رواية فرصة تانية الفصل الأول 1 بقلم هاجر سلامة
رواية فرصة تانية الفصل الأول 1 بقلم هاجر سلامة
رواية فرصة تانية البارت الأول
رواية فرصة تانية الجزء الأول
رواية فرصة تانية الحلقة الأولى
=دا ق.تل بنتي مستحيل اسكت لازم يتسجن
الضابط..ياست قولتلك بنتك مكنتش موجودة منعرفش ما.تت ولا لا احنا شوفنا الكاميرا بنتك وهي دخله الشقة مع راجل وطلعت وهي مضروب.ة بالنا.ر يعني كانت عايشة لما هربت حاليا بندور عليها عشان مؤيد بيه اللي امر بكد
بدرية بغل..طيب ضر.ب بنتي لازم يتحبس
الضابط..دي قضية شرف ياحجة بنتك اللي خانت جوزها نعمل اي احنا دلوقتي
بدرية بضريخ..بنتي مش خاينة هو اللي كداب انا ام بنتها ما.تت ومش لاقية جثتها كمان الواطي اكيد اعمل فيها حاجة
الضابط..ياحجة روحي بيتك لو عرفنا عن بنتك حاجة هنتصل لكن مفيش ف ايدنا حاجة نعملها غير كد
بدرية بصلته بقهر وغل ومشيت وهي ناوية علي الشر .
بعد ٤ شهور
حنان ام مؤيد…متزعليش نفسك بقي علي الاقل علشان خاطر بنتك حورية
مؤيد..مش زعلان علي الخاينة اكيد انا زعلان علي حورية تحرمت من مامتها بدري انا مكناش قصدي قتلها انا تصدمت من اللي شوفته شوفت مراتي في حضن صحبي ياأمي
حنان..حته لو كانت عايشة مستحيل تاخد حورية تربيتها دي خاينة
مؤيد..طيب اعمل اي انا صعب عليا ربي بنتي لوحدي
حنان..اي رايك تجوز بنت اختي سجدة
مؤيد بصدمة..لا طبعا وبعدين هي اصلا مش هتوافق عليا بعد اللي حصل زمان
حنان..اكيد سامحتك لأنها بتحبك
مؤيد..مين قالك انها لسه بتحبتي ياأمي
حنان..لأنها بترفض العرسان ومش راضية تجوز اختي قالتلي كد
مؤيد..يعني رايك تحوزها ياأمي يعني هتوافق
حنان..قول انت موافق وسيب كل حاجة علياا .
مؤيد..خلاص ماشي
حنان فرحت .
الباب خبط حنان رحت تفتح لقيت حد بيزقها جامد للدرجة انها وقعت مؤيد تخض وتصدم انها حماته بدرية
بدرية بغل مسكت مؤيد من برقبته وقالت يقا.تل ياحقي.ر بنتي فين قول يلا بقالها ٤ شهور مختفية ومحدش عرف عنها حاجة
مؤيد بعصيبة مسك ايدها وانزلها وقال انا مقدر اللي انتي فيه بس لازم تقدري اللي انا فيه بنتك خا.نتني مع صحبتي ومتفكرش في بنتها حته
بدرية..بنتي اشر.ف منك ياحقي.ر ما.تت بسببك تحرمت من بنتها بسببك
مؤيد..مين قالك انها ما.تت
بدرية..انت قتلت.ها بايدك الو.سخه دي
مؤيد..انا لحد الان محترمك بس لحد هنا وكفاية انا اسكت كتير ياريت تتطلعي برا
بدرية تغيظت من ببروده وقالت هلاقي بنتي وهقت..لتك بد..م بارد زي م حاولت تق..تل بنتي وطلعت وهي جواها نار ومش عايزة تصدق ان بنتها خاينة.
مؤيد مسك مامته وقال بقلق انتي كويسة ياأمي
حنان بحزن..زعلانة اوي علي بدرية
مؤيد بصدمة..ازاي ياأمي
حنان قطعته وقالت انا زعلانة عليها كاأم لاني حاسة بيها ربنا يصبرها علي بنتها يارب
مؤيد بصلها بحزن وقال متقلقش انا متأكد انها عايشة لأنها الر..صاصة ف كتفها مستحيل يحصلها حاجة تلاقي نورا قاعدة فمكان مش عايزني عرفه لأنها عارفة اللي هعمله لو شوفتها .
حنان بصلته بحزن واسكت.
اليوم التالي
في بيت بسيط
بنت في العمر ال 22 فرحانة وقالت معقول ياماما بجد مؤيد طلب يتجوزني
مامتها علياء ابتسمت..ايوا ياحبيتي طلب ايدك
سجده بفرح…اكيد شافني ياماما طيب ونورا مراته
علياء بحزن.. مانتي عارفة اللي عارفة وهي هربت ومحدش عرف عنها حاجة وكملت بسرعة وقالت بس متقلقيش مؤيد حلف انه مش هرجعلها لو عملت اي هو أول م يشوفها هيطلقها علطول
سجده بحزن..ربنا يكون ف عونه عالعموم انا موافقة ياامي تجوزه حته لو كان عايز يتجوزني علشان بنته
علياء مسكت وشها بايدها الاتنين وقالت بلطف هيحبك انتي مفيش حد شافك الا لو حبك وهتقولي امي قالت
سجده ابتسمت وحضنتها بحب
حنان طلعت شقة مؤيد وخبطت
مؤيد فتحلها وقال اهلا وسهلا ياامي
حنان..متروحش الشغل ليه ومالك كد
مؤيد..حورية بتعيط من امبارح بليل ومش عرف اعمل اي
حنان بضحك..اومال انت فاكر تربية الولاد سهلة ولا اي
مؤيد بضحك..خلاص ياستي انا عرفت قيمة الامات والله
حنان ضحكت عليه وقالت طيب روح انت انا هخلي بالي منها متقلقش
مؤيد..مش هتعبك ياامي
حنان بطيبة..انت بتقول اي دي حفيدتي مستحيل تعب منها ابدا
مؤيد بحب..طيب هقوم لبس انا وهروح الشغل
حنان..صح بقولك اختي كلمنتي وقالتلي سجده وقفت
مؤيد بفرح..بجد ياامي
حنان بضحك عليه..اها بجد
مؤيد بحرج..طيب قوليلها كتب الكتاب يوم الجمعة
حنان ابتسمت ..ماشي
يوم الجمعة
الماذون..اللهم بارك لهما وبارك عليهما وجمع بينهما في خير
حنان رحت ل ابنها وقالت مبروك يابني مبروك ياسجده
سجده بسعادة..الله بيارك ف حضرتك ياخالتو
مؤيد ابتسم..الله بيارك فيكي ياماما
علياء قربت من سجده والدموع في عيونها وقالت خلاص تجوزتي وهتسيبني
سجده بحزن..مين قال كد انا جايلك علطول مش هتحسي بغيابي خالص ونبي متزعلي
علياء بصت ل مؤيد..خلي بالك انت خدت قطعة من روحي
مؤيد ابتسم..متقلقيش هي خلاص بقيت مراتي وعلي اسمي هشلها ف عيوني والله
مؤيد وسجده طلعوا شقتهم
سجده دخلت بحرج وقعدت علي اقرب كراسي ليها
مؤيد بحرج..سجده عايزين نتفق اتفاق حلو
سجده بتوتر..اي هو
مؤيد..اي رايك نتعرف علي بعض الاول عالاقل احبك وبدأ حياتي معاكي
سجده بدموع..اومال انت تتقدملي ليه
مؤيد بتوتر..أنا تجوزتك ف الاول علشان خاطر بنتي بس حاليا حابب اتعرف عليكي الاول رغم انك بنت خالتي بس انا متعرفش عليكي أوي طبعا لاني م بعد الكلية سافرت ولما رجعت تجوزت
سجده..خلاص فهمت تمام فين اوضتي
مؤيد بتوتر..قصدك اوضتنا
سجده ببرود..لا قصدي اوضتي ليا انا لوحدي انا اتفق معاك كمان كل واحد يعيش ف اوضة عمال م ياخد علي التاني وبنتك انا هشالها ف عيوني واعملها كأنها بنتي
مؤيد بصوت واطي معنديش شك فكدا
سجده..بتقول اي
مؤيد..ولا حاجة تمم اللي انتي عايزاه طيب لو أهلنا سالوا
سجده قطعته وقالت هنقول كل حاجة تمم
مؤيد بحرج.. تمم اوضتك هناك اهي
سجده..تمم
مؤيد بسرعة قبل م اتمشي..مش هتخليني اشوفك طيب (سجدة منتقبة)
سجده..لا لما تاخد عليا بقي خليك تشوفني لاني مقرر اني مش هوري وشي بحد غير الاول راجل ف حياتي واللي هو جوزي بجد
مؤيد بغيظ..اومال انا اي كيس فواكهة قدامك
سجده كاتمة ضحكتها وقالت انت جوزي بس بنتعرف مش يمكن نتطلق فيوم وتجوز تاني ساعتها هوريه وشي
مؤيد حس بالغيرة جامد لما افتكر انها ممكن تكون لغيره ومسك ايدها جامد وقال انا مش هطلقك ومش هتبقي لحد تاني غيري انتي فاهمة
سجده قلبها كان بيرقص من الفرحة وقالت ببرود تمم هنشوف وجريت علي اوضتها
مؤيد بصلها بغيظ ودخل هو كمان اوضته
في مكان فشقة كبيرة
..انت بتقول اي عايزني رجعله علشان يقت.لني فيها ولا اي
ياسر..ايوا لازم ناخد منه الشركة والفلوس ونتجوز يانورا
نورا بخوف..انت كد بترميني ف النار يايااسر انت متعرفش مؤيد لما بيتعصب من حد بذات لو خانه تخيل بقي مراته خانته دا كان هيقتلني لاو استر ربنا
يااسر ..بصراحة بقي انا جالي خبر ومتضايق اووي منه
نورا..اي هو
ياسر..مؤيد تجوز
نورا بصدمة..اي معقول بالسرعة دي
ياسر..سرعة دي دا بقاله ٤ شهور اكيد زهق وعايز واحدة تسلي وقته مانتي عارفة مؤيد بقي كان خاربها
نورا بغيرة..بس مكنتش متوقفة بالسرعة طيب تعرف تجوز مين
يااسر..بنت خالته
نورا بغيرة..بنت خالته لا انا لازم رجع لاقي طريقة بسرعة
ياسر بخبث..مانا لقيت طريقة
نورا..طيب متقول
ياسر..هقولك….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فرصة تانية)