روايات

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل الحادي العشرون 21 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل الحادي العشرون 21 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) البارت الحادي العشرون

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الجزء الحادي العشرون

موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)
موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الحلقة الحادية والعشرون

تشتاق ثواني العمر لعيناك يا سائلاً عني أخذت القلب وتركت لي التنهيد تسأل وتعرف أنك كل ما أريد وأن حبك يسري بدمي والوريد سأظل أقول أحبك وأعيد يا من جمل حياتي.
💕💕🌱💕💕🌹💕💕
جميل أن يظن الناس بك خيرًا والأجمل أن تكون خيرًا أكثر مما يظنون.
أعطي كل لحظة تعيشها الآن حقها واترك بداخلك إحساس يملك الحياة.
تحدى الإعاقة بقلمى✍️___________لبنى دراز
فـ بيت عادل الألفى
عادل راجع من شغله كالعادة استقبلته.
هدير:: دولااااا حبيبييييي
عادل:: بسعادة اخدها فـ حضنه قلب دولة انتى يا ديدى وبهمس شايف الامن مستتب هى الحكومة فيين
هدير :: بنفس الهمس ..عملت كابسة ع المطبخ ..
عادل:: بمرح..يااا ستاااار تلاقيها قبضت ع ديك رومى وناوية تحبسه فـ الفرن ههههههههههههه
هدير:: دى قبضت عليه وعلى أعوانه كمان من البط والفراخ و الحمام شكلها عازمة ع العيلة الغولبانة دى ههههههههههههه
طلعت سلوى من المطبخ ع صوت ضحكهم :: سمعتكم ع فكرة ..انا مش عارفة بس اعمل فيكم ايه هتجننونى ههههههههههههه
عادل:: بضحك يا حبيبتى انا واخدك مجنونة اصلا ههههههههههههه
سلوى:: والله يا سي عادل ..طيب خلي بقى الست هدير تنفعك ههههههههههههه
هدير:: لالالا نستغناش عنك يا مزة المزز يا جمر(قمر) انتى
سلوى:: طيب يا فالحة ادخلى حضرى الغدا ع السفرة يلا بسرعة
هدير:: علم وجارى التنفيذ يا مزة باشا ههههههههههههه وجريت ع المطبخ تحضر الغدا
عادل:: لـ سلوى تعالى معايا عايزك فـ كلمتين وانا بغيّر هدومى
سلوى:: خير يا حبيبى فى حاجة؟
عادل:: تعالى بس يا روحى جوة وهقولك ودخلوا اوضتهم
سلوى:: طيب ادخل خد شاور اكون انا حضرت لك هدومك
عادل :: حاضر ياقلبى ..وبغمزة ماتيجى معايا وانا باخد شاور
سلوى:: بضحك..بتزقه ع الحمام وهى بتقوله كبرنا ع الكلام ده خلاص.. ادخل وخلص بسرعة يلا ههههههههههههه
دخل عادل اخد الشاور بتاعه وطلع ولبس هدوم البيت المريحة قعد وقالها محمود المنياوى اتصل بيا هو وعيلته ومعاهم أيمن و الست والدته وأيهم وساجد جايين النهاردة الساعة 8 بالليل
سلوى:: اهلا بيهم يشرفوا ..انا عارفة يا حبيبى منى قالتلى
علشان كدا انا طبعا بعد أذنك حضرت عشاء للكل
عادل:: أكيد يا حبيبتى انا كنت هقولك كدا ..دايما بتقرى افكارى وتعملى اللى بفكر فيه ربنا يخليكى ليا ومايحرمنيش منك ياعمرى كله
سلوى:: بس تفتكر جايين ليه كلهم كدا مع بعض دى اول مرة تحصل ..
عادل:: بمكر ..قال ياخبر بفلوووس الساعة 8 يبقى ببلاش
وشوية وهدير بتطبل ع الباب وبتغنى ع الباب انا ع الباب تيرارا رارا افتحلى يا بواب تيرارارا قلبى فى هوااااكم داااب افتحلى يابواااب
عادل ::خلاص ياعم فوزى طالعين اهو.
سلوى :: مجنونة بس احلى حاجة فيها حبها للاغانى القديمة مش للخبط والرقع بتاع الايام دى
وطلعوا لـ هدير وقضوا وقت جميل وظريف مش بيخلى من مشاكسة هدير لـ باباها ومامتها ولا من نرفزة سلوى عليها وعلى عادل بسبب شقاوتها
بقلمى✍️___________________لبنى دراز
فـ بيت أيمن
قاعد ساجد وأيمن بيوصوا فـ أيهم
أيمن:: يا أيهم يا حبيب أخوك ..خليك عااااقل ..بلاش الهبل بتاع المرة اللى فاتت
ساجد:: لـ أيهم.. تسمع كلام أبوك أيمن وعمك المنياوى
أيمن:: تتكلم بهدوء. ..بأيه بهدووووووء ..وتركز مكانك وعينك ما تترفعش حتى لو هدير فـ وشك
ساجد:: و مهما حصل من عادل او اى حد …ااااييي حد استفزاز ..خليييك باااارد و..
أيهم:: بمقاطعة..لـ ساجد انا مش مرتاحلك ياض حاسس انك مش هتعديها ع خير
ساجد:: بكوميديا..بيقلد اسماعيل ياسين ..مييين اناااا طب فتشنى فتش ههههههههههههه
فادية:: بأستفسار .. لـ أيمن و ساجد ..مالكم كدا انتوا الاتنين ماسكين ودان أيهم ليه بالطريقة دى
أيمن:: اصل خايفين منه ومن عمايله وبنوصيه قبل ما نروح نقابل الناس لا يفضحنا زى المرة اللى فاتت ههههههههههههه
أيهم:: بنرفزة ..يا عم خلاص حفظت الدرس والله حفظته خلاااااص..
و عدى الوقت والساعة قربت ع 8 و نزل أيمن وأيهم و ساجد ومعاهم فادية واتقابلوا مع محمود المنياوى وعيلته ع باب بيت عادل الألفى وسلموا ع بعض ولاحظت فادية نظرات أيمن لـ منة وشافت قد ايه ابنها وشه نوّر والبسمة رجعتله بمجرد بس ما شاف حبيبته و أخدت قرارها
___________________
بيت عادل الألفى
شوية و الكل وصل ع باب الشقة وبيرن أيمن الجرس وعادل راح يفتح الباب وفـ نفس الوقت سلوى مع هدير فـ اوضتها بتوصيها تطلعى تسلمى ع الضيوف وتاخدى منة وترجعى اوضتك تانى ومش تطلعو منها غير لما بابا يبعتلك فاهمة يا ديدى
هدير :: حاضر يا ماما
وطلعوا استقبلوا الضيوف مع عادل اللى فتح الباب ودخل محمود ومنى وأم أيمن ومنة وبعدهم الشباب
محمود:: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عادل:: بترحيب وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا هلا يا هلا نورتوا يا جماعة اتفضلوا
سلوى :: فـ الليڤنج.. بترحب ب أم أيمن ومنى و بنتها.. منورة يا ست فادية..ازيك منى عاملة ايه ومنمن حبيبتى وحشتينى يا قمر
فادية:: تسلمى يا دكتورة البيت منور بأصحابه
منى:: بخير يا سولى الحمدلله انتى عاملة ايه ..
منة:: حبيبتى يا طنط ..انتى اكتر ..
عادل قعد فـ الصالون مع محمود والشباب أيمن وأيهم و ساجد وبعد السلامات والترحيب أيهم بص لـ أيمن ومحمود علشان حد يتكلم وكلهم سكتوا مرة واحدة شوية
أيهم:: بهمس لـ أيمن ماتنطق ساكت ليه
أيمن:: بنفس الهمس ..وانا مالى مش انت اللى هتخطب اتكلم انت
ساجد:: وبعدين يا ابنى منك له ماتخلصوا الراجل قرب ينام مننا
محمود:: متابع توتر أيهم وبعد ما أيمن بص له أخيرا اتكلم.. بجدية لـ عادل ..بص يا عم عادل احنا جايين النهاردة كدا بربطة المعلم نطلب إيد هدير لـ ابننا أيهم قولت أيه
عادل :: ساكت وكاتم الضحكة..اممممم ..وانت تقرب له أيه ولا تعرفه منين
محمود:: برفعة حاجب..لا لو ع المعرفة فـ انا أعرف والده الله يرحمه من زمان كان راجل ونعم الرجال من انزه العملاء اللى كانوا عندى فـ البنك كان اسم ع مسمى فعلا مُحسن وهو مُحسن جدا رحمة الله عليه.. ها غيرُه
عادل:: طيب انت طلبت أيد بنتى له ..وهو مافيهوش لسان يطلبها لنفسه
أيهم:: بهمس لنفسه سمعه أيمن بس ..يا مصبر العقل و الدين يارب و قال يا عمى انا يشرفنى ويسعدنى اطلب ايد الانسة هدير واتمنى من حضرتك توافق انها تكون شريكة حياتى و همس ل أيمن حلو كدا
أيمن :: كاتم الضحك وشاور بصباعه👍
محمود:: ها يا عادل نقول مبروك ..
أيهم:: بتسرع ..أه و النبى قول مبروك بقى ونقرا الفاتحة ونكتب الكتاب
عادل:: لـ أيهم ..مؤهلاتك ايه ..عندك ايه تقدمه لـ بنتى
أيهم:: نعم ؟ مؤهلات ايه حضرتك ..انا مهندس وحاليا بعمل دكتوراه فـ هندسة البرمجيات وصاحب طنطاوى جروب وتحت امر حضرتك والله بس وافق ابوس ايدك
أيمن:: اسمحلى يا استاذ عادل وبعد أذن استاذ محمود ..انا متأكد ان حضرتك عارف مؤهلات أيهم كويس وأكيد مش ده الهدف من السؤال صح كدا؟
عادل:: لـ محمود والله الواد بيفهم مش زى صاحبه وبهمس سمعه ساجد غبى
ساجد:: بضحك ..هو فعلا غبى ههههههههههههه
محمود:: طلباتك يا عادل
عادل:: بمكر.. مش هتكلم فـ ماديات دى حاجة ترجع له ..بس مافيش جواز قبل ما تخلص كليتها وتتخرج ده فـ حالة لو وافقت
أيهم:: بصدمة ..نعععععمممممم مافيش اييه ..انا لسة هستنى 7 سنين وكمااان ده لو وافقت
أيمن و ساجد حطوا ايدهم ع وشهم🤦‍♂️بنفاذ صبر من صاحبهم ..ساجد لـ أيمن لو قتلنا والله ماحدش هيحوش عننا
محمود:: كاتم الضحك..أهدى يا أيهم ماينفعش كدا وانت يا عادل ايه الكلام اللى بتقوله ده
عادل:: كاتم الضحك هو كمان..والله انا قولت اللى عندى مش عاجبه يبقى براحته
أيهم:: يا عمى أرجوك ابوس ايدك انت عارف انى بحبها وحياة عيالك يا شيخ وافق وبلاش تبعدها اوى كدا
عادل:: انا مش عمك ..و ماعنديش عيال غيرها وده اللى عندى عاجبك ولا لأ
أيهم:: يبقى هخطفها واتجوزها
أيمن:: يخربيييت شيطااانك حد يقول كدا ولـ أبوها كماااان
ساجد:: انت مجنون يا ابنى هو ده اللى اتفقنا عليه ..
عادل ومحمود متابعين رد فعله وساكتين
أيهم:: قام و راح قعد ع ركبه قصاد عادل .. والله بحب بنتك ابوس ايدك بقى جوزهالى ..انت بتعمل معايا كدا ليه
عادل:: بتساؤل خلصت؟
أيهم :: لسة ع نفس قعدته ..اه
عادل:: بص لـ محمود وغمز له..طيب ماعنديش بنات للجواز
أيهم:: لااااااا بقى مش كل ما اجى اكلمك تقولى ماعنديش بنات للجواز ..هتجوزها يعنى هتجوزها لو هستناها 15 سنة مش 7 ومش هتكون لغيرى الا ع جثتى بس ها و أدى قعدة
ساجد:: ما تقوم يا روميو قوم يا خويا جاتك وكسة
محمود:: لـ عادل انت مش موافق ليه
عادل :: عايزنى اوافق وارتكب جريمة في حق نفسى وحق البشرية ولا ارفض واظلمه واظلم بنتى فـ سبيل خدمة المجتمع
أيهم :: بعدم فهم ..مش فاهم انا يعنى ايه علاقة البشرية والمجتمع بجوازى من هدير
محمود وساجد وأيمن بيضحكوا بصمت وأيهم مش فاهم حاجة
أيمن:: بتوضيح لـ أيهم استاذ عادل يقصد انك انت وهدير مجانين و اكيد عيالكم هياخدوا جنانكم علشان كدا بيرحم البشرية والمجتمع من العاهات اللى هتخلفوها ههههههههههههه
الكل ضحك ع شكل أيهم والريأكشن اللى عمله
محمود:: بجدية ..ها يا عادل ايه طلباتك واخلص انا عارف انك موافق
عادل:: انت بتورطنى يعنى يا محمود .. طيب مش موافق بالعِند فيك يا محمود
محمود:: لايمها يا عادل واخلص ..الواد هيخلل جنبك ههههههههههههه
عادل::ماشى ياعم انا موافق وبص لـ أيهم بجدية.. انا مش هلاقى لـ بنتى راجل يحبها ويخاف عليها زيك بس كنت لازم استفزك واطلع أخرك
أيهم:: صدقنى يا استاذ عادل ولا اقولك يا عمى خلاص.. لو كنت عملت اكتر من كدا مليون مرة هستحمل وهصبر لغاية ما ترضى وتوافق و بجد انا تحت أمرك فـ اللى تطلبه
عادل:: انا كل اللى عايزه انك تحافظ عليها وتراعى ربنا فيها
محمود:: طيب نقرأ الفاتحة ونحدد ميعاد الخطوبة
أيهم:: بعد أذنك يا استاذ محمود وطبعا بعد أذن استاذ عادل انا عايز كتب كتاب ع طول وبعد كدا عندى استعداد استنى المدة اللى حضرتك تحددها
محمود :: قولت ايه يا عادل..كلام أيهم صح انها تبقى مراته يقدر يروح ويجى او يجيبها من كليتها بكل حرية
عادل:: وانا موافق بس مافيش جواز قبل 3 سنين ع الاقل
أيهم:: موافق مووووافق نقرا الفاتحة بقى وانزل أجيب المأذون
أيمن :: مش نعرف رأى هدير الاول يمكن ترفض
عادل :: انت صح يا أيمن عندك حق ثوانى وطلع بعت لـ هدير وسألها وقالت انها موافقة
وطبعا فتح باب الصالون ع الليڤنج علشان الكل يسمع ويقرا الفاتحة وأخيرا أيهم خطب هدير و الخطوبة وكتب الكتاب بعد اسبوع..
أيمن بارك لـ صاحب عمره وفرحان بيه وكمان ساجد فرحان بصاحبه ومحمود باركله وبارك لـ عادل و برة سلوى حضنت بنتها وباركتلها ومنة فرحانة ومبسوطة لـ فرحة هدير ومنى باركت لـ سلوى و هدير وأم أيمن باركتلهم و فكرت انها تسعد ابنها وتخطب له منة
فادية:: لـ منى ..بعد أذنك يا ام محمد كنت عايزة أجى أشرب الشاى معاكم انا وأيمن يناسبكم امتى
منى::بترحيب.. تشرفى يا أم أيمن اى وقت
فادية:: طيب يناسبكم بكرة ولا نخليه يوم تانى.
