رواية ازاي اطفش عروسة بابا الفصل السابع والأربعون 47 بقلم مجهول
رواية ازاي اطفش عروسة بابا الفصل السابع والأربعون 47 بقلم مجهول
رواية ازاي اطفش عروسة بابا البارت السابع والأربعون
رواية ازاي اطفش عروسة بابا الجزء السابع والأربعون

رواية ازاي اطفش عروسة بابا الحلقة السابعة والأربعون
عمـر بتريقة _ ” تعيش مع جمـانة في نفس البيت يعني المطلوب مني أرمي بنتـي تمـوت لا و أقعد اتفـرج عليها مش هيحصل عايزه تفضل زعلانة خليها .. ”
لـيلى اتعصبت من بروده الفاجئ _ ” عمر سامع نفسك بتقول إيه نسيبها زعلانة لغـاية امتى ؟ مبتفهمش بقلك مبقـتش بتاكل كويس هتتعب .. ”
عمـر مسح على وشه _ ” يا رب مبقـتش عارف اتصرف زاي مش قادر اختار كـل الإختيارات بتودي لتعـبها .. ”
غفـران في نص الدرج واقفة بعيد بتتسمع ، همست_ ” بابا محتار آسفـة بزعلك بس غفـران هترجع مامتـها .. ”
طلعت على أوضتها قعدت فيها طول الـيوم مبتطلعش منـها عاملة نفـسها زعلانة ، عمـتها بتحاول تسليها و تلعـب معاها و فكـل وجبة بتقـعد تصر عليها تاكـل ، مبترضاش ، بس ميأستش و طبخت على العشا أكلتها المفضلة ..
جـلال حضن مراته من ورا بعـدما دخل عليها المطبخ بعـد رجعته من الشغل على طول _ ” مـراتي الحلوه عاملة إيه ، وحشتيني بس متصلتيش بيا تسأليني تأخرت لـيه .. ”
لـيلى اتنهدت _ ” محستش على الوقت أصلا يا حبيبي ، معرفش زاي نسيت وقت رجعـتك .. ”
جـلال بوز _ ” غفـران أخدتك منـي .. ”
لـيلى بدلع _ ” آسفـة .. ”
جـلال باس خدها _ ” بهزر تعـودت على وجودها في البيت حتى و هي زعلانة مغيرة الجو عارفة تأخرت ليه ، جبت لـها العاب جديد ممكن تفـرح بيها شوية .. ”
لـيلى بيأس _ ” مظنش هتفرح بيها ، ولا لـيها طاقة تلعب أصلا و هي مش واكلة حاجة .. ”
جـلال _ ” جية عمـر غلط بيضغط عليها أوي ، انا هكلمه و هطلب منه يسيبها كم يوم ميضايقـهاش ممكن تشتـاق له تغـير رأيها تقبل ترجع معـاه .. ”
لـيلى وافقـه رأيه ، حطت كـم طبق في الصينية _ ” طبخت دول عشان غفـران هبقى مبسوطة لو أكلت ربعـهم بس .. ”
تلفـونها اللي في صالة رن طلعت ترد عليه سايبة الاكل يبـرد شوبة لبين ما ترجع غفـران فوق بتتقلب يمـين و شمال بتحاول تنام بس مش قادرة من كـثر الجوع ..
غفـران إيدها على بطنـها ، مبوزة _ ” همـوت من جوعي مبقـتش قادره أستحمل ء طب أقول لعـمتو جعانة لا كـده مخطط الإضراب هيخرب .. ”
حاولت تستحمل بس مقـدرتش ، قررت تنـزل لتحت تخطف حاجة بسيطة من البطبخ تسد جوعـها ، من غير ما تلفت انتبـاه حد ، بس اول ما شافت الاكل المعمول عشانـها ، و بعـد ما وعدت تذوقه بس كلته كله ..
غفـران مستوعبتش الإ و طبـق فاضي فـي إيدها ، لطمت _ ” انا كلته كله ، أعمـل إيه .. ”
لـيلى بتتكلم في التلفـون _ ” حاضر يا ماما بكـره هاجي و جبـها معايا .. ”
غفـران سمعت خطواتها قريبين ، استخبت _ ” يا رب متشفنيش يا رب .. ”
لـيلى فصلت الخط رايحة تشـيل الصينية توديها لغفـران تفاجأت بيها فاضية _ ” جـلال ، يا جـلال .. ”
جـلال اجا جري على صوتـها _ ” في إيـه ؟.. ”
لـبلى حاطة إيدهـا على وسطها _ ” مـش قلت لك ده أكل غفـران سبتقـه قدامك يبرد قمت كلته ما كـنت استنيت خمس دقايق بس كنا هنـاكل سوى .. ”
جـلال برق _ ” بس انـا مكلتش حاجة .. ”
لـيلى برفعة حاجب _ ” العصفـوره كلته مثلا .. ”
جـلال _ ” ممكن .. ”
لـيلى _ ” عصفـورة بلحية و شوارب .. ”
مسابتهوش يتعـشى بحجة انه أكـل قبل و مينفـعش يثقـل هيتعب معدته ، حتى هـو شك في نفـسه ولا داريين بالعصفورة اللي كـاتمة ضحكتها ، محدش قدر يكشفـها ..
في صباح اليوم لي بعده لـيلى مشيت تزور أمها غفـران مرضيتش تمـشي معاها ، فضلت قاعده مع جـلال اللي زهق من كـثر توصيات ليلى له قبل ما تمشي ..
جـلال شال غفـران ، ضحك _ ” عمتك بتحسبني مش عارف آخد بالي منك ، متعـرفش إني شاطر و بعرف ألعب مع غفـران بس لازم تاكل الأول .. ”
غفـران مطت شفايفها _ ” عصير .. ”
سابـها قاعدة في الصالـة و قام يعـملها العصير مع سندوتش ، جاب لها السندوتش الاول ملقـهاش ، نده عليها يطمـن ردت عليه من ورا باب الحمام ، سابـها و رجع يعمل العصير ..
غفـران استغلت غيـابه خدت الطبق بعـيد كلت _ ” الحمد لله بس دلوقتي اخفـي اثـار الجريمـة زاي ( غـسلت الطبق و نشفته كـويس و رجعت حطته على السفره ) .. ”
جـلال رجع اتصدم من الطبق فاضي _ ” كـان فيه سنـدوتش في الطبـق بس هو نضيف مفـهوش فتفوته .. ”
غفـران عملت نفـسها لسا طالعـة من الحمام _ ” عمـو جلال .. ”
جـلال _ ” عمك جـلال بيتهـيأ حاجات محصلتش لسا من شـوية عملت سندوتش وهمي و حطيته في الطبـق .. ”
غفـران كاتمه ضحكتها _ ” ماله السندوتش لي في الطبق يا عمـو جلال .. ”
جـلال _ ” يعـني انت شايفـه السندوتش اللي في الطبـق .. ”
غفـران هزت دماغـها _ ” ايوه شايفـاه .. ”
جلال برق _ ” زاي هـو انا تعـميت بس انـا شايفك أهـو .. ”
غفـران شهقت _ ” ممكن بقـا عندك عمى سندوتشات حاجة كـده شبه عمى الألوان ..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ازاي اطفش عروسة بابا)