روايات
رواية اخرجتني من الظلام الفصل الأول 1 بقلم ريتاج محمد
رواية اخرجتني من الظلام الفصل الأول 1 بقلم ريتاج محمد
رواية اخرجتني من الظلام البارت الأول
رواية اخرجتني من الظلام الجزء الأول
رواية اخرجتني من الظلام الحلقة الأولى
قبل ما يدخلوا الجامعة بمسافة بعيدة نسببا
مسكها براحة وقال بجدية :مليكة انا معرفكيش اشطة
انتي مش اختي ولا اعرفك معرفتنا في الجامعة بحدود دكتور وطالبة تمام
مليكة بقرف مضحك:اخص عالندالة بتستعر من اختك ياندل
اخص عالرجالة تعالى ياااما شوفي ابنك الي مأمناة أمانة قبل متسافروا تعالي شوف ربايتك يابا
تعالللى شوف ياعمي الي عايز ت…..كتم بوقها عشان صوتها كان عالي والناس كانت بتتفرج عليهم
وبهمس وحدة:هششششش اي عرباجية؛ما تكتمي وبصلها بحدة انا هسيب ايدي لو اتكلمتي هدشمل وش امك سامعة
اماءت لة بماشي
فك ايدة من على بوقها وقال:اسمعي بقى انا مش عايز حد يعرف انك اختي عشان انا ليا مركزي وكدة وهما كدة ممكن هينجحوكي حتي لو ساقطة فنا مش عايز كدة انا عايزك تعتمدي على نفسك واشوف شطارتك تمام
مليكة بغباء:اااااة طب متقول كدة من الاول
طيب هدخل بس يرضيك ادخل وايدي فاضية يلا ايدك على ميه جنيه مصروف ليا دنا حتي حيالله اختك يعني
رسلان طلع من جيبة ٣٠ جنية وقال:مفيش غيرهم امسكي
مليكة بصوت عالي وهي بتدعي الحزن والعياط
:تعاللللي يااااما تعالي شوفي ابنك مش بس بيستعر مني لا وكمان بخيل مش عايزني اجيب اكل اكلة ولا عايز يديني فلوس دا ناقص يسرحني في الاشارات اهئ اهئ انا لية بيحصلي كدة يادنيااااااااا يال….
حط ايدة على بقها يكتمة والايد التانية طلع ميت جنية
وقال بغيظ:خدي خدي يكش يطمر في الي جابوكي
دنا مرتبي خلص بسبب عمايل امك دي
مليكة بحب مصلحة:عليا الطلابات بالتلاتة ان انت اجمد اخ فيكي ياكلية
رسلان بغيظ :ثبتيني ثبتيني يامصلحجية يامعفنة اقولك على حاجة انتي الي هتطبخي انهاردة
انتي لازم تتعلمي اة مش صغيرة انتي أماما
مليكة وهي تدعي الصدمة :ايتا اي الي بتقولة دا انت عارف انت بتقول اي انت قد الي انت بتقولة دة
انت عايزني انا مليكة الجندي تروح تطبخ
رسلان بملل:طب يشاطرة التمثيل الفكسان دا في البيت مش هنا
وعاللة ارجع البيت ملقيكيش طابخة وقعتك هتبقى اسود من قرن الخروب سامعة ويلا ادخلي عشان عندك محاضرة وانا الي هدهالك فا ادخلى قبلي عارفة لو دخلت وملقتكيش والنعمة ما هيجرالك كويس اشطة
مليكة بخوف مصطنع :اشطة يابرنس يلا سلاموز باللبن
وجريت عالكلية
ودخلت بس طبعا الكلام الي هو قالهولها سمعتة من ودن وطلعتة من التانية
وراحت كافتريا الجامعة وطلبت عصير وسندوتشين شورما
(عشان طبعا هي ماشية بمبدأ الي مبياكلشي مبيركزشي )
وقعدت كلت وهي متمزجة
*************************
عند رسلان راح المحاضره
دخل وعينة بتدور الي هتشلة قريب هو اصلا كان عارف انها هتيجي بعدة فقرر يعلمها درس
وهو بيتوعدلها
……..يتبع
***************************
عند مليكة وهي بتاكل وفي بقها اكل :هيييييئ دنا نسيت المحاضرة وجريت بسرعة من الكافتيريا وهي بتجري في واحد خبط فيها بس هو معتذرلهاش وطبعا بنتنا مبتحبش كدة
مليكة وهي بتشفط اخر بوق من العصير :يلا مش خسارة فيك عيل تربيتة واطية وراحت حدفاة علية وهو لسة هيلف يشوف مين الي حدف كانت هي جريت اصلا
عند الشاب
الشاب بعصبية:وديني انا لو عرفت مين الي عمل كدة لكنت طلعت عين اهلة
عند مليكة جريت وكانت بتنهج
ووقفت تريح شوية
وبعدين دخلت عالمُحاضرة على طول
رسلان بعصبية مزيفة :استني عندك
مليكة بصتلة باستفهام
وكل الي كانوا في المحاضرة متابعين
الي هيحصل
رسلان بعصبية مزيفة:انتي خبطي على الباب
مليكة بصتلة ورفعت حاجبها
رسلان بتمزيج وتمثيل الجدية :اتفضلي اخرجي وخبطي عالباب الاول
مليكة خرجت بعصبية وهي مش طيقاة
وقفلت الباب وخبطت من الاول
ورسلان سمحلها تدخل
وجت تدخل جوا
رسلان وقفها:استني
مليكة وهي بصالة كدة
رسلان:نسيت اتفضلي برة انا مبدخلش حد من بعدي
مليكة:افندمم
رسلان:يعني جاموسة ومتاخرة وكمان طرشة اي مبتسمعييش اتفضلي برة.
خرجت مليكة وهي مش طيقاة وبعدين فكرت في فكرة خبيثة
اتسحبت وراحت لجراج الجامعة وحاولت على قد ما تقدر ماتبينش نفسها في الكاميرات
وراحت عند عربية رسلان وقالت وهي متعصبة:عشان تبقى تطردني من المحاضرة تاني كوبس اوي، اشرب
وفتحت شنطتها وطلعت منة مقص ومسكتة وخرشمتلة العربية من ادام وبعدين قالت بتأنيب ضمير :خلاص كفاية كدة عشان التصليح ميخدش فلوس كتير
عشان كدة مش هيديني مصروف احنا لازم نبقى رحماء بردوا اة
وقررت متحضرش بقيت المحاضرات الي عليها وتروح وتبقى تاخدهم من اي حد
وروحت البيت
وطبعا هتعمل الأكل
فتحت التلاجة ملقتش فيها حاجة
قالت بقرف:عيل منتن وجلدة التلاجة مافيهاش اي حاجة كدة طب دلوقتي هعمل اي
اممممم فكري يابت ياليكة فكري؛ لقتها
ما سهلة اهي هو كان بيقول انة سايب فلوس اكل الشهر فين فين فين افتكري اةةةة في اوضتة صح افتكرت
طيب ودخلت اوضتة وقالت بأنبهار:يخربيت النظام يخي انضف اوضة في الفيلا كلها
هيييح اوعدنا يارب بنضافة كدة
امم بس في مشكلة دلوقتي انا مش عارفة مكان الفلوس فين سهلة هدور في الاوضة اي الغباء دة
وقالت وهي بتشاور على كل انش في الاوضة وهي بتقول:هادي بادي كرمب زبادي شالة وحطة كلة علادي
يا كتكوت روح السوق هات البيضة مالصندوق اوعى تأكلها تطق تموت اضرب امك بالشلوط واستخبي ورا ابوك يا ضفدعة عدي أربعة واحد اتنين تلاتة أربعة باااااااس هو دة انا هدور هنا وراحت عند الكمود لقتة منظم بدأت
تدور في الكمود كلة بس ملقتش حاجة
مليكة بتفكير:امممم يتري العلبة فين
فين فين امم ممكن في الدولاب اكيد
يعني اي الغباء دة
فتحت الدولاب
وبدأت تدور لحد ما لقت علبتين اخدتهم وراحت قعدت عالسرير
وقالت وهيا محتارة:يترا انهي علبة انهي علبة احنا نفتحهم ونشوف ونحكم
فتحت اول علبة لقت فيها فلوس قعدت تعدهم وطلعوا ٢٧ آلاف جنية
مليكة :يابن التيت بقى معاك فلوس وتقولي بخلصلك فلوسك دانت كداب درجة أولى يعني مفيش كلام
طيب نفتح التانية
فتحتها لقت فيها ٢٥٠٠
مليكة :امم الاحتمال الأكبر ان دي وشاورت على الي فيها فلوس اقل : بتاعت اكل الشهر
يبقى هاخدها ووو ويعنييي يعني مش هيضر لو اخدت منة حبة فلوس كدة صح ولا اممم لا انا اتصل بية واقولة واتصلت على رسلان
:الو ياقلبي
رسلان بملل : انجزي مش فاضيلك انا عليا محاضرات
مليكة:انت عارف ان انت احن اخ في العالم بأمانة يعني اة واللة رسلان:اممم عايزة اي
مليكة بحزن مصتنع: اخص عليك يا رسو بقى انا هتصل بيك واقولك كدة عشان عايزة حاجة طب اقفل بقى سلام
رسلان:اممم يعني مش هنخلص طب خشي في الموضوع ومتتوهيش
مليكة :احمم انا شوفت من غير مقصد زلة عين يعني انت فاهم اكيد فلوس في دولابك كدة فا هااااااااخد منها حبه صغيرة ومتقلقش هبقى اديهالك انا مش شحاتة يا بابا
رسلان :طيب خدي
مليكة بفرحة :بجد
رسلان:اة بس خلي بالك متخديش كتير عشان دي الفلوس الي كنت هاجبلك بيها هدية لعيد ميلادك
مليكة :لا رد….
رسلان:الو الو وبص في الفون :احية دي قفلت يعني مسمعتنيش دي ممكن تصرف الفلوس كلها
ااخدتها وخرجت من الاوضة
ونزلت تشتري اكل وهي في الهايبر
عند مليكة
مليكة سمعت كلمة بجد وقفلت علية الخط وراحت خدت فلوس من العلبة
وخدت الفلوس ونزلت تشتري حجات
طلبت أوبر وراحت عالهايبر وكانت واقفة محتارة تشتري اي
مليكة بتفكير:اممم أشتري ايه مبدأيا اكيد حجات سريعة لان لا انا ولا رسلان هيبقى معاة وقت يطبخ فنروح لقسم الوجبات السريعة واشترت
منهم كتير (زي استريبس وكوكي وفروزن بوتيتوس وفروزن كريزبي تشيكن
والحجات دي عمتا)
وطبعا حبيبتنا متنساش قسم الحلويات وراحت اشترت حلوياااات كتيرر جدا
وكملت تجول
وبعديها راحت مشوار هنعرفة بعدين
وطلبت أوبر وروحت البيت
وقررت تعمل اكل
********************
في حتى تانية (عند بطلنا )
كان قاعد على كرسي بعيد وساند راسة علية وكان في قرآن شغال بصوت (عبد الرحمن مسعد )
والباب خبط
غيث:ادخل
دخلت مامتة وهي حزينة على حالة
وقالت :لحد امتي ياحبيبي هتفضل قاعد في الاوضة كدة قوم اقعد معانا برة
ليث :عادي يماما مش فارقة كتير هنا مش شايف وهناك
مش شايف يبقى خليني احسن في الحته الي تريحني
رجاء مامت غيث:خلاص ياغيث اعمل العملية وريح قلبي انا وابوك
غيث ببرود:ماما مش عايز كلام في الموضوع دة ولو سمحتي اتفضلي برة
رجاء بصتلة بحزن على حالة وخرجت
وهو رجع سند راسة عالكرسي وكان بيفتكر إيام ما كان مفتح وصحابة وازاي هو بقى اعمى
فلاش باك
من خمس سنين
لما كان عندهم ٢١ سنة
وغيث كان عندة ٢٣سنة
يوم التخرج بتاعهم في بيت 《مينا》
مينا صاحبة :غيوثي !
غيث بعصبية مضحكة :بس يلا متقولش غيوثي دي؛ بتستفزني !!!!
مهاب صاحبة من وراة بضحك :طب غيوووووثي غيوووثي
غيث بعصبية مضحكة. :ولاااا اتعدل لعدلك
فادي من وراة بجدية مصتنعة:ولد عيب انت هو تقولولة كدة !
ليث :عليا الطلاق الي ناصرني
فادي بضحك:دا غيوثي انا بس
غيث بضحك :واللة طب خد بقى ‘ وراح حادفة في حمام السباحة ‘
مينا راح جاب كورة وقال :مين يلاعبني
كلهم جريو نحيتوا وزقوة في البسين وقال 《مهاب》: بس يلا انت بتخم
ليث بجدية وحب : بس بس خلاص , و بما ان دة يوم التخرج بتاعك وانا ظابط واكبر منكم يعني هعزمكم يا شوية مهندسين !!
**************************
وافتكر لما 《مهاب》 خطب وعزمهم
مهاب بسماجة وضحك وهو عمال يحرك الخاتم في ايدة :شوف ياعم انت اكبر مني وانا ارتبطت قبلك ياسنجل يا بائس !
, انا من هنا ورايح متكلمونيش ياشوية سناجل ياعرر
غيث بتريقة:شوية سناجل ياعرر ؟
دانت الي عرة, ولا اظبط كدة ,انت عارف بتكلم مين ؟!
مينا بسخرية وضحك:هيكون مين يعني ؟؟
غيث بهبل وضحك :ولا اي حد
فادي :طب أركن يا شبح ههههههه
***************************
وافتكر لما اخت مينا اتخطبت
وهو قعد يعيط
غيث بتريقة علية : هييئ شالوا من بوقك البزازة ينوغة
مالك ياض متعدل كدة في ايه ؟!
مينا وهو بيمسح أنفه أثر البكاء :ملكش فية يلا دانت مش بتفهم في أي حاجة
دا اسمة حب اخوي
مهاب بتعديل:لا لو سمحت اسمة محن اخوي
فادي :حصل
**************************
وافتكر لما راحوا الجيش
غيث بشماتة مضحكة : يلا إلهي كل تريقة اتريقتوا عليا فيها تطلع عليكوا هناك
مهاب ومينا في صوت واحد:اة منت متهني ومتدلع ف حقك بقى
غيث وهو بيخمس في وشة بهزار وبسمة : اللة اكبر في وش امكم ,
وبعدين راح لمينا ومهاب وشادي بحب وحضنهم
وهما سلموا علية ومشيوا
******************************
وافتكر لما مهاب كتب الكتاب في الاجازة قبل الأخيرة
ووداهم يشوفوا الفيلا بتاعتة بس فادي اتأخر وهو فرحان بيهم
مهاب :ادخل يلا انت وهو انتوا مكسوفين ولا ايه؟!
غيث بضحك :اكيد لا يعني دانت اخونا الي مجابتوش امنا ولا اي يشوباب ؟
مينا:فعلا واللة ,حقيقي انتوا صحوبيتكوا بالدنيا, عارفين ؟ انا الناس كلها بستغرب ازاي مسيحي مصاحب مسلمين ميعرفوش اننا مكملين بعض
بجد يصاحبي الف مبروك وعقبال الليلة الكبيرة
مهاب بحب:تسلم يعم اول مرة تقول كلام حلو
فادي وهو جي بيجري عليهم وراح بسرعة حضن مهاب جامد وبعدين راح ضربة بوكس
وقالة بغيظ:اولا مبروك ثانيا يابن الصرمة تكتب الكتاب من غيري
مهاب :يسطا ما انت الي اتأخرت اعمل اي ؟
فادي بغيظ :تقوم تكتب الكتاب من غيري صح ؟!!
مهاب وهو بيحضنة:يعم اسف واللة
يلا اوريكوا الفيلا وخدهم فرجهم عليها
وقعدوا يلعبوا في الجنينة
كورة ونزلوا البسين
************************
وافتكر اخر مكالمه كانت مابينهم وهما في الجيش في رمضان
غيث بضحك وهو بيكلمهم فيديو كول:عاملين ايه في الجيش يحبايبي ؟!
مينا. وهو ماسك حلة محشي وبياكل منها بضحك:عاملين محشي يسففك الاسفلت ,تاخد ؟؟ وراح كل منة
مهاب وفادي:طب راعي يعني اننا صايمين !
مينا وهو بيغيظهم اكتر :تصدقوا صح خلاص خلاص هبلع بس وراح شرب ماية قدامهم
مهاب راح ضربة على قفاة
غيث بضحك:خلاص ياسطا انت وهو اهدوا
الا قولولي التمارين بتاعت الجيش شدت اعصابكوا
مينا:شدت اعصابنا بس ؟؟ دحنا شوية وهيقولولنا يلا نطوا من طيارة من غير براشوت
مهاب :والنعمة يبني هيبقى ارحم من الي بيحصل فينا دة
مينا :حصل
وبص لغيث وقال بنظرة غريبة:
غيث اختي وامي أمانة عندك, هي ومرات مهاب وأم فادي
غيث بغصة ووجع في قلبة مرة واحدة بس حاول يدارية
:اي يابن القرعة الي انت بتقولة دة اشحال دي اخر اجازة وهينزل يتجوز وانت هتجوز اختك
بطلوا هبل هو الصيام لحس عقولقوا ولا اي
مينا بضحك:لاحظ ان انا مسيحي يعني
غيث:احم اة تمام , ومرة وحدة سمع عسكري جاي بيجري
وبيقولهم
العسكري بزعييق وصوت عالي :ارفعوا سلاحكوا بسررعة حصل هجوم مفاجي والمكان كلة ملغم قنابل
يلااا !!!!! كلهم بيجروا يجيبوا اسحلتهم ! ، صوت انفجار
ومرة واحدة الشاشة اسودت وغيث سمع صوت ضرب نار كتير
غيث بقلق وخوف:مينا ,شادي, مهااب!!!؟؟؟
غيث بدموع وحاسس روحة بتتسحب :يمهاب رد ونبي !!! ياميينااااااااا
وبعدين قعد يعيط كتير وقال ضعف:ونبي ردوا متحرقوش قلبي عليكوا ونبي عشان خاطري
مينا بهمس وهو يلفظ أنفاسه الاخيره : عي عيلتنا ا أمانه في في رقبتك يا غي……..ومكملش وكانت روحه صعدت لبارئها
غيث بصريخ وعياط:يميييييينا متسكتش
أتكلم ،متسيبونيششجطج
اند فلاش باك
مسح غيث دموعة الي نزلت من غير ما يحس
وقال بغصه: حقكوا رجع حتي لو كان التمن اني ابقى أعمى ربنا يرحمكم يارب وعيط وقال
احنا فعلا كنا مكملين بعض
***********************
عند رسلان روح البيت وشم ريحة اكل جميلة
رسلان بصوت عالى مضحك:ايدا دي سمعت كلامي
لالا دحنا نطلع نغير بقى
وطلع لحد اوضتة وفتح الباب وكان بيضحك فجاءة ابتسامتة اختفت وفضل مبلم بصدمة
شوية وبعدين دخل فتح الدولاب
ولقا العلبتين مفيهمش ولا جنية
رسلان وهو بيرمش كذا مرة ورا بعض بسرعة :نهار ابوكي مش معدي على خير النهاردة
دي دي مسابتش حتة في الاوضة الا ووسختها
لا لا ايدا انا ضغطي على كدة لية مليييييييييكة
________عند مليكة
سمعت رسلان بينادي بصوت عالي عليها
جريت بسرعة
وسابت المطبخ بالي فية
مليكة وهي بتجري عالسلم وكانت هتقع كذا مرة لانها بتاخد السلمة بأربعة
وطلعت بسرعة وهي بتنهج
وقالت وهي بتفتح الاوضة وراحت وطت عشان تاخد نفسها :هييئ اي عايز اي
وبعدين رفعت رأسها وبصتلة وفجاءة ابتسمت بهبل وقعدت تربش بعيونها جامد وهي مبتسمة
وبتقول:استني بس هفهمك اي الي حصل
منت بردك لازم تعرف اةةة
بعد٧ دقاايق
يتبع …..
جماعه انا بعتذر عن التأخير بس كان فيه ظروف ف البيت
غير كدة انا ونا بقلب ف الفايلات الي عندي عالفون لقيت
الفايل الي فيه رواية اخرجتني من الظلام
وافتكرت اني كنت مواعدة بنوته اني انزلها بعد قسوة غلحياه فحابه اقولكم اني هكمل دي وبوادر عشق
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اخرجتني من الظلام)