رواية ملاك الأدهم الفصل الثامن 8 بقلم عادل عبدالله
رواية ملاك الأدهم الفصل الثامن 8 بقلم عادل عبدالله
رواية ملاك الأدهم البارت الثامن
رواية ملاك الأدهم الجزء الثامن
رواية ملاك الأدهم الحلقة الثامنة
تمارا : مالك يا بنتي فيه ايه ع الصبح ؟
شيرين ” تضحك ” : يارا عز الدين .
تمارا : مين ؟؟
شيرين : بقولك يارا عز الدين .
تمارا : مين دي ؟؟
شيرين : مرات أدهم ابن عمك .
تمارا : يارا ؟!!!
شيرين : ايوه ملاك مرات ادهم اسمها الحقيقي يارا .
تمارا : أنتي عرفتي ازاي ؟
شيرين : فضلت ابحث بصورتها لحد ما وصلت لأكونت تبعها وعليه صورتها .
تمارا : أنتي متأكدة ؟
شيرين : عيب عليكي ، ده انا اختك شوشو اللي لما تحط حاجة في دماغها لازم توصلها .
تمارا : وناوية تعملي ايه يا ست شوشو ؟ هتقولي لأدهم ؟؟
شيرين : تؤ ، مش دلوقتي .
تمارا : أومال امتي يا شوشو ؟؟
شيرين : لما اعرف كل حاجة عنها الأول بعدين اقول لأدهم .
تمارا : ده أنتي طلعتي مش سهلة ابدا يا شيرين !!
شيرين : عايزاها تخطف مني ادهم واقف ساكته ؟!!
تمارا : ادهم كان قدامك ، كنتي ساكتة ليه ؟؟
شيرين : ادهم طول عمره مهتم بشغله وبس و عمره ما فكر في الحب والكلام ده ، وانا حاولت ألفت انتباهه كتير وكان في تفكيري أنه اول ما ينوي يتجوز أكيد أنا هكون العروسة المناسبة له ومش هيفكر في غيري .
تمارا : وحصل واتجوز واحدة تانية ، المفروض تشيليه بقي من تفكيرك و تنسيه .
شيرين : مستحيل ابدا ، ادهم ده ملكي لوحدي زي ما قولتلك قبل كده ومش هتنازل عنه ابدا .
في المستشفي
ذهبت هاجر وبصحبتها تمارا و شيرين ومعهم ملاك الي المستشفي .
بمجرد دخولهم غرفة ادهم جرت ملاك اليه ….
ملاك : وحشتني اوي يا ادهومتي .
ادهم ” بصوت منخفض ” : احم احم ، قولنا بلاش ادهومتي دي قدامهم .
ضحكت ملاك : وحشتني يا حبيبي معرفتش انام البارح وانا بعيدة عنك .
ادهم : وانتي كمان وحشتيني اوي .
ثم وجه كلامه لوالدته قائلا : ازيك يا ماما عاملة ايه ؟
هاجر : ازيك انت يا ادهم يا حبيبي عامل ايه دلوقتي ؟
ادهم : الحمد لله احسن ، تعبتي نفسك ليه ؟ ده انا خارج النهاردة من المستشفي .
هاجر : تنور بيتك يا حبيبي .
تمارا : حمدلله ع سلامتك يا ادهم يارب تكون بقيت احسن .
ادهم : الله يسلمك يا تمارا .
تمارا : ده نور اخوك كان هيجيلك النهاردة وهو راجع من الجامعة .
ادهم : لأ ، اتصلي بيه وطمنيه اني هخرج النهاردة واروح البيت .
شيرين : ايه يا ادهم مفيش ازيك يا شيرين ؟! ولا من لقي احبابه ؟!!!!
ادهم : ازيك يا شيرين ، ازاي تقولي كده !! ده انتي بنت عمي وزي اختي بالظبط .
تحترق شيرين غضبا ولكنها تحاول اخفاء ذلك فتبتسم ابتسامة خادعة وتقول : طبعا لما ترجع البيت لازم نقعد مع بعض كتير .
ادهم : باذن الله .
شيرين : فاكر يا ادهم زمان لما كنا نقعد نلعب مع بعض طول اليوم ؟
ادهم : ايوه .
شيرين ‘ تضحك ‘ : فاكر كنا بنلعب ايه ؟
ادهم : اكيد مش فاكر ، احنا اكيد كنا صغيرين اوي .
شيرين : بس انا فاكرة ، كنا بنلعب عروسة وعريس .
وقعت الكلمة عليهم جميعا كالصاعقة ووقفوا جميعا صامتين !!
بينما نظرت ملاك لأدهم بغيظ وتوعد !!
ادهم ” يبتسم ” : انا مش فاكر بس احنا كنا عيال صغيرين .
شيرين : مكناش صغيرين اوي .
ملاك ” بسخرية ” : طيب يلا نشوف الدكتور علشان ناخد منه اذن الخروج ولما نروح البيت تسترجعوا ذكريات الطفولة براحتكم !!
في فيلا عز الدين
جودي : ايه يا ماما الاعلانات اللي عملتيها دي كلها ؟!
نجلاء : علشان نلاقي اختك .
جودي : ده احنا اتفضحنا يا ماما !!
نجلاء : اتفضحنا ليه ؟ علشان مش ساكتين و بندور عليها ؟!! اللي فضحنا بجد اختك اللي هربت ليلة خطوبتها .
جودي : زمايلي كلهم بيتصلوا بيا ومش عارفة ارد عليهم اقولهم ايه !!
نجلاء : سيبك من لعب العيال ده ، تردي عليهم او مترديش انتي حرة ، المهم عندي ان اختك ترجع .
يدخل اليهم فجأة جاسر ….
جاسر : مالكم صوتكم عالي ليه ؟
نجلاء : الهانم اختك زعلانة علشان الاعلانات اللي عملناها وبتقول اتفضحنا .
جاسر : ازاي يا جودي ؟ انتي مش خايفة علي اختك و عايزاها ترجع ؟
جودي : وهو ده اللي هيرجعها ؟؟!
جاسر ” بخبث ” : انتي اكيد عارفة مكان يارا ؟؟
جودي : لأ طبعا وانا هعرف ازاي ؟
جاسر : تكون يارا اتصلت بيكي. مثلا !! او بعتتلك رسالة !!
جودي : ياريتها تتصل واطمن عليها .
نجلاء : لو يارا اتصلت بيكي وعرفتي مكانها وخبيتي عليا مش هقولك انا هعمل فيكي ايه !!!
جودي : يا ماما صدقيني انا معرفش اي حاجة عن يارا من الليلة اللي مشيت فيها من هنا ولحد دلوقت .
بعد يومين وقت الافطار صباحا
في قصر الفيومي
يجلس ادهم مع يارا في حديقة القصر بعد الأفطار ، ولكن يبدو علي ملاك الأنزعاج !!
ادهم : مالك يا ملوكة ؟ شكلك متضايقة من حاجة !!
ملاك : ويهمك اوي ؟؟
ادهم : طبعا انتي عارفة اني بحب اشوفك علطول سعيدة .
ملاك : لأ مش مهم بقي ، اهم حاجة الاستاذة شيرين بنت عمك تكون انت وهي مبسوطين ومش مهم ملاك !!
ادهم : ليه بتقولي كده يا قلبي ؟! ده شيرين دي زي اختي نانسي بالظبط .
ملاك : زي اختك !!! بأمارة ما هي لازقة جنبك ليل ونهار وبتفكرك لما كنتوا بتلعبوا عروسة وعريس ؟؟!!
ادهم : انا مش فاكر اي حاجة من اللي هي قالتها اكيد كنا عيال صغيرين !!
ملاك : علفكرة لو فيه مشاعر بينكوا وبتحبوا بعض يعني انا ممكن اختفي من حياتك خالص .
ادهم : انتي اتجننتي يا ملاك ؟! مستحيل ابدا يا ملاك ده انتي روحي وقلبي وعمري انتي اول واخر حب في حياتي .
ملاك : بجد يا ادهومتي ؟؟
ادهم : بجد يا روح ادهومتك .
وعلي الجانب الاخر يجلس الأب عامر مع الجد سليمان الفيومي الذي يوبخه ..
سليمان الفيومي : انا زعلان منك يا عامر .
عامر : ليه با حاج ؟ انا مقدرش علي زعلك ابدا وانت عارف .
سليمان : مش انت لوحدك ، انا زعلان منكم كلكم .
عامر : ياااه !! للدرجادي !! ليه يا حاج ؟ ايه اللي حصل !!
سليمان : معاملتكم لمرات ادهم مش عجباني .
عامر : ازاي يا حاج ؟
سليمان : كلكم بتعاملوها وكأنها واحدة غريبة وده اكيد مأثر عليها ، حتي ادهم لاحظت انه متضايق من كده بس لسه مش عايز يتكلم .
عامر : يا حاج اكيد جواز ادهم منها بالطريقة دي عامل فجوة بينا وكمان متنساش اننا منعرفش عنها حاجة ، هي مين وبنت مين وفين عيلتها ؟ كل الحاجات دي هي اللي مخليانا مش قادرين نتجاوب معها علشان نعاملها علي انها واحدة مننا .
سليمان : لا يا عامر انتوا معندكوش حق في كده ، البنت واضح عليها انها بنت ناس ومحترمة ومؤدبة وفوق كل ده بتحب ادهم وادهم بيحبها واحنا كأهل ادهم هنكون عايزين ايه اكتر من كده !!!
عامر : حاضر يا حاج هقولهم يغيروا معاملتهم معها .
سليمان : لازم يا عامر يغيروا معاملتهم مع البنت ، انت عارف ادهم غالي عندي ازاي ومينفعش اشوفه متضايق كده !!
عامر : حاضر يا حاج .
تأتي نانسي فجأة وتهرول الي ادهم وملاك …
نانسي : صباح الخير يا ابيه ادهم ، صباح الخير يا ملوكة .
ادهم : صباح النور يا نانسي .
ملاك : صباح الفل يا حبيبتي .
نانسي : بعد اذنك يا ابيه ممكن اخد منك ملوكه شوية ؟؟
ادهم : فيه حاجة يا نانسي ؟
نانسي : أيه يا ابيه !! انت عايزها تفضل قاعدة جنبك كده علطول !! انا نفسي اقعد معها شوية .
ادهم ” يضحك ” : ماشي يا ننوسة خدوا راحتكم انا هروح اقعد مع بابا وجدي .
ملاك : طيب استني اسندك تروح تقعد معاهم .
ادهم : لأ ، انا هسند علي العكاز ده .
جلست نانسي مع ملاك يضحكون بينما يذهب ادهم الي جوار والده وجده .
نانسي : انتي حلوة اوي يا ملوكه .
ملاك : انتي اجمل يا ننوسة .
نانسي : انا اخت ابيه ادهم الصغيرة واصغر واحدة في العيلة وكلهم بيحبوني اوي بس بيقولوا عليا شقية .
ملاك ” تضحك ” : انتي لذيذة اوي وشقية فعلا .
نانسي : كلميني بقي عن نفسك يا ملوكه علشان نبقي اصحاب .
ملاك : انا مش فاكرة اي حاجة قبل الحادثة ، كل اللي اعرفه ادهم اللي قالي عليه اسمي واني مراته .
نانسي : وقالك ايه عن باباكي ومامتك وعيلتك ؟؟
ملاك : كل اللي عرفته ان بابا وماما ماتوا واخواتي مسافرين بره .
نانسي : يا حبيبتي !! انا من النهاردة اختك وصحبتك وكل حاجة.
داخل القصر
تأتي شيرين وتبدو علي وجهها سعادة بالغة !!
تمارا : صباح الخير يا شوشو .
شيرين : صباح الورد والفل والياسمين وكل حاجة حلوة .
تمارا : فيه ايه ؟ صاحية مبسوطة وفرحانة اوي النهاردة !!!
شيرين : صحيت من النور علي اسعد خبر في حياتي .
تمارا : خير فيه ايه ؟
شيرين : مش هينفع اقول ، انا هخليكي تشوفي بنفسك !!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ملاك الأدهم)