رواية كسرة اصلحت قلبي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم روان ابراهيم
رواية كسرة اصلحت قلبي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم روان ابراهيم
رواية كسرة اصلحت قلبي البارت الثاني والعشرون
رواية كسرة اصلحت قلبي الجزء الثاني والعشرون
رواية كسرة اصلحت قلبي الحلقة الثانية والعشرون
إبراهيم: ايه اللى حصل يا خالد لكل ده
خالد: اسأل اللى جاي يبوظ الخطوبة جاي يوريني شات مجهول ويقولي الشات ده كان بيني انا ومنار وكانت بتكلمني قبل خطوبتكم
إبراهيم: ايه ده مستحيل
شهاب: ومستحيل ليه شوف بنفسك اهى صورة منار والرقم ده كانت بتكلمني منه وبتقولي انها بتحبني أنا ووافقت على خالد علشان أهلها ضغطوا عليها وإنها فترة وهتسيبوا
إبراهيم: انت بقيت مريض يا شهاب انت عايز تنتقم بأى طريقة وعلى حساب أى حد
خالد وهو لسه متعصب وبصوت عالى: مكنتش متوقع إنك بالحقارة دى يا شهاب
إبراهيم: امشي يا شهاب وكفاية كده لو سمحت
شهاب بطريقة مستفزه: للأسف خالد فاكر ان دى لعبة مش عارف ان هو اللي بيتلعب عليه ومشي وسابهم
خالد كان ماسك أعصابه وكان هيتحرك تجاه شهاب إبراهيم مسكه
إبراهيم: خالد أنا وأنت عارفين ان دى لعبة
خالد: عارف بس هو هيحاول يعمل حاجة تانية
إبراهيم: مش عارف شهاب اتغير ليه مش ده شهاب اللي انا اعرفه… اهدي دلوقتى ويلا نطلع
——
مشي شهاب وهو ماشي حد رن عليه*
كان واحد من ضمن الصحاب اللى انضم ليهم الفترة الأخيرة وكانوا سبب فى تغييره للأسوأ
-عملت ايه يا شهاب نفذت
شهاب: اه بس الخطة دى منفعتش بس أنا هفكر فى حاجة تانية
-انت لسه مقولتليش عملت ايه
شهاب: يوم ما رفضتني وروحت البيت أفكر ويومها ونزلت اشتري حاجة اشتريت خط مش متسجل وعملت منه واتس ولما كنت براقب منار صورتها صورة وحطيت صورتها على الرقم ده وبقيت ابعت منه لنفسي على أكنها منار
-وهو شافه ومصدقش
شهاب: اه
-ده واثق فيها اوي .. هتعمل ايه
شهاب: مش عارف بس هفكر اما اروح هكلمك
-ماشي سلام
شهاب: سلام
——
طلع خالد ومعاه إبراهيم وكان ملامحهم هم الاتنين متغيرة
سلمي: اتأخرت كده ليه تحت وفين الحاجه اللى خالد نزل يجبها ومالك قالب وشك ليه
إبراهيم: مفيش مفيش
سلمي: لاء فيه قول قووول
إبراهيم بضيق: بس يا سلمي مبهزرش هقولك بعدين
اسلام راح وقف جنب خالد: خير يا خالد مالك
خالد: هقولك بعدين يا اسلام واحنا مروحيين
——
الخطوبة خلصت واصحاب منار سلموا عليها ومشيوا بس اللى فضل معاها ايمان وخلود وابله دعاء
خالد: عمي هو انا ممكن اتكلم مع حضرتك
محمد: خير يا خالد
خالد: عايز حضرتك في حاجه
محمد: طيب تعالي ودخل خالد هو وإبراهيم وكان قايل لإسلام يستني معاه
حكي خالد على اللى حصل تحت
محمد: معقول شهاب يعمل كده
إبراهيم: غيرته من خالد خليته مش عارف الصح من الغلط
إسلام: الله المستعان بس مش للدرجادي
خالد: حاليا انا خايف يفضل ماشي ورا منار
دخل والد ابراهيم: ايه خير بتحكوا فى ايه
حكاله محمد اللي حصل من شهاب
والد ابراهيم: لا حول ولا قوة الا بالله ده يحصل من شهاب
محمد: أنا هتصرف
——
بره كان فيه منار وسلمي ومامة منار ومامة سلمي وإيمان وخلود وابله دعاء ووالدة خالد
خلود: ايه يا منار هو خالد غير رأيه
إيمان: وليه متقوليش انه مستعجل وعايز يكتب الكتاب
منار: بطلوا تحفيل انتو الاتنين
——
طلعوا كلهم من جوا*
ابله دعاء مشيت مع إسلام وخالد خاد والدته ونزل وسلموا على منار ومشيوا كلهم وإيمان مشيت مع خلود
نزل إبراهيم ومامته وباباه وسلمي
مامة ابراهيم: كنتوا بتتكلموا فى ايه جوا
حكالها إبراهيم اللي حصل
والدة ابراهيم: شهاب يوصل للدرجة دي
سلمي: يا جدعااان هو فيه ايه حد يفهمني
بعد ما الكل دخل نام راحت تفهم من إبراهيم*
سلمي: هيمااااا
إبراهيم: عايزه تعرفي اللي حصل مش هتنامي
سلمي: ايوه انت فاهمني حصل ايه بقي
إبراهيم:……. ارتاحتي بقي وعرفتي
سلمي: معقول شهاب عمل كده انت بتهزر
إبراهيم: تصدقي شهاب ده حلال فيكي
سلمي: بس يا عم انت صدمتني
دخلت سلمي تنام وهي فعلا مش مصدقه ايه اللي غير شهاب كده
——
فوق عن منار*
زينب : بتقول ايه هو اتجنن
محمد: بس وطي صوتك منار تسمع وكانت منار جوا بتصلي
زينب: يعنى انت هتسكت
محمد: متشغليش بالك وقام محمد دخل البلكونة وكلم والد شهاب
——
عند شهاب كان قاعد فى اوضته*
دخلت عليه والدته وفتحت الباب بعصبيه :شهاب
شهاب: نعم….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كسرة اصلحت قلبي)