منى:: تشرفى يا ست فادية ..و خلاص هنستناكم بكرة ع الساعة 7 ان شاء الله
بقلمى✍️__________________لبنى دراز
فـ مستشفى الشرنوبى
ماهى قاعدة مش مستوعبة صدمة ان نادر طلع أخوها وساكتة مش بتتكلم ودموعها نازلة فـ صمت وفجأة رن فونها وكانت يسرا
ماهى:: الوو ..
يسرا:: هاى.. ماهى عاملة ايه
ماهى:: مش كويسة خالص يا ايسو
يسرا:: مالك يا قلب ايسو ..احكيلى
ماهى:: بااابى تعبان خالص و فـ حالة خطرة وقلقانة عليه اوى..المهم قوليلى حصل ايه فـ التمرين ..أيمن مسألش عليا
يسرا:: اوووه فكرتينى ..ده مسألش غير عليكى
ماهى:: بفرحة بجد ..بجد يا ايسو سأل عليا ..قالك ايه ها انطقى سألك قال ايه قولى بسرعة
يسرا:: اسمعى ياستى قال …و قالت لها كل اللى قاله أيمن من اول ما سأل عليها لغاية ما وقفها عن اللعب و منعها من دخول التمرين
ماهى:: بصريييخ ..انتى بتقولى ايييه ازااااى ده اتجنن ده ولا ايييه هو مين اصلا علشان يوقفنى عن اللعب ولا يمنعنى من التمرين ..اناااا ماهينار الشرنوبى واحد زى أيمن ده يمنعنى انا من دخول التمرين أقفلى يا يسرا عصبتينى وقفلت الخط وفضلت رايحة جاية متنرفزة شافها هيثم وقال بخبث ماهى حبيبة اخوها مالك يا ميمى احكيلى ايه اللى معصبك بالشكل ده
ماهى:: بكل غرور وتكبر ..انا يمنعنى من التمرين ويوقفنى عن اللعب انااا هو مايعرفش انا مييين ..انا لازم اخليه يندم ع قراره ده ويرجع يبوس رجلى علشان ارحمه من اللى هعمله فيه
هيثم:: بخبث ..بس لو تفهمينى يا حبيبتى هو مين بس وهخليكى تشوفى أخوكى هيعمل ايه
ماهى:: أيمن.. أيمن أتجرأ ومنعنى من دخول التمرين أيمن كتب نهايته بايده خلاص لما قرر يوقفنى انا ماهى الشرنوبى عن اللعب
هيثم:: حبيبتى اهدى واقعدى كدا واتفرجى ع ثوما حبيبك هيعملك فيه ايييه وضحك بخبث ههههههههههههه
_________________
فـ بيت المنياوى
بعد ما رجعوا من عند عادل وسلوى فرحانين ومبسوطين
محمود:: بسعادة أخد منة فـ حضنه عقبالك يا اجمل ضحكة لـ قلبى
منة:: بكسوف…فـ حياتك يا بابتى يارب.
منى:: يظهر كدا يا محمود ان هيبقى عقبالها قريب اوى.. وتحصل هدير
محمود:: بـ عدم فهم..مش فاهم ازاى يعنى هتحصل هدير قريب
منة:: قاعدة ومش فاهمة حاجة برضوا ومستنية تفهم هى كمان
منى:: يا حبيبى الست فادية طلبت تيجى بكرة هى وأيمن علشان يشربوا معانا الشاى وانا بعد أذنك حددت معاها ع الساعة 7 كدا ان شاء الله وقالت يعنى اسألك لو مناسب ولا نغير الميعاد
محمود:: لا ياحبيبتى مناسب جدا يتفضلوا طبعا اهلا بيهم وبالمرة كمان نبعت لـ عادل وسلوى ونسهر كلنا مع بعض
منى:: خلاص يا حبيبى هعمل عشاء حلو كدا ايه رأيك
محمود :: وهى دى محتاجة رأى ..مافيش كلام بعد كلمتك يا روح قلبى
منة :: لما سمعت كلام منى ومحمود اتكسفت واتحركت بكرسيها بكل هدوء دخلت اوضتها وسرحت فـ حبيبها وبتتمنى جواها يكون كلام مامتها صح
بقلمى✍️_________________لبنى دراز
فـ بيت أيمن الهوارى..
تانى يوم خطوبة أيهم اتصلت فادية بـ أيمن فـ شغله وطلبت منه يرجع ع البيت وما يروحش النادى وفعلا رجع أيمن من الشركة ع البيت بسرعة
أيمن:: بقلق..السلام عليكم يا أمى ..خير يا حبيبتى مالك قلقتينى عليكى
فادية:: ماتقلقش يا نور عيني انا كويسة ..ادخل خد شاور وصلى لغاية ما احضرلك الغدا
أيمن:: يعنى انتى كويسة مش تعبانة طمنينى اجيبلك دكتور ..
فادية:: ياحبيبى انا مش تعبانة صدقنى ..كل الحكاية اننا معزومين ع الشاى انا وانت النهاردة عند ناس حبايب الساعة سابعة ولازم نكون جاهزين من بدرى علشان نوصل ع الميعاد ويادوب نتغدا ونجهز
أيمن:: ناس مين دول وليه عازمينا
فادية:: أدخل بس خد شاور وصلى و نتغدا وبعدين هتعرف كل حاجة فـ وقتها ..يلا يا حبيبى
أيمن:: فوووفة مش مرتاحلك ..اوعى تكونى جايبة عروسة والحركات دى .. و بحزن انتى عارفة اللى فيها
فادية :: يلا يا واد بلاش لماضة واخلص انا جوعت ..ودخلت المطبخ تجهز الغدا وتتصل بـ أيهم تبلغه علشان يوصلهم
____________________
فـ بيت المنياوى
رجع محمود من شغل ودخل اخد شاور وغير هدومه وصلى وطلع يشاكس فـ منى
محمود:: بمشاكسة منمن ..منايا ومنى قلبى ..انتى لسة ماخلصتيش جعان ياست وبيحضنها من ضهرها
منى:: برفعة حاجب .. لفت و بصت له امممم و بعدهالك يا حودة مالك
محمود:: بغمزة شايف الدنيا هادية و ليلتنا نادية والجو شكله كدا بيقول نجيب اخت لـ منة ههههههههههههه
منى::ههههههههههههه ياحبيبى فوق ده احنا خلاص هنجوزها ..اخت ايه دى اللى نجيبهالها
محمود:: وماله ده حلو اوى هى تتجوز و احنا نجيب واحدة تانية بدالها وبغمزة تانى مش كدا ولا ايه يا قمر انتى
منى:: بضحكة صافية ..طيب امسك يا حبيبى اعمل السلاطة ع ما اخلص باقى الأكل ويكون الولاد رجعوا من النادى
محمود:: من عينيا يا قلبى اعملك احلى سلاطة
و شوية و رجعوا الولاد مع منة وبكل حب اتجمعوا ع الغدا و زى العادة الوقت كله سعادة
_____________________
فـ بيت أيمن
عدى الوقت وجهز أيمن و فادية وخلاص هينزلوا..
أيمن:: ها يا فوفة سمعت كلامك و لبست اهو واخدانى على عمايا كدا و رايحين على فييين
فادية:: بسعادة ماتستعجلش ع رزقك ياحبيبى قولتلك كله بوقته يلا بينا بس زمان أيهم وصل تحت
أيمن:: بأندهاش ..أيهم!!! هو عارف احنا معزومين فين
فادية:: أه عارف ..
أيمن :: نععععم..عارف !! ماااااشى لما انزله بس عشان لسة قافل معايا و ماقالش انه جاى و بيستهبل فيها وبيقولى نايم ومش هيخرج
فادية:: يلا بس بينا ننزل علشان ما نتأخرش ع الناس
ونزلوا سوا شافوا
أيهم مستنيهم ::و أول ما شاف أيمن بهزار.. رفع ايده بيستسلم قبل ما أيمن يضربه .. انا ماليش دعوة يا باشا فوفة قالتلى ماقولش رايحين فين
أيمن:: ولاااا مش انت صاحبى ؟ وهى أمى ..بس مش مرتاحلكم انتوا الاتنين ..اما اشوف اخرتها معاكم
فادية:: ماتستعجلش يا ايمن وهتعرف كل حاجة
أيمن::مش هتريحينى وتقوليلى رايحين فين زى ما بريحك كدا ومش بزعلك
أيهم:: يا عم انت أبن بّار بأمك ومش عايز تزعلها كمل للاخر بقى و اخرس لله شوية خلاص قربنا نوصل
و أخيرا وصلوا تحت بيت محمود المنياوى مع اندهاش أيمن ونظراته لـ أمه وصاحبه وساكت مستنى يفهم
فادية:: عارف يا أيمن كل أم تتمنى تشوف أبنها أسعد واحد ف الكون كله و عشان كدا بتدور ع اللى تريح ابنها وتسعده وانا يا ابنى أم و عايشة عمرى كله علشان بس اشوفك سعيد فـ حياتك بس اكتشفت انى بتعسك و انى السبب فـ تعبك لما رفضت انك تتجوز منة..ولما شوفتك امبارح بعد ما انت شوفتها وشك نور و رجعتلك ضحكتك بس بمجرد ما شوفتها ما هونتش عليا اشوفك تعبان وكلمت الست منى علشان اخطبهالك وتكمل حياتك معاها وسعادتى انى اشوفك مبسوط مع اللى قلبك اختارها ..ويلا بقى الناس منتظرينا فوق وقبل مايطلعوا شافوا عادل وسلوى وهدير خارجين من باب عمارتهم وبعد السلامات وأيهم اللى مبطلش يعاكس فـ هدير قصاد أبوها طلعوا كلهم وصلوا قصاد باب الشقة
________________
فـ بيت المنياوى
رن جرس الباب وفتح محمود الباب ورحب بـ عادل وأيمن وأيهم ومنى رحبت بـ أم أيمن وسلوى وهدير
محمود :: بترحيب يا اهلا يا جماعة منورين والله ..ايه الاخبار يا عريس عامل ايه أيمن وأيهم ردوا فـ نفس واحد الحمدلله ياعمى
عادل:: بص ليهم وضحك و بص لـ أيمن بمكر.. طيب حودة بيسأل أيهم بترد انت ليه
أيمن:: بأحراج ..احم اء انـ أصل ….. وسكت مش عارف يقول ايه
محمود:: بأبتسامة ..اتفضلوا يا جماعة فـ الصالون
منى:: اتفضلى يا ست فادية تعالى يا سلوى نقعد فـ الليڤنج براحتنا ونسيب الرجالة والشباب مع بعض
هدير:: بجنان بتنادى يااا منة ياااا منمن ياااا مزتى انتى فين ورايحة ع اوضة منة
منة:: قلبى بلوتى اللى بقت عروسة وأخيرا هتعقل ههههههههههههه
هدير:: ميين ؟ انا اعقل ؟ بعد الشر عليا قال اعقل قال وغلاوتك يا مزة قلبى وغلاوة اللى قاعد برة ده لا أجننه اكتر ما هو مجنون
منة:: والله يابنتى انا مشفقة ع المجتمع منكم ومن عيالكم المستقبليين ههههههههههههه
هدير:: ياااابنتشى ده احنا هنخدم المجتمع والبشرية هننتج جيل فرفوش يصدر الفرفشة والجنان للبلد بحالها ههههههههههههه وطلعوا من الاوضة وسلمت منة ع سلوى و فادية اللى طلبت تتكلم مع منى ومحمود وتطلب ايد منة بنفسها ودخلوا قعدوا فـ الصالون ومعاهم سلوى وسابوا البنات فـ الليڤنج..
فادية ::بسعادة ..لـ محمود و منى اسمحلى يا أبو محمد اطلب منك إيد منة لـ أيمن أبنى وصدقنى انا مش هلاقى أحسن منها له وهتكون فـ عينى انا مش عندى غير أيمن ومنة هتكون بنتى اللى مخلفتهاش ..قولت ايه
محمود:: وانا ماعنديش مانع لو منة موافقة انا كمان موافق وأكيد مش هلاقى لمنة حد احسن من أيمن
عادل:: يبقى نقول مبروك ونقرأ الفاتحة
أيمن:: بعد أذنك يا أمى وأذن الموجودين قبل اى حاجه نعرف رأى منة الاول
محمود:: لـ منى ابعتى لمنة نعرف رأيها
منى:: انا هطلع اسألها برة لانها اكيد هتتكسف هنا انها ترد. ..وطلعت تسألها عن رأيها
منة يا حبيبتى ..أيمن جاى النهاردة هو ومامته علشان يطلب ايدك قولتى ايه
منة:: وشها أحمر من كتر الخجل وساكتة مش بتتكلم
منى:: بأستفسار ..ايه يا منة ادخل اقول للناس ايه
هدير:: بمرح ..عتلاق يا طنط هى موافقة والفرحة بتبظ من عينيها اسألينى انا ههههههههههههه
منى:: بأستغراب. لـ هدير .. بتبظ !! ده اللى هو ازاى
هدير:: بتوضيح ..يا طنط منى يعنى السكوت علامة الرضا ادخلى ادخلى قوليلهم انها موافقة
منة:: بخجل ..لـ مامتها انا مـ مـ احم انا موافقة يا ماما
هدير:: مش قولتلك يا مزة انها موافقة
منى :: دخلت الصالون و بحزن مصطنع ..بصت لـ محمود وساكتة و هو فهم ان منة رفضت ..ومش عارف يقول ايه
عادل:: خير يا ام محمد منة قالتلك ايه ..عايزين نقول مبروك ونفرح بيهم
منى:: مش عارفة اقول ايه يا جماعة بصراحة …وقبل ما تكمل كلامها دخلت بجنانها
هدير:: هااا شوباب قريتوا الفاتحة ولا لسة عايزين نفرح وننبسط نبل الشربااات ههههههههههههه
منى:: بغيظ لـ هدير يعنى معرفش اوقع قلبهم شوية يجازيكى خير يا هدير..خلاص يا جماعة منة موافقة
أيمن:: بعد ما سمع موافقة منة بفرحة ..لـ محمود ..طلباتك ياعمى تحت أمرك فـ كل اللى هتقول عليه
محمود:: أنا يا أيمن مش عايز غير راحة وسعادة بنتى و بس و عارف انى هسلمها لـ راجل يحافظ عليها
أيمن:: دى فـ عينيا وقلبى وخليك متأكد أنى افديها بروحى وعمرى كله
أيهم:: اسمحولى بقى نتكلم فـ الجد ايه رأيكم نقرأ الفاتحة دلوقتي وتبقى الخطوبة وكتب الكتاب معايا انا وهدير
عادل:: بمرح.. مش الواد ده انا مش طايقه عشان هياخد بنتى مني ..بس بيتكلم صح وانا موافق
محمود:: لـ عادل ..وانت بتوافق بصفتك ايه يعنى
عادل:: بعِند فـ محمود ..عمها يا اخويا وان كان عاجبك وحتى لو مش عاجبك اخبط راسك فـ الحيط ..وبص لـ أيمن واد يا أيمن كتب كتابكم أخر الاسبوع انت و الواد العبيط ده و يلا نقرأ الفاتحة وسمعينا زغروطة يا أم أيمن ها عندك اعتراض يا ابو حنفى
محمود:: بفرحة وانا موافق ومافيش كلام بعد كلامك يا عادل وفعلا تمت قراية الفاتحة واتفقوا ع ميعاد كتب الكتاب وهيعملوا حفلة خطوبة واحدة

 

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *