روايات

رواية رحماك الفصل الخامس 5 بقلم أسما السيد

رواية رحماك الفصل الخامس 5 بقلم أسما السيد

رواية رحماك البارت الخامس

رواية رحماك الجزء الخامس

رحماك
رحماك

رواية رحماك الحلقة الخامسة

الماضي…ذكريات من عمر فات..
ــــــــــــــــــــــــــ
ارتمت شريفه أسفل أقدام زوجها عبدالله تبكي بحرقه علي ابنتها وما صابها..هي ليست ابنتها بالفعل..ليست من دمها ولكنها ابنه روحها ربتها واكتفت بها عن الدنيا حينما استعوضت الرب حينما تأخر انجابها..ذلك الرجل الذي يقف أمامها كان احن عليها منها نفسها ماذا حدث له..ولم فعل..
صرخت به بحرقه…
شريفه…ليه ياعبدالله ليه كدا دانت روحك في فريده ياعبدالله…
ليه دانت الدنيا بحالها كانت تيجي عليها وانت تقف في ظهرها..
ليه بعدتها عني وعنك وسبتها من غير ظهر..
فرطت فيها ليه ياعبدالله..
بنتي استحاله تعمل كدا…استحاله..حرام عليك ياعبدالله..حرااام…هاتلي فريده ياعبدالله هاتها..
انحني الرجل الذي غزي الشيب رأسه وتهالكت قواه بجلبابه المهترئ من العمل بالاجره هنا وهنا…
ودموعه أغرقت وجهه..
عبدالله…قومي يام فريده..قوومي أنا عارف بنتي ايه وربيتها ازاي..
شريفه بصدمه وصراخ..عااارف..ومع ذلك صدقتهم وطردها من حضنك ومن بيتك يااما قلتلك بنتك مكنش ليها الجوازه دي وانت اللي قلت راجل وهيشيل عنها غدر الزمان ويقويها..
كنت شايفها بتنطفي يوم بعد يوم وسبتها تغرق لوحدها..حرام عليك والله حرام..
أغمض عينيه ودموعه أغرقت لحيته..
عبدالله.عشان تقوي ياشريفه طردتها…عشان تعرف تاخد حقها من عينهم وترجع لحضن أهلها طول مالقياني صدر حنين ليها هتفضل في حضني وعمرها ماهترجع لاهلها..
فريده لازم تقوي ياشريفه…فريده لازم تتعلم تأخد حقها…
شريفه…كان ممكن تاخد حقها وهي في حضن في بيتي..
عبدالله…بحده..افهمي بقي فريده طول ماهيا معانا هتفضل المره السو عينها عليها لازم تبعد عن هنا..لازم..
تركها ودخل غرفته يبكي مراره فراقها…
صرخت شريفه بصوتها الذي ضعف من كثره الصراخ تنادي ابنتها بحزن..تناجيها وكأنها تسمعها..
ابنتها ربيبتها وهل ينكر احد..
(هناك أهل قادرون علي جعلك تكره الدنيا ومافيها..يحطون منك ومن قدراتك..يخبرونك پكل الطرق أنك عاله وانكتبت عليهم..غير قادرون علي فهمك وفهم تخبطاتك..ومن وسط عتمتك يظهر لك أشخاصا..يجعل الله بهم القليل كثير والشر خير لك..
هي أقدار قدرها الله لنا..وعسي أن تكرهو شيئا ويجعل الله فيه خيرا كثيرا..فلتؤمنو بأنفسكم أولا..وبأنكم قادرون..)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ببيت راجي بالبلده نفسها..
بعدما اصطحبهم راجي له…
جالسون وكل بواديه…الي أن قطع عابد الصمت..
متسائلا وعينيه عليها يؤلمه قلبه عليها وكثيرا..
لقد دخلت بيتهم ورده متفتحه وانتهي بها الحال هنا وهكذا..
تنهد بعدما خطر علي باله ماحدث بالماضي لو لم يحدث لكانت أميرته هو…زوجته..ولكنها أقدار..
استدار لراجي الجالس بخزي..
عابد..ممكن بقي افهم ايه الحكايه..
وازاي فريده مش بنتهم.. عاوزك تحكيلي وتقولي الصراحه..
راجي بتنهيده..بعدما رمقها متسائلا بعينيه أن يخبره..
فأومأت بايجاب لثقتها بعابد..

هحكيلك..يابني..
من 25عام…
كنت راجل غلبان.. علي قد حالي وعاوز اكون نفسي واتجوز ويبقالي بيت وعيال..
لفيت بلاد كتير ادور علي لقمه العيش هنا وهنا..
لحد ماحد ابن حلال دلني علي دوار الحاج راشد اليماني..راجل كباره كان راجل ولا كل الرجال..
راجل حكيم وعادل…من سوهاج..الراجل كان خيره كتير ومغرق الكبير والصغير..
روحت ورحب بيا وعاملني زين..
وارتحت قووي عندهم..
ومن هنا بقي ابتدت الحكايه..
الراجل ده كان متجوز بنت عمه فريده
وكان بيحبها حب كبير قوي ياولدي..
وخلف منها بنته ناديه..اللي هيا تبجي والده فريده..
بس يشاء القدر تحمل تاني وتموت وهي بتولد ابنها التاني ويموت ولدها التاني معاها..
حزن راشد كتير عليها سنتين مرت..
بس اياميها والده اليماني الكبير غصب عليه يتجوز بنت عمه التانيه..سعديه
اتجوزها وخلف منها بنتها سحر وولده سويلم..
بس كانت بنته ناديه عنده غاليه جوي عشان من ريحه مرته اللي لساته عم يعشقها..
بنت عمه اللي اتجوزها كانت مره سو..
.زرعت في جلب ولادها الاتنين الحقد والغل..لحد ماخلاتهم كرهو ناديه وعدوها..
ولان ناديه كانت كيف القمر زي امها الله يرحمها حبها ابن عمها مراد وعشقها..بس سحر كانت عينها علي مراد..
مراد كان حبيب عمه راشد وكان بيعده انو يبقي كبير العيله من بعده بعد ماظهر الحقد علي ابنه سويلم..ساعتها عرف انه مينفعش يبجي كبير ناسه..
هينشر الظلم والفساد..
اتجوزت ناديه من مراد وحملت في فريده بعد عذاب كبير وسنين من اللف هنا وهنا كان مراد طاير من الفرحه….
ومعاه كانت بتجيد نار سعديه
وبنتها سحر كانت عاوزه بنتها تتجوز مراد ياجل تكون مرت الكبير..
وجه يوم الولاده ولدت ناديه بنت كيف الجمر سموها علي اسم الغاليه ام ناديه..فريده..
فات اسبوع..والنجع كلاته بيدعي بالخير والبركه لراشد وحفيدته الغاليه اللي جت بعد سنين وابن اخوه مراد…
وفي ليله كانت قاسيه والمطر شديد جوي فاكره كيف انهارده..
كنت قاعد بالغرفه اللي بناها ليا الشيخ راشد..مداري من المطر..لمحت.ضل حد بيخرج بسرعه..
الفار لعب في قلبي كانت الساعه داخله علي نص الليل..
اتسحب وجريت وراه..لقيتهاسعديه…وبيدها لفه صغيره لفاها..فضلت ماشيه واني وراها..لحد ماوصلت لاخر النجع حته مقطوعه بينها وبين الجبل مفيش..
لمحتها وهي بترميها بغل عالارض..
وقتها معرفتش اتصرف وقفت مشلول معرفتش اتصرف وفجأه..
flash back..
سعديه وهي تستدير بحده له..
فكرك انك هتخوفني يااك وانت عم تتسحب اكده ورايا..
اني هخلص عليك اهنه ولا كأني حاجه حوصلت..
راجي..ايه ده لا احب علي يدك ياست سعديه اني مشوفتش حاجه..اؤمريني..
التمعت عينيها بخبث..
سعديه…يبجي تنفذ اللي هجولك عليه بالحرف..
راجي…أمرك ياست سعديه.. أمرك..
سعديه وهي تلف حوله كالشيطانه..
انت خابر بت مين دي واشارت لقطعه القماش الملفوفه بها..
راجي..ايوه خابر ياست سعديه دي فريده بنت ست ناديه..
سعديه..عفارم عليك..انت خابر اني لو سبتها اهنه هتموت وهترتاح..وهيعرفو انها ماتت..وهيحزنو يومين..وهينسوا والعجربه دي هتخلف تاني وتالث وهيتهنوا..
انما لع..اني عايزاها تعيش العمر كلاته محروج جلبها علي بتها..
راجي..ليه اكده ياست سعديه..دي طفله صغيره ايه ذنبها..
سعديه.بصراخ..اخرس..
انت هتسمع اللي،بجولك عليه..والا هخلص عليك اهنه..
راجي بخوف علي عمره…حاضر هسمع ياستنا..
سعديه.. ايوه اكده..
انت تاخد البت دي وتشوف افجر واحد في بلدكو وتديهاله…يربيها…يعلمها الشحاته..يعلمها السرجه..اي شئ….
راجي..بس يا..
سعديه مسرعه.. وهي تقرب المسدس من راسه..جولت ايه..
راجي..أمرك ياست سعديه..
سعديه..عفارم عليك..
back..
عابد..بصدمه..مش معقول..
راجي وهو يبتلع ريقه وينظر لفريده التي تستمع بصمت..
كان عبدالله ابن عمي اول واحد جه في بالي كانت مرته معوجه في الخلفه وحالته عدمانه ولاني عارف ان شريفه وعبدالله مفيش في حنيتهم جبتهالهم وبجت بنتهم رسمي استخرجولها شهاده ميلاد باسمها ولاني عارف غلاوه اسم فريده عنديهم خليته يسيبها باسمها فريده..
كان عايش بالمحله ولما حكيتله حكايتها صعبت عليه وانتقلنا كلياتنا اهنه المنصوره وفضلت اني حلقه الوصل بيناتهم..
عابد طب وليه..محاولتش تقول لجدها او ابوها..
راجي..بسخريه..حاولت كتير بس في كل مره كانت بتههدني بولادي..وخصوصا بعد مالحاج راشد أمر يبنيلي الاستراحه واتجوزت من هناك وخلفت كمان..
كانت طول الوقت بتهددني بيهم..
ولما فريده كبرت وحبت تدخل طب الشجاعه خدتها وقالت هروح لجدي واحكيله
وقتيها كان ابوها لساته موجود..بس يافرحه ماتمت..
كانت شريفه بعد سنين ربنا كرمها باكرم وياسمين..
اكرم وقتها كان بالاعداديه..
فجاه عمل حادثه وكان هيموت..
لجيت بتها سحر بتجولي جول لعبدالله قريبك..
دي قرصه ودن المره التانيه لو فكر يبعت فريده هيموت..
عابد نعم…دي عصابه..طب وعرفت منين..ان فريده ناويه تروح لاهلها..
راجي بخزي…سمعتني ياولدي واني بكلم فريده بالتليفون واوصفلها الطريق..
راجي..سامحيني يابتي سامحيني..أني جبني وخوفي هو اللي وصلوكي لاهنه.. حرمتك بيتك وعيشتك المرتاحه..بس لو مكنتش نفذت كانت سبتك للديابه كلتك ودي وليه معدومه الضمير والرحمه..
عابد..باصرار..انتي لازم ترجعي لاهلك يافريده..
أنا هروح لجدك بنفسي وأحكيله..
فريده..باصرار..لا..
عابد..بصدمه..لا ليه..دا حقك.. انتي بتفكري ازاي..
فريده..لا.. وانتهينا…يوم اما ارجع لاهلي ارجعلهم بعاري دا.. ازي كان أبويا اللي مربيني وعارفني صدقهم..
عاوزهم هما الصعايده يصدقوني دا مش بعيد يقتلوني..
عايزني أرجعلهم ياعابد..
وكدا واشارت لنفسها كدا..
لا والف لا..
لو عاوز تساعدني بجد…عاوزه ولادي..
وبس..
ارجوك ياعابد..عاوزه ولادي..
أنا استكفيت من الدنيا بحالها..لا عاوزه أهل ولا عيله
عاوزه ولادي وبس..
عابد.. بتنهيده ووجع علي حالها..
حاضر يافريده..حاضر..
أوعدك..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليلا..
ببيت أحمد..
ومع دعوات بقلب مكلوم وقلوب تعبت من الظلم..
ورب عادل أقسم بعزته وجلاله لانصرنكي ولو بعد حين..
كانت تجلس امام حاسوبها مغلقه علي حالها تنفذ كلامه كالمسحوره وكأنه رمي تعويذه ما عليها فاصبحت طوع بنانه..
فاصبحت تخلع ملابسها له قطعه وراء قطعه منغمسه فيما حرمه الله..
أمام ذئب كان تخصصه هي وفقط..
سلط عليها….وكانت هي فريسه سهله..
أمل…كالمسحوره..أنا بحبك اوي.ياعصام..
انا كدا بقيت مراتك صح…
عصام بخبث..طبعا ياقلبي امال الورقتين اللي كتبناهم دول ايه…طبعا مراتي..
بقولك ايه يااموله…هستناكي بكره في…زي مااتفقنا هااا..
امل بتردد..طب هتيجي تتقدملي امتا..
عصام..ياحبيبتي أنا بس شقتي اللي في مصر تجهز واجي لابوكي علطول..أنا بحبك اوي ياأمل..
أمل..بجد وانا بموت فيك..
عصام..طب ايه مش يالا بقي…وحشتيني جدا.
وغابا معا بملذات الحرام..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بدوار راشد..
تنزل الدرج بخيلاء كعادتهم وتجاورها اختها بعدما اتو صباحا تصطحبهم والدتهم كتله الشر المتحركه..
سعديه بسعاده..يأهلا ياهلا بالغالين ولاد الغاليه..
حمدالله علي سلامتكو…
سلوي..تيته وحشتيني جدا..والبلد كمان وحشتني..
سعديه..اهلا بمرت الغالي نورتي الدوار ياجلب ستك.
سمر.. بمياعه.. الله وانا ياتيته. موحشتكيش.
سعديه..وانتي ياجلب تيته..انتي..
اقتربت سحر ابنتها وشريكتها..روحو انتو يابنات وانا هكلم مع تيته واحصلكم..
ذهبا وتركاها..
سحر بلهفه..ها ياامه..ايه الاخبار..
سعديه..أخبار ايه يابت انتي جلتلك جبل سابق انسيها من دماغك استحاله هتهوب ناحيه الدوار ولا تفكر ترجع اهنه واصل من آخر مره..
سحر بانتصار..عفارم عليكي يامه..خليها اجده تموت بالبطئ علي بنتها..
سعديه..اخرسي اياكي تتحدتي في الموضوع ده تاني جلتلك انسيه..
وبعدين..ركزي شويه مع ولاد خيك..بنتك الخيبه لحد الان معرفاشي تربط كيان بحتت عيل..
سحر…بغيظ..اسكتي يامه متفكرنيش دا لولا اني قعداله ليل مع نهار في البيت هناك مكنشي بات معاها في اوضه وحده.. ولا في البيت من أساسه..
ولولا سويلم اخوي ضغط عليه مكنشي اتجوزها..
قلبه متعلق بالبت اياها بتاعت البندر…
سعديه..بغل….ياما جلت لسويلم متسبش ولدك لناديه ومراد يربوه ادي النتيجه..
طلعت دماغه كيف دماغهم..نسخه من اللي مايتسمي اللي اتجوزته.. أبوكي..
جوي وجلبه مهيعشقش غير واحده..
بنتك لازم تربطه بحتت عيل..
سحر.. بحسره.. يامه دا مدخلشي عليها تقولي تخلف منه..
خبطت سعديه علي صدرها…
يامرك يا سعديه…كيف ده يامخبله انتي..
خبط نبوته علي الارض من نبأتهم بهبوطه..
هبط الدرج..ناظرا لهم بتمعن..لا يطمأن لجمعتهم..
اقتربت سحر مسرعه منه تقبل يده..
سحر..كيفك يابوي اتوحشتك جوي..
االحاج راشد..اهلا يابتي اتمني تكوني المره دي جايه وناويه تجعدي في بيتك وتحلي عن بتك وجوزها..
سحر بغيظ..يابوي مانت خابر اني هناك عشان سمر لساته في الجامعه كيف راح سيبها مع الشباب لحالهم اكده..
راشد..واظن يابتي ان الاوان ترجعي بنتك خلاص خلصت جامعه..
سحر..يابوي بس..
راشد.. بحزم.. جفلي
هنتحدتو في الموضوع ده بعدين..
يالا عالفطور..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علي الفطور..
بمجلس يشبه المجلس العربي..
علي الارض..حيث يفضل الجد تناول الطعام به..
لا يحبذ الجلوس علي تلك الاختراع الذي يسمونه هم بالسفره..
رغم تجديدهم الدوار فاأصبح يشبه القصور العريقه بأساسه المذهب..
ونقوشاته العصريه التي لا تخلو من التميز..
التف الجميع حول الطعام أحدهم يجلس
بحب وفخر.. وأحدهم بتأفف.. وقرف….
سحر بتأفف لاخيها الجالس بعمامته الصعيديه بعيون تقطر غلا وكرها.. لأبناء أخته المريضه..
أبوك هيخليه لاممنا عالارض لامتا..اومال اخترعو السفره لايه..
سويلم..بخبث..هانت يابت ابوي بجي رجل جوه ورجل بره..
وأمسك اني الكبير وهنغنغك يابت..ونخلص من الحوش اللي حوالينا دول..
سحر بغل..يسمع من بوجك ربنا..
نظرت له زوجته بتهكم لحاله..شبيه اخته..
زينب زوجه سويلم وصديقه ناديه الوحيده
أخت مراد زوج ناديه. رحمه الله.
امرأه طيبه القلب تعشق ناديه وأبنائها كأولادها..
اقتربت من ابنه أخيها وابن أخيها الجالسون بخجل كعادتهم منذ مرضت والدتهم..
تغرف لهم الطعام بحب..
زينب..كلوا ياجلب عمتكم …. عشان هاخدكم وننزلو مشوار بعد اذنك ياعمي..
راشد بحب لهم..اذنك معاكي يابتي..جولي للسواق ياخدكم وين مابدكم..
محمد..هتجيبلي ياعمتي الفسبه اللي جلتلك عليها..
الجد..لاع مفيش فسبه الا بعد الاعداديه يامحمد..لساتك اصغار ياولدي..عليها..
محمد..بحزن..أمرك ياجدي..
كيان..بضحك..فسبه مره واحده يامحمد وانت اتعلمت فين تركبها علي اكده..
محمد بسعاده..من عماد صاحبي يا كيان..
علي صراخ سلوي بحقد به..
انت يابهيم انت..كيان كدا حاف..
اسمه أبيه كيان انت عارف بينك وبينه كام سنه..ايه الارف دا..
كيان.. بصراخ.. سلوي…. انتي تخرسي خالص..
محمد وهو ينكمش بأخته.بتوتر..
التي نزلت دموعها بحزن علي أخيها وكرههم الواضح لهم بلا سبب..أنا أسف مقصدش..
سلمي..بتحدي وبصوت مرتفع..متعتذرش يامحمد انت مغلطش،بشي..
وان كان كلامنا بيزعجكم جوي اكده من اليوم مارح نتحدت مع حد منيكم..
همت واقفه وأمسكت بيد أخيها وسحبته معها.
.عن اذنك ياجدي شبعنا…..
الجد..بأمر..اجعدي ياسلمي كملي واكلك..انت وخيك..
لساتني ماموتش عشان حد يتعدي عليكم بكلمه ماسخه..
أني اهنه الكبير وبجولكم محمد وسلمي خط أحمر اللي يهنهم هاني ومن اهنه ورايح اللي يعلي صوته عليهم مطرود برا الدوار
كيان..بحب معلش يا محمد انت تجول كيف مابدك..
ولا تزعل نفسك.. حجك عليا
ونظر لسلوي نظره تعلمها جيدا..
كيان..اعتذري حالا..
سلوي بخوف وحقد…أسفه يامحمد..
جلست سلمي بعدما اعتذرت لاخيها جبرا.. ..تقلب طعامها بشرود..
لمحته هي ينظر لها بشرود ونظره متردده فاقتربت منه بميوعه..
فهدي. حبيبي.مبتكلش ليه..
فهد..هااا مانا بكل أهو..
رفعت نظرها ووقعت علي همسهم فرمقتها سمر بتحدي..فبادلتها بأخري ساخره..
كيان بهمس لها..أقسم بالله ياسلوي ماهعديهالك..
سلوي ببتوتر…أنا كان قصدي..يعني..
كيان..بسخريه..اه مكنش قصدك هتفضلي طول عمرك تغلطي وتقولي مكنش قصدي..
ياشيخه امتا أخلص منك بقي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
راجي..وهو يضع أخر طبق علي السفره..
يالا يافريده يابتي لقمه كدا علي ماقسم..ماكلتيشش
حاجه من امبارح..
فريده..مليش نفس ياعم راجي
راجي وهو يجلس بجانبها بحب..طب لو قلتلك عشان خاطر عمك راجي..
التفت له ولمعت دموع عينيها..علي وشك النزول…
وبخاطرها سؤالا واحدا.. خطر ببالها..
ان كان قلبها يحرقها علي فراق أبنائها من يوم واحد فكيف هي والدتها وقد شارفت علي عامها الخامس والعشرون بعيد عنها..
كيف هي والدتها وأشقائها..هي لا تريد شيئا سوي الاطمئنان عليهم..تعرف شكلهم..لربما التقتهم صدفه يوما..
فريده.. بتردد.. عم راجي..
راجي..ايوه ياغاليه..
فريده..أمي عامله ايه واخواتي..شكلهم ايه..
معاك صور ليهم..
هو انا يعني ينفع اشوفهم..
راجي ببساطه. وبسعاده لاول مره تسأل عنهم..
.استني اكده..واخرج هاتفه من جيبه..
راجي..بتعرفي في المدعوج ده..عليه صورهم اني خليت الواد ابني يصورهم عليه..لاجل ماخليكي تشوفيهم.. بيوم من الايام..
خدي اكده..
اخذت الهاتف منه وفتحته علي معرض الصور..
راجي..ايوه يابتي هي دي..امك..صورتها اهي..وهي دي اختك المحروسه سلمي..كيف القمر..شكلك..بالظبط..
ودا بقي محمد الصغير…
ودا ياستي جدك..لم تستطع اكمال المشاهده وأعطته الهاتف واه لو أكملت….
فريده بدموع…هي عامله ايه ياعم راجي احكيلي عنها…
راجي..هي مين يابتي..
فريده..أمي..
تنهد وحكي لها كل شئ وما تعانيه وما يعانوه وما حدث لوالدها..
فريده ببكاء…كل ده.. يارب بقي مكتوب عليا وعليهم الشقي والمرار العمر كله…
راجي..متقلقيش يابنتي الحاج راشد شايلهم بعينه..
يالا بقي ريحي قلبي وقوليلك لقمه..
فريده.. بدموع.. وبكاء حاد.. اكل ازاي ياعم راضي وانا مش عارفه ولادي
جعانين ولا شبعانين..والله ما قادره..يارب..ارحمني..
يااارب..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
أمل..ايه القرف دا ماكنتو سبتوها تاخدهم معاها..من صباحيه ربنا ذن زن ..
حاجه تقرف..
الام..لسليم الباكي..اخرس ياواد انت وكل
سليم.. ببكاء.. أنا عاوز ماما..
الام بغل..امك ماتت انساها..
أمل..خدي البت دي يأمه شكلها عملتها علي روحها..ايه القرف دا..
التفت الام وصرخت بالطفله سيليا الصغيره..
ايه القرف دا..انتي لسه بتعمليها علي روحك..
انكمشت الطفله وكتمت بكائها من شده الخوف..
الام..أنا هربيكم من اول وجديد..سخنيلي يأمل المعلقه..عشان تحرم تعملها تاني..
أمل بسعاده..عيوني ياامه..
سليم بخوف.. طفولي علي أخته.. ودموع. لا ياتيته خلاص مش هتعملها تاني..وبقهر طفولي..
خلاص والنبي..
وكأن الرحمه انعدمت من قلبها..واقتربت تنفذ ماعزمت عليه….ولكنها لم تحسب حساب لجري الطفله..ناحيه الدرج خوفا..الي ان…….
ــــــــــــــــــــــــــــــ
فريده..بوجع بصدرها…لعابد الذي أتي يطمئن عليها..
روح شوفهم ياعابد بالله عليك حاسه انهم بيصرخوا وانت عارف محدش هينجدهم..
محدش هيعرف عاوزين ايه..أرجوك ياعابد..
عابد..باصرار..فريده بصيلي وانسي شويه وفوقي..
احنا في مركب واحده دلوقت…
بصيلي ومش عاوزك تضعفي..دلوقت..
أنتي لازم تكملي سنه الامتياز اللي فضلالك عشان تقدري ترفعي قضيه وتكسبيها وتاخدي ولادك..
فريده..هو انا لسه هستني المحاكم ياعابد..دي فيها سنين..
عابد..بعزم..يبقي خلاص ماقدمناش غير حل واحد..
فريده..بلهفه..ايه هو ياعابد..
عابد..هنخطفهم يافريده..هخطفهم وتهربي من هنا..
فريده..ازاي..
عابد..متقلقيش أنا مخطط لكل حاجه..
عشان كدا..مش عاوزك ضعيفه..اللي جاي صعب..
ولازمله قلب قوي فهماني..
فريده..فاهمه.. وياليتها تعلم..وياليتها أصرت عليه الرحيــــل لرؤياهم..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ياعيني لا تبكي ولا تنحبي..
رب العباد موجود..لا تحزني..
عالم بحالنا وما صابنا..
عالم بشوقنا وجروحنا.
.وكل اللي فات مكتوب..
كل اللي جاي موعود..
عائد أنا من الماضي..والجوده بالموجود.
راضي أنا يارب..راضي أنا بحالي..
راضي أنا يارب..
وطعم المرار مرافقني..دايما..
مرافقني.. كان حالــــي
والله كان حالـــــــــــــي..
قربني منهم يارب..واجمعنـــــي بالغالــــــي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية رحماك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *