روايات

رواية حكاية زهرة الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم شيماء منير

رواية حكاية زهرة الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم شيماء منير

رواية حكاية زهرة البارت التاسع والعشرون

رواية حكاية زهرة الجزء التاسع والعشرون

حكاية زهرة
حكاية زهرة

رواية حكاية زهرة الحلقة التاسعة والعشرون

مازن كان في الجيم
ماسك الموبيل وقرر يرن على زهره بقاله٤ايام مش كلمهم وكان مشغول مع حسام اللي تقريبا من وقت موضوع مراته بقاله٤ايام مراحش الشركه فهو كان جمبه
رن مره ومردتش
رجع رن تاني
في المطعم
هاله:موبيلك بيرن
زهره:ايوه هخلص بس الطلب داواجي اشوفه
زهره خلصت ورجعت كان لسه بيرن
زي ما توقعت مازن
زهره :الو
مازن:كنت بداءت اقلق مردتيش على طول ليه؟
زهره:انا في الشغل كنت بخلص طلب لزبون
مازن:مش هنخلص بقا من حوار الشغل دا ونرجع لحياتنا
زهره:من قالك اني مرجعتش لحياتي انا كدا رجعت
مازن:طيب موحشتكيش حياتنا مع بعض
زهره ببرود:لا
مازن واتنهد بضيق انا على فكره محتاجك انا نفسيتي مش حلوه والبيت عندنا كئيب جدا الايام دي
زهره:ليه في ايه؟؟
مازن :مريم ولدت الولد واتولد ميت
زهره بخضه ياحبيبتي يامريم وهي عامله ايه؟؟
مازن:هي الحمدلله كويسه هي موجود عند طنط سوزي
زهره:بس ازاي دا لسه تقريبا كانت في السابع
مازن:كانت في اول السابع بس تعبت فجاءه والولد كان نبضه ضعيف ومات
زهره:ياقلبي يامريم ربنا يصبر قلبك
مازن:ياارب..جوجو عامله ايه؟؟
زهره:كويسه
مازن:هي معاكي
زهره:لا في السنتر
مازن:ماشي ابقي سلميلي عليها
زهره:حاضر
—————————–
اخر النهار في بيت نبيل
رن الجرس
سوزي وفتحت الباب
سوزي:ايوه مين؟؟
زهره:مساء الخير
سوزي:مساء النور تحت امرك؟؟
زهره بابتسامه خفيفه انا زهرة
سوزي:زهره مين؟؟
زهره بتوتر :زهره مرات مازن
سوزي بابتسامه:اهلا ياحبيبتي
زهره:اهلابيكي ياخالتو ..معلش انا جايه من غير ميعاد بس رقم مريم محذوف من عندي
سوزي:ياحبيبتي انتي تشرفي في اي وقت اتفضلي
زهره:ربنا يخليكي
سوزي:معلش انا عمري ما شوفتك
زهره بابتسامه ولايهمك انا عارفه
زهره وهي بتديها حاجات كانت جايباه معها اتفضلي
سوزي:وتاعبه نفسك ليه ياقلبي هو احنا غرب
زهره:دي حاجه بسيطه
سوزي:طيب تعالي مريم جوه في الاوضه
سوزي واخدت زهره ودخلت عند مريم اللي اول ما شافت زهره اتكلمت بفرحه زهره ايه المفاجاءه الحلوه دي
زهره بابتسامه وقربت منها وسلمت عليها تسلمي ياروحي
مريم:واحشتني والله
زهره :وانتي كمان يامريم..الف سلامه عليكي
مريم بحزن:الله يسلمك ..شوفتي اتولد ميت
زهره:ان شاء الله والله ربنا هيعوضك واحمدي ربنا انه مثلا متولدش فيه مرض او ناقص حاجه يمكن كدا افضل الحمدلله
سوزي وهي تدخل الغرفه بصنيه عليها مشروب والله بقولها كدا
زهره:تاعبه نفسك ليه ياخالتو
سوزي:ولا تعب ولاحاجه وبعدين كفايه كلمة ياخالتو اللي طالعه من بوقك زي السكر دي
زهره بابتسامه تسلمي ياخالتو
سوزي وهي تعطي لها المشروب اشربي ياحبيبتي
زهره واخدت منها الكوب وبداءت تشرب
اتكلمت معاهم شويه وبعد كدا مشيت
ـــ_ــ_ـــ_ـ$$$
بعد ساعه
في فيلا. المنشاوي
حسام بيكلم مريم على الموبيل
حسام :بجد؟؟ زهره كانت عندك
مريم:ايوه كانت جاي تسلم عليا وعارفه موضوع الولد دا
حسام:طيب عرفت منين؟؟
مريم:مش عارفه بس اكيد من مازن صح؟؟
حسام:مش عارف..ماشي هي كويسه يعني
مريم:اه شكلها كويس …وبتشتغل في مطعم
حسام:والله اممم طيب تمام
حسام خلص كلام مع مريم
حسام وكلم جيهان ومصطفى اللي كانوا قاعدين جمبه
حسام:هو مازن وصل لزهره؟؟ عرف مكانها يعني؟
جيهان:ليه؟؟
حسام :اصلها راحت لمريم من ساعه كدا وكانت عارفه بحوار الولد فاكيد من مازن
جيهان باستغراب معرفش هو مفتحش معايا الموضوع دا وانا انشغلت مع مريم ومسإلتوش
مصطفى:وهي كويسه؟؟
حسام:مريم بتقول كويسه وبتشتغل في مطعم
مصطفى بص لجيهان اللي عوجت بوقها بصيق
جيهان:انا معرفش الحوار دا كمان
———-
مازن رجع
كانت جيهان في الافينج
مازن:مساء الخير
جيهان :مساء النور
مازن وقرب منها وسلم عليها وقبل رأسها ايه ياحبيبتي اللي مصحيكي لحد دلوقت
جيهان:مفيش عايزه اتكلم معاك شويه
مازن:خير في حاجه؟؟
جيهان:انت وصلت لزهره وجنا؟؟
مازن:ليه في حاجه ؟؟وبعدين كنتي ممكن تسألني الصبح
جيهان:زهره راحت لمريم زراتها في بيت عمك نبيل
مازن وغمض عيونك وقال في نفسه غبيه
جيهان:اكيد عرفت منك طبعا
مازن:ايوه عرفت مني
جيهان:يعني هي هناك في شقتك
مازن:لا قاعده عند واحده صحابتها في شقتها
جيهان بضيق ليه ؟؟
مازن :عادي ياماما انا سايبها شويه انتي عارفه الحوار كان مش مظبط
جيهان:ماشي تقعد في شقتك لحد ما الامور تظبط ومتروحش تشتغل في مطعم
مازن بصلها باستغراب هي عرفت منين
جيهان: اه ماهي قالت لمريم انها بتشتغل في مطعم
مازن بضيق بيحاول يداريه ايوه
جيهان :ليه ان شاء الله سيادتك مش قادر تصرف عليها انت ازاي قابل كدا
مازن:الفتره اللي فاتت كانت مختلفه
جيهان:لا انت الفتره اللي فاتت دي تلمها انت بطريقتك لكن طالما لسه مراتك يبقا اللي بيحصل دا مينفعش وانت عارف دا كويس
مازن:ربنا يسهل
جيهان :انت عارف ان انا وباباك مش بنحب الحال المعوج دا مكملين وعلى ذمتك يبقا تاخدها شقتك او ترجعها هنا وتقعدها من حوار المطعم دا مش مكملين يبقا تنهوا الموضوع دا وتشوف طريقك من ناحية تانيه..انا بجد من وقت حسام ماقال وانا مضايقه
مازن :خلاص ياماما قولتلك هشوف الموضوع دا
———————-
عند هاله كانت سهرانه هي وزهره قدام التلفزيون
موبيل زهره كان بيرن
هاله:يابنتي ردي عليها دا بقاله نص ساعه بيرن
زهره:دا رن ٣٠مره بس
هاله:يازهره بقا وربنا هتلاقيه جيلك تحت دلوقت
زهره:تصدقي عندك حق
زهره وفتحت الخط الو
مازن بغضب كبير صوتك فايق يعني صاحيه مش سامعه كل الرن دا
زهره وبعدت الموبيل عن ودنها من صوته
زهره:في ايه لكل ده وايه الرن دا كله ثم اكملت باستفزاز ترن ٣٠مره
مازن بضيق من برودها يعني قاعده تعدي الرن ومش بتردي
زهره:انا حره
مازن وعارف انها بتستفزه
اتنهدت بتعب
مازن:ايه اللي وداكي عند مريم؟؟
زهره:عادي بزورها عشان تعبانه
مازن:ومقولتيش قبل ما تروحي ليه؟
زهرة:انت مش ولي امر انا مسؤولة اني اقولك
مازن بغضب:لا بطلي الجنان دا بقا وافتكري كويس انك على ذمتي لسه وحطتني في موقف زفت قدام اهلي وانا اصلا مش قايل لهم حاجه مش قايل لهم ان الهانم مراتي بندلع وانا سيبها تدلع براحتها
زهره: مش ذنبي انك مش صريح معاهم ومعرفهم اني عايزه اتطلق
مازن:مش هطلقك يازهره وانتي عارفه كدا كويس انتي كلك على بعضك بتاعتي
زهره بعند:لا من حقي انا مش عايزه اكمل معاك ومن حقي مش يمكن اتجوز
مازن بغضب اكبر والله اقتلك سامعه
زهره وقفلت الخط في وشه
هاله:يابنتي بطلي استفزاز بقا حرام عليكي والله ليطلعه كله عليكي
زهره:مش عارفه بس يوم ما طردني قدام اهله وجعاني اووي ياهاله
هاله:يازهره اي راجل مكانه كان هيبقا اكتر من كدا وخصوصا لو بيحب وانتي عارفه انه بيحبك وبيغير عليكي من الهوا انا معرفش هو صابر عليكي ازاي كدا
—————
بعد اسبوع
زهره كانت بتخلص شوية فحوصات خاصه بالحمل
وبعد كدا عدت على جنا وجبتها من السنتر
كانت راجعه بيها على البيت
شافت عربية مازن
زهره:جوجو حوطي الورق دا في شنطتك
حطت الورق في شنطة جنا
قربوا من مازن
مازن اول ماشافهم جايين في المرايه نزل من العربيه
جنا اول ماشافته جريت عليه
مازن وفتحلها ذراعته وحضنها
مازن:ايه ياقلبي واحشتني
جنا بطفوله وانت كمان يابابا
زهره كانت بتقرب منهم بهدوء
مازن كان بيبصلها بضيق بس بحاول يبين عكس كدا
زهره ووقفت جمبهم من غير كلام
مازن:اتاخرتوا ليه النهارده
زهره:ليه هو انت واقف لينا بالساعه
مازن بغضب:اتكلمي عدل لاني اصلا جايب اخري منك
زهره ودورت وشها بضيق وسكتت
جنا بصتلهم بخوف
مازن:انا هاخد جنا هخرجها وارجعهالك اخر النهار
مازن ما ادهاش فرصه ترد
وركب جنا العربيه
وركب هو كمان وساب زهره واقفه
زهره واتنهدت بضيق هي عارفه انه زعلان من مكالمة امبارح واللي قالته
دخلت العماره وطلعت على فوق
———————
مازن اخد جنا وراحوا اتغدوا في مطعم
وبعد كدا اخدها وجبلها شنطة ولاتش بوكس وشوية حاجات تانيه
جنا:الله يابابا انا كان نفسي في الشنطة دي اووي
مازن:عارف ياروحي مبسوطه؟؟
جنا بابتسامه واسعه ااه انا نفسي ارجع ادرب سباحه تاني
مازن:حاضر ياقلبي
دخلوا العربيه
جنا:انا هحط ادواتي في الشنطه الجديده
مازن:ماشي ياقلبي
جنا وبداءت تفتح الشنطه وطلع الحاجه
جنا وطلعت ورق الفحوصات بتاع زهره
مازن:ايه الورق دا ياجوجو
جنا:دي حاجه ماما كانت حاطها معايا
مازن واخد الورق
أن
وكان في تحاليل واشعه بس عند طبيب نسا
مازن:هي ماما كانت تعبانه
جنا:مش عارفه بس كانت بتروح هي وطنط عشان عيب البنات الصغيره تروح
مازن بشك :طيب ياحبيبتي حوطي حاجتك
مازن وحط التحاليل في دبلوه العربيه
وبعد كدا وصل جنا
مازن ورن على زهره
زهره وردت عليه الو
مازن:البنت وصلتلك
زهره:ايوه ..ليه جبتلها الحاجه دي انا كنت هجبهالها
مازن:اقسم بالله ما انا ردت عليكي سلام
وقفل
وطلع على الفيلا
وسأل على جيهان والشغالين قالوا انها فوق
مازن طلع وخبط عليها في غرفتها
دخل بعد ماذنت له بالدخول
مازن وقرب منها ماما شوفيلي الفحوصات دي كدا
جيهان ومسكت الورق وبداءت تقرأ وعشان هي دكتور مكانش الموضوع صعب عليه
جيهان:دي فحوصات حمل في الشهر الخامس تحاليل مين دي
مازن:تحاليل زهره
جيهان بدهشه:زهره!!
مازن :الابله حامل من وهي هنا ومقالتليش والله ل اربيها
جيهان ومسكته من ذراعه اهدا بس التحاليل دي كلها معموله من وقت قريب ممكن تكون هي كمان مكانتش عارفه
مازن:بس كلها مش تاريخ واحد
جيهان:تقريبا من شهر
مازن:والابله سايقه العوج والعند وعايزه قال تطلق
جيهان:طيب اهدا براحه يامازن هي بترد كرامتها براحه شويه
مازن واتنهد بتعب انا تعبت اصلا
جيهان:اتكلم بردوه معها براحه وبهدوء
مازن ساب جيهان
اخد العربيه
وراح عند عمارة هاله
ورن على زهره
زهره وبصت في الموبيل باستغراب لسه مكلمها من شويه
زهره:الو
مازن:انا تحت العماره في العربيه انزليلي عايزك
عزهره:في ايه؟؟
مازن:بقولك انزلي انا مش هطلع بيوت الناس اتكلم فيها
زهره بصيق ونبرة صوت عالي:ما انا بسألك في ايه يعني
مازن بغضب وطي صوتك وانزلي متساليش ليه
زهره قفلت وبداءت تلبس
هاله :في ايه؟؟
زهره:مش عارفه عايزني
هاله:هو فين؟؟
زهره :تحت البيت
زهره ووضعت الحجاب على شعرها انا نازله
نزلت كان هو في العربيه
بس شكله مضايق
فتحت الباب ودخلت قفل الباب هو بقفل الكتروني وقفل الزجاج
زهره بصلته باستغراب
مازن:ماهو انا لازم اعمل كدا طالما احنا مفيش بيت لنا نتكلم فيه اكيد مش هعمل حياتي عرض مسرحي للناش اللي ماشيه في الشارع
زهره وربعت ايدها بضيق وبصت قدامها
مازن وهو ماسك ورق الفحوصات في ايده ايه دا؟
زهره وبصت بدهشه انت جبت دا منين؟؟
مازن:دا كل اللي يهمك جبته منين
زهره:اه حامل
مازن:وخبتي عليا ليه بقالك شهر وقال ايه مصممه على الطلاق
زهره:اه ولسه مصممه
مازن:تبقى اتجننتي بجد
زهره:اعتبره زي ما تعتبره
مازن بعصبيه:انتي يابنتي هبله البيبي اللي في بطنك دا ابني ومستحيل هيعيش بعيد عني
زهره:وانا مش هرجع تاني ودا اخر كلام عندي وافتكلي العربيه دي خليني انزل
مازن وضرب بايده على عجلة القياده بغضب كذا مره وراه بعض
زهره غمضت عينها بخوف بس بتحاول تبين انها قويه
زهره بشجاعه مزيفه افتحلي الباب خليني انزل
مازن بصلها ودور وشه الناحيه التانيه
مازن وحاول يكون هادي
مازن ومسك ايدها بحنو زهره تعالي نتكلم بالعقل انا وانتي بنحب بعض متقوليش انك معتش بتحبني انا عمري ما اغلط في نظرات عيونك ..ليه تحكمي على البيبي دا انه يتربى بعيد عني او ان لحظات كتير مكونش موجود معه
مازن وقبل ايدها حبيبتي العند والله مش هينفعنا لما ابننا يكون نفسيا مش سوي لمجرد اننا مش موجودين مع بعض
زهره وحست انها هتتضعف شدت ايدها بس انا مش حابه اكمل
مازن وضغط على اسنانه وزفر بقوه
صمت لثوان
مازن:طيب نتفق تمام..تعالي ارجعي معايا. والاوضه اللي تعجبك اختاريها واقعدي واوعدك مش هضايقك نهائي ولا هقرب منك بس الموقف دلوقت مينفعش بكل مقايسه انك متكونيش معايا
زهره:انا مش راجعه
مازن وقرب منها وشدها من ذراعها
وقربها ليه لحد ما بقا وشه في وشها
مازن….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حكاية زهرة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *