رواية لعنة الفراعنة 2 الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم رحمة نبيل
رواية لعنة الفراعنة 2 الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم رحمة نبيل
رواية لعنة الفراعنة 2 البارت الخامس والعشرون
رواية لعنة الفراعنة 2 الجزء الخامس والعشرون
رواية لعنة الفراعنة 2 الحلقة الخامسة والعشرون
ما كان عثمان بن عفان ينساها لرسول الله صلى الله عليه وسلم يوم تخلّف عثمان عن بيعة الرضوان فيضع النبي يده الأخرى قائلًا: وهذه يد عثمان.
وما كان كعب بن مالك ينساها لطلحة يوم أن ذهب إلى المسجد متهللًا بعد أن نزلت توبته فلم يقم إليه أحد من المهاجرين إلا طلحة قام فاحتضنه وآواه بعد غياب واقتسم معه فرحته.
وما كانت عائشة تنساها للمرأة التي دخلت عليها في حديث الإفك، وظلت تبكي معها دون أن تتكلم وذهبت.
وما كان أبو ذر ينساها لرسول الله صلى الله عليه وسلم يوم تأخر عن الجيش، فلما حطّ القوم رحالهم ورأوا شبحًا قادمًا من بعيد وأحسن النبي الظن بأبي ذر أنه لن يتخلف فتمنى لو كان الشبح له وظل يقول: كن أبا ذر، فكان.
..
يا رفيق .. إنما الرفاق للرفاق أوطان، يقيلون العثرات، و يغفرون الزلات، يوسعونهم ضمًا ويغدقون عليهم الحنان، يحلون محلهم إذا تغيّبوا، ويحسنون بهم الظنون، والبر لا يبلى، والنفوس تحب الإحسان، والله من قبل يُحب المحسنين.
يا سيّد الثقلين عشت يتيما
واختارك الباري فكنت عظيما
يا من تُحبّون النّبيّ محمدا
صلّوا عليه وسلّموا تسليما💦
طرق احمد الباب ولكن لم يسمع اي اجابه فطرق مجددا وايضا لا رد نظر من أعلي وهتف / هي فاطمة في الاوضه متأكدين
كريمه / آه يا ضنايا في الاوضه
ابتسم احمد ببرود ثم عاد لباب الغرفة مجددا وطرق ثانية ولكن لا رد لذا مد يده وفتح الباب وهو يتنحنح خوفا ان تكون في وضع يجعلها تخجل امامه دخل الغرفه وهو ينظر أرضا تحسبا لأي شئ ولكن فجأه شعر بها تدور حوله رفع عينه وجدها ترقص بصخب وهي تضع سماعة الاذن وتدور كما الفراشه بحركات سلبت لبه ببساطه فجأه وجدها ترتمي عليه نظرت لعينه ببسمه ثم مدت يدها وضمت رقبته اليها واخذت تتمايل وهي تردد كلمات الاغنيه بحنان كأنها توجه كل كلمة له بينما هو ابتسم لها وفجأه وجدت يده تضم خصرها بقوة وهو يدندن تلك الاغنيه لها صدمت انه يستطيع الغناء اخذ يتمايل معها وهو يردد الاغنيه بينما هي أوقفت ما تسمعه لتسمع صوته هو بينما اخذ يردد الاغنيه لها بكل ما يحمله قلبه من مشاعر لها حتي وصل لآخر كلماته التي همسها امام وجهها بحنان /I am love with a shape of you
انهي كلماته وهو ينظر لعينها بحنان يفيض ويقطر من بين حروفه ابتسمت فاطمة وتحدثت بتخدر لقربه / صوتك جميل
ابتسم لها احمد وقبل رأسها بحنان وهو يهمس / بس انتي اجمل
ولم يكد يبتعد عنها حتي وجد الباب يفتح بعنف وكريمة تتحدث / لقيتها ولا……..
توقفت كريمة وهي تشهق بعنف / بتبوس البت يا ابن جاسر
اخفت فاطمة وجهها في احمد بخجل بينما تحدث احمد بواقحه /دي هي بوسه جبين يتيمة ده انا ببوس نسرين بوسات احسن من دي خليني ساكت
ثم نظر لها بخبث وهو يغمز /تحبي اوريكي البوس
كريمة ببسمه باردة /ابن جاسر هتوقع ايه منك ده ابوك اول ما عرف امك مكنش بيسييها في حالها حتي وهي مش مراته هتوقع انك تحترم نفسك مع مراتك يلا يا اولاد كملوا قلة أدب ربنا يوفقكم
تحدث احمد / آه صحيح خدي
والقي لها شئ فالتقطته بتعجب وهي تنظر له / دي القلادة
احمد وهو يهز راسه / سيف قالي ان ميسرة طلبت مني اديها ليكي عشان هي هتحتاجك معاها
كريمة بتعجب / معاها فين
احمد وهو يهز كتفه بعدم فهم / معرفش هو قالي كده بس
هزت كريمة رأسها بشرود / طب كمل بوس انت
ثم خرجت واغلقت الباب وهي تبتسم عليهم وتثق ان احمد لن يؤذي ابنتها فهي تري عشقه واضحا في عينه
بينما نظر احمد لفاطمة وانفجروا في الضحك
مصعب بصدمه وهو ينظر لنازيا / نازيا؟؟؟ اذا كانت هذه انتي فمن……..( ثم نظر للفراش بصدمه)
نظرت نازيا للفراش ببسمة باردة / هذه هي صديقتي
نهضت تلك الفتاه من الفراش وهي تهتف بسعاده / هل قلت انك تود التحدث بشأن زواجنا
مصعب وهو يشير لنفسه / مين!؟؟؟ انا؟؟ ان شالله يتقطع لساني ياختي ما حصل
ثم نهض بفزع واتجه لنازيا / أنا كنت اقصد نازيا
نازيا ببسمه شامته / هيا يا مصعب لا تخجل من ساريا يا رجل فحبك يظهر في عينك
مصعب بردح / حب مين يا ام حب دي اول مره اشوف خلقتها
ثم تحدث وهو ينظر لساريا / هل تريدين اغاظتي ام ماذا
نازيا وهي تضم يدها امام صدرها ببرود / لما أتيت لغرفتي بهذه الطريقة مصعب
مصعب وهو يتنفس ليهدأ / اريد التحدث معك نازيا
نظرت له قليلا فهمس هو / ارجوكي
هزت نازيا رأسها ونظرت لساريا / حسنا انتظرني خارجا رجاءا سأوافيك حالما انهي شئ ما
ابتسم مصعب وخرج وهو ينظر لساريا ويضحك مما تعرض له
بينما نظرت ساريا لنازيا وهي تتحدث / ياله من وسيم و….آآآآآآه
لم تكمل كلامها الا وكانت نازيا تدفع رأسها للفراش وهي تمسك خنجرها وتوجهه لرقبتها وهي تهمس بفحيح /اياكي وذكره بينك وبين نفسك حتي ساريا هل تفهمين مصعب ملكية خاصه يا جميلة سمعتي ما اقول
تحدثت ساريا باختناق / حسنا ابتعدي يا فتاه كنت امزح اقسم لكي كنت امزح
ابتعدت نازيا عنها وهي تضع الخنجر في ثيابها ونظرت لها بشر ثم خرجت خلف مصعب بينما ابتسمت نازيا بشدة وهي تهتف / آه لا أصدق انه آتي اليوم الذي اري به نازيا عاشقه
ثم تمددت علي الفراش وهي تضع يدها اسفل رأسها وتغمض عينها باستمتاع / سوف استمتع حقا برؤية هذا
صرخ عدي بسماريا / نهار ابوكي اسود علي دماغك يا سماريا يابنت ام سماريا
سماريا وهي تنظر تجاه الصوت بتعجب وهي تأكل / مابك لما تصرخ هكذا
نظر عدي للاطباق الفارغة بصدمه وهو يهتف / ايه ده كله ايه كل الأطباق دي
سماريا ببسمه غبيه / فوفو كان جعان فكنت بشوف له حاجه خفيفه ينأنأ فيها كده لبكرة
عدي وهو ينظر لها بصدمه / ينأنأ بأنه ياكل اكل يكفي ١٠٠ شخص امال لو حب يتقل في الأكل هيعمل ايه؟؟ هياكل ال ١٠٠ شخص نفسهم
نظرت سماريا لفوفو وضمته بحنان ثم نظرت عدي بتذمر / بالهنا والشفا انت بتبص في اكله اشحال ما انت اكتر واحد بتاكل
عدي بجنون / باكل ياختي مش بفترس ايه ده ايه كل ده وياتري بعد الإعصار ده فاض اي اكل ولا انام جعان عشان خاطر استاذ فوفو
نظرت سماريا حولها وهي تبحث عن شئ حتي وجدت طبق صغير به بعض العسل ومدت يدها به وهي تبتسم / تفضل هذا لك
نظر عدي وامسك الطبق منها وهو يقول بسخريه / الله معلقه عسل بحالها لا يابنتي اخاف أكلها تطبق علي نفسي ومعرفش انام خليه ياخد لحسه منها وانا اخد لحسه عشان انام خفيف خفيف
سماريا وهي تنظر له ببسمه طفولية / لا فوفو مش بيحب العسل عشان كده سيبته ليك
عدي ببسمه / علي أساس اني بشحت وهاخد البواقي وكده
ابتسمت له سماريا بغباء وهي لا تفهم مقصد حديثه ولكن وجدته ينظر حوله باهتمام كأنه يبحث عن شئ مهم فتحدثت بتعجب /بتدور علي حاجه يا عدي عايزني اساعدك
عدي وهو ينظر حوله حتي وقع نظره علي مايريد ثم انطلق وامسك احد الأدوات الحادة التي تستخدم في الطهي / لا متتعبيش نفسك
نظرت سماريا بتعجب له / ايه دي
عدي وهو ينظر نظرة مختله لفوفو / عمرك دوقتي شاورما فوفو
سماريا وهي تهز رأسها بخوف وتبتلع ريقها / يعني إيه شاورما فوفو
عدي وهو يشرح لها كأنه يشرح مسأله صعبه / يعني هنمسك فوفو ونسلخه ونطلع الفرو اعمله جاكت للشتا وبعدين اشفيه ونعمله ببصل وتوابل ونلفه في سندوتش
نظرت سماريا له برعب وهي تعود للخلف وتنظر برعب لفوفو الذي انتبه لهم ونظر لعدي ببراءه
فتحدث عدي بتوعد / عارف لو عيونك طلعت قلوب برضو مش هسيبك
نظرت سماريا لفوفو برعب ثم صرخت / اركض يا فوفو
ثم ركضت بسرعه وفوفو ينظر لها بتعجب سرعان ما ركض خلفها وخلفهم يركض عدي بالسكين وهو يهتف / يعني سندوتشات الرحلة وقلنا ماشي جوعت وكنت هموت طول الرحلة من الجوع وقولت ماشي بس دلوقتي لا انا هطلع عليك كل اللي اكلته يا فوفو الكلب
نظرت ميسرة لابريس وهي تبتلع ريقها وتهمس له / بسسسسس ابريس بسسسس يا ابريس
نظر لها ابريس ببسمه تبدو كأنه علي حافه الانفجار / نعم
ميسرة / هو ايه ده
ابريس وهو ينظر لذلك الشئ ببسمه / هما تقريبا قرروا يكملوا دور الصياعة ومش بس غيروا الديكور والفكرة لا غيروا المحتوي كمان
ثم اخذ يصفق بيده وهو مازال معلق / لا بجد شابوووه
ميسرة وهي تنظر لذلك الشئ ثم همست / هو يعني بيوجع آوي
ابريس وهو ينظر له ويبتلع ريقه / اممم مش آوي تقدري تقولي ده الابديت بتاع المانتيكور
ميسره وهي تنظر له بتعجب ثم اخذت تفحصه جيدا / صدق فعلا هو شبهه آوي بس ده وش ست بدل الراجل التاني
هز ابريس رأسه / ده هو نفسه بس زي ما قولت ده الابديت الحديث بقي أشرس من القديم بكتير
ثم ابتسم وقال / ده امه يا ميسرة
نظرت ميسره برعب لذلك المانتيكور والذي لا يشبه أبدا الاخر في أي شئ سوي في البنية الأساسية من جسده وابتلت ريقها وهي تهمس / وطبعا امه جايه تنتقم مننا عشان حرقنا قلبها علي ضناها
ثم نظرت لذلك الشئ / حقك يا غاليه حقك بس انا قبل ما ابررلك احنا عملنا كده ليه فأنا بخاطب قلب الأم فيكي زي ما قلبك محروق علي ابنك كده ياختي انا كمان في الرمية الهباب دي عشان خاطر عيالي وانتي ام وحاسه بيا فايه رأيك تنزلينا وتسبينا نمشي
نظر لها ابريس بتعجب / نعم يا اختي
نظرت له ميسرة بتحذير / لو سمحت متدخلش بينا ده كلام نسوان ها يا غالية رأيك ايه
صمت عم المكان فتحدثت ميسرة وهي تنظر لابريس بتعجب / هي مش بترد ليه ومش بتتحرك ليه
ابريس بسخريه / بتوزن كلامك في دماغها
ابتلعت ميسرة ريقها وكادت تتحدث ولكن فجأه مد ذلك الوحش مخالبة وقطع الحبال
سقطت ميسرة أرضا وهي تتأوه بشده بينما نظر لها ابريس بتعجب / معقول فهمتك
ميسره وهي تنهض بألم / طبعا يا ابني ااااه اكيد ده انا محصلتش
ثم نظرت للوحش وتحدثت ببسمة/ طب يا باشا تسلم ايدك هنمشي احنا بقي عشان منتأخرش وربنا يعوضك عن ضناكي يا ختي
ثم امسكت يد ابريس وتحركت من جانبها بهدوء حتي تختطها ومدت يدها لتمسك مقبض الباب ولكن فجأه صرخت وعادت للخلف وهي تجد ذيل ذلك الوحش يسقط علي الباب بعنف
نظرت لها ميسره وصرخت / لا بقولك ايه غباء مش عايزين
استدار ذلك الوحش ونظر لهم بشراسه ثم فتح فمه الذي يمتد من احدي أذنيه للاخري
فاختفت ميسرة خلف ابريس وهي تدفعه / كلم
ابريس وهو ينظر لها / وحيات امك يا ميسرة لهربطك ورايا لما نخرج وريني بقي هتروحي فين تاني
ثم نظر امامه وابتلع ريقه وهو يقول بخفوت /ده لو عشنا أساسا
ثم اخرج سيفه وهو يتقدم منها يحاول أجاد نقطة عمياء عندها ولكن وجد ابتسامتها تزداد اتساع بشده علي ذلك الوجه المسخ
وفجأه مدت ذيلها وحاولت ان تضربه به ولكن تجنبه ابريس بمهارة وهو يهتف / انسي مش كل مرة
ولكن سقط أرضا وهو يجد يدها امتدت وضربته
نظرت ميسرة لها بشر / جرا ايه يا ست انتي هتفتري علينا ده حتي الافتري حرام
نظر لها الوحش بشر فتحدثت ميسره / لا ده كان اقتراح بس مقصدش حاجه
ثم نظرت لها وجدتها تتجه لابريس فركضت بسرعه لها وهي تحاول أن تقفز علي ظهرها مجددا ولكن وجدت اشواك كثيرا تبدأ من اول رأسها لذيلها فهمست ميسرة بغيظ / آه يا جذمة عاملة حسابك
ثم ابتسمت/ هو انا هغلب يعني
ثم وفجأه ركضت بسرعه كبيره تجاهها أثناء مقاتلتها لابريس ثم قامت بالانزلاق علي الارضيه حتي وصلت اسفلها وامسكت في فروها من الأسفل فأصبحت معلقه بها من الأسفل نظر لها ابريس وضم حاجبيه بتعجب / يخربيتك انتي مش هترتاحي الا اما تنقتلي في مرة
ثم تحدث بعدم فهم / انتي بتعملي ايه
ميسره وهي تضحك / بزغزغزها
ضرب ابريس جبهته بيأس منها بينما بدأ ذلك الوحش يشعر بشئ اسفلة فهز جسده بشده حتي يهبط ذلك الشئ بينما ميسرة تتشبث به بشده ولا تتركه وهي تصرخ / هو إنت لسه فيك العادة الزبالة دي
