روايات

رواية الوعد الأبدي الفصل العشرون 20 بقلم أسيل زرارقة

رواية الوعد الأبدي الفصل العشرون 20 بقلم أسيل زرارقة

رواية الوعد الأبدي البارت العشرون

رواية الوعد الأبدي الجزء العشرون

الوعد الأبدي
الوعد الأبدي

رواية الوعد الأبدي الحلقة العشرون

**بينما كان ادهم و سيف يتحدثان…دخل عليهما آدم… وعلامات وجهه لا تبشر بالخير…. أردف قائلا وهو يحاول التقاط انفاسه….**
آدم: ادهم….سيف…ليل اتخطفت…..
**حالة من الصمت….. عمت المكان لبضع ثوان…حتى صاح ادهم قائلا بخوف**
ادهم: ليل مين؟
آدم: أختك يا ادهم…..
سيف بغضب: مين ده اللي خطفها ؟؟
آدم: لسه بندور عليه…هي راحت معا صاحبتها…اللي اسمها همس….ولما كانوا خارجين من المشفى….. اجت عربية… و طلع منها رجالة ملثمين…و خطفوهم….
سيف بصدمة : راحت المشفى ليه ؟
أدهم بغضب: همس دي أنا هربيها كويس…. من ساعة ما دخلت حياتنا..و المشاكل مش راضية تخلص…..
سيف بإستغراب: و ايه علاقتك أنتا بهمس كمان؟
**تدارك ادهم نفسه….و أردف قائلا**
ادهم: لا…لا… مفيش حاجة مهمة….. المهم…لازم نلاقيهم دلوقتي…وبعدين احاسبها براحتي….
**لينطلق الثلاثة…بحثا عن الفتاتين الضائعتين**
***********************
**فس مكان ما…. كانت كل من ليل و همس….مقيدتان بكرسي……. استفاقت ليل من المخدر….ووجدت نفسها في مكان مهجور…..حاولت الصراخ….لكن فمها كان مكمم بشريط لاصق….بعد بضع ثوان أخرى…استيقظت همس… وكانت هي الأخرى مقيدة مثل ليل…… نظرتا إلى بعضهما بخوف و صدمة….. و فجأة…دخل عليهما أحد ما…… وكان خالد…. صدمت همس…. بقيت تنظر إليه بكره و قرف….. نزع الشريط اللاصق من افواههما…و صاحت همس بغضب**
همس: أنتا جايبنا هنا ليه؟
خالد بإبتسامة مستفزة: لسه اللعبة في اولها يا بيبي…. ليه النظرات دي؟؟ أنا عملت لك إيه ؟؟ عشان تكرهيني كده؟؟
همس بجنون: اخرس…اخرس….. أنتا دمرت لي حياتي…و دمرت عيلتي…..
خالد باستفزاز: اه…قصدك على رجعوك لأهلك ليلة فرحك ؟؟؟ أنتي الغبية العبيطة يا ستي…مش أنا…. لازمتها إيه ترجعي لبيت اهلك وتفضحيهم كده؟؟؟ كنتي روحتي لأي مكان……
همس ببكاء و انهيار: ليه ليه الحقد ده كله؟؟
خالد بحقد: عايزة تعرفي ليه؟؟ حاضر هقولك….. اخوكي ماهر كان دايما اشطر مني….حتى في الكورة…. كل يوم يثبت نفسه…في التدريبات….و يبرهن للمدرب أنه الأفضل….اختارته اللجنة عشان يشارك في كأس العالم معا المنتخب… وأنا ركنوني على الرف….محدش سمع بيا او شاف جهودي اللي قدمتها للنادي….وفي يوم شفتك معاه…. فكرتك في البداية مراته او خطيبته….بس قالولي انك اخته…فقررت اني انتقم منه…..و اتجوزتك…عشان افضحه و بس…..
همس بصدمة: لو تعرف…ماهر كان هيتنازل عن مكانه في المنتخب…و يعطيهولك… لأنه بيعتبرك صاحبه و اخوه مش زميله بس….
خالد بغضب: اخرسي…اخوكي اناني…بيحب نفسه و بس…. ابسط دليل..طريقة تعامله معاكي من قبل….
همس بحزن: بس بيظل اخويا…و سندي بعد بابا….
ليل بغضب: يا ****** …. أنا دلوقتي اتاكدت أنك أنتا و اختك طينة وحدة….. تفرحوا لتعاسة غيركم…..
**التفت نحوها خالد و أردف قائلا بغضب**
خالد: أنتي و عيلتك حسابكم هيكون غالي اوي…على اللي عملتوه فأختي…..
ليل بسخرية: على فكرة أختك هي اللي*****خطافة الرجالة اللي سرقت خطيبي و حبيبي مني… و دمرت حياتي و حياة عيلتي… وأنا مش هسامحها أبدا…لا دنيا و لا آخرة…..
**صفعها خالد صفعة قوية جعلت انفها ينزف**
همس برعب: ليل….
خالد بشر: وقت الحساب بدأ….
**ثم أكمل قائلا بخبث موجها حديثه لهمس….**
خالد: أنا هكمل اللي بديناه في ليلة فرحنا يا حبيبتي…. هعمل اللي معملتوش….
همس بخوف: أنا مش هسمحلك تعمل كده…. اموت ولا اخليك تقرب مني……
**في هذه اللحظة كانت ليل تحاول فك قيدها….من الخلف…… وخالد كان يفك قيود همس…وهي تصرخ و تبكي …… وليل تحاول انقاذها بأية طريقة….. **
*************************
**في مكان آخر…. اخبر ادهم والديه و البقية بما حدث… وكذلك عائلة همس…. كان الكل متجمعين بقصر الشهاوي… أردفت سوسن ببكاء**
سوسن: بنتي فين؟؟؟ رجعولي بنتي…..
**صاح فيها زوجها قائلا**
حسين: خلاص يا سوسن…. أنتي مش شايفة حالتهم….
سوسن بغضب: أكيد بنت الأكابر هي اللي لعبت بعقل بنتي…. و خطفتها….
**تدخلت مها قائلة بغضب**
مها: اخرسي يا ست أنتي…. وليه ميكونش العكس ؟؟ خطفتو بنتي عشان الفلوس…
**كاد حسين أن يتحدث… لكن قاطعهم محمود قائلا بنفاذ صبر**
محمود: خلاص…اسكتوا….. مش عايز اسمع ولا حد فيكم…..
مها بغضب: بس يا محمود….
محمود بحدة: خلاص يا مها….
**تدخلت تلك الماكرة قائلة بخبث وهي تستغل فرصة توتر الجميع**
مليكة: أنا مِش مستغربة اللي حصل ده خالص. يعني، لما بنت زي همس وتتعامل مع بنتكم اللي الله أعلم عاملة ايه…ما انتو الطبقة الراقية…اخلاقكم مش كويسة…زي ما هو معروف عن المشاهير و الاغنياء….، طبيعي يحصل لها كده. يمكن هي كانت بتدور على حاجة زي كده، الله أعلم. مش بعيد يكونوا مع بعض بإرادتهم
**صدم الجميع من طريقة كلام مليكة….. غلت الدماء بعروق عائلة الشهاوي من هذه الفتاة الوقحة….كادت مها أن تتحدث….لكن قاطعتها ملك قائلة وهي تشعر بالغضب والاشمئزاز من كلام مليكة … أردفت بحدة و غضب**
ملك: أولًا، احترمي نفسك واحترمي ظروفنا. ليل وهمس ضحايا وما حدش يلومهم على شيء مش بإيدهم. ثانيًا، إنتِ عارفة كويس إن اللي زي همس و ليل مش ممكن تعمل حاجة زي دي. … أكيد شوفتي اخبار ليل في المجلات…و اد هي بنت محترمة و كويسة..غصبا عنك….لو مِش قادرة تساندي وتكوني جزء من الحل، يبقى الأفضل تسكتي وتسيبي الكلام للناس اللي فعلاً بتفهم في الأصول.
**شعر محمود بالفخر من كلام ابنة اخيه…. في حين شعرت مليكة بالإحراج…فقد انقلب السحر على الساحر….. و أردفت قائلة بتلعثم**
مليكة: أكيد… أنا مقصدتش كده…. بس من يوم ما همس أختي و بنت خالتي..اتعرفت على الآنسة ليل… صارت حياتنا كلها مشاكل……
ملك بغضب: اخرسي…… قبل ما افضحك…هنا…. يا ريت تسكتي احسن…يا مليكة….
وفاء باستغراب: أنتو تعرفوا بعض؟؟
**كادت ملك أن تفضحها.. لأنها شعرت أنها تجاوزت الحدود…لكن تدخل محمود قائلا بصرامة**
محمود: اللي حصل لبناتنا مسؤوليتنا كلنا، ودي مش ساعة اتهامات أو تحريض. أي حد مش قادر يتحكم في كلامه ومش بيفكر في مصلحة البنات، يبقى الأفضل إنه يسيبنا نركز على المهم. ، ده آخر تحذير …للكل….
**فجأة تأتي الضابطة سجدة…. التي كلفها ادهم بالعثور على ليل و همس….. أردفت قائلة بحدة**
“معذرة، بس لازم أبلغكم بمعلومات جديدة تخص الاختطاف.
محمود بلهفة: ايه هي ….قولي يا بنتي…..
سجدة بجدية : بناءً على التحقيقات اللي أجريناها، اتضح إن الخاطف هو خالد، جوز همس السابق….كان عنده دوافع قوية، مش بس بسبب مشاكله مع همس، لكن كمان عشان الانتقام لأخته ساندي. خالد لسه مهووس بفكرة إن ليل هي السبب في موت ساندي. خطف ليل وهمس عشان ينتقم من العيلتين اللي شاف إنهم دمروا حياته….وحياة اخواته…..
**صدمة حلت على الجميع…في حين صاح ماهر شقيق همس.. قائلا بغضب أعمى**
ماهر: لسه ابن ال**** يتسرمح و يمرح براحته؟؟؟ أنا هوريه…
**هم ماهر بالذهاب إلى فيلا خالد… بغية قت**له هذه المرة…لكن اوقفه والده قائلا**
حسين: ماهر ابني…المشاكل متتحلش كده….اهدي و خلينا نفكر بهدوء….
ماهر بجنون: نفكر بهدوء ازاي؟؟؟ لما يعمل كارثة في اختي….
**عند هذه اللحظة أردفت مليكة في سرها**
مليكة: يا رب يموتها و نخلص منها…..
**سمعتها ملك التي كانت بجوارها…فنظرت لها نظرة حادة ارتعبت منها **
**اكملت وفاء قائلة بغضب**
وفاء: و”ساندي؟ أنا كنت فاكرة إن الموضوع انتهى بموتها، لكن خالد… ده جنون. مش معقول يكون لسه بيفكر بالطريقة دي!…. كفاية انهم دمروا حياة ابني…..
سوسن: بنتي… همس ضحية تاني مرة! إزاي بعد كل اللي حصل ما زال خالد بيدور على الانتقام؟ أنا مش هقدر أتحمل فقدانها…..
مها ببكاء: اقسم بالله…لو جرت حاجة لبنتي…هدفعكم التمن غالي اوي….. بنتكم دي نحس….
سوسن بغضب: اخرسي يا ست أنتي…. لولا بنتك…خالد عمله خلص معا بنتي… بسببكم رجع خطف همس….
**قاطعتهم سجدة قائلة بنفاذ صبر و حزم**
سجدة: فاهمة مشاعركم، بس الوقت مش في صالحنا. خالد خطير، ومهووس بالانتقام. لازم نتصرف بسرعة قبل ما يصيبهم أذى. فريقنا بيعمل كل اللي يقدر عليه لتحديد موقعه، بس احنا نحتاج تعاونكم. لازم نعرف أكتر عن آخر تحركات خالد وتفاصيل علاقاته اللي ممكن تساعدنا……
محمود بلهجة حاسمة : احنا واثقين فيكي يا سجدة، لكن لازم تكوني صريحة معانا. هل في خطر مباشر على حياتهم؟
سجدة بجدية: الخطر حقيقي، بس مِش داهم لسه. خالد مهووس بالانتقام، مش هيأذيهم إلا لو حس إن خطته فشلت أو إنه محاصر. لازم نتحرك بحذر وسرعة في نفس الوقت….
محمود بحزم: وأنا معك…لو احتجتوا مساعدة…. خبرونا….
سجدة: متشكر يا محمود بيه….
**في هذه الأثناء….كانت مليكة مستغلة الفرصة…. ت تنظر إلى مازن بهيام…و ملك تنظر إليها بسخرية و أردفت قائلة في سرها**
ملك: بجد بنت مقرفة…. معرفش ازاي متحملينك…..
*****************
**في مكان آخر…. بدأ خالد يقطع ملابس همس…وفي تلك اللحظة تمكنت ليل من فك قيودها…وووو……**

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الوعد الأبدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *