روايات

رواية كسرة اصلحت قلبي الفصل الثامن عشر 18 بقلم روان ابراهيم

رواية كسرة اصلحت قلبي الفصل الثامن عشر 18 بقلم روان ابراهيم

رواية كسرة اصلحت قلبي البارت الثامن عشر

رواية كسرة اصلحت قلبي الجزء الثامن عشر

كسرة اصلحت قلبي
كسرة اصلحت قلبي

رواية كسرة اصلحت قلبي الحلقة الثامنة عشر

شهاب: صباح الخير يا منار قولتى ايه فى موضوعنا
منار وقفت ومردتش*
شهاب: ايه يا منار بكلمك
منار: عندى معهد دلوقتي بعد إذنك علشان كده هتأخر
شهاب: ايوه طب ما تردى عليا
منار: شهاب انت كويس جدا وبحترمك ومتربيين سوا بس كل شئ قسمه ونصيب
شهاب: يعنى افهم من كده إنك مش موافقه
منار: ربنا يرزقك بواحدة احسن منى ومشيت
شهاب لسه واقف مكانه: ماشى يا منار
وصلت منار المعهد وسلمت على صحابها*
خلود صاحبة منار ودى أقرب صاحبة ليها فى المعهد*: ها يا ستى نقول مبروك
واحده من صحابهم: مبروك على ايه
خلود: منار اتقدملها عريس امبارح
البنات: بجد…مين…اسمه ايه … اتكلمى يا بنتى
منار: أولا اولا يعنى اسمها مبارك مش مبروك ثانيا أنا مقولتش إنى وافقت اهدوا بقى
خلود: بصوا بصوا يا جماعه وشها احمَّر
منار: بس بقى بس
وضحكوا البنات كلهم*
—-
عند سلمى*
كانت لسه صاحية من النوم وطالعه من الاوضه
سلمى بصوت نايم: صباح الخير
إبراهيم: مروحتيش المدرسة ليه
سلمى : تعبت امبارح بالليل وماما قالتلى متروحيش المدرسة
إبراهيم: تعبتى ليه مانتى قردة اهو
سلمى: والله اسأل ماما تعبت بالليل وبعدين هو انت مش دكتور يلا اوصفلى علاج
إبراهيم: انا طب بشرى مش بيطرى حضرتك وقام مشى
سلمى: اوووه ده قصف جبهتى
قامت سلمى فطرت ومسكت التليفون شويه لقت الباب بيخبط قامت تفتح لقيته شهاب*
سلمى: اهلا يا شهاب
شهاب: اهلا يا سلمى فين ابراهيم
سلمى: لسه نازل راح الكلية
شهاب: ماشى سلام
سلمى: تحب اقوله حاجه
شهاب: لاء انا هروحله الكلية
نزل شهاب وبعدين قال أنا لازم أعرف من إبراهيم منار قبلت خالد ولا لاء
ودخلت سلمى وقالت أكيد عرف إن خالد جيه لمنار
—-
رن شهاب على إبراهيم وعرف المعاد اللى هيخلص فيه المحاضرة وقاله يستناه
إبراهيم خلص المحاضرة وواقف مستنى شهاب
خالد شاف إبراهيم واقف راح سلم عليه
إبراهيم: على فين
خالد: على المسجد
إبراهيم: مش النهارده مفيش درس قرآن تقريبا
شهاب: اه بس أصل فى خطيب جاى النهارده هنسمع درس دين ونصلى ونمشى
إبراهيم: اها تمام
خالد: ما تيجى معايا
إبراهيم: انا مستنى شهاب
خالد: تمام ماشى مع السلامه
إبراهيم: سلام
وخالد طالع شاف شهاب داخل*
خالد: إزيك يا شهاب
شهاب بصوت حاد وحتى موقفش ده قالها وهو ماشى: كويس
خالد استغرب من طريقته وكمل للمسجد عادى*
شهاب شاف إبراهيم راح سلم عليه*
إبراهيم: خير يا شهاب كنت عايزنى فى ايه
شهاب: إبراهيم هى منار رفضت خالد ولا قبلته
إبراهيم: هو جيه البيت بس منار لسه مقالتش موافقه ولا لاء
شهاب: تمم هو خالد كان مروح دلوقتى
إبراهيم: لاء بيروح مسجد الاول
شهاب: فين المسجد ده
إبراهيم وصفله مكانه: بس ليه بتسأل
شهاب: لاء عادى بسأل بس
إبراهيم: طب ايه مروح معايا
شهاب: لاء هتمشى كده شوية سلام
إبراهيم روح وشهاب مشى
—-
كانت منار طالعه من المعهد إيمان رنت عليها *
منار: سلام عليكم
ايمان: وعليكم السلام يا منار يلا علشان متتأخريش على الدرس
منار: حاضر جايه اهو مع السلامه
خلود: عايزه احضر يا منار
منار: تعالى يلا
ومشيوا هم الاتنين ووصلوا المسجد
كانت شهاب هو كمان وصل المسجد اللى إبراهيم قال عليه وشاف منار داخله
شهاب: اممم حلو اوى
—-
طلعت منار وخلود
منار: السلام عليكم
البنات: وعليكم السلام يا منار
دعاء: معانا حد جديد ولا ايه
منار: اه دى خلود صاحبتى
دعاء: أهلا يا خلود
راحت منار قعدت جنب ايمان وعرفتها على خلود*
إيمان: صحيح هو إبراهيم ابن عمك
منار: تعرفيه منين أصلا
إيمان……….وحكيتلها عن المرات اللى شافت فيها ابراهيم
منار: ااااه وكل ده وأنا معرفش ووصلك امبارح كمان
إيمان: مجتش فرصة اقولك واه وصلنى امبارح عادى يعنى
منار: وانتى مشيتى مع واحد غريب واتكلمتى معاه كمان كنتى اديه رقمك بالمره
ايمان: ياريت … اقصد يعنى يا منار كان بيوصلنى عادى وبعدين ده ابن عمك
منار: ايه يعنى ابن عمى يبقى اخوكى فى الرضاعه مثلا
إيمان: طب خالد تحت
منار: احم طيب
ايمان: طبت وطاب لك كل شئ اتخذتى اليه سبيلا وضحكت
منار: بس بقى
دعاء راحت قعدت جنب منار: منار إسلام طلب منى اقولك على حاجة كان المفروض اقولك اول امبارح بس نسيت
منار: خير يا ابله دعاء
دعاء: خالد ولسه هتكمل …
إيمان: خلاص يا أبله دعاء راح اتقدم
دعاء: بجد اللهم بارك ورديتى ولا لسه يا منار
منار: لسه يا أبله دعاء
دعاء: ربنا يقدملك اللى فيه الخير يا رب
منار: يارب تسلميلى
دعاء: سلمتى من كل سوء يا حبيبتي
—-
تحت عند خالد*
إسلام: معلش يا خالد دعاء نسيت تقول لمنار انا اكدت عليها تقولها النهاردة
خالد: انا روحت البيت
إسلام: بجد طب ايه الاخبار طمنى
خالد: لسه مردتش
إسلام: إن شاء الله ترد بالقبول
خالد: ان شاء الله
بدأوا يسمعوا درس الدين وكان مؤثر اوى وبيتكلم عن يوم القيامه وبعد ما خلص قام خالد يصلى بيهم المغرب كالمعتاد
بعد ما خلصوا*
خلود: الدرس كان حلو اوى وصوت الامام كمان
إيمان: ماهو الامام ده هو خالد اللى متقدم لمنار
خلود: هنيئا لكى يا ست منار
نزلوا علشان يروحوا وكان خالد طالع من المسجد
وكان لسه شهاب واقف بره…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كسرة اصلحت قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *