رواية الجمال الداخلي الفصل الثاني 2 بقلم شروق حسام
رواية الجمال الداخلي الفصل الثاني 2 بقلم شروق حسام
رواية الجمال الداخلي البارت الثاني
رواية الجمال الداخلي الجزء الثاني
رواية الجمال الداخلي الحلقة الثانية
_” ايه ده مين دي سلمي هههه تخنتي كده ليه بقيتي كرنبة ”
سلمي مين بس هتلاقيها حد تاني أو عادي ممكن تكون هي ” سلمي فضلت ماشية بإحراج وهي بتتمني الأرض تنشق وتبلعها
بلعت ريقها بتوتر وراحت عند ماسة ” م… ماسة ازيك ”
ماسة بإستعلاء ” انتي مين ”
_” أ. أنا أنا ”
ماسة بحدة ” انتي هتفضلي تتأتأي كثير انجزي يا بت انتي عايزة ايه ”
_” انتي بتكلميني … كده ليه يا ماسة ”
_” وعايزاني اكلمك ازاي بقي يا قلبوظة ”
_” انا سلمي يا ماسة …… …. معقولة معرفتنيش ”
_” سلمي مين انتي اتجننتي سلمي مش بالوزن ده ابعدي عني يا بت بمنظرك المقرف ده ”
سلمي بإحراج ” ده بجد انا سلمي ”
ماسة بصت لها بصدمة ودققت في ملامحها لقتها فعلا سلمي صاحبتها
ماسة بإستعجال ” معلش بقي انا ماشية داخلة الامتحان ”
سلمي بسرعة وهي بتمسكها من ايدها ” ماسة استني بس ”
ماسة شدت ايديه من عليها بقوة لدرجة انها وقعت علي الارض
_” يايييي ايديكي المقرفة دي متلمسنيش تاني يععع بجد ”
سلمي بصت لها بصدمة ودموع تحت نظرات الكل الشمتانة والمبسوطة فيها
ملك بحدة وصوت عالي وهي بتقوم سلمي من علي الأرض ” الكل يخرس مش عايزة اسمع صوت حد كل واحد يروح علي امتحانه ”
_” يلااااا غوروا من وشي حاااالا ”
الكل بص لها بخوف ومشي لأنهم عارفيين انها ممكن تقلب عليهم قالبة جامدة وهم بيحبوها وبيعتبروها زي اختهم
بصت ناحية ماسة وهي بتضربها كف علي وشها وبعدين رفعت صباعها ناحيتها بتحذير ” انتي بعد كده برا حياتي انا وسلمي انتي بجد عار علي الصحوبية بقي تقولي كده علي صاحبة عمرك بجد الصحبة الجدعة مش بتبان غير وقت الشدة ”
ماسة كانت حاطة ايديها على خدها وبتبصلها بحدة ” انتي اتجننتي يا ملك ”
_” اه اتجننت اي حد يقرب من سلمي بالذات هنسفه من علي وش الأرض هو مش معني أن بطلت اكلمها فترة وسافرت ومكنتش اعرف حاجة عن اللي بيحصل عشان اتضايقت من تصرفاتها اللي كانت قبل كده بس مش معني كده انِ خلاص قطعت كلام معاها نهائي ”
_” ويلااا انتي كماااان غوووري من وشي ”
_” يلااا ولا كأننا عرفناكي في يوم ”
ماسة مشيت وهي بتبص لها بحقد دفين هي فعلا بتكره ملك وسلمي من زمان ومكنتش بتبين ملك فتحت ايديها لسلمي بحب فسلمي حضنتها وفضلت تعيط
_” اششش اهدي يا حبيبتي ”
_” ربنا … … بيرد لي… اللي … كنت بعمله ….. كمان تدين تدان ….. بس انا عقابي كبير اوي ….. ومش قادرة استحمله ملك بعدت عنها شوية وبصت لها بإصرار ”
_” طول ما أنا معاكي كل حاجة هتبقي تمام وكل حاجة هتعدي وربنا ليه حكمة في كده ”
_” وزي ما ربنا قال في كتابه الكريم في سورة البقرة الآيه 119 بسم الله الرحمن الرحيم ولا تعتدوا إن الله لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ”
_”وفي قوله تعالى في سورة الحجرات الآيه 11 يا أيها الذين آمنوا لا يسخر قوم من قوم عسى أن يكونوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءَ مَن نساء عسى أن يكن خيرًا منهن ولا تَلْمِرُوا انفسكم ولا تنابَزُوا بالألقاب بئس الاسم الفسوق بعد الإيمان ، وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمْ الظالمون ”
_” وفي قوله تعالي في سورة الهمزة الآيه رقم 1 وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لَمَزَةٍ ”
_” فربنا حذرنا من التنمر وقالنا عواقبه عارفة انك متعرفيش كل ده بس انا مساعدك موافقة ”
سلمي مسحت دموع زي الاطفال وقالت بإصرار ” موافقة ”
هنبدأ من النهاردة بس الأول نخلص امتحان النهاردة ”
هزت سلمي رأسها بخفوت وراحت علي لجنة امتحانها
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الجمال الداخلي)