رواية القرويه الجميله الفصل الأول 1 بقلم ياسمين سالم
رواية القرويه الجميله الفصل الأول 1 بقلم ياسمين سالم
رواية القرويه الجميله البارت الأول
رواية القرويه الجميله الجزء الأول
رواية القرويه الجميله الحلقة الأولى
ايلا : الحقووووني يا لهوووي بغرق هموت
وبدأت تنزل تحت المياه ومش عارفه تعوم
وكان في مكان علي الجزيره الخضراء بعيد عن العيون
وكان شاب هادي بيتمشي في الجزيره وبيفكر في نفسه وفي الحاله الي هو عايش فيها ولسا كان ماشي وسمع صوت جايه من البحيره راح بسرعه علي المكان وشاف بنت عمال تطلع على وش المياه وتنزل تاني وكانت بتغرق قلع الجاكيت بتاع البدله ونزل بسرعه وعمال يقول : اهدي اهدي وهو رايح ناحيتها ومسك أيدها وكانت هتنزل تحت المياه لكن هو رفعها بسرعه وبثت في حضنه وهي عماله ترتعش جامد
شالها وطلع بيها لي برا وبدأ يعملها اسعافات وهي تطلعت المياه الي شربتها من البحيره وبعدها فاقت وقعدت تكح جامد وجسمها بيؤتعش اخد الجاكيت بتاعه ولبسه ليها
وقالها : اهدي يا آنثي وكانت لسا بتترعش راح حضنها وبدأ يدفي أيدها لحد ما بدأت تهدي وقالت محمحمه : احم احم
شكراً لي حضرتك
كبير : ممكن افهم ازاي وصلت لي هنا
ايلا : كنت بتمشي و في حد زقني معرفش ووقعت
كبير : طيب وانتي ايه جايبك هنا بعدين في بنت وتمشي في وقت زي دا لوحدها وكمان في مكان مقطوع زي دا
ايلا رفعت حواجبها وقالت : يا سلام ومن حقك انت بس الي تتمشي اما احنا بنات فا نقعد في البيت ومنطلعش برا صح يا برنس
قال بستعجاب وهو عاقد ما بين حاجبه : بررنس !
اسمي كبير
نظرت له بصمت وصدمه ثم بدأت تضحك بطريقه هستريه وعيونها دمعوا وكانت بتضرب كف علي الاخر
أما هو كان مستعجب لها ثم مسك يدها وقال : بطلي تعملي الحركه دي
وقفت ثواني وقالت : سيب ايدي يالا
ترك أيدها : يالا ! انا كبير الجبالي يتقالي يالا
حدقت به بصدمه : انت كبير الجبالي ! بجد ثم كملت بقرف
بقي انتي اللي بنات القريه كلها عمال تقول كبير الجبالي كبير الجبالي دا انا فكرتك ممثل ولا حلو
كبير بصوت عالي ومتعجب : بقي انا مش حلو انتي مجنونه اكيد لازم امشي من هنا وأخذ شنطته الي شايلها في كتفه
وكان ماشي ورجع تاني
ايلا بسخريه : يعني رجعت تاني يا كبير الجبالي
قلدها بطريقته : عشان اخد جاكيتي ولا نسيتي يا آنسه غرقانه
عقدت حاجبها وقالت بغيظ : ولااا بقولك ايه اوعي تقول غرقانه دي تاني دا دا كملت بتمثيل وهي ترفع شعرها
كنت بمثل هههههه وانت زي الغبي صدقت
كبير هز رأسه وهو بضحك ؛ بجد طيب بما أنه كدا نيجي نسابق ونشوف
قال بتوتر حاولت تتصنع القوه : لأ طبعاً بابا قالي ماتلعبيش مع ولاد هههههه !
كبير شد الجاكيت من علي كتفها وأخذ الشنطه : بت انتي مجنونه وهابله وحطي كمان دي غرقاانه
ومشي بسرعه راحت اخذت طوبه من الأرض ورمتها عليها
وقالت بغيظ ؛ اياااك تقول كدا تاني واحد قليل ادب
كان هو مشي وسامع صوتها وبيضحك وبيقول والله مجنونه
روحت ايلا وامها شافتها
ناديه : ايه الي مغرقك كدا يا بت يا ايلا
ايلا بضيق : وقت يا ماما اسكتي بقي
ودخلت بسرعه و لبست جينز واي شيرت بسيط و لما شعرها ومكانش ولبست كاب علي رسأسها كانت مثل الشباب
ناديه بلوي شفتيها : ياددي النبيله مش هتبطلي اللبس دا يا ايلا امتي هلاقيكي زي البنات يابت
ايلا لبست شنطته كتف ولبست كوتشي وبقت شاب بمعني الكلمه
وقالت : شغلي لازم اكون زي الشاب يا ماما
وراحت علي المطعم الي بتشتغل فيه كانت بتشتغل جرسونه
شهد صاحبته ايلا : ايلا اتأخرتي ليه عندنا حفله انهارده ولازم نخلص الشغل هنا عشان نروح مكان الحفله
ايلا بضيق : اسكتي يا شهد بقي
المدير جه المكان وقال : اجهزوا علي شان هنروح مكان الحفله يالا
وبالفعل جهزوا كل حاجه وانتقلوا علي مكان الحفله
ولبست ايلا طقم الجرسونه وكان عباره عن طقم من بنطلون اسمر وتي شيرت نبيتي ومازلت تلبس الكاب الي نغطي شعرها
وجاءه موعد الحفله والمعازيم بدأت تأتي الي الحفله .
و سمعت صوت حد بينادي
: لو سمحت ممكن تجيب عصير هنا
لم تسمع له ايلا لأنه كان ينادي بصيغه الي واحد
نادي مره تانيه : انت يا استاذ يا فندم
كانت واقفه بظهرها لم تستجيب له قرب منها ووضع يده علي كتفها وقال يا استاذ
لفت ايلا وقالت بغضب واتصدمت لما شافت …
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية القرويه الجميله)