رواية سر الشيطان الاسود الفصل الثالث 3 بقلم آية طه
رواية سر الشيطان الاسود الفصل الثالث 3 بقلم آية طه
رواية سر الشيطان الاسود البارت الثالث
رواية سر الشيطان الاسود الجزء الثالث
رواية سر الشيطان الاسود الحلقة الثالثة
في منزل روح تستيقظ من النوم وتنظر بجانبها …..
روح بخيبه امل: بردو مش نام تانى ….
لتقوم من على السرير وتخرج من غرفتها لتبحث بعينيها على نائل فهى من يوم فرحهم ولا مره نائل نام معاها بنفس الغرفه ولا تستطيع الجزم اذا نام اصلا طول الليل ام لا فجميع اركان البيت لا تدل انه نام بها طوال الليل وقد قررت انها تواجهه اليوم بهذا الامر ….ولكن لا تجده ويلفت نظرها ان الغرفه المغلقه انوارها مضيئه وفظنت بانه بداخلها وذهبت اليها وتفتح الباب وتستغرب ان الباب ليس بموصد وسهل فتحه وتدخل الغرفه تبحث فى ارجائها بعينيها على نائل ولكنها لم تجده ووجدت اشياء اخرى اكثر غرابه مثل شموع فى كل اركان الغرفه ويوجد رائحه كريهه جدا لا تعرف مصدرها وعروسه محشاه قطن بها عده إبر وبها مثل حروف او كلام عربي غير مفهوم مكتوب باللون الاحمر وكتب كثيره شكلها غريب وكبيره على طاوله خشبيه بركن الغرفه وعلى الحوائط رموز واشكال وحروف ولكن…وقع نظرها على شئ على الحائط جعلها تركض لاقرب مرآه لتنظر لرقبتها نعم…انه نفس الرمز الذي على جسدها …كيف ذلك فانها لا تعلم مصدر هذا الرمز الذى ظهر فجاه على جسدها وكلما تعزم الامر لتسأل والدها ولا والدتها ولا حتى نائل لا تدرى ما يجعلها تنسى ولكن ماذا يفعل هذا الرمز على حائط الغرفه ؟وماهذه الشموع والكتب الغريبه؟ وما مصدر هذه الرائحه الكريهه؟! وفي ظل نهر التساؤلات الذى اصابها تسمع صوت نائل بركن بعيد فى الغرفه للتتسلل اليه لترى ماذا يفعل ومع من يتحدث؟ لتتفاجا بشكل نائل الغريب فهو اكثر ضخامه من الطبيعى وصوته مغاير تماما وجهورى يجلس بمنتص دائره كبيره باللون الاحمر او مايقرب من الدماء وبداخلها نجمه كبيره مرسومه بالملح الخشن وعلى كل راس من رؤوس هذه النجمه يوجد شمعه وامامه طبق به ماء وورقه بيضاء وريشه وحباره بس حبرها باللون الاحمر (دماء)ويردد ويكتب بصوت مغاير لصوته هذا الطلسم
“قيعان وهمان شهاشق”
“قيعان وهمان شهاشق”
“قيعان وهمان شهاشق”
حوالى 5 مرات وثم اكمل بطلسم اخر واتكرر كثير وهو …
“بحق قوه الشر والنار
بحق إبليس وثأره من نسل آدم الجبار
بحق سدره المنتهى وشجره الزقوم بالنار..”
“بحق قوه الشر والنار
بحق إبليس وثأره من نسل آدم الجبار
بحق سدره المنتهى وشجره الزقوم بالنار..”
نقسم عليكم باخضاع روح بنت انعام لامرنا فى الحال….
ثم وضع هذه الورقه فى طبق الماء حتى ذابت كليا واصبح لون الماء احمر ولكنه عاد طبيعي مره اخرى وسكب بعض منه فى كاسه ووضعها على جنب وظل يمارس بعض الطقوس التى غير مفهومه لروح ولكنها خافت وفزعت من ما رأته وظلت ترجع للخلف بهدوء تام بعض الخطوات ومن ثم خرجت مسرعه من الغرفه تجرى ولتصدم بشئ وتقع ارضا ترفع عينيها بمن اصدمت لترى نائل وهنا تصرخ وتنظر اليه ومن ثم تنظر للغرفه باستغراب فكيف يكون بالغرفه وفى نفس الوقت خارجها؟ وكيف خرج قبلها من الغرفه ولم تراه يخرج منها؟ وفى ظل صدمتها وخوفها وذهولها يدنو نائل اليها وليطمئن عليها ولكنها تتشابك فى بعضها وتحاول الابتعاد عنه بخوف….
نائل:مالك ياحبيبتى لونك مخطوف كدا ليه ….انتى كنتى فين دخلتك الاوضه علشان نفطر سوا ملقتكيش…
ويحاول وضع يده على شعرها ولكنها تبتعد بخوف وعيون باكيه وجسد مرتعش ليذهب الى المطبخ ليحضر لها كاسه ماء لتشربها وتهدأ فذهب اليها حامل كاسه الماء عندما نظرت اليها روح فوجدتها انها نفس الكاسه التى رأتها بداخل معه فخافت ورفضت الشرب منها ومع ان نائل يدنو اليها محاولا اشرابها بعض الماء لتهدأ ولكنها رفضت حتى ضربت الكأس ليقع منه ارضا وينكسر….
نائل: طب فى ايه مالك …رافضه تتكلمى وتشربي مايه علشان تهدى …طب قومى معايا من على الارض…
ويحملها نائل رغما عنها ويدخلها غرفتها ويجعلها مستلقيه على السرير ويساند راسها بمخده ويجلس امامها ويمسك بيدها ويحادثها بصوت هادئ وبحنيه…
نائل:مالك ياحبيتى ….ايه اللى حصل احكيلي….شفتى كابوس طيب وصحيتى مفزوعه …..مالك قوليلى انا جمبك..
روح بصوت مرتعش وخائف:انت كنت فين؟
نائل:فى البلكونه كان معايا مكالمه شغل طلعت من الاوضه علشان مش ازعجك ولما خلصت طلعت لاقيتك بوشي وخبطى فيا..
روح:لا انت مش كنت بالبلكونه قول الحقيقه كنت فين وبتعمل ايه…
نائل مبتسما:دى غيره بقى ولا ايه 😂
روح:نائل انا بتكلم بجد انت كنت فين وبتعمل ايه؟
نائل: ما يبنتى انا ماقولتلك….استنى…ويخرج من جيبه الهاتف الخاص به…بصي ياست الكل على سجل المكالمات وانتى هتعرفي انى كان معايا مكالمه ومدتها والساعه بتاعتها كمان…
لتمسك روح بهاتفه وتجد فعلا انه كان معه مكالمه شغل واستمرت ساعه الاربع من الوقت الحالى وانتهت فى نفس الدقيقه التى اصدمت به ولكن عقلها لايستوعب فكيف ذلك يحدث؟ اذا من الذى كان بالغرفه ويشبه نائل لهذه الدرجه؟
روح:نائل فى حد بالبيت هنا وموجود فى الاوضه المقفوله بتاعتك وبيعمل وبيقول حاجات غريبه انا خايفه…
نائل:حد ….حد مين …وازاى يعنى يدخل البيت من غير ما نحس عليه…وكمان فى الاوضه المقفوله اللى مفاتحها مش بيفارقنى لحظه ….ازاى بس ياحبيبتى اكيد دى تهيؤات او حلم ولا حاجه….علشان البيت بس لسه جديد عليكى ومش اتعودتى عليه…
روح بعصبيه:قصدك انى مجنونه يعنى ولا ايه….انا بقولك شفت حد فى الاوضه وبيقول حاجات غريبه وكتبها فى ورقها ودوبها فى مايه وكمان ذكر اسمى واسم امى …..انا سمعته وشوفته بعينى..
نائل ضاحكا:كمااان …مكنتش اعرف ان خيالك واسع كدا ياحبيبتى ….دا اكيد كابوس بس انا هروح اجيبلك مايه علشان تهدى….
روح:مش عايزه حاجه بقولك انا شفت بعينى وسمعت بودانى مش معقوله كل دا تهيؤات يعنى ….وبعدين شايف العلامه دى (وتؤشر على رقبتها) ودى (وتؤشر على معصمها) انا شفتها على الحيطان جوا ….
نائل باستغراب:علامه ايه ياروح مفيش حاجه…
روح بعصبيه اكتر:انت عايز تطلعنى مجنونه وخلاص بقولك العلامه دى مشيفهاش..
نائل:يابنتى ابدا ….بس فعلا مفيش حاجه لا على يدك ولا على رقبتك..
روح:كيف يعنى امال دى ايه واللى هنا دى ايه
وتنزل من على السرير وتذهب للمرآه لتنظر للعلامه التى برقبتها لتنصدم……ففعلا جسدها يخلو من العلامه فى المرآه ولكنها تجدها عندما تنظر لجسدها خارج المرآه ولكن فى المرآه لا يوجد شئ وهذا مازاد الارتباك اليها والصدمه ليختل توازنها وتكاد تقع حتى يساندها نائل…
روح:ازاى كدا …..ازااااى..
نائل انا عايزه ادخل الاوضه المقفوله..
نائل:تانى ياروح ماقولتلك مقفوله من زمان ومليانه عناكب وتراب ومش فيها حاجه غير ذكرياتى اللى كانت ببيت ابويا القديم…
روح:بقولك انا عايزه ادخل اشوفها بقولك..
نائل:ليه الاصرار دا يعنى …..بعد اذنك ياروح الاوضه دى فيها كل خصوصياتى ومش بحب اشارك حد فيها فآسف مش هقدر افتحهالك….
روح:ذكريات بردو….انتى مخبي فيها ايه مش عايزنى اشوفه…..ولا خايف تفتحهالى وتنكشف ادامى ويطلع اللى انا شفته جد بس وعزه وجلاله الله ما هسكت على اللى انت بتعمله ديه وهروح لابوى وهو يتصرف معاك بقى ….
نائل:وصلت لكدا ياروح…..طيب انا هفتحلك الاوضه بس علشان اثبتلك انى غلطانه وانى لا بخبي ولا بدارى وبخاف انا بس بحب احافظ على خصوصياتى ….مع ذلك اتفضلي افتحلك الاوضه..
ويذهب كلا من نائل وروح ناحيه الغرفه المغلقه ويقوم نائل بفتح الغرفه بالمفتاح الخاص بها وتدخل روح الغرفه وتنظر فى ارجائها وكانت الصدمه…….
«هذه الصور والطلاسم حقيقه برجاء عدم قرائتها ولا تنفيذها بالبيت »نظرت روح بارجاء الغرفه لتجد فعلا ماوصفه نائل الغرفه يملاءها الغبار وعشش العناكب وكراكيب من بعض صور والبومات ولوحات قديمه ولم تصادق روح ما تراه بعينيها حتى وقعت مغشيا عليها….
لتفيق بعد فتره لتجد نفسها بفستان عرسها على السرير بغرفه نومها بمنزل نائل لتستغرب من منظرها ولماذا ارتدت فستان العرس مره اخرى ….لتخرج من الغرفه لتجد نائل نائم على كنبه الصاله لتذهب اليه وتحاول ايقاظه…
روح:نائل ….نائل…اصحى انت ايه اللى منيمك هنا ….وايه اللى حصل وليه لبسه فستان الفرح..
نائل:صباح الخير ياروح….مفيش جينا على البيت بعد الفرح انتى دخلتى الاوضه وانا دخلت اخد شاور طلعت لاقيتك نايمه مرضتش ازعجك وطلعت اتفرج على التليفزيون وشكلى نمت وانا بتفرج..
روح:فرح….فرح مين
نائل:هو في ايه ….جالك فقدان بالذاكره ولا ايه …فرحنا مش اتجوزنا امبارح يابنتى..
روح:امبارح ايه ….احنا مش متجوزين من 4 ايام وامبارح كنت بتكلم معاك على الشخص اللى شفته فى الشقه وفى الاوضه المقفوله دى …
نائل:من 4 ايام…..وكمان بدانا حياتنا بخناقه بينا….وكمان فى حد دخل البيت…كل دا كان فى الحلم…ويضحك
روح:انت بتضحك على ايه وحلم ايه ….دا حصل فعلا..
نائل:ياحبيبتى احنا لسه متجوزين امبارح واكبر دليل انك لسه بفستانك اهو وانا بدلتى على كرسي السفره هناك اهى مش معقول يعنى بقالنا 4 ايام انتى بفستانك وانا بدلتى هناك كدا …
روح:ايوا …بس ا…ا..
نائل:من غير تقطيع فى الكلام تلاقيه بس حلم وحش ولا كابوس ولا حاجه…خدى اشربي كوبايه المايه وانتى هتهدى …
تلتقط روح منه كاس الماء وتشربه …
نائل:يلا ادخلى غيري هدومك وفوقي كدا وعقبال ما احضر الفطار لينا نفطر سوا…
فى حين ذهبها للغرفه تشعر بدوار وتقع على الارض ويخرج من فمها سائل اخضر….
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل انعام……
انعام:ازاى ياراجل انت متزوجه من 4 ايام بقولك انا لسه دلوقتى كنت معاها بالاوضه وهى بفستان الفرح…
محمد:وبعدهالك عاد….بقولك متجوزه بقالها 4ايام ازاى بقى كانت معاكى بفستان الفرح من شويه….
انعام:انا عايزه بنتى يامحمد….جبهالى عندى اهنيه….مش هرتاح غير لما اشوفها بعينى دول..
محمد:وبعدين بقى فى اسطوانه كل يوم دى ….ياوليه هو انتى اول ولا اخر واحده تجوز بنتها وبعدين اجبهالك ازاى يعنى لسه مسبعتش ياوليه ياخرفانه عايزه الناس تقول علينا ايه…
انعام:انا مليش صالح بالناس انا عايزه بنتى لو مش عايز تجبها اهنيه خدنى انا ليها المهم انى اشوفها واطمن عليها …
محمد :هرن عليها على المحمول وتكلميها ماشي…
يرن محمد على هاتف بنته روح حتى تجيب عليه وبعد الترحيب والسلامات يعطى الهاتف لانعام لتطمئن على بنتها…
انعام:الو …ايوا ياروح يابنتى كيفك وكيف احوالك اتوحشتك اووى ياروحي…
روح:ايوا ياما….انا زينه الحمد لله انتى كيفك وانا كمان اتوحشتك قوى قوى ياما….
انعام:زينه يابنتى زينه انتى احكيلى وطمنينى عنك يابنيتى …
روح:والله مش عارفه ياما انا مالى ولا فاهمه حاجه خالص…
انعام:ليه كدا ياقلبي فيكى ايه…
روح:معرفش ياما والله بس محتاجلك قوى ياما وعايزه احضنك يمكن ارتاح ياما…
انعام:اجيلك يابنتى مسافه السكه واكون عندك….
وتغلق الهاتف تحت نظرات عصبيه من محمد…
محمد:وبعدهالك ياوليه تروحى فين وامتى وقولتى لمين ولا انتى خلاص صوتك بقى من دماغك وانا رجل كرسي اهنيه…..
انعام:والله ما اقصد ياسي محمد بس البت صعبانه عليا وهى بتقولى انها محتجالى وانا كمان قلبي واكلنى عليها مفيهاش حاجه يعنى لما اروح اشوفه وارد على طول انا اطمن لما اشوفها واشوف مالها ومحتجانى بايه….
محمد:مش عارفه تصبري يومين كمان ونروح ليها فى السبوع زى الناس والخلق..
انعام: مش هتفرق والله ياخويا وكمان الحق اشوف البت مرتين ولا حاجه قبل ماتسافر برا البلد وتبعد عنى خالص….ابوس ايديك توافق اروح للبت …
محمد:خلاص يا انعام روحى بس مش تغيبى عنديها اخر النهار تكونى هنا سامعه..
انعام :حاضر ياخويا ….
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تخرج روح من غرفتها وتذهب للمطبخ لتجد نائل محضر الفطار والعصير… تجلس على كرسي الطاوله وتبدا فى الاكل …
روح:بقولك ….امى جايه بالطريق عندينا وانت مين من عندك جاى…
نائل:مين من عندى جاى فين وليه.؟!
روح:مش انت قولت اننا اتزوجنا امبارح يعنى اليوظ صبحيتنا وامى جايه تصبح عليا انت مين من اهلك جاي الصباحيه…
نائل:اه مفيش حد انتى عارفه عمى مقعد وحركته قليله..
روح:انت قولت انه هيحضر الفرح ومش حضر ولا اى حد من اصحابك ولا اقاريبك جم كمان ودلوقتى مفيش حد جاى …كنت حابه اتعرف عليهم..
نائل: مهو تعب يابنتى ومقدرش يجي ولسه تعبان علشان كدا مش جاى اليوم بس لو اتحسن قبل ما نسافر هيجيلنا اكيد وبعدين انا معنديش صحاب اصلا …
روح:ربنا يشفيه ويعافيه …طيب تحب اطبخ ايه على الغدا ..
نائل:اى حاجه منك حلوه….
ويخرج من المطبخ ولكن يستوقفه صوت روح تساله لماذا لم يأكل ويجيب انه اكل قبلها وليس لديه نفس الان ويستأذن ليشرب سيجاره بالبلكونه وبينما تنتهى روح من وجبه الفطار وتبدا فى تحضير وجبه الغداء وترتيب المنزل ولكن عندما قابلتها مرآه وهى تنظف ونظرت اليها لتجد شئ اماتها خوفا ….
وجدت نفسها مكبله بهيكل اسود وباكيه ولا تستطيع التحرر من قيدها…
لتفزع وتصرخ ويقع من يديها الاشياء التى كانت تحملها ليذهب اليها نائل محاولا تهدئتها وفهم ماحصل لها ولكنها ابت ان تحكى واستكفت بالتأشير للمرآه ليقف نائل وينظر فى المرآه ولكنه لم يجد شئ مختلف ولا ملفت يفهم منه وضعها فقامت روح ووقفت ورائه لتشرح له ما رأته عندما نظرت للمرآه وهنا كانت الصدمه الاكبر للغايه….
نائل انعكاسه بالمرآه غير ظاهر…..عندما تنظر في المرآه لا تجد غير نفسها ونائل ليس لديه انعكاس بالمرآه…
روح بخوف:از…ازاى دا؟ يعنى ايه مش باين بالمرآه
نائل:مين دا اللى مش باين منا واقف اهو وشايف نفسي فى المرآه وانتى اهو …انتى شاربه حاجه على الصبح…..
روح باستغراب شديد: انت عايز تجننى وخلاص ….مالك ومالى النهارده …مش مصدقنى وتقول عكسي وخلاص…
نائل: بس ياماما اكيد من توتر الحياه الجديده اللى هتعيشها بتحسي بكدا… ويلا بقى علشان تجهزى للغدا وضيوفك اللى جايين …..
ويخرج نائل من الغرفه وتتجول روح بارجاء المنزل وتجهز البيت والغداء وبعد فتره يرن جرس المنزل ليعلن وصول انعام وجنى إليهم ….تستقبل روح امها واختها وبعد الترحيب تأخذ انعام بنتها روح وتدخل غرفتها وتغلق الباب…..
انعام بخوف ممسكه بكتفى روح:انتى زينه….انتى عامله ايه احكيلى …..عملت ايه فى ال4 ايام اللى فاتوا دول…
روح:باستغراب 4ايام ايه ياما …..انا لسه متجوزه امبارح واليوم صبحيتى ….
انعام:ايوا صح انا قلت اكديه …بس تبوكى فضل يحلف ويقنعنى انك بقالك 4 ايام متجوزه والبت جنى كمان موافقاه….
روح:وانا يا امى كنت مقتنعه انى بقالى 4 ايام متجوزه بس اغمى على تقريبا صحيت لاقيت نفسي لسه بفستان الفرح ونائل بيقولى ان النهارده صبحيتى …
انعام:لا كدا في حاجه غلط ….ازاى ابوكى يقولى انك متجوزه من 4 ايام وفى نفس الوقت نائل يقولك ان صبحيتك النهارده…..
روح:ايوا ياما فى حاجه غريبه …بس دى مش اول حاجه غريبه اقابلها ولا اشوفها…
وبدات تحكى روح على ما حدث معاها والغرفه والطلاسم والذى رأته وشعرت بيه حتى كانت متردده ان تريها العلامات التى على جسدها لتكون غير واضحه لها ايضا ولكن بدون وعي وفى وسط الحديث ذكرت العلامات التى على جسدها وهنا كانت الصدمه ان امها رأت العلامات التى على جسدها على عكس نائل وبعد ان انهت روح كلامها بدات امها فى سرد ما حدث معها ايضا وهنا اجمعوا الاتنين بان هناك سر ما ولازم اكتشافه….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية سر الشيطان الاسود)