رواية جوازة صالونات الفصل العشرون 20 بقلم ندى علي حبيب
رواية جوازة صالونات الفصل العشرون 20 بقلم ندى علي حبيب
رواية جوازة صالونات البارت العشرون
رواية جوازة صالونات الجزء العشرون
رواية جوازة صالونات الحلقة العشرون
ادهم بص لحماته وحاول يبرر كلام نهال : هي تقصد يعني انها مستحيل تكون حامل مش مصدقه نفسها يعني
نهال طلعت وبصتلهم الاتنين وقالت : البط بتاعك دا زفر هو اللي قلب معدتي بشكل دا لكن انا مش حامل ولا حاجه لو حامل كنت حسيت
نجوي بسخريه : حسيتي ايه اكتر من كدا هو في احساس امر من كدا بيتحس وانا معرفش
نهال بصت لأدهم وبلعت ريقها : انا اكلت مسكر كتير يمكن تعبت منه لكن مش حامل اكيد انا لسه متجوزه من شهرين الا ايام يا جماعه
نجوي بسخريه وهي بطبطب علي ضهرها : شهرين الا ايام !.. دا انا حملت فيكي في من الليله الاولي بعدين انتي مضايقه ليه هو حد طايل يكونله حتت قشطه صغيره كدا
نوال قعدت علي الكنبه بضيق وقالت : يا ماما الكليه هعمل فيها ايه وادهم هيسيبني ويسافر وهبقي لوحدي وقتها هعمل ايه لوحدي مع طفل
نجوي قعدت جنبها وقالت بستغراب لتفكير بنتها : وهو احنا كنا نعرف ايه عن تربية العيال ما كلنا اتجوزنا وحملنا وخلفنا وكل مرحله بتعدي كنا بنتعلم منها وبنقول هي دي الحياه بلاش دلع اعملي تحليل دم وشوفي لو حامل احمدي ربنا علي ليكي متعترضيش علي مجايب ربنا وخليكي عاقله
” ادهم بصلها وجواه زعلان جدا منها عمره ما تخيل ان مراته تبقي رافضه حملها منه بالشكل دا ، اكتفي بإنه قام قعد في البلكونه من غير ما ينطق حرف واحده ”
نجوي بصت علي ادهم واتأكدت انه مش شايفها ومسكت دراع بنتها جامد وقالت بهمس غاضب : ايه اللي انتي بتعمليه دا يابت بتتكلمي بزعل انك حامل من جوزك ولا هامك زعله ولا ضيقه تحرجيه قدامي كدا
نهال حست بوجع في ايدها من مسكه امها ليها وقالت بوجع واضح : سيبي دراعي بس … وبعدين هو مزعلش ولا حاجه انتي بتتكلمي بنيابه عنه ليه
نجوي : يابنتي انا خايفه عليكي الراجل ليه طاقه علي افعال مراته ومهما كان بيحبها ممكن بسبب تصرفاتها يكرهاا
نهال بحيره : اعمل ايه يعني يا ماما انصحيني بحاجه ؟
نجوي بهدوء : علشان علاقتك تكون ناجحه بجوزك حاولي تنظمي وقتك علي حسب وقت جوزك شوفي جوزك بيصحي امتي اصحي معاه اعملي فطار رايق كدا وروحي صحيه وافطرو سوا مع كلمتين حلوين
نهال بلوية بوز : ايه المحن دا بالله بفضل جعانه علشان مكسله اقوم اعمل اكل وانتي تقوليلي اصحي بدري جهزي فطار مع كلمتين حلوين
نجوي خبطتها في ايدها : ما هو المحن دا مبيحبوش قده وبعدين هو انتي بتعملي لحد غريب دا جوزك ما موكوسه حسسيه انه ملك في بيته كل شويه غيري لبسك متلبسيش حاجه واحده في اليوم جننيه العبي معاه اشوقك ولا ادوقك خليه ديما يفكر فيكي
نهال بتفكير : نجوي افرض طلعت حامل هعمل ايه الكليه
نجوي : عادي انتي كليتك ٣ ايام في الاسبوع روحيهم وعندك ٤ ايام ترتاحي فيهم وكدا كدا جوزك مسافر يعني هتبقي براحتك
نهال : ماما انا مش مقتنعه لحد دلوقتي ان ادهم هيسيبني ويسافر قوليلي هتعامل ازاي مع اهله لوحدي ” وقالت بصوت واطي ” وبالاخص امه
نجوي قرصتها بحيث تسكت وقالت بهمس : انا هقوم اعملكم كوبايتين شاي وانتي روحي صالحي جوزك قووومي اخلصي
” نهال فعلا قامت راحت علي البلكونه كان ادهم طلع سجاره وبيدخن فيها نهال فضلت تبصله كتير ”
ادهم بصلها برفع حاجب : هتفضلي بصالي كتير ؟
نهال وقفت جنبه بستغراب : من امتي وانت بتدخن تقريبا دي اول مره اشوفك بتدخن فيها
ادهم دخن اخر نفس في السجاره : عادي كل فتره بشرب بعض واحده كدا …. حلوه البلكونه عندكم
نهال ببتسامه : في الصيف اجمل كمان كنت اقوم من النوم افتحها تدخل شمس الاوضه تحس بنشاط حتي لو انت كسلان
ادهم بصلها شويه بعدين اتنهد بقوه : نهال انتي عارفه ان كل راعي هيتسأل علي الراعيه بتاعته يوم القيامه بمعني الأم هتتسأل علي اولادها لو واحد مربي شوية فراخ هيتسأل عليهم علشان كدا لازم نراعي ربنا في الحاجه اللي احنا مسؤلين بيها
نهال بعدم فهم : مش فاهمه تقصد ايه بكلامك دا يا ادهم ؟
ادهم : لو ربنا كرمك بحمل راعي ربنا فيه واعملي كل اللي تقدري عليه علشان يجي الدنيا علشان هتتسألي عليه يا نهال
نهال بصدمه : انت متخيل ان لو انا حامل ممكن اعمل حاجه تخليني اجهض ؟ … بجد مش مصدقه انت لدرجادي مش واثق فيا
ادهم برفض : الحكايه مش حكاية ثقه رفضك لموضوع الحمل مخليني مقلق
نهال هزت راسها بعدم تصديق : لالاء انت مش واثق فيا في ابسط امر امال لما تسيبني وتسافر هتعمل ايه وانا هبقا مسؤله عن بيتك وعن فلوسك وعن شرفك مفكرني هحاول اسقط نفسي واقتل روح وهي جزء مني
ادهم : مين اللي وصلني لكدا هاااا مين مش انتي ؟ كل ما نجيب سيرة الحمل تتكهربي لدرجة انك بتحاولي علي قد ما تقدري مقربش منك حتي لو بتعملي دا من غير ما تحسسيني انا حاسس وفاهم وبعدي بمزاجي لكن في جزء من الثقه فيكي مهزوز وبسببك انتي
نهال دموعها نزلت من كلامه فضلت بصاله كتير بعدين مسحت دموعها : وليه تعيش مع واحده مش واثق فيها دا انا طلعت وحشه في نظرك اوي
ادهم بسخريه : يلا طلعي نفسك الضحيه وطلعيني ابن ستين كلب قاسي وجاحد وغلطانلك
نهال : ولا غلطانلي ولا غلطنالك يا ادهم ولا انا اول ولا اخر واحده في الدنيا غيري كتير يتمنوك يعم مش واثق فيا يبقا كل واحد يروح لجنب اللي يريحه
ادهم : في واحده تقول لجوزها في غيري كتير يتمنوك اييه بتطلبي الطلاق بس بطريقه شيك ؟
نهال بزعيق : انت عايز اييييه ليه كل ما بحاول اقرب منك تعمل حاجه ترجعني لنقطة الصفر من تاني انا فعلا بكامل عقلي بقولك انا مبحبكش ولا بحب لمستك ولا نظرتك ليا ولا بحب بلدكم حقيقي انت الغلطه الوحيده اللي في حياتي يا ادهم
” ادهم من شدة صدمته فيها من كلامها مبقاش عارف ينطق فضل باصص ليها وحس ان دموعه عايزه تنزل ، هو محتاج حد يحتويه خد يحسسه انه اهم شهص في حياته ومحتاج كل دا من مراته ، لكن هو عملها ايه وحش يخليها تقوله كدا ”
ادهم بهدوء : وانا من الدقيقه دي بقولك يا نهال بو روحي فيكي مش عايزك خليكي بقا في بيت اهلك اللي بتحبيه وعيشي الحياه اللي تعجبك ” وقام سايها وفتح باب شقتهم وقفه صوت نجوي ”
نجوي : رايح فين يا ادهم تعالي اشرب الشاي الاول يحبيبي بعدين انزل براحتك
ادهم ابتسملها : بالف هنا علي قلبك يا ست الكل همشي انا وبإذن الله مره تانيه هشرب الشاي من ايدك ” ونزل علي تحت ركب عربيته ومشي بيها ”
” نجوي استغربت هو مشي وساب نهال ليه ولا ايه اللي حصل دخلت علي بنتها البلكونه كانت قاعده علي الكرسي باصه لشارع وبس ”
نهال من غير ما تبص لأمها : لو هتقولي كلمه تتعب فيا اسكتي علشان والله العظيم انا مكتفيه
نجوي حطت الشاي قدامها : اتخانقتي انتي وجوزك ؟
نهال بدموع : دا حيوان معندوش احساس بيقولي انتي تعرفي ان كل راعي هيتسأل علي راعيته يوم القيامه
نجوي بستغراب : طيب الراجل قال ايه غلط ؟
نهال بضيق ودموعها نازله : هو ميقصدش يعرفني كَ معلومه هو مفكر ان ممكن احاول اسقط نفسي متخيله تفكيره واصل لفين بقولي بتحاولي تتهربي مني علشان مقربش منك وانا والله العظيم ما في مره جيه يقرب مني رفضته ولو في عز تعبي دا يرضيكي
نجوي سكتت معرفتش تقول ايه بعدين قالت :اللي بينك انتي وجوزك انتي اللي تعرفيه لوحدك انا مليش غير ان انصحك واقولك جوزك ابن ناس وشاريكي بلاش تضيعيه من ايدك الواحده تستحمل الهم مع جوزها ولا يتقال عليها انها مطلقه واحنا في عيله مبتغلطش الراجل يا نهال وانتي عارفه
نهال بعياط : يعني ايه استحملي هم جوزك ولا يوم ياقالك مطلقه افرض جوزي مدمن ولا مبيفهمش ولا بيمد ايده عليا استحمله لحد ما اموت !
نجوي : انتي عماله تفرضي ليه جوزك ولا مدمن ولا بيمد ايده عليكي ليه بقا تفضلي تبني اوهام في دماغك
نهال بضيق وهي بتمسح دموعها : لاء مد ايده عليا مين قالك انه ممدش شدني من شعري لحد ما البنسه اتغرزت في راسي عورتني حتي بصي ” وقلعت الطرحه وفكت شعرها توريها التعويره ” التعويره في راسي اهي شيفاها
نجوي بصت في راس نهال شافت الخبطه قالت بتكشيره : ليه كدا ليه يعورك بشكل دا ؟
نهال عدلت شعرها وبصتلها : ابقي اسأليه بقا ايه اللي خلاك تضرب مراتك لدرجة انك تعور راسها كدا
نجوي زعلت جدا من ادهم انه ضرب بنتها : ادخلي خدي اي قميص من عندي وغيري هدومك لما نشوف ايه حوار الضرب دا كمان
نهال بصت لشارع : لاء مش داخله عايزه اقعد لوحدي هنا شويه وعايزه اشرب سحلب بالمكسرات ” وخطت ايدها بصدمه وعيطت اووي ” علبة البسبوسه بتاعتي اخدها ومشييييي
نجوي بصدمه : في اييه يا بت بتعيطي علي علبة بسبوسه ؟
نهال مسحت دموعها وقالت بشهقات : معرفش بس انا تعبانه نفسيا انا مش حابه هناك يا ماما مبحبش الشقه ولا بحب البيت تحت ولا بحب الناس ولا البلد كلها انا عايزه ارجع اوضتي تاني علشان خاطري مش عايزه ارجع هناك تاني
نجوي حضنت بنتها بقوه وقالت : بس اهدي اهدي انا معاكي اهو وانتي في شقتنا واوضتك وكل حاجه موجوده بس عيب اللي انتي بتقوليه دا عيب يا نهال
نهال : محدش حاسس بيا انا منتميش لهناك والله بلد قديمه مفيش هناك سوبر ماركت مفيش مكان تتمشي فيه مفيش قهوه حتي تشمي فيها هوا الهوا كل اللي هناك اراضي وبقر وفرن قش وحياه انا عمري ما تخيلت ان اعيشها
نجوي وهي بتحسس علي شعر نهال : مش هتتعودي علي هناك في يوم وليله هتفضلي شويه لحد ما تتأقلمي وتحبي هناك وبكرا اقولك تعاليلي شويه ينهال تقوليلي لاء مبرتحش غير في بيتي
نهال بعدت عن امها وهي بتهز راسها : مستحيل الحياه هناك وحشه وصعبه دا كفايه الريحه اللي بتهف عليكي من الزريبه وانتي نايمه كفيله تصحيكي ترجعي علي اللي في بطنك مستحيل ارجع هناك حتي لو هموت ” وقامت دخلت علي اوضتها اللي وحشتها جدا رميت جسمها علي السرير وهي مش مصدقه انها علي سريرها اللي وحشها جدا ، غصب عنها دخلت في غيبوبه من النوم وهي مش حاسه اصلا ”
………………………………………
” ادهم قاعد في عربيته في مكان قريب من بيت نهال مضايق جدا منها لكن برضو مغلط نفسه ، هو بيحبها واتعود علي وجودها في حياته مش متخيل يروح البيت ميلاقيهاش موجوده ، تلقائي شغل عربيته وراح علي بيتها ”
” ادهم نزل من عربيته طلع علي بيتهم علطول ورن الجرس ”
نجوي قامت فتحت وقالت بترحاب : تعالي يا ادهم ادخل
ادهم ببتسامه : عارف ان داخل طالع كتير بس اعذريني انا عشمي فيكي زي ولدتي والله
نجوي بزعل : والله عيب الكلام اللي انت بتقوله دا يا ادهم البيت بيتك يا حبيبي ادخل تعالي من البرد
ادهم دخل وقفل الباب : نهال فين ؟
نجوي بتنهيده : موتت نفسها من العياط في البلكونه بعدين دخلت اوضتها روحت ابص عليها لقيتها غرقانه في النوم ” ادهم لسه هيدخلها اوضتها وقفه صوت نجوي ” براحه عليها يا ادهم نهال احن خلق الله هي عنيده شويه بس قلبها طيب والله
ادهم ببتسامه : الطيبات لطيبين يا ام نهال وانا طيب وقلبي صافي وكنت عارف ان ربنا هيوقعني في وحده بنت حلال وطيبه زيي لكن العِند اللي فيها دا مش عارف اعمل معاها ايه
نجوي ببتسامه : ربنا يهدي سركم يابني ويهديها ليك ادخلها هي في الاوضه جوا
” ادهم دخل اوضتها وهو مبتسم ولكن جواه زعلان انه زعلها ، كانت نهال نايمه بلبس الخروج ونايمه بعمق وراحه علي سريرها ، قرب من السرير وحط ايده علي خدها فقامت مفزوعه ”
نهال بنوم : ايه الهزار البايخ دا يا ادهم حد يصحي حد كدا ” ورجعت شعرها لورا وقالت بإدراك ” انت جااااي تعمل ايه هااا لسه في كلام مقولتوش جاي تقوله وتمشي هااا ردد ساكت ليه
ادهم حط ايده علي بوقها جامد وقال بغيظ : اكتمي طيببب واديني فرصه علشان ارد ” وبص في عينها ” انا جيت علشان مش متخيل حياتب من غيرك حقيقي لو دخلت البيت ومكنتيش فيه مش هعرف اقعد دقيقه ولما تخيلت ان هبقي لوحدي لما اروح لقيتني غصب عني جاي عندك هنا
نهال شالت ايده من علي بوقها : اااه يعني انت جاي علشان انا ونس بنسبالك مش جاي علشان تصالحني مثلا
ادهم بحب : اطلبي عيوني مش هتغلي عليكي هشيلها واديهالك ينهال انتي مش بس ونس انتي ونسي وونس البيت وحبيبتي اللي بحبها من كل قلبي مش بقولك الكلام دا علشان اصالحك بس انا فعلا بحبك
نهال جواها اتأثر بكلامه وحست انها بدأت تميل ليه فقالت بعتاب : هتقوم تقولي ان جواك جزء فاقد الثقه فيا يا ادهم ازاي بتحبني وانت مش واثق فيا ؟
ادهم رجع شعرها لورا بحنان : انا مكنتش اقصد ان فاقد الثقه فيكي بالعكس انتي الوحيده اللي في الدنيا بثق فيها انتي مرايتي بكون قدام مش مكسوف لكن ممكن يكون خاني التعبير في كلامي يا نهال لكن عمري ما افقد ثقتي فيكي دا انا ثقتي تكبر اكتر لما الاقي جواكي حته مني ومنك
نهال بعتاب : وانت تفتكر لو انا حامل ممكن افرط في اللي في بطني يا ادهم ؟
ادهم مسح دموعها وقال بحب : مستحيل افكر فيكي كدا بس انا فعلا خاني تعبيري حقك علي قلبي يا نور عيني ” وباس راسها بكل حب ” بتحبيني يا نهال جاوبي عليا لو اه هتبقي سلطانة قلبي لو لاء هيبقا اختيارك وهسيلك تعيشي الحياه اللي تريحك
نهال حضنته وعيطت اكتر : بحبك وبموت فيك ومقدرش اعيش من غيرك
ادهم حضنها وفضل يطبطب عليها بحب : قومي يلا نروح بيتنا نتعاتب في اوضتنا علي سريرنا براحتنا قومي ” وقرصها من وسطها ”
نهال مسك ياقة قميصه بدلع : لاء مش عايزه اروح عايزه ابات هنا عند ماما بس مش لوحدي انا وانت ” وشديته عليها من ياقته ”
ادهم برفع حاجب : انا وانتي ونبات هنا في جمله واحده ؟
نهال هزت راسها : ايوا هنبات هنا ونمشي بكرا ” وقالت برجاء ” بالله عليك مترفضش علشان خاطري
ادهم بإحراج : يابنتي بطلي هزار نبات هنا ازاي ومامتك قومي يا نهال الله يرضي عنك خلينا نروح يلاا
نهال برفض : ابدا والله هنقضي اليوم هنا وبكرا نروح ودا قرار مفيش فيه نقاش يلاا هجيبلك حاجه تنفعك من عند ماما
ادهم بدهشه : حاجه تنفعك من عند ماما انتي عبيطه يابت انتي ” ومسك ايدها ” تعالي هنا حاجة ايه اللي هتجبيها انا لو فضلت هفضل بلبسي كدا
نهال ابتسمت : في الحالتين انت قمر ” وقالت بتردد ممزوج بتوتر ” ايه رأيك تنزل تشتوي اختبار حمل ونشوف
ادهم جواه ابتسم اوي وفرحته دي بانت علي وشه : اللي يريحك هنزل حالا اجيبه واجي
نهال بلهفه : وهات البسبوسه معاك اوعا تنساها وهات كمان اي حاجه بطعم بالخل والملح المهم هات حاجه حامضه و هات كمان ” وقالت بتفكير ” بص استني البس الطرحه وانزل معاك
ادهم برفع حاجب : هتنزلي معايا ليه قوليلي اللي انتي عيزاه وانا هجيبه السوبر ماركت في وش القهوه عندكم هنا مش حابب انا حد يشوفك
نهال بغمزه : بتغير عليت يا دوووومي ؟
ادهم : ايه يابت التناحه دي مااالك كدا النهارده اسمتي انا جيباك علي ذوقي واجي ” ونزل علي تحت ”
………………………………….
” نوال فاقت من النوم وهي متعرفش نامت بالعمق دا ازاي بصت جنبها ملقتش غزل قامت بخضه وطلعت علي برا ”
نوال بصوت عالي : غزل غزل فين.. ” كان امجد قاعد وغزل علي رجله بيتفرجو علي الفون ” بتعملو ايه ؟
” امجد بص عليها كانت لابسه بجامه نوعا ما مجسمه جسمها وشعرها مقصوص ومش متظبط لكن محليها وشيك جدا عليها ”
غزل بصتلها : انا وعمو امجد بنتفرج علي فونه هو جيه من شوية وانت فتحت الباب ليه وانتي كنتي نايمه
نوال بإحراج : نمت من الارهاق محستش بنفسي نهائي
امجد بص للأرض وقال : ولا يهمك المهم تكوني ارتاحي ولو شويه في اكل جوا في المطبخ كُلي واشبعي
” نوال هرشت في شعرها وهنا ادركت انها بالبجامه وشعرها اتمنت الارض تنشق وتبلعها بمعني الكلمه ودخلت علي الاوضه في لمح البصر ”
نوال بهمس : غبيه غبيه الراجل عمال يبص في الارض والسقف علشان تفهمي وانتي بقره واقفه مش فاهمه حاجه ” ولبست اسدال وطلعت علي برا ” احم امجد بكرا بإذن الله بكرا في المدرسه ..
امجد بمقاطعه : بصي خلاص انسي انك هتروحي المدرسه تاني انتي وغزل مسؤلين مني من دلوقتي
نوال برفض : لاء طبعا يا امجد انا هاجي المدرسه وهشتغل وقصاد شغلي هتدينب مرتب والمرتب هتاخد منه ايجار الشقه دي يا كدا يا همشي وحياة بنتي
امجد اتنرفز انها حلفت بحياة غزل : بعد كدا لو حصل بينا نقاش وحلفتي بحياة غزل والله لزعلك مني تمام
نوال ابتسمت وقالت : تمام بعدين انا بحب الحضانه والاطفال بكون مستمتعه وانا معاهم
امجد فضل باصص علي ملامح وشها الهاديه وركز علي النمش الخفيف اللي في وشها قال بكل تلقائيه : انا ليه مقابلتكيش من البدايه ليه تقابليه هو ؟
نوال ببتسامه : يجوز لو كنت قابلتك قبله مرتحش معاك لكن لكل شيئ اوان
امجد ببتسامه : بيقولك الطيور علي اشكالها تقع بقااا
نوال : الطيور علي اشكالها تقع وانا مكنتش شكله
امجد : هتبقي شكلي ومحور حياتي هطلع منك برنسيسه بس الصبر المهم دلوقتي ادخلي كُلي وانا لازم امشي دلوقتي والصبح هعدي عليكم اتفقنا يا غزول ” وباس خد غزل ”
غزل ببتسامه : اتفقنا هشوفك في الحضانه زي كل يوم
” امجد مشي من عندهم ونوال فضلت قاعده شويه تفكر في اللي جاي لحد ما زهقت قامت راحت علي المطبخ والجرس رن وقتها نوال اترعبت مين اللي ممكن يجي دلوقتي ”
نوال حطت ايدها علي قلبها وفتحت الباب :
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جوازة صالونات)
أكثر من روعه😍😍