رواية لعنة الفراعنة 2 الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم رحمة نبيل
رواية لعنة الفراعنة 2 الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم رحمة نبيل
رواية لعنة الفراعنة 2 البارت الثامن والعشرون
رواية لعنة الفراعنة 2 الجزء الثامن والعشرون
رواية لعنة الفراعنة 2 الحلقة الثامنة والعشرون
قال أحد السلف : لو رأيت أحد إخواني ولحيته تقطر خمرا لقلت ربما سكبت عليه !
ولو رأيته واقفا على جبل وقال : “أنا ربكم الأعلى” لقلت إنه يقرأ الآيه !
يقول ابن القيم : والله إن العبد ليصعب عليه معرفة نيته في عمله، فكيف يتسلط على نوايا الخلق !
يامن عرفت محمدا بكماله
وجلاله وخصاله وجماله
إملأ مكانك والزمان مصلّيا
ومسلّما دوما عليه وآله.🌼
صمت الجميع وحدقوا في وجهه ابراهيم الذي اسود من حديث ذلك الشاب الغريب
تحدث سامر ببسمة خبيثه / ها ياحاج ابراهيم مقولتش رأيك في الحوار ده شارك معانا يا أخي ده حتي عرض بنتك
صرخ ابراهيم وقد فاض به الكيل / مش بنتي انا بنتي ماتت واندفنت زمان
تحدث سمير بدموع / حرام عليك يا بابا
نظر له ابراهيم بغضب / اخرس انت مفيش غيرك دلعها وبوظها
ابتلع سمير ريقه وهو ينزع نظارته ويمسحها بحزن ويلعن ضعفه هذا الذي يمنعه من الدفاع عن شقيقتة
نظر ابراهيم مجددا لسامر الذي يتابع بملامح جامدة/ وبعدين انت مين يا جدع انت عشان تيجي تفتح في القديم لا وبتتهجم علي العمدة كمان يكونش انت الواد اللي عديمة الشرف هربت معاه
ابتسم سامر ثم نظر لصابر الذي ينظر للجميع بتوسل ان ينقذوه هزه سامر بعنف وهو يتحدث ببسمه غاضبه/ ها يا صاصا مش هتحكي للناس الطيبه دي عملت ايه في بدور
تحدث صابر بعنف وبصوت عالي يخفي به خوفه / انت واحد مجنون ولا إيه جاي تتهجم علي دوار العمدة قدام اهل البلد كلهم ومفكر مفيش حاكم ولا إيه لا احنا كلمنا المركز وزمانه جاي يشوف صرفه معاك
سامر وهو يشدد عليه ويبتسم /وماله يا صاصا نكلم المركز يجي يحضر معانا القعده الجميله دي
ثم نظر للعمده ببسمه / ولا إيه يا عمدة ما تحضرنا
ابتلع العمدة ريقه بخوف وتحدث/انت عايز ايه دلوقتي
سامر وقد تحولت عيونه لجحيم /عايز الحق يا عمده عايز حق البنت الغلبانة اللي الحيوان ابنك اخده منها بدون وجه حق عايز حق كل دمعة نزلت منها وحق كل صرخة ظلم خرجت منها وحق كل كلمة وحشه سمعتها من الناس بسببة وحق بهدلتها وهروبها من بلدها عشان إللي فيها معندهمش قلب عايز حق بدور لو جبتلي حقها هسيبك في حالك بس وقسما باللي خلقني يا عمدة اذا متكلمش ابنك وأصر انه هي اللي غلطانه يبقي استعوض ربنا فيه بقي وفي مركزك لان اللي معايا هيخرج للكل
نظر العمدة برعب للجميع فتحدث ابراهيم بغضب / بقولك ايه انت جاي بعد السنين دي تتكلم عن اللي حصل واحنا ما صدقنا دفناه فاتفضل اتكل علي الله
تحدثت امرأه ما بوقاحة / أنا مش عارفه عديمة الرباية اللي اسمها بدور دي ليها عين بعد كل السنين دي تبعت عشيقها قال ايه ياخدلها حقها
تحدثت كريمة / بس يا ضنايا عشان متتاخديش في الرجلين وانتي شكلك صغيره
المرأه بردح / نعممممم يا ختي اتاخد في إيه يا عنيا انتي مفكراني هخاف عشان إللي معاكي ده ولا ايه
كريمة ببرود / طب بس ازعاج عشان مش فايقة دلوقتي
السيده بصراخ / جرا ايه يا راجل منك ليك هتسيبوهم يبلطجكوا علي عمدتكم وانتم وافقين تتفرجوا
نظرت نيرة بغضب للجميع / قسما بالله اللي هيقرب سنتي من هنا انا هعلقه واللي حابب يجرب يقرب
نظر الجميع لبعضه بقلق فهذه السيده تبدو شرسة جدا
ابتسم سامر ونظر للعمدة / ها يا عمدتنا هفضل مستني كتير
لم يكد يجيب العمدة بسبب وصول سيارة الشرطة هبط الشرطي من السياره وهو يتجه لسامر وينظر له ببسمه /تحت امرك ياباشا اللي تأمرنا بيه هنفذه
صرخت تلك الفتاه التي خرجت للتو من تحت يد نيرة / انت اتهفيت في عقلك ولا إيه انت مش شايف هو اللي جاي يتبلطج علينا والست اللي معاه دي مسكتني ضربتني وانت بتقوله امرك ياباشا
نظر لها الشرطي وتحدث ببرود / كلمة كمان وهتنوري البوكس
ثم نظر لسامر / أتفضل يا سامر باشا المركز تحت امرك
نظر سامر لنيرة وكريمه وأشار لهم ليصعدوا للسياره
ثم القي بصابر للشرطي / خده وانا هحصلك علي المركز
أخذه الشرطي ووضعه في السيارة وانطلق بها تحت صراخ نساء عائلته وقلة حيلته
نظر سامر للجميع وصرخ بهم / تمام عايزين الدليل انا هجبلكم الدليل بنفسي بس وقتها ياريت تبدأوا تراجعوا نفسكم لان اللي عملتوه ده اسمه رمي محصنات عارفينها ولا لا
ثم تركهم وغادر بكل غضب وركب للسياره فتحدتث كريمة ببسمه / يابسكوته يا جامد بس إيه ياض ده انت ليك نفوذ واصله لهنا كمان ده انا قولت الظابط هيسحبنا كلنا علي البوكس
سامر وهو يقود السياره ببسمة سخريه / نفوذ ايه يا كريمة صلي علي النبي دي مش منطقتي عشان يبقي ليا نفوذ
نيرة بتعجب / أمال الراجل عمال باشا واحترام وشويه شويه هيفرش الأرض ورد
سامر وهو يسرع بسيارته ويتحدث ببسمه / لا دي بركات ليث باشا بس،،،، وما ادراكي ما ليث باشا
ضحكت كريمة / الراجل ده مش سهل أبدا ايده طايله،، في كل حته تلاقي ليه ناس
سامر بغموض / سهل ولا مش سهل اهم حاجه انه ساعدني
صرخت تيتي برعب وهي تري نفسها تسقط من علي ظهر اوناس ولكن فجأه شعرت بأحد يمسكها قبل أن تصل للارض فتحت عينها برعب ونظرت وجدت تاج وهو يغمز لها بمشاكسه فابتسمت له وكادت تتحدث لتشكره
ولكن فجأه تركها تاج بسرعه فسقطت أرضا
نظرت له تيتي بصدمه وهي تتحدث / هل انت مجنون
تاج وهو يشير بعينه لسيف / لست مجنون ولكن لا اريد الموت اعتذر
امسكت تيتي ظهرها بوجع شديد وهي تنظر لسيف التي كانت نظراته جامده بطريقه مخيفة ابتلعت تيتي ريقها برعب
نهض اوناس بعنف وهو ينظر لسماريا ويصرخ / سأقتلك سأقتلك
ركضت سماريا من أعلي الطاولة واختبئت خلف عدي برعب
فابتسم لها عدي ونظر لاوناس / حسنا يا اوناس لما انت غاضب هكذا انت تعرف سماريا وتعرف كيف تتصرف لذا فقط اعذرها فهي ما تزال طفلة غبيه
ضربته سماريا علي ظهره بغضب فنظر لها بحده وهو يهمس / لا تضربيني
تذمرت سماريا وهي تبعتد وتذهب لفوفو وتعانقه بحب / ليس لي سواك يا فوفو
تيتي بألم وهي تنهض /حيوانه اشحال اني لسه واخده وقعه بسبب يا حيوانه
نظرت لها سماريا ببسمه / وانتي ايضا يا تيتي احبك يا فتاه
تحدث مصعب بسخريه / بعد اذن حضرتك يا سماريا هانم لو خلصتي الحفلة الغنائية بتاعتك ممكن اروح اكمل طبخ
سماريا ببسمة / نعم يمكنك ولكن احرص علي الا يكون طعام فوفو حار فهو رقيق جدا لأكل الطعام الحار
ثم اخذت تلعب في فرو فوفو / اليس كذلك يا صغيري أليس كذلك
تحدث مصعب وهو يبتسم بغضب / عيوني لأستاذ فوفو يا سلام
تحدثت نازيا / سأساعدك يا مصعب هيا
ثم سبقته حيث ركن صنع الطعام بينما هو نظر لظهرها بصدمه / البت دي فيها حاجه غريبه من ساعة ما روحت الاوضه ليها
نظرت تيتي بجانب عينها لسيف فوجدته لم يزيح عينه من عليها وهو مازال يطالعها بهذه النظرات الجامده والمخيفه
نظرت له مجددا وجدته يشير لها باصبعه لتأتي فهزت رأسها برفض فابتسم هو ببرود وأشار لها مجددا
ابتلعت تيتي ريقها واقتربت منه ببطئ وخوف حتي وقفت امامه وهي تنظر أرضا ولكن شعرت فجأه بانفاسه تلفح بشرتها وهو يهمس / اتبعيني
ثم خرج من المطبخ وهي خلفه وقدمها ترتعش من هيئته
حاول الملك التملص من يد ميسرة فصرخت به / اهدي عشان انا خلاص شويه وهشيط فيك
نظر لها الملك بشر واخذ يتمتم بكلام غريبه فتحدثت ميسره بقلق / البداية دي انا عرفاها كويس
وما هي إلا ثواني حتي شعرت بثعبان كبير يسير علي قديمها صعودا لاعلي ارتعش جسدها وتركت الملك برعب فوجدت الثعبان يلتف علي جسدها كله وينظر لها وهو يخرج لسانة بطريقه مرعبة جدا تحدثت ميسره بخوف / في إيه يا فطوطة بس ده انا بضحك معاك ياراجل انت خدت كلامي جد ولا إيه طب تصدق بالله… هتصدق ان شاء الله من بين كل أشرار الدنيا اللي قابلتهم انت الأقرب لقلبي
نظرت لوجهه وجدته يبتسم بشر دون أي ردة فعل / مفيش اي ردة فعل ولا اتثبت ولا اي حاجه طب انت عارف انك آكتر شرير كيوت انا شوفته آه والله مش شكر فيك عشان انت واقف ولا حاجه لا الحق حق
شعرت بالثعبان يشدد الالتفاف حولها اكثر فكادت تصرخ لولا انها تمالكت نفسها ثم نظرت له ببسمه متألمة / لما تفعل هذا لن تستفيد شئ اجعل ثعبانك هذا يتركني ودعنا نتحدث سويا
تحدث الملك بشر / نادي شريكك ليأتي
ميسرة وهي تبتبلع ريقها / شريكي من تقصد بشريكي… اااااه ابريس يارجل هو ليس شريكي أبدا بل… بل هو اختطفني من عائلتي وانا اريد التخلص منه هل أخبرك بشئ انت تبدو اوسم منه بكثير انظر الي هذا الجسد ال…. ال… القصير الجميل انا احبه اكثر من جسد ابريس العضلي المقرف وانظر فأنت تبدو أصغر سنا من هذا العجوز ابريس و….
لم تكمل فوجدت الملك يسقط أرضا مغشي عليه
نظرت له بتعجب / الاه
ثم رفعت نظرها لتجد ابريس يرفع حاجبة لها بسخريه فقالت / ابو العيال والله وحشتني يا راجل لسه كنت بكتب فيك قصيده غزل وبقولها لفطوطة واقوله ابريس هو فيه زي ابريس وجمال ابريس وعضلات ابريس ده بيصغر يا راجل مش بيكبر
شعرت ميسره بجذب الثعبان اكثر علي جسدها فتحدثت باختناق / باشا هموت
اخرج ابريس خنجره وقام بالتصويب علي جسد ذلك الثعبان وفي ثواني كان الثعبان يخفف الالتفاف حول ميسره ويسقط أرضا رفعت ميسره يديها بفرحه / ابو الاباريس اسمالله عليه اسمالله عليه ده فتوه بقوة اسمالله عليه اسمالله عليه
تحدث ابريس وهو يجذبها / مش وقته يلا بسرعه خلينا نخرج من هنا
ميسره وهي تنظر له / هل وجدت ما جئنا لأجله
ابريس ببسمه / نعم هيا بنا
جذبت ميسره يدها من ابريس وتحدثت / استني بس عايزه اعمل حاجه
ابريس وهو ينظر لها بتعجب / تعملي ايه…..
نظر حامد ( اخ بدور الاكبر) لسمير بسخريه / متبقاش بعد كده تتحمق يا خويا علي اللي ميسواش
سمير بصدمه / ميسواش انت بتتكلم علي اختك يا حامد انت اتجنيت ده بدل ما تكلم مراتك وتقولها ان اللي عملته غلط تقوم تكلمني انا كده
نظر حامد لزوجته تلك المرأه التي صرخت بكريمة وتحدث بسخريه / وهي قالت ايه غلط باللي عملته اختك ده مسابتش لينا حاجه نعملها عشانها نزلت راسنا في الطين وهربت مع عشيقها ودلوقتي جايبه عشيقها قال ايه هيرجع حقها
نهض سمير ونظر لاخيه الأصغر / وانت يا عيد شايف ان اختك غلطانه
صمت عيد بتخاذل وتحدث بخجل / هي اللي عملت فينا كده يا سمير انت مشوفتش هي هربت إزاي
زوجة حامد بسخريه / لا وبعد كل ده بكل بجاحه باعته راجل يبلطج علي العمدة عشان يلبسه عملتها ده انت مشوفتش الست اللي معاه عملت ايه في مرات صابر يا عيني دي مبقتش عارفه تحرك رمشها حتي دي ست مفتريه هي والتانيه شكلهم بلطجية أساسا تلاقي الست بدور بعتتهم عشان يبلطجوا علينا قال يعني هنخاف منهم
صرخ بهم سمير وقد سئم ما يحدث / اسكتوا كلكم بدور معملتش حاجة خالص بدور مهربتش انا اللي هربتها لما لقيتكم هتجوزوها الكلب اللي اغتصبها فهربتها وانا اللي بعدتها عن البلد وهبعدها آكتر واكتر عن سواد قلوبكم ده انتم ايه؟؟؟ جباااااااال حرااام عليكم دبحتوها بسكينه تلمة وبدل ما تقفوا معاها اعتبرتوها عار طب أسألكم سؤال لو انا او واحد منكم غلطنا واغتصبنا بنت هل هتسيبوه يقف في وش الناس لوحده وترموا عليه اتهامات زي ما عملتوا معاها
حامد بسخريه / انت عايز توصل لايه بكلامك
سمير بغضب / لانكم مازلتم في عقدة بنت وولد
نهض حامد وصرخ به / انت ليه مصر تدخل دي في دي اختك اللي غلطانه يا استاذ هي اللي مشيها بطال وكله كان واخد باله
سمير وقد وصل لآخر مراحل غضبه / وانت تعرف اختك منين يا باشمهندس ياللي قضيت نص عمرك في القاهره هاااااا قولي تعرف اختك منين انت عمرك قعدت معاها عمرك كلمتها انت فاكر شكلها كان ايه أساسا
ثم تحدث بغضب / اصحي يا حامد اختك مش زي ال****** اللي كنت بتقضي معاهم سهراتك الحمرا
هوت صفعة من حامد علي وجهه سمير فابتسم سمير بألم وقال / مشكلتكم انكم لسه محبوسين في عقدة البنت مشكلتكم انكم لسه فاكرين البنت عار مشكلتكم انكم متعرفوش دينكم كويس لأن لو عرفتوه مكنتوش عاملتم اختكم كده وعلي فكره يا حامد لو انا غلطت ومشيت بطال وعملت زيك كده ونمت مع طوب الأرض هتحاسب والله أصل بص مش عايز اصدمك بس عند ربنا مفيش ده ولد ودي بنت الأتنين هيتحاسبوا نفس الحساب صدمتك انا اسف
حامد بصراخ / اخرس يا **** الظاهر من ساعة ال***اختك ما مشيت وانت اتجنيت وبقيت تخرف
صرخ سمير ببكاء وحرقة / آيوه اتجنيت من ساعة ما مشيت اتجنيت من ساعة ما ظلمتوها اتجنيت من ساعة ما اخدتها بأيدي وهربتها من بيتها اللي المفروض يكون امانها اتجنيت يوم شوفت منظرها وهي مرمية في الزريبه بعد ما الكلب عمل فيها كده اتجنيت يوم ما شوفت دموع القهر والظلم في عيونها اتجنيت وكل ده ليييييه هاااااا قولولي ليه عشان هي بنت يلعن ابو ده مجتمع اللي يخلي البنت تعيش طول عمر في ظلم الجاهلية لسه عندكم عقدة البنات من ايام الجاهلية يا أخي علي الاقل وقتها كانوا بيقتلوها وهي صغيره ومش حاسه بس انتم بتقتلوها وهي كبيرة بتقتلوها بنظراتكم بكلماتكم بأفعالكم
صرخ حامد بعنف / انت اتجنيت ولا إيه حكايتك بتزعق فينا كده ليه أخرس بدل والله اقوم اوريك
ابتسم بغضب ثم صاح / مفكرني هسكت بكلامك ده طب اسمع بقي واسمعوا كلكم
كان يتحدث بصوت عالي خرج علي اثره والديه والجميع
سمير بصراخ / بدور انا اللي هربتها وانا اللي خبيتها وبدور بنتك يا حاج ابراهيم يا شيخ الجامع تم اغتصابها واللي عمل كده هو ال **** ابن العمدة وقسما باللي خلقني اللي يحاول يقف قصادي ويمنعني اقتله بأيدي دي ليكون محصله مش انتم سكتوني زمان وانا سكت عشان قولت انها بعدت عنكم وعن نفوسكم السودة دي بس خلاص طالما الماضي اتفتح يبقي لازم يتقفل خالص وانا اللي هقفله واقتل ال**** صابر
ثم ركض للخارج بغضب يكاد يحرق من امامه
صرخ ابراهيم بابناءه / انتم واقفين تتفرجوا عليا أجروا الحقوا اخوكم بيودي نفسه في داهيه
تحدث حامد بعيون حمراء وغضب وهو يشيح بيدة / في ستين داهيه ميلزمنيش ومن النهاردة مليش اخ اسمه سمير
ثم اخذ يد زوجته وسحبها بعنف خلفه
ييننا صرخ ابراهيم في عيد / اجري الحق اخوك بدل ما يعمل بلوه
خرج عيد بسرعه وهو يبحث عن اخيه
بينما نظر ابراهيم لما يحدث وجلس بتعب وهمس / ليه يابدور رجعتي تآني ودمرتي كل حاجه بعد ما كنا قفلنا صفحتك
نظر ابريس لما فعلته ميسره وتحدث / حقا؟؟؟
ميسره ببسمه وهي تنظر بفخر / أليس لطيف
ابريس وهو ينظر للملك بعدما البسته ميسره احدي الفساتين التي وجدتها في جناحه وقامت بتغيير تسريحة شعره وربطته فأصبح مثل اللعبة /اممممم بس مكنش لازم ده كله محدش عارف يمكن نحتاجه بعدين
ضحكت ميسرة وهي تجذب يده لتخرج /يبقي نراضيه وقتها اصلنا خلاص بقينا صحاب
ضحك ابريس بيأس علي حديثها وخرجوا بسرعه وجدوا سمارا تنتظرهم بجانب الباب الخلفي للقصر ومعها حبيبها وحصانين وطعام كثير
اقتربت ميسره منها وعانقتها / اشكرك كثيرا يا سمارا لن انسي لكي معروفك ها
ابتسمت سمارا وهزت رأسها / هذا لا شئ أبدا اتمني لكم رحله سعيدة أثناء العودة
ابتسم ابريس وودعها هي والشاب الذي معها وصعد مع ميسر للاحصنه وخرجوا من الباب الذي لم يكن عليه حراسه كما اتفق مع الشاب
سار ابريس بجانب ميسره في طريقهم مباشرة فتحدثت ميسره بتعجب / ابريس الن نعود من الطريق الذي جئنا منه
ابريس ببسمة / سوف نعود من الطريق الذي عدنا منه سابقا مع احمس فهو أسهل بكثير هيا اذا اسرعنا سوف نصل بحلول الغد
ابتسمت ميسره وهي تنظر امامها بأمل الا تفشل خطتهم وان تنتهي هذه للحرب دون فقد فمازال جرح ازي لك يندمل بعد
ضحك امنحتب بشده / اذا لقد احضروا السم واخيرا لقد مللت حقا الانتظار ولكن لا أنكر انني استمتعت معهم بالرحلة
ثم نظر لمساعده وتحدث بخبث وفحيح / هيا تجهز فغدا يوم تحقيق مرادي
نظر سيف لتيتي التي اقتربت منه بخوف وهمست / لم اقصد ذلك كنت سأسقط ولكن هو امسكني
امسك سيف يدها ونظر لها جيدا وجدها مجروحه جرح صغير بسبب سقوطها فهمس / هل تؤلمك
تيتي بتعجب / هااا ماذا؟؟؟ اااه نعم قليلا فقط
ابتسم سيف وتحدث بحنان / لا بأس يا صغيرتي سوف تكون جيده فقط انتظري هنا
ثم تركها وغاب قليلا بينما هي تنظر لاثره بصدمه كبيرة وهي لا تصدق ما يحدث الان دقائق قليله وعاد سيف وجذبها لتجلس أرضا وجلس بجانبها واخذ يعالج ذلك الجرح الصغير ثم ابتسم لها وهو يتحدث بشرود / هل تعلمين انني لم أكن احب ان اتعامل مع الأطفال في مجالي
نظرت له له تيتي بتركيز فاكمل هو وهو يبتسم / ولكن بعدما رأيتك أصبحت اعشق الأطفال فهم يشبهونك بشده
تنهد ليزفر بهدوء / رأيت خوف في عيونك يا تيتي وهذا الخوف قتلني يا صغيرتي هل تظنين انه مهما بلغ غضبي انني يمكن أن اؤذيكي ها؟؟؟
تيتي بتردد / خفت ان تغضب لاني قفزت علي ظهر اوناس ولأن تاج امسكني قبل أن أسقط
ابتسم سيف وتحدث/ أليس اوناس اخاكي في الرضاعه
هزت تيتي رأسها فاكمل هو / اذا لا بأس طالما هو اخاكي لا بأس اذا اما بالنسبه لتاج فهو كان يساعدك انا فقط غضبت لانكي لا تفكرين في نتائج أفعالك يا تيتي اخبريني ماذا كان ليحدث لو ان تاج لم يلحق بكي
نظرت تيتي أرضا وهمست / اسفه
ابتسم سيف وهو ينهض / هيا لندخل ونجلس مع الجميع هيا
ذهب سيف بينما هي نظرت له بصدمه لما يتصرف بغرابة هكذا
بينما كان سيف يسير وهو يحاول السيطرة علي نفسه حتي لا يعود ويجذبها لاحضانه..
وصل سمير للمركز ودخل بغضب ولكن اصطدم أثناء دخوله بذلك الشاب الذي جاء صباحا فامسكه بلهفه / بدور هي عاملة ايه هي كويسه بتاكل كويس طب عايشة إزاي ابوس ايدك طمني عليها
نظر له سامر جيدا فهذا اذا هو سمير الذي ساعد بدور ابتسم له سامر واخذ يده وخرج وهو يتحدث / بدور كويسه متخافش وهتكون كويسه آكتر لما اعمل اللي مخطط ليه
نظر له سمير بتعجب وهو يجده يقترب من سيارته ويتحدث لاحدي السيدتان ان تعود للخلف وأمره بالدخول للسياره وتحدث ببسمه / ودلوقتي بقي استمتع بالعرض وبعدها هاخدك ونروح لبدور لاني لازم اطلبها من ولي أمرها
نظر له سمير ببكاء وهمس ببسمة / هتتجوزها بجد
ثم صمت بألم وتحدث / انت عارف انها ……..
لم يكمل فقاطعه سامر / عارف كل حاجه يا سمير وده ميلقش من رضا أبدا
سمير بتعجب / رضا
ضحك سامر بخفوت / دي حكاية طويله آوي هنخلص اللي جيت عشانه وبعدها احكيها ليك بالتفصيل
أشرقت شمس يوم جديد يوم يحمل الكثير والكثير
ومع بدايه اليوم كانت بوابات قصر ملك كمت يفتح أبوابه لابريس وميسرة الذين دخلوا بسرعه كبيره باحصنتهم
هبط ابريس وساعد ميسرة لكي تهبط واتجهوا للقاعة حيث كان ست يجلس كالعادة بجانب بيك واحمس
سمع الجميع صوت ابريس وهو يقترب ويتحدث بجديه / خذ يا احمس وانهي عمل السم بسرعه
ابتسم احمس بفرحة كبيرة / لقد حصلت عليه لم أشك ولو للحظه واحده في قدرتك علي فعل ذلك
تحدث ست بلهفه / هيا يا احمس قم بعملك بسرعه دعنا نكسب وقت
هز احمس رأسه وركض لينهي اخر لمساته في هذا السم
بينما تحدث بيك بسخريه / اذا يا أخي هل واجهتم اي مشاكل في رحلتكم… اااااه اسف نسيت ان ميسرة معك
ميسره بحنق / هاها ها مضحك جدا يا بيك
غمز لها بيك ببسمه / هذا بعض ما تعلمته منكي يا ميسره
ابتسم ابريس بيأس عليهم فمهما مرت السنين سيظلوا يتشاجرون هكذا
دخل سيف والجميع بعدما علموا من احمس ان ابريس وميسرة عادوا
انطلق الاربعه ليرحبوا باهلهم بفرحة كبيره لعودتهم سالمين
نظر سيف لابريس وهمس له / هل كل شئ بخير
هز ابريس رأسه وما كاد يجيب حتي سمع الجميع صوت صراخ في الخارج
نظر سيف لعدي وصرخ به / عدي خد البنات من هنا بسرعه
اقترب عدي واخذ الفتيات ولكن تيتي ونازيا رفضوا الذهاب
صرخ سيف بغضب وصوت الصراخ حوله يزداد / تيتي ارحلي من هنا اخبرتك
تيتي بخوف / لا لن ارحل سأظل معك لن ارحل
نازيا باعتراض / وانا ايضا لن اتحرك من هنا
بكت سماريا بخوف وهي تتحدث / ماذا يحدث هنا
صرخ ست بغضب / يا حرااااااااس
تقدم بعض الحراس فصرخ بهم / ابعدوا النساء من هنا
اقترب الحراس منهم فصرخت بهم نازيا
فصرخ بالمقابل ست / هذاااااااا امر نفذوا
سحب الحراس النساء تحت اعتراضهم
وصراخ نازيا بهم وبكاء سماريا ونونيا واعتراض تيتي
دخل احمس وهو يحمل قاروره ويصرخ بهم بفزع / لقد جاء
صاح ست بعنف / هيا اخرجوا النساء بسرعه وضعوهم في القبو اسرعوا
خرجت جميع انساء تحت إجبار الحراس بينما نظر ابريس لميسره فتحدثت بقوه / انت عارف اني مش هتحرك من هنا
اقترب منها ابريس وامسك يدها وقبلها بخوف / فقط اعلمي انني احبك يا ميسره احبك كثيرا
سقطت دموع ميسره دون أن تشعر وهمست / لا تخف سنتخطي هذا صحيح
لم يكد ابريس يجيب حتي كان امنحتب يقتحم القاعة وهو يتحدث بصوت مرتفع / اااااه انظروا الجميع هنا يا لحظي لطالما كنت محظوظ اذا يا شمس هل انت مستعده
نظرت له ميسرة بهدوء عكس طبيعتها فابتسم امنحتب وتحدث / مابكي اليوم اري انك هادئة وبشده
ثم نظر لاحمس بخبث وتحدث / اذا يا تلميذي النجيب
هل وجدت طريقه للتخلص مني
نظر للاربعة وتحدث / آه كنزي الثمين اتمني ان تكونوا مستعدين
أشار ست لبيك بعينه ثواني وصرخ بيك / الاااااااان
وفي ثواني كان بيك وحوني واوناس وازي يهجمون علي امنحتب وباغتوه بضربه لم يتوقعها فسقط أرضا وهو يضحك بشده / حسنا حسنا هذه نقطة تحتسب لكم
ثم نهض ونفض ثيابه وتحدث ببسمة / والان دوري
بمجرد ما انهي كلامه كان صراخ اوناس يملئ القاعة وهو يمسك رقبته وكأن احد يخنقه
صرخ ست برعب / اوووووناس
اقترب احمس من اوناس وهو يحاول معرفة ماذا يحدث فتحدث امنحتب باسف مصطنع / اوووه اسف يا فتي لقد قصدت أخيك الكبير ولكن لا بأس س…..
لم يكمل كلامه بسبب ضرب سيف له بسيفه فجرح ذراعه
نظر له امنحتب بغضب وهمس / حسنا يا فتي نجحت في اثاره غضبي
اقترب من سيف ونظر لعينه وهمس / هل تظن انك ستستطيع هزيمتي بهذا السيف الذي تحمله
نظر احمس لست وهو يطمأنه ان اوناس بخير فبمجرد انشغال امنحتب عنه انفكت تلك العقده التي كانت تخنقه
نهض اوناس بتعب وهو يستند علي حوني وينظر بشر لامنحتب الذي همس لسيف بنبره مرعبه /اسمع يا صغير نهاية الجميع ستكون اليوم وعلي يدي انا
ثواني وكانت القاعة تعج برجال يرتدون الأسود ويحاصرون الجميع ابتسم امنحتب/ آه نسيت ان اخبركم لقد احضرت مساعدة صغيره معي ارجو الا تمانعوا
تحدث ابريس بعد صمت طويل / اذا ظننت انك بهذه الطريقه تخيفونا فقد أخطأت يا امنحتب ثم أشار للجميع وتحدث ببسمه / الان
ثواني وتحولت القاعة للمرة الثانيه في تاريخها لساحة معركة ابتسم امنحتب واخذ يشاهد باستمتاع هذه المعركة الدامية
كان سيف يقتل بدون رحمة كل من يأتي امامه شعر بأحد خلفه استدار بسرعه ولم يكد يقتله حتي وجده يسقط أرضا فنظر وجد عدي هو من قام بالقاء سيفه ليقتله
استمر مصعب في قتل كل من يقترب منه وهو يحاول ان يحمي إخوته بروحه
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
*عاوزه تخش روام روايات علي 📌واتس خش علي الينك كده 💞🥀*
*https://wa.me/+201288715026?text=ممكن-ادخل-جروب-الروايات-
*روايات ابو تولين👧*
~روايات جامده ممتعه 🥰~
“`اي روايه عاوزها هتلاقيه علي
الجروب 🤍💞“`⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
في القبو كانت تيتي تصرخ بغصب / اخرجني من هنا يا هذا والا قتلتك
تحدثت نازيا ببسمه خبيثه / لا تتعبي نفسك يا تيتي فلن يستمع لكي احد
نظرت لها تيتي وهي تتنفس بعنف وكادت تتحدث لولا انها رأت نازيا تفتح باب يوجد في احد أركان الغرفه فتحدثت نازيا / اري ان عملي بالجيش آتي بفائده
اقتربت منها كل من سماريا وتيتي بسرعه فتحدثت تيتي / سوف آتي معك ارجوكي يا نازيا
سماريا ببكاء / وانا ارجوكي خذيني معكي
نظرت نازيا لهم بتردد فصرخت بهم نانيس / لا أحد منكم سيغادر هل فهمتم
نظرت لها نازيا / اعتذر يا أمي ولكن يجب أن اكون معهم
نظرت اسينات لنونيا التي سقطت مغشي عليها من الخوف / ارجوكي يا تيتي لا تفعلي بي هذا يكفي والدك واخوتك ارجوكي ابقي هنا
اقتربت منها تيتي وبكت / يا أمي يريد اخذ سيف هو يريد سيف يريد اخذ روحي يا أمي ارجوكي
اسينات ببكاء /بل انا ارجوكي انتي لن تفعلي شئ سوي انك ستزيدين الأمور سوءا يا ابنتي ارجوك ابقي هنا
ابتعدت عنها تيتي وهي تتحدث بألم / اسفه يا أمي
ثم خرجت بسرعه من الباب وتبعتها سماريا فنظرت نانيس لنازيا وتحدثت بوجع / اذهبي خلفهم يا نازيا ولا تتركيهم يا ابنتي
هزت نازيا رأسها وخرجت خلف تيتي وسماريا وركضوا في الممر فاخذتهم نازيا لغرفتها اولا واحضرت لهم السيوف وانطلقوا تجاه القاعة وكادوا يدخلون لولا تيتي التي تحدثت بتفكير / ليس من هنا تعالوا معي
ثم اخذتهم لمكان يستطيعون من خلاله رؤيتة من بالقاعة
وكان المشهد كالتالي
كانت الجثث تفترش للارض في منظر ترتعش له الأبدان وكان الجميع يقاتل بشراسه بينما امنحتب يتابع الكل في أنتظار الفرصة التي ينهي فيها كل شئ
نظر ابريس لاحمس وهز رأسه بايجاب لبدء تنفيذ خطتهم فامسك احمس قارورة السم واقترب بهدوء من خلف امنحتب وكاد يلقيها عليه لولا أن امنحتب استدار وهمس له ببسمه خبيثه / مفاجأه
ثم نظر ليده وتحدث / هل تظن ان هذا سيقتلني حقا يا احمس
اقترب احمس وفتح القارورة وقذفها عليه فسقطت بضع قطرات علي جسد امنحتب ولكن استطاع ان يصد القارورة بما تبقي فيها من سم فغيرت اتجاهها وانسكبت علي احمس في نفس الوقت الذي انغرز سكين في ظهره استدار امنحتب ونظر برعب فوجد ميسره تنظر له ببسمه وهي تهمس له / أخبرتك ان الوصول لأولادي سيكون بموتك يا امنحتب
فتح امنحتب عينه بشده وهو ينظر لذلك الذي انغرز في ظهره وهمس برعب / خنجر الموت
ابتسمت له ميسره وهي تدير الخنجر في جسده بعنف فسقك أرضا وهو ينظر امامه بصدمه كيف لم يعرف انهم وجدوا خنجر الموت لقد كان يراقبهم جيدا طوال رحلتهم لقد ذهبوا لإحضار سم ملكة الافاعي كيف حدث ذلك
نظر امنحتب وجد ابريس ينظر له ببسمه وهو يتحدث/ اخبرتك يا امنحتب ان تبتعد عن عائلتي والا سيكن مصيرك هو الموت
ابتسم امنحتب وضحك بشده والماء تتدفق من فمه وهو يري جيشه قد هزم / صحيح انك هزمتني يا ابريس احييكي يا شمس ولكن لن اذهب للجحيم وحدي
انهي كلماته وهو يضحك بشده حتي هدأت ضحكاته وخرجت روحه نظر ابريس لميسره بتعجب لحديثه
ثم نظر برعب خلفه فوجد الجميع بخير ما عدا حوني الذي اصاب ذراعه وايضا اوناس الذي يبدو عليه التعب اذا ماذا يقصد
سمع الجميع صوت صراخ يهز القاعة من قوته
نظر الجميع بصدمه لسماريا التي تركض وهي تصرخ / اببببببببببببببببببييييييي
نظر ابريس بسرعه لاحمس فوجده يبتسم له وهو يهمس بوجع شديد / أخبر ايانا انني احبها هي وصغيرتي واعتني بهم
فتح ابريس عينه بصدمه بينما ركض ست برعب والتقط جسد احمس قبل أن يسقط أرضا وصرخ بعنف / احضروا الحكيييييييم بسرعة ليتحرك احدكم سنحسره تحركووووووووووا
كان بيك ينظر بصدمه لما يحدث نفس الموقف ونفس المكان ولكن الاشخاص مختلفه ها هم يفقدون شخص آخر
ابتسم بيك وهو يهمس / لابد انني اهزي نعم لا بد انني اهزي نعم انا اهزي فقط لم يحدث شئ لقد مات امنحتب والجميع بخير لم يحدث شئ الجميع بخير
جذب ابريس احمس من أحضان ست وهو يصرخ بعنف ويبكي / لااااا يا احمس ارجوك يا صديقي هيا ارجوك لا تألم قلبي هيا افتح عينيك هيا ارجوك لا توجع قلبي يا احمس ليس مجددا ارجوك ليس مجددا ليس مجددا ليس مجددا
*****
احمس ببسمة وهو يضع يده علي كتف ابريس الذي يقف امام مقبرة ازي / كلنا سنموت يا ابريس هذه رحلة نسير بها سويا يارجل وفي كل محطة نخسر احد ما ولا احد يعلم من سيكون التالي ربما اكون انا التالي ربما اكون انا المفقود في المحطة القادمه لا أحد يعلم ولكن إذا حدث وكنت انا التالي لا تبكي ولا تتألم كما تفعل الان فقط ابتسم يارجل وتذكرني دائما هذا كل ما أريده
ضحك احمس بصخب / نعم انت تحلم يا ابريس هل تريد مني أن اخفيك هل أخبروك عني اني ساحر هيا اذهب بعيدا ولا تشغل رأسي بترهاتك فأنا حكيم ولي مشاغل كثيره لست مثلك يا سخيف هههههههههههههه
نظر احمس للسماء وهو يتمدد بجانب ابريس وبيك وازي وتحدث بشرود وبسمة ترتسم علي وجهه / هل تعلمون دائما ما افكر هل سيأتي اليوم الذي اجد فيه فتاة احبها وانجب منها طفل ونصبح عائلة سعيده
ازي ببسمة / وما المانع في ذلك
احمس ببسمة / يارجل من ستتحمل شخص مثلي يتنقل اكثر مما يتنفس ولكن انا افكر بالاستقرار حالما اجد من تسكن هذا القلب سوف استقر لأجلها ولاجلها فقط
احمس بتذمر / لم افني حياتي في التنقل والبحث حتي تأتي انت وتقولي لي يا احمس ببساطة أين الاحترام يا فتي ناديني بالحكيم احمس حتي لا اصب غضبي عليك يا عديم الاحترام
******
ارتفعت شهقات ابريس بشده وهو يصرخ / يا حكيم هيا انهض يا حكيم اقسم انني سأناديك يا حكيم فقط انهض ارجوك انهض واصرخ بي واخبرني انني عديم الاحترام هيا لن اغضب منك اقسم لن اغضب منك فقط انهض وافعل بي ما تشاء ولكن لا تفعل هذا ليس هذا ارجوك
بكي اكثر وارتفعت شهقات الجميع بينما بكي سيف بشده وتاج الذي انهار لأول مره في أحضان مصعب وعدي الذي كان لا يشعر باي شئ سوي حالة صغيرته التي تجلس بجانب احمس بهدوء شديد مريب
تحدث ابريس ببكاء / لن اناديك احمس مجددا هيا انهض ارجوك لا تتركني في هذه المحطة لم اتعافي بعد من آخر فقد لم اتعافي بعد يا احمس مازال قلبي ينزف منذ فقدان إزي لا تفعل بي ذلك يا صديقي لا تفعل بي ذلك هيا ارجوك لأجل ايانا وسماريا انظر انظر سماريا تتألم ألم تخبرني انك اكثر ما تكرهه هو رؤية ألم صغيرتك هيا انظر انها تتألم
كانت سماريا في عالمهما الخاص
********
صرخ احمس بها / سمااااااريا لقد حذرتك من دخول الغرفه الخاصه باعشابي هل انتي مجنونه يا فتاه قد تقتلين نفسك في احد المرات
احمس وهو يربت علي رأسها ويقبلها بحنان / ابنتي الجميله يوما ما سترحلين يا حبيبة ابيكي وانا سأتألم في غيابك ولكن هذه هي الحياة يا جميلتي
ضحك احمس وهو يضم سماريا بحنان ويتحدث / يا فتاه من أين احضرتي هذا الغباء لم أكن يوما بهذا الغباء ههههههههههه
تحدث احمس بهدوء / وهل تظنين انني سأكون سعيدا لرحيلك يا ابنتي بالعكس سوف احزن وقد ابكي لا بل انا متأكد انني سأبكي لرحيلك واتألم فأنتي روحي يا صغيرتي انتي اغلي ممتلكاتي يا سماريا
*****
نظرت سماريا امامها لجسد احمس الذي يبدو أن الحياة غادرته فابتسمت بألم ورحبت بالظلام فسقطت بجانب احمس وهي ترفض هذا العالم وترفض هذه الحقيقه فهي لم تفقد اب فقط بل فقد روح اول كم امس بيدها وهي صغيره اول من تألم لدموعها اول من ضمها لقلبه وهو يهمس لها انها اغلي ما يملك لقد رحل ورحلت معه روحها رحل واخذ معه كل ضحكاتها وابتسامتها رحل من كانت تركض لاحضانه لتختبئ من اي شئ يخيفها رحل من كان يدافع عنها في كل شئ تفعله رحل من كان يمسك يدها عند كل عقبه تواجهها رحل من كان يضمها بحنان وقت حزنها رحل من يبتسم ويشجعها وقت نصرها…. لقد رحل……. رحل والدها
بدأ جسد احمس يتحول للاسود فصرخ ابريس ببكاء / يااااااااااااااااارب
صرخ عمي برعب وهو يركض لسماريا بينما كانت نازيا تضم تيتي التي تنظر للجميع وكأنها ليست معهم كانت صامته بطريقه مرعبه
بكي ست بعنف وهو يصرخ / ليس انت ايضا لم يبقي احد معي الجميع يرحلون الجميع يرحلون
نظرت ميسره من بين دموعها جيدا ثم تحدثت بصراخ /………….
ماهي قصة ذلك الخنجر
ومتي احضروه
وهل الزمن يعيد نفسه مجددا بخسارة احمس كما خسرنا ازي
وهل هذه هي نهاية احمس ام………………..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لعنة الفراعنة 2)