روايات

رواية حلم القاسم الفصل الثاني 2 بقلم رحاب محمد

رواية حلم القاسم الفصل الثاني 2 بقلم رحاب محمد

رواية حلم القاسم البارت الثاني

رواية حلم القاسم الجزء الثاني

حلم القاسم
حلم القاسم

رواية حلم القاسم الحلقة الثانية

حلم وقفت مصدومه عند الباب متنحه وهي شايفه البنت الي دخلت متعلقه في رقابته وحضناه
ودمها بيغلي وبتضغط علي ايدها علشان تهدي نفسها
قاسم هيبعدها عنه بص ناحيه الباب لقاها لسه واقفه وشكلها متعصبه حب يضايقها اكتر
وحضنها هو كمان : دارين حبيبتي انتي جيتي من السفر امتا
وبيبعدها عنو شويه
دارين بدلع : لسه واصله من ساعتين يا نوني
حلم رفعت حاجبها بستغراب وبنرفزه: ي ايه يختي
دارين بتبصلها بقرف : مين دي ي نوني وبتعمل ايه في مكتبك
قاسم بص علي حلم وببرود: دي حلم شغاله معايا
حلم بنرفزه : ايه شغاله معاك هنا دي وبس كده وسكت يعني
قاسم بص عليه بقله اهتمام : اه ونسيت واختي
دارين بستغراب : اختك غريبه يعني انتا عمرك ماقولتلي ان عندك اخت بنت
حلم ببرود : مهو مقلكيش علشان انا مش اخته يا كتكوته ماشي
دارين : كتكوته ايه دي يا نوني انتا ازاي مشغل الاشكال دي عندك
حلم كانت خلاص جابت اخرها منها ومش قادره تمسك نفسها عنها وبتضيق عنيها بغل وزي الاسد الي هيهجم علي فريسته
قاسم فهم نظرتها دي كويس هو حافظ كل تصارفتها ولسه هتجم عليها ريان وقف قصادها ومناعها
حلم بتزق فيه وعايزه توصل لدارين: اوعي كده من قدامي انا اشكال برضو روحي يبت شوفي نفسك ي معفنه فرحانه بشويه السبغه الي ضربهاهم ف شعرك دول ولا الفستان الي كاشف اكتر م مداري ده طب متقلعيه وتريحينا
دارين بتمثل الخوف وبتمسك في قاسم وبتستخبي وراه منها: متسبهاش يا قاسم ايه المتوحشه دي اععع
حلم وهي بتزق فيه وبتحاول توصلها باي طريقه وبتضرب برجليها واديها بس كل بيجي ف الهواء: مهو لو سابني هوريكي التوحش علي حق ابعدي يبت عنو ماسكه فيها كده ليه ابعدي ايدك دي بقولك
قاسم بيكتم ضحكتو بالعافيه من الي بتعملو وبيحاول يخرجها بره الكتب خالص
دارين بدلع: اععععع اوعي تسبها يا قاسم اوعي دي شكلها مجنونه
حلم : انا مجنونه يبنت المجانين انتي المجنونه دي الي ملطخه وشها بعلبت بوهيا قبل ما تطلع ايه ده نقاش مشطب وشك وبعدين منتي بتعرفي تقولي قاسم ولسانك عدل اهو امال كان مالك من الصبح
قاسم بيضحك علي كلامها ومش قادر يبطل ضحك وعايز يخرجها قبل ما تقتل دارين شالها من الارض باديه الاتنين وخرج بيها بره المكتب وهي مش ساكته وبتشتم وتضرب فيه وفيها
نزلها علي الارض وهتف بضيق: بس بقا اتهدي تعبتيني يا شيخه
حلم بعصبيه :تعبتك وانا اتعبك ليه انتا روح شوف الهانم الي عندك ف المكتب وبتقلد دارين واهي هتقولك نوني وبعدين ايه نوني دي مش مكسوف من نفسك وهي بتقولك كده
بيحاول يمنع نفسو من الضحك عاي شكلها وهي بتقلدها وبيحاول يرسم ملامح الجديه
حلم مكمله كلامها بسرعه وعصبيه : وفرحان اوي حضرتك وهي بتقولك كده مش عيب عليك شحط زيك يتقالو نوني
عامل زي الحيطه وتقولو نوني لا ومبسوط اووي
قاسم ببرود : اه عاحبني الدلع بتاعها وياريت خليكي في حالك ملكيش دعوه ع الاقل هي بتعرف تدلع مش بتعض
حلم بصتلو بغيظ : انا بعض يا قاسم ماشي غور بقا من وشي وخلي عود القصب الي جوه دي تنفعك
قاسم وهو بيضغط علي سنانو بغل : حلم لمي نفسك ووطي صوتك الموظفين بداءو ياخدو بالهم وهيتلمو علينا اتظبطي كده بدل ما اظبطك
حلم بغضب : تظبط مين بس فوق لنفسك واستني هنا مقولتيلش مين البت دي وعرفك منين علشان تتعلق في رقبتك كده هااا الهي تتعلق كده في نار جهنم البعيده
قاسم لسه هيردعليها
قطعت كلامهم امال اخت حلم بنرفزه : في ايه انتو الاتنين كده مش بتبطلو خناق هو انا كل يوم اجي واقف نفس الوقفه دي معاكم واشوف شغلكم المتاخر بجد حرام عليكم
قاسم : قولي ي امال قولي يا عاقله انتي يا قمر فهمي الناس الي مخها لاسع اننا ف شركه المفروض نشوف شغلها مش نتخانق مع بعض والله انا مش عارف احنا من غيرك كنا هنعمل ايه
حلم ببرود : كانو هيجبونا من القسم بعد ما اكون فتحت دماغ ناس
قاسم : او انا اكون قتلت ناس
امال بزعيق : بس بس انتو ايه مش بتفصلو ابدا انتو جاين هنا تلعبو مش هتكبرو ابدا وتركزو في شغلكم
حمحم باحراج : انا مضيت علي كل الورق الي عايز امضتي بس الهانم لسه مسلمتهوش
امال: فين الورق يا حلم
حلم مدت ايدها بيه ناحيتها
امال اخدتو بحده وبصت فيه : تمام وبعد كده ياريت انتو الاتنين تتصرفو زي اي اتنين كبار عاقلين وتحافظو علي منظركو قدام الموظفين انتو مش لسه عيال في حضانه وانا هاجي اصلح الي بتعملوه واداري عليكم
قاسم وحلم بصو لبعض باحراج فهي علي حق في كل الي بتقوله وهتفو بصوت واحد : ماشي
امال : يارب اشوف نتيجه كويسه انا لازم امشي دلوقتي علشان الوقت اتاخر ومودي في البيت لوحدو
حلم : ليه هو باسم مش المفروض بيروح بدري النهارده
امال :لا هو عندو شغل زياده النهارده همشي انا بقا سلام
حلم وقاسم سلام
قاسم بيبص علي اثرها باعجاب : شوفي كده اتعلمي منها انا مش عارف انتو اخوت ازاي بس
هي مشاء الله عاقله كده وهاديه وست بيت شاطره وام ناجحه يبخت باسم بيها بجد
حلم بغيره : ايه عجباك اوي كده
قاسم : اه عجباني ياريتك زيها
حلم بعصبيه : بقولك ايه انا اتخنقت منك وبقيت علي اخري خلاص مش طيقاك اكتر من كده الحقيقة
قاسم : ومين سمعك
حلم طب اتكل كده وشوف عود القصب الي ف مكتبك قبل ما تسوس
ابتسم باستفزاز : اه تصدقي صح دودي حبيبتي اروح اشوف الناس الحلوه
حلم بتضغط علي سنانها وبصوت واطي حبتك حيه تتلف علي رقبتك وتخلصني منك يبعيد
قاسم سمعها وبيضحك: بقولك انا هروح اشوف دارين وبعدين هجيلك علشان تروح
حلم : انا مش هستني حد وهروح دلوقتي
قاسم : حلم متعصبنيش والنبي وعدي يومك ده من امتا انتي بتروحي لوحدك اصلا هاا
حلم اعتبرو من النهارده هبداء اعتمد ع نفسي وهروح لوحدي
قاسم بس الله يهديكي بس وبيتحرك ناحيه مكتبو وسايبها
حلم بعصبيه من استخفافو بيها طب والله ل هروح لوحدي ي ريان ومش هستناك
قاسم بصلها وبجديه طيب وانا عايزك شاطره وتعمليها
حلم شاطره يا قاسم وهعملها وهتشوف
قاسم بنرفزه حلم عدي يومك معايا وقصري انا هدخل اشوف دارين وهخرج اخدك ونمشي سامعه وبتحذير اياااك يحصل غير الي انا بقول عليه وسابها من غير م
يسمع ردها ودخل مكتبو وقفل الباب
حلم بتضغط ع سنانها بعصبيه اه اه ماشي ي قاسم بتتحداني وادخل تقعد معاه قدامي طب والله لهعمل الي انا عايزاه ووريني هتعمل ايه
مها صاحبتها حلم حبيبتي انتي جنانك وصل لانك تكلمي نفسك كمان
حلم بعصبيه بقولك ايه انتي كمان انا مش نقصاكي وهاتي شنطتك يالا علشان تمشي معايا
مها بصتلها بستغراب انتي هتمشي معايا انتي من امتا مشيتي من غير قاسم يبنتي
حلم مها اخلصي انا مش عايزه كلام كتير جايه معايا ولا امشي لوحدي
مها حست انها مضايقه و مش هتغير رأيها ماشي ماشي يالا
ومشي هما الاتنين
……………………..عند امال
لسه بتفتح باب البيت لقت بالونات وورد نازل عليها من ع الباب وجوزها وابنها ويارا صاحبتها واقفين واجيبنلها تورته وعليها صورتها
امال بتضحك ومبسوطه جري عليها مودي ابنها كل سنه وانتي طيبه ي مامي
امال شالتو وباستو من خدو وانتا طيب ي حبيب مامي
باسم قرب منها وحضنها كل سنه وانتي طيبه ي حبيتي كده ف حد ينسي عيد ميلادو برضو شغلك واكل عقلك
امال بتضحك اه والله اعمل ايه بس البركه فيكم انتو ي حبيبي
باسم اشكري يارا يستي هي الي جهزت معايا كل ده
امال ابتسمت وحضنتها ربنا يخليكي ليا ي اجدع صاحبها ف الدنيا
يارا بابتسامه كل سنه وانتي طيبه ي حبيبتي
امال وانتي طيبه انا بجد من غيرك مش عارفه كنت هعمل ايه واخده بالك من مودي وانا مش موجوده وكمان بتفتكري عيد ميلادي
يارا ده واجبي ي حبيتي وبعدين انا بعمل ايه يعني دي ولا حاجه
باسم لا بجد احنا بتعبك اوي ي يارا ده احنا بترجع نلاقيكي عملتي الاكل
يارا بابتسامه وهي بتقرب ناحيه التورته علشان تقطعها متبالغوش ي جماعه ويالا بقا علشان تاكلو
امال اه صحيح انتو ليه مقلتوش ل حلم واماما وبابا علشان يجو
باسم حبينا ده يبقا احتفالنا احنا بس وبعدين الناس ي حبيبتي
امال ابتسمتلو بحب وسكتت
……………………..عند حلم
قاعده مع صاحبتها ف كافيه
محبتش تروح علطول
مها والله انتي قادره يعني تمشي من غيرو وكمان متروحيش البيت وتصممي نيجي هنا
حلم بغل امال هو فاكر ايه هو يروح عند الزفته الي عندو دي ويخرج يلاقيني زي م هو عايز
مها بتضحك مجنونه ومش عايزه تعقلي ابدا
حلم انا برضو الي مجنونه ولا انتي وانتي بتقفي قدام مصطفي زي الهبله وناقص تقليلو بحبك
مها بسرحان اممم مصطفي هو فيه زيو وبعدين امال عايزاني اعمل ايه يعني
حلم انشفي شويه كده
مها اه انشف واقعد زي حضرتك كده سنين مش واصله لاي حاجه معاه
حلم اه يختي مش احسن من المياعه بتاعتك دي لا وقال ايه سي قاسم زفت ده عايزني ابقا علي مزاجو وبتقلدو قال هدخل اشوف دارين وايااك يحصل غير الي انا عايزو ضربه ف عينك
مها متنحه وبتشاور ل حلم تسكت
حلم ف ايه انتي كمان مالك ايه الي بتعمليه ده بتتحولي ولا ايه يشيخه غوري مش كفايه النيله الي معصبني ده ومشيت وخرجت اهو نفسي اشوف شكلو كده لما يعرف اني مسمعتش كلامو ومشيت هيعمل ايه
مها عماله بتشاورلها وبتضحك
حلم ف ايه الله مالك وبتبص وراه واتصدمت😲
يترا حلم شافت مين وراها وليه اتصدمت 🤔
وقاسم هيعمل ايه لما يعرف انها مشيت ومسمعتش كلامو🤔

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حلم القاسم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *