رواية ملاك الأدهم الفصل السادس 6 بقلم عادل عبدالله
رواية ملاك الأدهم الفصل السادس 6 بقلم عادل عبدالله
رواية ملاك الأدهم البارت السادس
رواية ملاك الأدهم الجزء السادس
رواية ملاك الأدهم الحلقة السادسة
تمارا : خلاص يا شيرين متعمليش في نفسك كده !! مش من نصيبك .
شيرين : هو ايه اللي مش من نصيبي ؟!! ادهم وحبي له ولا فلوسه واملاكه اللي مش من نصيبي ؟؟!!
تمارا : فلوسه !! انتي بتحبيه يا شيرين ولا بتحبي فلوسه ؟؟
شيرين : بحبه وفي نفس الوقت فلوسه علي فلوسي كانت هتضمن مستقبلنا زيك انتي ونور .
تمارا : انا كنت فاكره انك بتحبيه ومش بتفكري في فلوسه ؟
شيرين : ييييييه يا تمارا والنبي سبيني في حالي دلوقتي .
تمارا : خلاص بقي يا شيرين انسيه واتعاملي معاه علي انه ابن عمك بس وانسي موضوع الجواز ده ، علشان ترتاحي .
شيرين : لا وحياتك ، وحياتك انتي يا تمارا لتشوفي اختك هتعمل ايه ، ومش هسيبك يا ادهم الا لما تبقي ملكي ، وملكي لوحدي كمان !!!
بعد ساعتين
استيقظ ادهم من نومه ووجد بجواره ملاك تبعثر شعره بأصابعها وتنظر اليه بأبتسامة وحب .
ادهم : ايه ده !! انتي صحيتي امتي ؟
ملاك : انا منمتش اصلا يا ادهومتي .
ادهم : ليه يا حبيبتي ؟
ملاك : كنت بتفرج عليك وانت نايم ، شكلك حلو اوي يا ادهومتي .
ادهم : اوعي تقوليلي تاني يا ادهومتي قدامهم .
ملاك : مش عايزني ادلع حبيبي ؟!
ادهم : لما نبقي لوحدنا يا قلب حبيبك .
ملاك : طيب يلا بقي علشان نروح نشتري هدوم يا حبيبي .
ادهم : حاضر اقوم اخد شاور وننزل علطول .
نزل ادهم ومعه ملاك وقبل خروجهم من باب القصر نادتهم تمارا : أزيك يا ادهم ، حمدلله ع السلامة .
ادهم : الله يسلمك يا تمارا .
تمارا : الف مبروك الجواز .
ادهم : الله يبارك فيكي ، تعالي يا ملاك اعرفك تمارا بنت عمي ومرات اخويا نور ، ملاك مراتي .
ملاك : اهلا وسهلا .
تمارا : الف مبروك يا عروسة .
ملاك : الله يبارك فيكي .
ادهم : بعد اذنك انا وملاك خارجين .
وفجأة يدخل الاب من الخارج ( عامر الفيومي ) يحاول اخفاء غضبه : حمدلله ع السلامة يا ادهم .
ادهم : الله يسلمك يا بابا .
عامر : اومال مين الامورة دي ؟؟
ادهم : دي …. دي ملاك .. مراتي .
عامر : ايه ده !! ده الكلام طلع بجد بقي !! انا كنت فاكر أن هاجر بتهزر .
ادهم : هي ماما اتصلت بك وقالتلك ؟
عامر : ايوه .
ادهم : ايوه يا بابا انا فعلا اتجوزت ملاك .
عامر : من ورانا يا ادهم ؟؟ ومن غير ما نعرف !! ولا نحضر حتي جوازك !!
ادهم : انا عارف ان حضرتك زعلان ولك حق طبعا لكن انا هشرحلك كل حاجة .
ملاك تقف ويبدو عليها الارتباك والحرج !! ثم تقول ” بحزن ” : الظاهر ان انا شخص غير مرغوب فيه هنا !! بعد اذنك يا ادهم انا ماشية .
ادهم : ماشية رايحة فين استني .
عامر : انا اسف لو كان كلامي سببلك حرج يا بنتي لكن ده عتاب بيني وبين ابني ، الف مبروك يا عروسة .
ملاك : الله يبارك في حضرتك .
عامر : معلش يا عروسة أنا هاخد منك عريسك نص ساعة بس .
ادهم : اطلعي دلوقتي يا ملاك ولما اخلص مع بابا نخرج مع بعض .
تمارا : روح انت يا ادهم مع عمي وانا هقعد مع ملاك .
دخل ادهم مع والده غرفة مكتبه وبمجرد غلق الباب …
عامر : مين دي يا ادهم ؟ وازاي تتجوز فجأة كده ومن ورانا ؟؟ أنا لحد دلوقتي مش مصدق انك تعمل كده !!!
أدهم : والله يا بابا ظروف .
عامر ” بغضب ” : ظروف ايه اللي تخليك تتجوز فجأة كده بدون ما تعرف ابوك وأمك وعيلتك ؟؟
ادهم : طيب اقعد يا بابا وانا هقولك علي كل اللي حصل …..
ويبدأ ادهم في سرد ما حدث منذ أن صد.م تلك الفتاة بسيارته وما حدث لها حتي زواجه منها ثم خروجها من المستشفي ….
عامر : عايز تفهمني يا ادهم انك اتجوزت البنت دي لمجرد احساسك بالذنب تجاهها ؟؟!
ادهم : الصراحة يا بابا لا ، انا في الايام اللي كنت معاها فيها في المستشفي لقيت نفسي ولأول مرة في حياتي بحبها .
عامر ” بتعجب ” : أدهم الفيومي بيحب ؟ غريبة !!!
ادهم : ايوه يا بابا دي الحقيقة .
عامر : وتتجوزها وانت متعرفش هي مين وبنت مين واذا كانت متجوزة ولا مخطوبة ولا مرتبطة ؟!! تتجوزها ازاي وانت متعرفش عنها اي حاجة ؟؟
ادهم : لأ يا بابا مش متجوزة .
عامر : أنت دخلت عليها يا ادهم ؟؟
ادهم يصمت قليلا ثم يقول : لأ .
عامر : اوعي تعمل كده يا ادهم !! دي ممكن تكون متجوزة ولا مخطوبة او بتحب ولما ترجعلها الذاكرة مش هتسامحك ابدا علي اللي عملته فيها !!
ادهم : يا بابا ملاك انا مش هسيبها ابدا حتي بعد ما ترجعلها الذاكرة مهما حصل !!
عامر : اسمع اللي بقولك عليه يا ادهم ، اوعي تدخل وتتمم الجواز .
في نفس التوقيت
تجلس ملاك مع تمارا في ريسبشن القصر الكبير و تبتسم وتقول : متزعليش يا ملاك احنا كلنا اتفاجئنا بجواز ادهم فكان طبيعي يكون رد فعلنا غريب .
ملاك : انا حسيت اني بدخولي حياة ادهم هزعل كل اللي حواليه منه واكون سبب في لخبطة حياته .
تمارا : لا لا ، انتي فهمتي غلط الموضوع كله بسبب المفاجأة ، عايزة اقولك حاجة بقي انتي جميلة اوي .
ملاك : ميرسي اوي انتي اجمل .
تمارا : احنا هنعيش هنا في بيت واحد عايزين نتعرف علي بعض اكتر .
ملاك : اكيد .
تمارا : احكيلي عن نفسك شوية يا ملاك .
تنظر اليها ملاك وترتبك ولا تعرف كيف تجيب !!
تمارا : مالك ؟! فيه ايه ؟؟
ملاك : مفيش .
تمارا : انتي مش عايزة تحكي عن نفسك ؟
ملاك : لا ، لكن …
تمارا : من غير لكن ، يلا بقي احكيلي انا عايزة اعرف كل حاجة عنك .
ملاك : طيب وقت تاني علشان دلوقتي حاسة اني مرتبكة ومتلخبطة من الموقف اللي حصل من شوية .
يخرج ادهم بصحبة ملاك لشراء بعض الملابس لها بينما تأتي شيرين وتجلس مع اختها تمارا التي يبدو عليها انها تجلس شاردة الذهن تفكر …
شيرين : شوفتي عروسة البيه ؟؟
تمارا : قصدك ادهم ؟؟
شيرين : طبعا ، شوفتي عروسته ؟
تمارا : ايوه شوفتها جميلة اوي .
شيرين : بلاش تجننيني وتقولي انها حلوة !!
تمارا : دي الحقيقة هي فعلا حلوة اوي ، لكن حاسة انها وراها لغز .
شيربن : لغز !!!
تمارا : بمجرد ما قولتلها كلميني عن نفسك ارتبكت وسكتت .
شيرين : يبقي كده البنت دي وراها حاجة !!
تمارا : اكيد ، بس بلاش نسيئ الظن يمكن يكون اهلها ناس فقرا ومكسوفة تقول !!
شيرين : انا بقي لازم اعرف كل حاجة عن البنت دي .
بعد ايام …..
وقد علم الجميع بحقيقة الحادث وما حدث لها وفقدها للذاكرة وكيف تزوج ادهم من ملاك وطلب منهم جميعا عدم ذكر الحقيقة امامها .
تلاحظ شيرين هاجر زوجة عمها ( ام ادهم ) تقترب منهن فترفع صوتها مخاطبة اختها : عارفة يا تمارا المشكلة مش في انها فاقدة الذاكرة لأ ،المشكلة الحقيقية ان البنت دي منعرفش عنها حاجة يعني بنت ولا متجوزة ولا مخطوبة ولا فيه وراها مصيبة محدش يعرف .
تمارا : لأ يا شيرين البنت الصراحة باين عليها طيبة اوي .
شيرين : مش بالمظاهر يا تمارا ، ده غير اننا منعرفش مين اهلها واذا كانوا ناس محترمين ولا …..
تستمع هاجر لكلمات شيرين وتقول : والله يا شيرين اللي بتقوليه ده هو نفس الكلام اللي انا بفكر فيه .
شيرين : انا مش عارفة يا طنط ازاي ادهم يعمل كده ؟!!!
هاجر : مش عارفة ، حقيقي انا مش عارفة ، انا اول مرة اشوف ادهم ابني بيتكلم عن الحب والكلام ده ، طول عمره واخد حياته جد .
شيرين : انا كمان شايفاه متغير اوي عن طبيعته يا طنط ، انا مش عارفة البنت دي عملت فيه ايه !!!
هاجر : عندك حق يا شيرين ، ادهم ابني متغير اوي !!!
ينزل ادهم فجأة ويسمعهم ثم يبتسم ويسألها : متغير ازاي يا ست الكل ؟؟ صباح الخير الاول ، مين اللي قال بس ان انا متغير ؟!!
هاجر : صباح النور انت يا ادهم مش حاسس بنفسك انك متغير ولا ايه ؟؟ انت بقيت حد تاني !!
ادهم : لا تاني ولا تالت انا زي ما انا متغيرتش ، ولو كان فيه تغيير يبقي اكيد للأحسن ، عموما هستأذنكم انا رابح الشغل .
هاجر : تروح وترجع بالسلامة خلي بالك من نفسك .
يخرج ادهم بينما تعود شيرين للحديث مع هاجر …..
شيرين : شوفتي يا طنط ادهم اتغير ازاي !!!! انا مش مصدقة ، ادهم اللي كان بيبتسم مرة كل سنة اللي كانت نظرة من عينة ترعب اي حد بقي شخص تاني !!! اذا كان كل ده حصله في اقل من شهر اومال لما يعدي علي جوازهم سنة هتكون عملت فيه ايه ؟؟؟
#ألف_قصة_و_قصة
يخرج ادهم بسيارته متجها الي الشركة وخلال الطريق يأتي اليه اتصال هاتفهي واثناء الرد عليه تظهر عليه علامات الغضب ويفاجئ بسيارة كبيرة أمامه مباشرة ولا يستطيع تفاديها !!!!!
هاجر تجلس مع تمارا وشيرين ..
تفاجئ هاجر باتصال هاتفي علي هاتفها من رقم غريب !!!!
هاجر : ألو … مين ؟
: ……..
هاجر : بتقول ايه ؟!!!!
ثم تفقد اعصابها وتسقط هاجر فاقدة للوعي !!!!!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ملاك الأدهم)