فجأه انارت قلادة ميسرة التي اخذتها من سيف قبل مجيئها وظهرت كريمة وهي تهتف / اخص يا معفنه بقي بقالك فتره مش بتسألي ويوم ما الواد المعفن احمد يدينا القلادة عشان نكلمك نلاقيكي بتلعبي
ميسره وهي تصرخ وتهتز في نفس الوقت / هاااااي يا كرميلة والله قلبي كان حاسس انك هتكلميني أصل مواقيتك مظبوطه دايما
نسرين وهي تنظر بتعجب القلادة / بتعملي ايه كده يا ميسرة
ميسره بصراخ /راكبة المنخل يا نسرين حبيبتي
ثم امالت رأسها وهي تتحدث / جرا ايه يا حج متتحرك عشان شويه وهفور
تحدث ابريس / اشغليها بس وانا هخلص منها
ميسرة / براحتك يا غالي احنا ورانا حاجة يعني
نظرت ميسره القلادة وهي تتحدث ببسمه / منورة يا كريمة والله دايما مواعيدك سيف
وقف سيف امام غرفة تيتي وهو يبتسم لها بحنان / تصبحين علي خير
وكاد يرحل لولا تيتي التي نادته / سيف انتظر
توقف سيف وهو ينظر لها بتعجب فتحدثت هي بخجل / ماذا كنت تقصد حينما قلت انه قريبا سأكون معك دائما
تنفس سيف ثم نظر لها طويلا وبعدها همس لها بعشق / هل تثقين بي يا تيتي
هزن تيتي رأسها فاكمل هو / هل تريدين البقاء معي
ابتسمت تيتي وهي تهز رأسها بنعم فابتسم لها سيف بدوره وهو يقول / اذا لا تقلقي يا حبيبتي قريبا ستعلمين ذلك قريبا جدا
نظرت نازيا لمصعب / تفضل ماذا كنت تريد مني ولاجله اقتحمت غرفتي
ثم قالت بخبث / وقمت بمضايقه صديقتي
مصعب بتذمر / أنا لم اضايق احد فقط ظننتها انتي مابكي هذا فراشك انتي فمن الطبيعي ان أجدك انتي به وليس صديقتك كما أنه كيف من المفترض بي ان اعلم انها هي من بالداخل وليس انت
نازيا وهي ترفع حاجبها /اذا وماذا تريد انت
زفر مصعب ليهدأ وتحدث / نازيا هل ترفضين امر الزواج بي
صممت نازيا فاكمل / أتفهم كل شئ نازيا واتفهم رفضك فأنتي تظنيني لست مسئول او انني لا أفعل شئ
نظر لها جيدا / نازيا ليس معني انني معك امزح واغازل او أتحدث بعدم اهتمام انني مهمل ليس صحيحا انا اعلم الوقت المناسب لمزاحي والوقت المناسب لاتوقف عن المزاح انا لست سطحي لهذه الدرجه التي تتخيلينها،، نازيا لا انكر انتي عشت طوال عمري امرح والهو ولا اهتم لشئ ولكن لم اتخطي يوم حدودي مع أي فتاه والله يشهد بذلك
رفعت حاجبها فاكمل بضحكه / سواكي انتي
نظر لعينها ببسمه / هل تعلمين لما هذا لانكي لستي اي فتاة يا نازيا انتي فتاتي انا حبيبتي انا معك اتخلي عن كل شئ ويتحكم حبي بتفكيري
نظرت له بصدمه فاكمل / نعم يا جميلتي انا احبك كثيرا لا أعلم منذ متي او لما انتي بالتحديد كل ما أعلمه انني احبك وفقط يا نازيا صدقيني اذا وافقتي علي الزواج بي سوف اسعدك طوال العمر ولاجلك فقط سأفعل اي شئ لذا اتمني ان تفكري جيدا في الأمر
ثم ابتسم وهو ينظر للغرفه / والان عودي لساريا واعتذري
لها بالنيابة عني وانا انتظر منك ردا والذي لن اقبل سوا بنعم ونعم فقط يا نازيا
ثم تركها ورحل دون أن يسمع منها ولو كلمة واحده نظرت نازيا لاثره ببسمه وقلبها يقرع بشده فسمعت صوت خلفها يهتف بخبث / وافقي يا فتاه الا ترين كم هو وسيم
نظرت نازيا بشر لساريا فضحك ساريا وركضت للداخل / حسنا سأصمت
نظرت لنازيا حيث رحل مصعب وابتسمت وهمست / موافقة
ثم دخلت لغرفتها وهي تبتسم ستبلغه موافقتها ولكن بعد أن تلعب معه قليلا
كريمة وهي تلوي فمها / آه يا منيلة علي عينك صحيح الواد أحمد قالي ان سيف قاله يديني القلادة عشان انتي عايزاني
ميسرة بضحك وهي تهتز بسبب حركات ذلك الوحش / آه فعلا عايزاكي عشان بتهوني عليا مصايب كتير والله
ثم رفعت نظرها ونظرت لابريس / ها ياباشا خلصت
ابتسم ابريس وهو يري نقطة ضعف ذلك الوحش وفي ثواني كان ينحني أرضا ويصبح اسفله مع ميسرة ويرفع سيفه ويغرزه بعنف في ذلك الوحش الذي ارتفعت صرخاته بحده فنظر ابريس القلادة وتحدث /هاي كريمة
ثم سحب ميسرة بسرعه وامسك يدها وركض بها للخارج بسرعه حتي وصلوا للاحصنه وصعدوا عليها وغادروا بسرعه
فضحكت ميسرة وهي تصرخ بشده / اووووووه
ثم نظرت له / تفتكر هو قتله كان سهل ولا احنا اللي بقينا محترفين زياده عشان منحسش بيه
ضحك ابريس وهو يهتف / احنا اللي بقينا محترفين زياد يا ابو المياسر
تحدثت كريمة بتذمر / جرا ايه يا ختي منك له انا هنا
ضحكت ميسرة وهي تنظر لها ثم تحدثت / قلبي يا كرميلة والله ها احكيلي اخباركم بقي
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
*عاوزه تخش روام روايات علي 📌واتس خش علي الينك كده 💞🥀*
*https://wa.me/+201288715026?text=ممكن-ادخل-جروب-الروايات-
*روايات ابو تولين👧*
~روايات جامده ممتعه 🥰~
“`اي روايه عاوزها هتلاقيه علي
الجروب 🤍💞“`⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
استيقظ سيف بانزعاج شديد علي صوت تاج فتحدث بنعاس / تاج في إيه
تاج بحماس وهو يبعد الغطاء عنه / قوم يلا هنفطر سوا كلنا بره
سيف وهو يفتح احدي عينيه / هنفطر سوا فين ومين اللي هيفطر
ثم نظر لنافذته فوجد الظلام مازال بالخارج فتحدث بانزعاج / وفطار ايه هي الساعة كام دلوقتي
تاج وهو يبعد عنه غطاءه / الشمس قربت تطلع واحنا اللي هو الشباب كلهم وكلنا متجمعين عشان هنقضي اليوم كله سوا يلا بسرعه
نهض سيف بانزعاج وهو يزفر فلم ينم سوي لساعات قليلة جدا تجهز سيف وخرج لتاج / يلا خلينا نخلص
ثم خرج معه واتجه معه لاحدي المناطق البعيده عن مركز القصر حيث حديقه كبيره جدا بها ازهار وفي منتصفها نافورة كبيرة جدا وهنا الجميع يفترش الأرض ويضحكون بشده علي نكات مصعب السخيفه ابتسم سيف واتجه لهم وجلس بجانبهم / صباح الخير
نظر له الجميع وردوا التحيه انتبه سيف لحوني فابتسم وتحدث / حوني أين كنت يارجل اختفيت منذ ما حدث
ابتسم حوني / كنت احتاج فترة للبقاء وحدي
ثم نظر لميرانا بشدة فابتسمت له وغمزت بشقاوه فضحك بشده ابتسم سيف وهو يلاحظ النظرات حوله فجأه سمع الجميع صوت تيتي التي كانت تسحب سماريا التي ما تزال بثياب النوم وشعرها مشعث تماما وتفرك عينها كطفل صغير استيقظ للتو من النوم وخلفهم يسير فوفو
وقع نظر عدي علي سماريا بهيئتها تلك فابتسم بشده وهمس / طفلة
تحدث اوناس بسخريه / وها قد بدأت الضوضاء
تحدثت تيتي بتذمر / من تقصد انت بالضوضاء
ثم نظرت للورا /هيييييه لورا ابعدي هذا الغبي عني
ثم سحبت سماريا لتجلس بجانبها وجلس الجميع وقام عدي واحضر الطعام بمساعدة مصعب ووضعه وكاد الجميع يمد يده ليأكل فمنعهم عدي / اللي هيمد ايده هتتقطع
نظر له البعض بعدم فهم فتحدث عدي مجددا / لا أحد يأخذ شئ انا سأقسم حتي لا يُظلم احد
ابعد الجميع ايديهم بحسن نية وهو يوافقون
فتحدث مصعب بضحك / دول صدقوا انه هيقسم بالعدل ادي دقني اهي اما كل وحد خد لحسه جبنه ولحسه عسل عشان يحلي
وبالفعل قام عدي بوضع كمية صغيره من العسل والجبن امام كل شخص
نظرت اسارا بتعجب للطعام / احم هل عادة تأكلون كميات صغيره هنا
تيتي بسخريه / لا يا كبدي ده نظام عدي باشا
ثم نهضت وهي تتحدث بيلطجه / هات ياض الطبق ده لأحسن الزقه في وشك
عدي بتحذير / أنا مش هرد عليكي مش عشان انا اخلاق ومش برد علي بنات لا انا متربتش أساسا بس عشان ايد سيف تقيلة آوي
تحدث حوني وهو ينظر للطعام /هل هذه المقبلات ا
وبعدها ستعطينا الطعام
عدي وهو ينظر للطبق / تصدق صح إزاي نسيت
ثم مد يده ووضع في كل طبق زيتونة وتحدث ببسمه وكأنه يمنّ عليهم / الزيتون مقبلات والجبن هو الطبق الرئيسي والعسل هو التحليه
ثم أشار للطعام / يلا يا جماعه Bon Appétit متتكسفوش
كان عدي يتحدث وهو يحمل طبقه وينظر لهم ببسمه بينما الجميع ينظر له بغباء شديد ولكن ثواني وسمع الجميع ضحكات تيتي التي ملئت المكان
نظر الجميع حيث تنظر فضحكوا بشده بينما عدي لا يفهم شئ
حتي رأي ما يضحكون عليه فعندما كان يحمل طبقه الذي ملئه بالطعام وانشغل بالحديث معهم كان فوفو له رأي آخر فقد وضع وجهه في طبق عدي واخذ يأكل منه
سقطت تيتي أرضا وهي تضحك بصخب / جدع يا فوفو والله
نظرت سماريا برعب لفوفو فالبارحة خلصته من يد عدي بصعوبه
بينما عدي نظر له بشر وتحدث بفحيح / ده انت قصدها بقي ملقتش غير طبقي وتدب بوزك فيه
تيتي بسخريه / وهو هيدب بوزه فين مفيش طبق أساسا فيه اكل غير طبقك
تجاهلها عدي وفجأه هجم علي فوفو وهو يجذب فروه ويعضه بغيظ شديد فضحك الجميع عليه
نظرت ميسرة لابريس / ابريس فاكر
ابريس بتعجب / فاكر ايه
ميسرة ببسمة / طب واحده واحده وبلاش كل ده
ضحك ابريس بصخب / ودي تتنسي ده انتي كنتي طول الرحلة دوشاني بيها ومفيش غيرها أبدا
ميسرة وهي تتنهد / ايييه ايام وبنعيشها تآني يا ابو الاباريس
ابريس بمغزي /بس ياريت بنتعلم من الأيام دي
ميسرة وهي تنظر له وتضحك / يا عم ادينا بنتسلي شويه في الرحلة دي ها ايه اللي عليه الدور بعد الفرح المولد
ابريس بخبث وهو يلمح في الافق وجهتهم التالية / قرية الحوريات
نظرت ميسرة لتلك القرية التي تلوح لهم في الافق ولكن مازالت بعيدة عنهم فهتفت بتراجع / تصدق اني اتعلمت من الايام دي
ابريس وهو يرفع حاجبه / يا شيخه
ميسره / آه والله احنا هنعمل نفسنا مشوفناش القرية دي خالص ونعدي من جنبها بسلام ايه رأيك
ضحك ابريس بشده ثم تحدث بحزن / ليه بس دول حتي وحشوني كان فيهم بنوته ق……
قاطع كلماته بسبب نظرات ميسرة التي تكاد تحرقه فاكمل / احم احم قصدي انه مينفعش نتخطاها لان طريقنا عبر القريه دي فلازم نعبر منها
ميسره بصراخ / مستحيل يا ابريس علي جثتي
ابريس وهو يزفر / هو عناد وخلاص يعني المولد ده أساسا مكنش في طريقنا بس انتي لفيتي عشانه اما دي اللي لازم نعدي منها مش راضيه
كادت ميسرة تجيب ولكن ابتسمت بخبث وتحدثت / وانا موافقة
ابريس بشك / مش مستريح للبسمة دي هتعملي ايه
ميسره وهي تبتسم له ببراءه / كل خير يا قلبي كل خير
نظر ابريس لها بعدن تصديق وهو يهتف / حقا يا ميسرة
كبيرة وهي تنظر له ببسمه / حسنا لنكمل الرحلة يا عزيزي
نظر ابريس لنتفسة فقد قامت ميسرة بدهن وجهه بطمي واهفت معالمه كلها ووضعت عليه فراش كبير فأصبح لا يظهر سوا وجهه فقط
همست ميسره ببسمه / قمر يا حياتي قمر يلا نكمل
دخل ابريس للقرية بجوار ميسره وهو يتذمر مما فعلته به والعجب صارت الأمور دون أن يعترض لهم لحد فلم ينظر له أي أحد ابدا وبالفعل تخطوا القرية بسلام فابتسمت ميسرة وهي تهتف بسعاده وبعد مرور ساعتان من السير في تلك القرية /الحمدلله قدر ولطف
نظر لها ابريس بقرف ثم ابعد ذلك الغطاء عنه ومسح به وجهه وهو يهتف / رغم اللي عملتيه فيا الا انه نجح
ميسرة بفخر / طبعا يابني اللي لاحظته انهم بيهتموا آوي بشكل الراجل اللي بيجي عندهم وانت مكنش ظاهر منك اي حاجه خالص غير وشك وكمان ملامحه مش واضحه عشان كده محدش اهتم
ابريس وهو يضحك / او الموضوع مجرد حظ
ميسره وهي تسير وتبتسم / حظ حظ المهم اني طلعت بيك سليم ودلوقتي اخر محطة مملكة الافاعي
ابريس ببسمه وهو يشير لمكان ما / هيا لنرتح قليلا ونشرب بعض الماء
هزت ميسرة رأسهإ بايجاب ولحقت به فهبط ابريس وربط الاحصنة في الشجره واقترب من البئر المجاور لتلك الشجره ليملئ قارورته بينما استندت ميسرة بتعب علي الشجره ولكن فجأه سمعت صراخ ابريس وهو يصرخ باسمها فتحت عينها بصدمه وهي تنظر فلم تجده فأخذت تصرخ باسمه ولكن لمحت يد تتمسك بحافة البئر ولكن من الجهه الداخلية ركضت برعب وهي تنادي اسمه ولكن صدمت وهي تري ما يحدث فهمست / شكلها مش هتعدي علي خير
ضحك بشده وهو ينظر للبحيره امامه وهو يتحدث / آه يالهم من أغبياء يظنون ان سم ملكة الافاعي سيخلصهم مني اممممم حسنا لندعهم يمرحون قليلا بهذا الأمر ولكن النهاية واحدة وهي موت الفرسان الأربعة والشمس وابريس وامتلاكي لارواحهم ومن بعدها امتلاكي للعالم اجمع…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لعنة الفراعنة 2)