رواية ظننته حبا الفصل الثاني 2 بقلم سحر السحرتي
رواية ظننته حبا الفصل الثاني 2 بقلم سحر السحرتي
رواية ظننته حبا البارت الثاني
رواية ظننته حبا الجزء الثاني
رواية ظننته حبا الحلقة الثانية
*كانت بدايه قصه فهمي ومها والده جودي هي ككل القصص المعتاده شاب يحب زميلته في الجامعه يتقدم لخطبتها لكن يرفض والدها ليزوجها من ابن عمها
*لم يستطع فهمي نسيانها ورفض الارتباط عده سنوات بعد زواجها
*تزوجت مها من ابن عمها رغما عنها كان دمث الخلق انجبت منه جودي اول فرحتها لم يفرح صلاح زوجها بابنته فقد كان يريد صبيا و تشجعه والدته على ذلك فعاشت مها اتعس ايام حياتها …. وبعد سنتين انجبت الابنه الثانيه جوري كان صلاح كاره كلا من ابنتيه و اصر على مها ان تحمل قبل ان تستريح من ولاده جوري لتنجب له الولد
*ذهبت مها للطبيب وهي في الشهر الخامس وعلمت انها تحمل توام فتاتين عادت للمنزل وكلها خوف ورعب من صلاح تسائلت كيف سيتصرف معها عندما يعلم
:نعم يا روح امك بتقولي ايه
:اللي سمعته دي إراده ربنا ومالناش يد فيها
: يعني بدل ما يبقى عندي بلوتين هيبقى عندي اربعه غيرك
:هنعمل ايه نحمد ربنا كله خير
:ده كلام نسوان ما اعترفش بيه اتصرفي
:اتصرف اعمل ايه ابدلهم يعني
:لا يا جميله عصرك تنزليهم انت فاهمه
:لا طبعا ده خطر على صحتي دلوقتي وحرام اق -تل روح بايديا
:يبقى هيكون بايدي انا
:قصدك
*قبل ان تنتهي من جملتها امسكها من شعرها وظل ي-ضرب-ها في بطنها بق-وه و قس-وه لو كان عدوا لها ما ض-ربها بتلك البش-اعه
*احيانا يكون اقرب الناس هم اقصى البشر علينا
بقلمي سحر السحرتي
*ص-رخت وص-رخت لكن حماتها لم تنجدها فهي كانت تسكن في بيت العائله ولم يقم احد بنجدتها
*لم ينجدها من يده سوى ان اتاه مكالمه من العمل فتسحبت وحملت جوري على يدها وامسكت بجودي وخرجت من باب الشقه
*شعر صلاح بها وهي تنزل فقذفها بقدمه من فوق السلم فسقطت لم تستطع حمايه بناتها التي بالداخل ام اللاتي بالخارج
*اسرع الجيران الى نجدتها ونقلت الى المستشفى ونزلت الاخبار عليها الص-اعقه ….فقد سقطت الصغيره جوري على راسها و نزف-ت وم-اتت اما ما حملت ايضا فقد م-اتوا من الض-رب والسق-وط …. لكن الله كان لطيفا بجودي فقد كس-رت يدها فقط
*لم تقف هذه المره مها مكتفه الايدي واتخذت قرارها بالطلاق رغم رفض والدها
:انا اسفه يا بابا انت غصبتني اتجوزوا وقلت انه ابن عمي و هيحافظ عليا وكنت شايف مصلحتي معاه وفعلا كان عندك حق هو حافظ علي قوي زي انت ما شفت
:انت بتتهميني اني رميتك
:مش قصدي بس انا اتغ-صبت مره اتجوزه مش هتغ-صب تاني اكمل معاه
:يعني هتعصي اوامري
:للاسف اه و هتطلق
: وهو رافض يطلقك
:مش بمزاجه انا معايا تقرير لو بلغت هيتس-جن مده كويسه
:يعني هتس-جني ابو بنتك ترضيها
:اه زي ما هو رضي يقت-ل بناتي ومش بس كده كمان ده كمان هيوافق على كل شروطي
: ومين هيساعدك تنفذي اللي في دماغك
:مش محتاجه حد يساعدني انا لو كملت معاه هبقى بق-تل نفسي وبنتي اللي ربنا نجاها من ايده
:وانا مش موافق و هتعملي اللي بقول لك عليه
*تدخل اخيها في ذلك الوقت
:انا اسف يا بابا بس مش هسيب اختي لو انت ابوها اللي كان المفروض تق-تله وتقف جنبها بعد ما كان هيم-وتها وفعلا ق-تل بناتها ويا ريتها عملت حاجه تستحق عليها كل ده انا معاها وفي ظهرها …. مها شوفي طلباتك وانا هروح و اتكلم معاه
: انت هتك-سر كلامي
:انا وافقت تجوزها صلاح لانه ابن عمي قلت اكيد هيحافظ عليها لكن لو اعرف انه هيعمل فيها كده كنت رفضت اشارك في الج-ريمه دي
:ج-ريمه انت بتقول ايه
: اه بقول الحقيقه لما جوزها ابن عمها يعمل كده يبقى احنا اللي رميناها و غص-بناها تتجوزوا يبقى شاركنا في الجريمه وعايز تكمل كمان بانها ترجع وكانه ما عملش حاجه انا لولا اني خايف تزعل كنت سج-نته بايدي ومنعت نفسي بالعافيه اني اقت -له
: دي بنت جوزها حر يعمل اللي يعمله
: انت ازاي بتقول كده معقول ما صعبتش عليك ده انا قلبي اتك-سر على اختي … و هتصعب عليك ليه ما امي مات-ت من ض-ربك و قس-وتك عليها ….لكن لا كفايه انا فرطت في وصيه امي لما قالت لي اخلي بالي منها و سبتها تتجوز بالغ-صب
: و هتقعد فين لما تطلق
:يعني ايه هتقعد فين في بيت ابوها طبعا
:وانا مش موافق
:انا لو امن عليها تقعد في شقتها اللي اتجوزت فيها بس خايف يؤذوها كنت غص-بته يكتبها باسمها لكن هتقعد هنا يا اما هسج-نلك ابن اخوك بالتقرير اللي معانا وانا محامي و هعرف اجيب حقها كويس وممكن كمان ارفع عليه قضيه نفقه ليها
بقلمي سحر السحرتي
:انت بتهددني
:لا بحاول افوقك هو كان اعمى وارتكب جري-مه ق -تل بناته ورمى بنته وانت عايز تقلده احنا مش في عصر الجاهليه لسه … البنت مش عار واختي ياما رفعت راسك بتفوقها ويوم ما حبت ترتبط بزميلها وانت رفضت سمعت كلامك اتمنى تفوق
*كانت دموع مها تنساب لا تدري من الحزن لان والدها رفض الوقوف بجانبها ام فرحه باخيها لانه اصبح سند وعون لها
*احتضن هشام اخته مها
: ما تخافيش انا معاكي وواقف في ظهرك
:يا ريت كل الاهل زيك يسندوا بناتهم و يحسسوهم انهم مهما يحصل لهم هيلاقوا اللي يقف في وش الظالم
:تعالي شوفي طلباتك ايه وانا هعمل كل حاجه وزياده
:اهم حاجه يبعد عن جودي و تاخذ عليه كل الضمانات ان عمره ما هياخدها مني
: حاضر و مصاريفها كمان
: لا مش عايزه منه حاجه انا هشتغل و اصرف عليها
: لا حقها لازم تاخده بلاش تحسسيه انه من غير مسؤوليه
:مش عايزه اشوف وشه ثاني
:كل تعامله هيبقى معايا انا بس
*خرجت جودي من غرفه النوم وجدت جدها حزين فارتمت في حضنه
: مالك يا جدو زعلان ليه
:مفيش يا حبيبتي بس ماما عايزه تسيب بابا يرضيكي
:هي زعلانه منه وانا كمان هو ض-ربها قدامي وانا اتحايلت عليه يسيبها زقن-ي في الحيطه وكمان واحنا نازلين على السلم رمان-ا …. غير كل ما اسال ماما على جوري اختي تقول لي راحت عند ربنا واقول لها بابا السبب تقول لي لا بس انا عارفه ان هو السبب
: يعني انت رايك كده تسيبه
: هو مش بيحبني ومش عايز اقعد مع حد مش بيحبني انا هقعد معاك انت بتحبني وبتجيب لي شيكولاته
: مين قال لك انه مش بيحبك ماما
: لا كل ما يدخل من الباب اجري عليه عشان احضنه يزقني ويقول لي جاتك البلا ادخلي اوضتك مش عايز اشوف وشك
*نظرت له مها بحزن
:انت مفكر ان انا اللي قلت لها انه بيكره-ها عايز تسمع كمان ولا كفايه كده
جودي: اضحك بقى يا جدو ومش بحب اشوفك زعلان
بقلمي سحر السحرتي
*وشدت شعره من شنبه فضحك و احتضانها
:يا شقيه مش قلت لك بلاش كده
:وانا قلت لك اضحك هات بقى الشيكولاته
: اتفضلي
:افتحها عشان ايدي مك-سوره
*نظر بحزن لها فقط كان طفله بريئه جميله تملا بيته سعاده وحب فالتفت لهشام
:لو تحب اروح معاك عند صلاح حدد الميعاد
:ايه اللي غير رايك بسرعه كده
:جودي وهي بتتكلم بك-سره قلب وهي لسه طفله كده يدوب مكمله خمس سنين
*بالفعل تم طلاق مها ورفض صلاح رؤيه جودي
*في الجانب الاخر كان فهمي تزوج بعد زواج مها بعده سنوات وبعد حادثه مها كانت لديه ابنه تمت عاملها الثاني
*علم فهمي بطلاق مها فقرر انه هذه المره لن يفقد حبه
*تقدم فهمي لوالدها كي يتزوجها فوافق لكن مها رفضت طلب فهمي ان يجلس معها ويعرف سبب الرفض
:انا اسفه بيتي اتخرب ما اقدرش اخرب بيت واحده ملهاش ذنب
:انت بطلتي تحبني
: اكيد بطلت لاني اتجوزت مش معقوله ابقى متجوزه وافكر في راجل ثاني
:بس انا لسه بحبك
:وانت لسه لك معزه في قلبي وعشان كده ما اقدرش اهدم بيتك … واحده غيري كانت ما هتصدق خصوصا ان معايا بنت وقليل قوي اللي يقبل يتجوزني
:مها ارجوك انا بحلم كل يوم انك مراتي
:ومراتك ذنبها ايه
:مش بحبها حاولت اقبلها وقررت احاول اعيش حياتي بعدك لكن فشلت
:مش قادره يا فهمي ارتكب الذنب ده ارجوك لو سمحت
:فكري في مصلحتك و مصلحه بنتك
:مصلحه بنتي اللي هي ايه
:بنتك محتاجه اب يعوضها عن اللي حصل واكيد ما فيش احسن مني يقوم بالدور ده لاني بحبك و هحب اي قطعه منك وعمري ما هاذيها او اذيكي انتم تعبتم و تعذبتوا كثير وانا مش بعمل حاجه غلط الشرع محللي الجواز
: محلله في حالات معينه
*بعد عده مرات ومناقشات فهمي مع مها وكان والدها يتفق معه حتى اخوها وافقت
*ذهب فهمي الى ناهد زوجته حتى يخبرها
:ناهد كنت عايزه اتكلم معاكي في موضوع مهم و ارجوك تفهميني و تسامحيني
:خير يا فهمي
:بصراحه من غير لف ودوران انا كنت بحب واحده زميلتي في الجامعه و حابب اتجوزها و صدقيني عمري ما هظلمك او اظلم سيلا بنتنا
:ولما انت بتحبها قوي كده كنت بتتجوز بنات الناس و تبهدلهم معاك ليه
: اتقدمت لها زمان واهلها رفضوا
:وايه اللي جد عشان يوافقوا دلوقتي
:جوزها طلقها
:اااه ما صدقوا عريس لقطه زيك يلم بنتهم الفاشله اللي ما عرفتش تحافظ على بيتها
: ناهد احترمي نفسك
:لا مش موافقه اذا كنت جاي تاخذ موافقتي ومش هسمح لك تتجوز عليا ولا هخرب بيتي
: انا مش جاي اخذ اذنك او موافقتك انا جاي ابلغك
:يعني ايه تبلغني بتحطني امام امر واقع وانا ارفض
بقلمي سحر السحرتي
:اللي انت عايزاه هنفذه
:تمام مش عايزاك تتجوزها
: ده مش ضمن الاختيارات لان مهما حصل مش هضيع مها من ايدي
:امال ايه الخيارات اللي قدامي في نظر حضرتك
:عايزه تكملي على الوضع الجديد و تاكدي اني هكون منصف معاكي جدا حابه تنفصلي في هدوء برده كل حقوقك هتاخديها و بزياده
#ماذا ستفعل ناهد وهل فهمي صادق في أن معاملته مع جودي ستكون ابوية
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ظننته حبا)