روايات

رواية معشوقتي الفصل الرابع 4 بقلم عائشة الكيلاني

رواية معشوقتي الفصل الرابع 4 بقلم عائشة الكيلاني

رواية معشوقتي البارت الرابع

رواية معشوقتي الجزء الرابع

معشوقتي
معشوقتي

رواية معشوقتي الحلقة الرابعة

علي بص له بصدمة:ـ مطلوب القبض عليا
رحاب جريت لم سمعت كدا
رحاب مسكت ايده:ـ انت بتقول اي تقبضه على مين علي معملش حاجة
محمد:ـ حضرتك انا بعمل شغلي
رحاب:ـ هو اي الى بعمل شغلي و تقبض عليه بتاع اي و باى سبب
محمد:ـ حضرتك مقبوض عليك توهمت رشوة
علي بهدوء:ـ تمام انا جاي مع حضرتك
رحاب بانهيار:ـ تروح مع ميين ااانت بتقول اي
الام:ـ ابني معملش حاجة
هاجر:ـ متقول حاجة يا علي ساكت ليه اقول انهم كدابين و بيفترو عليك اتكلم
علي خرج و قفل الباب و نزل مع الظابط و العساكر الظابط ركب عليه من قدام بعد شوية في القسم
علي بهدوء:ـ يا فندم انا مهندس ميكانيكا مال شغلي بالرشوة و اخد رشوة بتاع اي معنديش مانع اتعقب بس لو فعلا عملت كدا
محمد بص له بهدوء:ـ ممكن تتفضل تقعد
علي قعد بهدوء و عدم فهم:ـ هنتكلم كاصحاب و شباب مع بعض حقيقي انا عارف انك محترم و افترا عليك لو في اى خلاف مع حماك ياريت تحله لانه مش هيسيبك في حالك نظراته هو و ابن اخو لم جاه هنا مكنتش تبشر بالخير هو مش حماك جلال عبدالله
علي بهدوء:ـ اه هو افهم من كدا ان هو الى مقدم فيا البلاغ طب ازاي
محمد:ـ انا هخرجك لانك باين عليك ابن ناس و محترم خد بالك من نفسك مع السلامة يا بشمهندس علي
في بيت اهل علي جت خالة علي و بنتها
الخالة:ـ ادامها نحس و فقر على الواد انتي ازاي مستحملة تشوفي وشها انا لو مكانك أمسكها من شعرها و اطلعها برا بيتي يعني اي يسيبك و يعيشو لوحدهم و هو مش ابنك غلطانة ياختي و غلطانه اوى كمان
اعتماد حط ايديها على خده:ـ نصيب ابني محترم و عمره ما اذ حد الى معاه ربنا مش بيقع البت غلبانة سبيها في حالها كفاية همها
هاجر بملل:ـ هو بابا مش بيرد عليا ليه عايزة اعرف اي الى حصل
الخالة:ـ مقولت نحس و حلت عليكم
هاجر دخلت البلكونة بملل:ـ مش هنخلص بقا
في اوضة علي
رحاب بغضب:ـ يعني اي الكلام دا يا هبة
هبة:ـ و هو هيعمل كدا ليه
رحاب بغضب:ـ طب بصي بقا لانى على اخري لو اخوكي قرب من جوزي هطربقها عليه و على اهله تمام
رحاب قفلت بغضب و اتصلت بخالها:ـ خالي الحقني ارجوك
اشرف :ـ اهدي يا رحاب مفيش حاجه لكل دا علي راجع على البيت تلقيه جاه
رحاب بذهول:ـ انت عرفت
اشرف:ـ اومال ظابط ازاي خدي بالك ابوكي مش هيجبه لبرا خدي بالك من نفسك و فكي التكشيرة دى سلام
رحاب رجعت شعرها لوراء بعصبية و دموع :ـ هو عايز مني اي هو ليه مصر يكسر فرحتي و حياتي مش ذنبي اني اتولدت بنت ياريتني كنت موت و ارتحت
عند حمزة و أصحابه
حمزة:ـ العب
اسر:ـ ههههه
حمزة:ـ ابو شكلك خد
حمزة حط قدام اسر رزمة فلوس
اسر:ـ مترهانش على فلوسك تانى طلامة مش بتعرف تلعب
حمزة:ـ اخرس بقا
لؤي:ـ البتاع دا طعمه حلو اوي بيخدك لعالم تانى
اسر:ـ طب ما دوقني يا معلم
اسر مسك الكاس:ـ حمزة تدوق…. طعمه حلو اوي
حمزة:ـ و مالوا
حمزة شرب النبيت هو و اسر و فضل يشربوا و يلعبوا على الفلوس
عند رحاب علي اخيرا وصل البيت رحاب خرجت من اوضتها جري حتي من غير ما تظبط الطرحة جريت عليه و حضنته و هو ضمها له بحب و حنان قدام الكل بلهفة و اشتياق
الخالة بصوت واطي:ـ مسهوجة اتجوزها على اي
تسنيم:ـ خليها تجيب اخيرها معايا
رحاب أدركت ان اهله واقفين معاهم بعدت عنه بهدوء و حرج
اعتماد حضنته و هاجر كمان الى كانت بتحاول تهديهم
بعد شوية على السفرة
تسنيم:ـ لؤ ممكن اطلب منك طلب صغنن اد كدا
علي بهدوء:ـ قولي
رحاب بتبص ليهم بتراقب و بس
تسنيم:ـ ممكن توصلني بكرا و انت رايح الشغل اصلا ورايا محضرة مهمة
رحاب حست بغيرة لكن بتحاول تهدي نفسها لكن مستحملتش و رزعت المعلقة على الطبق بغضب و قامت راحت على البلكونة و بتحاول تخد نفسها
رحاب:ـ لا كدا كتير كتير اوى اه يا ناري اروح اولع فيهم ولا اولع في نفسي دا انا لم كنت بشوفه زمان مكنتش برفع عيني في عينيه و هى دا اي البجاحة دى طب تحترم انى قعدة و البيه ولا على باله عمل فيها سي سيد ماشى يا علي انت الى بدات
لفت وشها و لسه هتكمل الجملة كان علي محاصرها بين ايديه بص ليها بحب و هدوء:ـ و اي كملي
رحاب بعصبية ممزوجة بغيرة:ـ و انى انت اي ياخي قعد تتكلم معاها بتاع اي انت مش اخوها علشان تتكلم معاها اصلا انت بتاعي انا فاهم بتاعي ملكي محدش ليه حق ف انت يكلمك ولا يحبك غيري و بتبصلي كدا ليه
علي بابتسامة ظهرت وسامته:ـ لولا اننا في البلكونة كنت عملت تصرف مش هيعجبك
رحاب بصت له و بعدين مسكته من قميصه:ـ يعني غلطان و بتتكلم انت عايز اي بالظبط روحلها يا حبيبي خليها تنفعك ربنا يهمني سعيد بسعيدة ابقا اعزمني على الفرح
علي:ـ رحاب هو انتي كان عندك خال اهبل و ورثتي الهبل منه
رحاب بتوهان:ـ ها
علي ابتسم على ملامحها و تعبيرات وشها و قبل ايديها بعشق:ـ انا عمري ما هكون لغيرك انتي اعظم انجازتي بحبك يا صغنن
رحاب سبيته و اتشعلقت في رقبته حضنته بفرح و جنون:ـ و انا بموت في امك
عند جلال دخل اوضة رحاب
جلال:ـ رحاب اعمل الشاي . دى اتجوزت اه يا بنت الكل.ب ماشى يا رحاب ربنا يسامحك يا بنتي بس انا مش مسامحك الو يا مديحة
مديحة:ـ اي يا حبيبي اتاخرت ليه حتي حمزة مش عايز يتعشي غير لم ترجع بالسلامه انت اتاخرت اوى
جلال:ـ حاضر انا جاي اهو
بعد سنة رحاب طبعا كملت دراستها و نجحت بس مش بتشتغل علي فاتح شركة صغيرة و نقل هو و رحاب فيلاتهم الجديدة دا بعد ما رجعو من العمرة هاجر نجحت و بقيت علاقتها قوية برحاب اكنها اختها حمزة بقا الوضع اطور عنده و بقا أسوأ خناق و زعيق و قلت ادب لدرجة انه بقا بيشتم امه و يخد منها فلوس بالقوة حنان طبعا بتتوصل مع بنتها و بتروح ليها اوقات من وراء جلال
في اوضة رحاب
رحاب:ـ الو يا حبيبي
علي:ـ ايوة يا حبيبتي عاملة اي
رحاب:ـ الحمدلله بخير انت عامل اي هترجع امتي انت وحشتني اوى
علي بقلق و لهفة:ـ انتي كويسة يا حبيبتي
رحاب بهدوء و كدب:ـ انا كويسة اوى
علي:ـ مال صوتك
رحاب:ـ مفيش يا علي علشان وحشتني مش اكتر و بعدين انت اتاخرت اوى فى السفر
علي:ـ هانت خلاص اول ما اخلص الشغل الى هنا هرجع على طول
رحاب فضلت تتكلم مع علي قفلت معاه و راحت لى امها بعد ما اذتاذنت منه رحاب جهزت نفسها و ركبت عربيتها و مشيت راحت بيتها خالها بعد وقت وصلت البيت و طلعت سلمت على خالها و امها
رحاب:ـ يعني اي يا ماما
حنان:ـ يعني اطلاقت ابوكي طلاقني
رحاب:ـ طب تعالي عيشي معايا ارجوكي يا امي
حنان بهدوء:ـ انا مرتاحة كدا
صفيه مرات خالها:ـ دا بيتها قبل ما يكون بيتي لو جاية علشان كدا ف روحي و متخلنيش ازعل منك اي هتكبري عليا هروح اعمل حاجة نشربها
حنان بصت ليها:ـ مالك يا رحاب
رحاب:ـ انا كويسة يا ماما
حنان:ـ مش هتعرفي تخبي عليا اتخنقتي مع علي
رحاب:ـ علي مسافر مانتي عارفة
حنان:ـ اومال مالك بس يا حبيبتي
رحاب اترمت في حضن حنان وقعت تبكي:ـ انا بموت يا ماما انا تعبانة اوى
حنان بقلق:ـ مالك يا حبيبتي قوليلي انا امك يا حبيبتي و محدش هيفهمك غيري
رحاب……..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية معشوقتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *