روايات

رواية ظننته حبا الفصل الخامس عشر 15 بقلم سحر السحرتي

رواية ظننته حبا الفصل الخامس عشر 15 بقلم سحر السحرتي

رواية ظننته حبا البارت الخامس عشر

رواية ظننته حبا الجزء الخامس عشر

ظننته حبا
ظننته حبا

رواية ظننته حبا الحلقة الخامسة عشر

*تفاجات بجواد الذي يركن سيارته وينزل منها فالتفتت سريعا واصبح ظهرها له واتصلت على سلوى
: انت يا زف-ته نهارك مش معدي هو الدكتور اللي هيقابلني اسمه ايه
:عادل ليه
: اصل لقيت جواد دلوقتي قدامي
:نعم طب استني كده لما اتصل على خطيبي
*وجدت من يضع يده على كتفها
:انسه جودي
*التفت :جواد
:انت بتعملي هنا ايه
:مستنيه حد هيوصلني
: هو انت اللي جايه تشتغلي في المركز الطبي
: اه في مشكله
:انت مستنيه عادل
:اه دكتور عادل ليه بتسال
:طب اتفضلي اركبي هو بيعتذر و بعتني استقبلك بس ما توقعتش انك انت اللي بيتكلم عنها
: لا ما تعطلش نفسك اتفضل انا هركب تاكسي
*قبل ان يرد رن هاتفها
: ثانيه ارد …. ايوه يا سلوى
:دكتور عادل بيعتذر لك و بعت واحد صاحبه بداله
:اه يا فالحه ما انا عرفت
: هو طلع جواد
:هو انت ما كنتيش تعرفي
:و هعرف منين ده دكتور عظام وعادل علاج طبيعي اتصرفي عادي وبكل ثقه ولا يهمك
:ماشي سلام
بقلمي سحر السحرتي
*بعد ان اغلقت امسك جواد بحقائبها وبدا في وضعها داخل السياره دون الرجوع لموافقتها
:ممكن اعرف بتعمل ايه قلت هركب تاكسي
:صاحبي محملني امانه ولازم انفذها و اعتبريني انا التاكسي
:مش عايزه اتعبك معايا
:انا في جميع الاحوال وصلت وراجع على المركز هاخدك في طريقي
: اه حاجه بالمره كده وطبعا لو عرفت انها انا ما كنتش جيت
:لا كنت هاجي عشان ابن اخويا
:ابن اخوك مين … ايه. …. ااااه …. اذا كان اخوك نفسه مش هيعمل كده مع ابنه ارجوك بعد كده ما تتعبش نفسك
:تعب ابن اخويا راحه
: اعتبره مش موجود
:يعني ايه
:يعني اما يتولد ابقى اعمل معاه اللي انت عايزه
:وانت هتشتغلي ازاي وانت حامل
:يخصك في ايه
:بلغتيهم بحملك
: لا طبعا ومش عايزه حد يعرف اظن ممكن
:هو سر شويه و هيبان عليك
:دي مشكلتي و هعرف احلها *تمتمت: وبعدين في الورطه دي …. انت اكيد القسم بتاعك بعيد عن القسم بتاعي صح
:المركز كله مرتبط ببعضه العظام مع العلاج الطبيعي مع التدريب واعاده التاهيل
:اللي اعرفه انك ممكن تشتغل مع دكتور العلاج الطبيعي انما المدربين ايه علاقه دكتور العظام بيهم
: المركز مختلف الحاله بتمر على كل التخصصات و بنتناقش مع بعضنا ….. بس ما تقلقيش التعامل بينا هيبقى بعيد معايا فريق العمل بتاعي وانت اكيد مش منهم
: كويس كده احسن على ما اشوف مكان ثاني
:المركز ده من احسن المراكز فرصه شغل كويسه بلاش غبائك يوزك و تسيبي فرصه كويسه زي دي
: ايه غبائك دي
: زي ما سبت كليه علاج طبيعي و مسكت في تربيه رياضيه
: كل واحد بياخد نصيبه وانا لقيت نفسي فيها وعملت شغل كويس و بشتغل في اكثر من مجال
: قربنا نوصل لو احتجت حاجه ما تتكسفيش تطلبيها عشان عمي
: متشكره انا ما كنتش اعرف انك هنا و هعتبر نفسي لسه ما اعرفش
:يعني ايه
: يعني هعتبرك مش موجود ويا ريت ما حدش يعرف اننا قرايب او كنا نسايب وكل واحد فينا يكون في حاله
: يكون احسن برضو اتفضلي انزلي الباب اللي على اليمين ده الاستقبال و الممر اللي على الشمال ده بتاع السكن هتروحي الاستقبال و تستلمي المفتاح وتسلمي ورقك تحبي اطلع الشنط
:لا شكرا تعبتك كفايه عليك كده
*تركته و ذهبت وحملت حقائبها وكادت الدموع ان تخونها ككل مره لكنها تغلبت عليها ورسمت الابتسامه عندما دخلت الاستقبال
*انتهت من الاجراءات اللازمه واستلمت مفتاح شقتها كانت صغيره ولكنها كانت كافيه بالنسبه لها
*رتبت ملابسها و ارتمت فوق السرير تبكي على ما وصلت اليه في علاقتها مع جواد و اكتشافها انها تعمل معه في نفس المكان وان عليها ان تراه كل يوم ولا تتحدث معه كالماضي
*مرت الايام لم تتقابل مع جواد بشكل مستمر واثبتت في فتره قصيره جدارتها …. ونظمت ايضا للعاملين برنامج رياضي للتمرين في وقت الراحه ….. وكانت اوقات تقوم بمساعدتهم
*ذات مره كانت في الجيم الخاص بالمركز دخل جواد وبدا في التمرين شردت في وسامته وهو يتمرن فاقتربت منه
: على فكره يا دكتور انت بتعمل التمرين ده غلط وممكن يضر بالعضله بدل ما يفيدها
:شكرا ممكن توريني الصح
*شرحت له الحركه باحترافيه …. كان سعيد بتقدمها في العمل وهو متابع كل تعاملاتها مع المرضى وزملائها ولم يجد شيء سيء في اخلاقها مثلما اظهرها باسل
*انتهت جودي من شرح طريقه التدريب :لو تحب بعد ما تخلص اساعدك في كام تمرين كمان
:يا ريت اكون شاكر لك
: ما يجيش من بعد خيرك
*كانت جودي تراه مع دكتوره جميله قريبين جدا من بعضهم فتوقعت انها هي خطيبته المستقبليه فتحدثت في نفسها
:ياه يا جواد هو ده الاحساس اللي كنت بتحسه و انا مع باسل اتعذبت قوي كده احساس قاسي على مشاعرنا نشوف اللي بنحبه مع حد ثاني
*بعد عده ايام اعلن جواد خطبته على زميلته وكان يراقب نظرات جودي …. التي لم تستطع السيطره على دموعها وقامت سريعا دون ان يلحظ احد واعتذرت عن العمل ذلك اليوم لشعورها بالتعب
*مرت يومين وجودي اجازه من العمل لمرضها فقلق جواد عليها فذهب للاطمئنان عليها
*طرق الباب فتحت كانت عينها متورمه من البكاء ووجهها شاحب من سوء التغذيه تفاجات بوجوده
:الف سلامه عليك خير
:الله يسلمك دور برد
:كشفتي لا باخد دواء
:انت عارفه ايه الدواء اللي يمشي مع الحمل
:اه سالت الصيدلي
: طب تعالي اخرجك شويه تشمي هوا بدل قعدتك الطويله دي هتتعبك اكثر
:ما لوش لزوم انا كويسه وبكره هروح الشغل
بقلمي سحر السحرتي
: اسمعي الكلام
:هجيب المفتاح
:هتخرجي كده
: ماله كده ده لبس رياضي بخرج بيه عادي
*ذهبت معه لا تدري لما هل لانها تشتاق له ام لانها تحتاج لاستنشاق الهواء
: مالك بقى في ايه
: ولا حاجه
:شكلك زعلان وما تقوليش تعبانه عشان عارفك
*تحدثت بمرارة تخرج من قلبها
: كان عندي حاجه حلوه قوي قوي احلى حاجه في حياتي وضاعت مني …. ولازم حياتي تستمر من غيرها دي كل الحكايه
:ما تجيبي غيرها او يمكن تلاقي حاجه احسن
:ما افتكرش الاقي او تعلقي بالجديد هيبقى زي اللي راحت مني
:طب قولي لي هي ايه وانا ممكن اجيب لك غيرها
:يا ريت تقدر بس للاسف
*ظلت تبكي بحرقه
: الحاجه دي كانت بتعوضني عن حاجات كثير ناقصاني كنت بحبها قوي بس عشان كنت صغيره ما حسيتش انها غاليه عليا غير لما راحت مني ….. هو احنا ليه مش بنحس بقيمه الحاجه غير بعد ما بتروح
:وانت سبتيها ليه تروح
:عشان جرحتني مرتين اول مره لما سابتني هي اروح من ايديها والمره الثانيه لما صدقت كلام ما يوصفنيش
:على فكره انت ممكن تتكلمي مع صاحبتك لو بتحبيها قوي كده و تحلوا الخلاف هي سلوى صح لو تحبي اكلمها لك
*هل جواد لا يفهم تلميحات جودي أم أنه يفهمها جيدا ولكن يظهر العكس
: للاسف مش هتقدر تفهمني … ولا مش سلوى …. وقف العربيه نقعد في الجنينه دي لو سمحت
*بعد ان توقف خرجت من السياره دون ان تنتبه للطريق فصدمتها سياره ولكن اصابه طفيفه لكن جودي من المفاجاه وقله الاكل فقدت الوعي
*حملها جواد وذهب بها الى المستشفى
*بعد ان خرجت الدكتوره من الغرفه
:خير يا دكتوره فيها ايه
: ابدا شويه ك-دمات بس بقى لها كام يوم مش بتتغذى كويس ده اللي عمل لها هبوط وعلقنالها محاليل
:والحمل اخباره ايه
: الانسه مش حامل
:يعني ايه مش حامل
: احنا عملنا اشعه عشان نطمن ان ما فيش كسر او نزيف داخلي وطلعت سليمه وما فيش حمل لانها لسه انسه
:ازاي انت متاكده
:طبعا تحب تطلع على الاشعه
: يا ريت لو سمحت
*اطلع جواد على الاشعه وتاكد ان جودي لم تكن تحمل فيه احشائها اي جنين …. وهنا بدات التساؤلات لماذا قالت ذلك ؟… ولماذا سكت باسل على هذا الادعاء ؟…. وهل كلامه صحيحا انها كانت تعرف غيره؟ …. ولكن الطبيبه تؤكد انها ما زالت عذراء …. كيف ذلك؟
*عاد جواد للطبيبه كي يتاكد
:دكتوره حضرتك بتقولي انها لسه انسه ازاي عرفتي
:كنت لسه هعمل سونار داخلي عشان اعرف اذا كان في نزيف ولة لا بس اكتشفت انها انسه مش مدام زي ما انت قلت في البيانات
:اه اصلها مطلقه فما اعرفش مطلقه كتب كتاب ولا جواز
:حصل خير المهم خليها تهتم بالاكل علشان ما يحصلش هبوط ثاني
*دخل جواد الغرفه كانت جودي ما زالت نائمه وبعد قليل استيقظت وهي فزعة وتص-رخ
: ما تسيبنيش يا جوري
*فهب جواد واقفا واسرع اليها اخذها بداخل حضنه و طبطب عليها …. تمسكت بحضنه بق-وه كانها ارادت ان تحضنه منذ زمن بعيد
*ارادت ان تختبئ داخله فهو الوحيد من كانت تشعر بالسعاده في قربه و بالراحه في الكلام معه لكن ادركت ذلك بعد ان ضاع منها قال لها بحنيه
:هششش انت كنت بتحلمي ولة ايه
*انتبهت انها داخل حضنه لكنها لم تبالي
:اه حلمت باليوم اللي وقع-نا فيه من على السلم وكنت بحاول امسك جوري من ايد ماما عشان ما تق-عش لكن وقع-نا كلنا وهي كان الد-م نازل من دماغها لكن بصيت لي وضحكت ابتسامتها كانت جميله قوي … وكل ما تقسى الدنيا عليا افتكر ابتسامتها و تجيلي في الحلم تطبطب عليا وتمشي و اقوم وانا بص-رخ واقول لها ما تسيبنيش
:طب اهدي عشان اللي في بطنك كفايه الح-ادثه
:ح-ادثه ايه
:وانت نازله من العربيه كانت جايه عربيه في اتجاهك وانت ما اخذتيش بالك خبط-تك
:والدكاتره قالوا ايه
:كدم-ات بسيطه بس البيبي كويس
*دفعته للخلف وردت بعصبيه
:يا اما الدكاتره مش بتفهم يا اما انت بتك-ذب عليا وانا مش متعوده منك على كده
: و كذب-تي عليا ليه من الاول وانا كمان مش واخد منك على كده
:كنت بدي درس لباسل
: ليه
:عشان سمعته وهو بيخ-وض في شرفي لما كان بيتكلم معاك ودي كانت اقل حاجه اعملها معاه اوج-عه في اكثر حاجه بيحبها وهي الفلوس لكن كنت ناويه ارجعها اما اسافر بس لسيلا مراته
: وما قلتليش الحقيقه ليه مش متعودين مع بعض على الصراحه
:عشان انت صدقته
:مين قال لك
:جواد عايزنا نتصالح بلاش نك-ذب على بعض عينك و تصرفاتك جاوبت لما سالتك صدقته
: انا كنت مصدوم من الكلام اللي قاله ما قدرتش ارد
:مش عارفه انت بقيت تلف وتدور ليه وكلامك في العربيه وانت بتوصلني برده كان بيدل انك بصمت بالعشره على كلامه
:طب ممكن تسامحيني و تعذريني ده اخويا واكيد ما كنتش اعرف انه هيك-ذب عليا
:ك-ذاب المفروض لمعرفتك للبنت اللي بيتكلم عنها تك-ذبه
:كان صعب اك-ذبه في شيء زي ده خصوصا انه اكتشف عن طريق جوازه منك ما حدش راح قال له
:عموما انتهينا…… انا صلتي بالعيله دي اصلا انتهت ويا ريت التعامل بينا في الشغل يفضل زي ما هو من بعيد لبعيد
: مش هينفع انت اصلا تعبانه وعندك سوء تغذيه ولازم اخذ بالي من اكلك
: ما كنتش ولي امري
:وعشان خاطر عمي
:سيب عمك على جنب لانه جوز ماما اه هو اللي مربيني بس مش عايزاك تاخده حجه عشان تتعامل معايا
:طب قومي عشان اوصلك المحلول خلص
: خلاص مش عايزه منك حاجه
:جودي انا اسف ارجوك انسي الكلام اللي حصل نفسي نرجع نتكلم مع بعض زي زمان وحشتيني
: ايه وحشتك
:اه وحشتني قعدتنا مع بعض
:قعدتنا …اه … انا كمان وحشتني بس يمكن خطيبتك يبقى عندها اعتراض
بقلمي سحر السحرتي
: جينا لا دي متفتحه والموضوع ده عندهم عادي في لبنان
: يعني مش هتغير عليك
: هتغير من اختي
: اختك يا ريتني اختك طب يلا بينا
*عادت الى المسكن وهي سعيده انه عرف الحقيقه لكن سبب حزنها لم يكن اتهامه لها وانما خطوبته على تلك اللبنانيه الحسناء
*فاتخذت قرار ان تتعامل معهم بطريقه طبيعيه وتحاول ان تنسى حبه
*عادت الى العمل ومرت الايام هادئه كان جواد يتعامل معها بطيبه واهتمامه المعهود ولكنها كانت تتعلق به اكثر فاكثر الى ان استدعاها مديرها لامر هام
#كيف سيكون شكل العلاقه بين جواد وجودي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ظننته حبا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *