…
إمسك يا كبير دي فلاشه عليها كل المعلومات عن صالح المغربي و كل اللي بيشتغلوا معاه..ودي ورقه فيها عنوان الست والدة المجرم اللي مات
الشخص: بأستغراب… الإجتهاد ده غريب عليك…ثم أكمل برفعت حاجب …أكيد موصلتش للمعلومات دي لوحدك صح؟
ياسر: للصراحه يا كبير طلبت مساعدة صاحب لياا
الشخص: و صاحبك ده أمان ؟
ياسر:بمزاح.. عيب عليك دا صاحب ياسر القحطاني و أذكي عضو في فريقه .
الشخص:بغضب… وهو بيشوف المعلومات…يا إبن ***** كل المصائب دي تطلع منك يا *** نهايتك علي إيدي إن شاء الله
ياسر: حد كان يصدق إن كل الشر ده يطلع من واحد زي ده
الشخص: المهم دلوقتي يا ياسر عيزين نخطط صح للقضيه دي..لأن أي حركه غلط هتقلب الرأي العام علينا..
ياسر: بابتسامه …أنا معاك ع الموت يا صاحبي..بس المهمه دي مش هتبقي سهله..
اللي قدر يضحك علي عقول الناس الفتره دي كلها ويقنعهم إنه ملاك وهمه مصلحة الشباب وهو شيطان بيدمرهم بالمخدرات من غير ما الحكومه تعرف عنه حاجه ده أكيد حد مش سهل و الأكيد أنه مش لوحده وفيه مناصب في البلد متورطه معاه..
الشخص: بتفكير.. معاك حق يا صاحبي هو مش لوحده وفي رؤؤس كتير في البلد متورطه معاه في تجارة المخدرات ومش بس كده أنا شاكك إن في ناس بتساعده من برا البلد كمان..
ياسر:بغضب.. تب و الحل هنسيبه يدمر في بلدنا ؟
الشخص: متقلقش يا صاحبي..أنا هتصرف
ياسر: مش لوحدك يا كبير..أنا معاك أنا و فريقي معاك
الشخص: برفعت حاجب..ومن إمتاا الحكومه ليها دخل في شغل المخابرات ؟
ياسر: بهزار .. مخابرات علي نفسك ياعم…وبعدين دا شغل مكافحة مخدرات… عني شغلنا إحنا
ثم أكمل بجديه… دي مصلحة البلد مش مجرد شغل وبس
الشخص: تمام يا ياسر جهز فريقك و نتقابل في مبني المخابرات.
ياسر: تمام يا كبير ..
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في مبني المخابرات
ياسر : ل فريقه…يا شباب زي ما أنتو شوفتو كده القضيه دي مش عاديه القضيه دي مش زي أي قضيه مسكناها قبل كده لا دي أكبر..
ودي مش قضيتنا لوحدنا دي قضية جيل كامل هيضيع لو القضيه دي فشلت..
أنا أخترتكم أنتم بالذات لأنكم أكفاء ظباط في مكافحة المخدرات أنا واثق فيكم وفي قدراتكم..جاهزين للقضيه ؟
عابد: جاهزين بإذن الله
أحمد: جاهزين بإذن الله
مازن: جاهزين بإذن الله…طول عمرنا فريق واحد و أيد واحده للنهايه
ياسر: هي دي الروح يا شباب…أحب أعرفكم ده ليث صاحبي و رفيق عمري وهو أساس المهمه دي هو وفريقه أكفاء رجالة المخابرات في البلد .
ليث: أهلا يا شباب…أنا المقدم ليث الهواري و دول أعضاء فريقي ( فريق الصخر )… ( عاصي و وليد و خالد )
زي ما ياسر قالكم القضيه دي مش هتبقي سهله ولا مجرد قضيه ف علشان كده جه قرار من الوزارة أننا نضم لينا أقوي رجالة مكافحة المخدرات..
أنا واثق في الرائد.. ياسر وفيكم و هيبقي معانا عضو كمان في الفريق…وهو المقدم ماجد الدهشوري.
عاصي:بذهول.. ماجد و هيشتغل مع فريق ؟
وليد: ماجد و مع ليث دا أحنا هنتفرم يا شباب.
خالد: هو أنا سمعت صح يا شباب ؟
عابد: كلكم مصدومين يبقي أحنا سمعنا صح
أحمد: أيه اليوم الفل ده يا ولااا هنشتغل
مع فريق الصخر و الليث لا ومش بس كده دول كمان جيبين
ماجد الدهشوري بذات نفسه … دا إحنا هنشوف أيام طين .
مازن: بهدوء…علي حسب المعلومات اللي جمعتها ف المهمه صعبة .
ليث: بجديه… إحنا قدرنا نوصل ل شوية معلومات عن الرأس الكبيره في القضيه وهو صالح المغربي بس موصلناش لدليل ملموس ف علشان كده هنراقب كل تحركاته و إن شاء الله نقدر نوقف كل الشحنات اللي هتدخل البلد قبل معادها…مازن
مازن:تمام… وبدأ يعرض المعلومات اللي وصلها كلها عن صالح المغربي..
ليث: تمام يا رجاله
كده عرفتم أساسيات القضيه…أنا مش عايز غلطه في القضيه لأن الغلطة الواحدة ممكن تكون سبب في تدمير حياة شباب كتير ودي مصلحة بلدنا مش مجرد قضيه عاديه فاهمين..؟
الرجاله..فاهمين يا فندم.
ليث: حلو يبقي عاصي و أحمد و خالد هتراقبو كل تحركاته بيروح فين مع مين وكل حاجه حتي لو صغيره مفهوم؟
الشباب: مفهوم
ليث:مازن و وليد و عابد أنتم هتجمعو أكبر قدر ممكن من المعلومات عن صالح المغربي و عن مجموعة شركاته و المستثمرين فيها و عيلته كلها مفهوم ؟
الشباب: مفهوم
ليث: تمام و أنت يا ياسر هتيجي معايا عندنا موضوع لازم ننهيه..
واتمني يا شباب كل واحد فيكم يخلص مهمته في خلال أسبوع بالكتير
و يكون ماجد كمان وصل من مهمته اللي برا مصر لأن معندناش وقت علي حسب المعلومات اللي وصلنالها الشحنه المتفق عليها مع صالح المغربي هتوصل مصر خلال الفتره الجايه ..
‏مقدرناش نعرف إمتا بالظبط بس لازم نوقفها و متدخلش البلد ..
الشباب بقوه و عزيمه .. بأذن الله مهتدخلش أرضنا ..
ليث: تمام يا شباب…كل واحد علي مهمته يلاا.
انقسموا الشباب ل فريقين كل منهم ل مهمه محدده.
ياسر: بأستغراب..موضوع أيه اللي هننهيه يا كبير ؟؟
ليث:…………………….
ياسر: أيه …؟؟؟؟؟؟؟
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
يا تري ليث قال أيه ؟
و أيه اللي هيحصل ؟؟
ومين هو المجرم اللي ظهر في الأول ؟؟؟
وهل هو مجرم فعلاً ؟؟؟؟

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انا والظابط)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *