روايات

رواية زمزم قلبي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم بيان الجارحي

رواية زمزم قلبي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم بيان الجارحي

رواية زمزم قلبي البارت الخامس والعشرون

رواية زمزم قلبي الجزء الخامس والعشرون

زمزم قلبي
زمزم قلبي

رواية زمزم قلبي الحلقة الخامسة والعشرون

ذهبت إشراق مع زمزم للمنزل،دخلت زمزم بسرعة لغرفة والدتها،فلم تجدها على السرير فقالت: احمد،ماما فين
خرجت زنود من المرحاض وقالت: أنا اهو،ثم قالت لإشراق بابتسامة: منورة يا حبيبتي
اقتربت منها إشراق وأسندتها وقالت: بنورك،مالك،ووشك أصفر كدا ليه
قالت زنود بعد.أن جلست على السرير: مفيش،دور برد مش أكثر
زمزم بغيظ: دور برد جامد،مش عادي،ماما إشراق،خليها تجهز نفسها هنروح الدكتور
زنود: بس يابت،اقعدي،انا كويسة أهو
زمزم بغيظ: لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم،اهو سكتت،بس يكون في علمك لو فضلتي كدا هجيب الدكتورة لهنا ومش هيهمني،رايحة أحضر الفطار
ضحكت زنود عليها هي وإشراق،وخرجت زمزم ومعها اخوتها إلى المطبخ لمساعدتها في إعداد الفطور
جلست إشراق على الكرسي بجانب السرير ونظرت لزنود وقالت: قوليلي مالك،تعبك دا مش تعب جسدي ولا دور برد بس،تعبك دا بسبب حاجة تانية قوليلي،مش اتفقنا اننا اخوات
زنود بحزن: اقول ايه يا إشراق،اقول اني تعبانة وندمانة لاني كنت في يوم من الايام سبب في وجع زمزم،ولا اقول اني ضيعت أيامي وانا بعيدة عن ربنا،ولا اقول انه بعد وفا..ة زياد صحيت من الي كنت فيه وانتبهت لولادي،ولا….توقفت عن الكلام وهي تبكي،احتضنتها إشراق بسرعة وقالت: بس يا حبيبتي اهدي،لعله خير،احنا كلنا جنبك والأهم من دا كله ربنا معاكِ وانتِ معترفة بغلطك،اهدي،وزمزم هتنسى مع الأيام.
بقيت إشراق تقرأ عليها القرآن،وتهدأها إلى أن ايتكانت وهدأت،ابتعدت إشراق وقالت: في حاجة وحدة لسا مخبياها،قوليها علشان ترتاحي اكتر،قوليها لأنها هي الي تعباكي
زنود بحزن:زياد عنده بنت
إشراق بصدمة: ايه!!! يعني هو متجوز وولا حد يعرف
زنود: وانا مكنتش اعرف،وصدمتي لما عرفت مين الي متجوزها!
إشراق: مين؟
زنود بشرود: آينور!
إشراق بصدمة اكبر: ااييييه،انتِ متأكدة،ازاي،ازاي مقالتش لينا،ولا جابت سيرة لحد،وهي فين ؟
زنود بشرود: اتجوزوا لما كان عمر زمزم 12 سنة،ايوا هو صح.كان تعبان بس دا الي حصل،آينور لوحدها،كانت لوحدها،عيلتها كلها مقاطعاها بسبب طلاقها من مازن،بعد ما نزلت مصر،قابلت زياد صدفة،أو بالأصح كانت متفقه تقابله
زيادوقتها كان تعبان بس تعبه كان في البداية يعني يقدر يتحرك ويروح وييجي،اتفقوا يتقابلوا وبعد المقابلة دي،اتجوزوا،وبعد سنتين جابوا بنت،ولما تعب زياد وقعد في المشفى،قال لي انه متجوز،وأنه عنده بنت،وآينور قاعدة عند ناس من معارف زياد،وراجح عارف بالقصة دي،لأنه لما زياد قالي كدا،كان قايل لراجح انه ييجي معايا.
إشراق: انا منصدمة بجد،!!!،والبنت فين وآينور هتبقى بعيدة،مينفعش هي من العيلة
زنود بعد أن هدأت قليلا وعاد صوتها طبيعي وقالت بابتسامة: اكيد،هي متعرفش انه زياد قالي،حتى العزا…ء مجاتش عليه،علشان محدش يسألها حاجة،هروح انا وراجح ليها.
إشراق: ايه سبب طلاقها من مازن؟
زنود بحزن عليها: معرفش والله
إشراق بابتسامة حنونة وهي تربت على يدها: خلاص،اضحكي،وانسي كل حاجة،وكل القصص هتنحل بإذن الله.
ابتسمت زنود،وأكملت حديثها مع إشراق.
===========================≈=========
زمزم بصدمة: يعني ايه،بابا لااا وكمان مازن متجوز والكل عارف الا انا،وعندي اخت وو…،لا وراجح عارف كمان!،لازم افهم كل حاجة بسرعة وحالا
ركضت باتجاه المطبخ سريعا وقالت: شباب،رايحة اجيب حاجة من بيت عمو،نسيتها هناك،وبالمرة انادي عليهم يفطروا،ثم ذهبت قبل أن تسمع ردهم.
احمد: بسم الله عليها،مالها
محمد: علمي علمك والله،امشي نقول لماما ومرات عمي انه الفطور جاهز
=====================================
ذهبت زمزم لبيت عمها،دقت الجرس ففتحت لها نهلة،احتضنتها زمزم ثم قالت: بقولك يا نهلة
نهلة بغيظ: ونعم التربية يا قلب نهلة،خير
ضحكت زمزم ثم قالت: ماما إشراق عندنا هناك،لأنه ماما كانت تعبانة،وعمو اكيد هينزل الشغل،ومش معقول الكل ينزل بلا فطار،علشان كدا قوليلهم كلهم يروحوا هناك،ودا أمر من إشراق هانم وزنود هانم.
سمعت صوت إيهاب من وراء نهلة الذي يقول: أمر من الهوانم؟
ضحكت زمزم التي اقتربت منه وقبلت يده وردت عليه الصباح ثم قالت: وطبعا،ولازم ينفذ وحالا
نهلة: رايحة اقول للباقي
زمزم بسرعة: عمتو،تامر وراجح مشيوا ولا لأ ؟
نهلة: لا بجهزوا في نفسهم
زمزم بارتياح: الحمدلله
نهلة برفع حاجب: في ايه؟
صعدت زمزم الدرج وهي تقول: طمني قلبك يا عمتو مفيش حاجة
وصلت لنهاية الدرج من الأعلى،وتوجهت لغرفة تامر،دقت عليه الباب،فأذن بالدخول
دخلت كان رؤوف وتامر وراجح يجلسون وبتحدثون مع بعضهم،وعندما رأوها ارتبك كل من رؤوف وتامر،فقالت برفع حاجب وشك: في ايه؟، عاملين إيه
وقف رؤوف بسرعة وقال: رايح اشوف ماما
زمزم: كانت تعبانة،روح شوفها
ركض رؤوف بقلق،فنظرت زمزم لراجح،ثم نظرت بسرعة لتامر وقالت بغيظ: كنتوا بتعملوا إيه
تامر: شغل
زمزم برفع حاجب: شغل يتطلب وجود المقدم راجح المالكي معكم؟
راجح وهو ينظر للأوراق التي امامه: ايه علاقة راجح بالموضوع،ما انا قاعد في حالي
زمزم بغيظ: تامر قول لأخوك البارد ما يتكلمش
تامر بصدمة: ناوية تم..وتي منه،اسكتي يا غالية
راجح وهو يكمل عمله: اعملت ايه
زمزم بحزن: واضح انه الأمور اتصلحت بينا،لكن في حاجة ماما مخبياها وحضرتك عارفها،ولو نا اعرفتها منكم،وربنا وربنا لاروح على مكان ما يعرفه حد منكم.
=====================================
استوووووب
ردة فعل راجح على كلام زمزم هتكون ايه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية زمزم قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *