رواية ظننته حبا الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم سحر السحرتي
رواية ظننته حبا الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم سحر السحرتي
رواية ظننته حبا البارت الحادي والعشرون
رواية ظننته حبا الجزء الحادي والعشرون
رواية ظننته حبا الحلقة الحادية والعشرون
*بعد الزواج مر اسبوعان جواد وجودي كانوا في اسعد ايام حياتهم كانوا بين العمل والمنزل حياه هادئه وتفاهم الى ابعد الحدود
*كان جواد اسعد من جودي ويعشق التراب الذي تمشي عليه جعلها تشعر انها مثل حوريه في الجنه
*ذات يوم اختلف جواد مع جودي في العمل
:ممكن افهم سحبت مني المريض اللي كنت بعمله تمرينات علاجيه ليه
:عشان راجل حولته على مدرب راجل زيه وبعد كده الحالات هتبقى الرجاله مع بعض والسيدات مع بعض
:ده اسمه رجعيه المريض كان طالبني بالاسم وانا ما كنتش برقص معاه انا بعالجه زيي زي اي دكتور بيعالج مريض انت مش بيدخل لك ستات بتكشف عليهم
:سميه رجعيه سميه غيره هو ده اللي عندي
بقلمي سحر السحرتي
:وانا مش هسمح لك تسحب مني اي مريض ثاني طلبني بالاسم
: انت بتبقي مبسوطه وانت بتشتغلي مع الرجاله
:انت بتتكلم كده ازاي ما اسمحلكش لا انت ولا اي حد يقول عليا الكلام الفارغ ده
*ضمها اليه وحاول امتصاص غضبها
:اسف بس انا بحبك وما استحملتش اشوف نظراته الوق-حه ليكي
: انا ما شفتش منه حاجه وح-شه ولو كان عمل حاجه كنت اديته بالج-زمه وبعدين ده راجل كبير في السن
:انت مش بتفهمي في النظرات دي لكن انا بفهمها كويس قوي
:جواد ارجوك ما تدخلش ثاني في شغلي عشان ما نزعلش مع بعض انا هعدي لك كلامك الوح-ش ده
: حقك عليا
*وقبلها قبله سريعه على شفتيها كأعتذار
:هصالحك في البيت خلاص خلصي بسرعه
:بس انا زعلانه قوي
*قالتها بدلع وهي تمسك بياقه البالطو الخاص بالعمل
:يبقى ناخد باقي اليوم اجازه ونطلع اصالحك
: لا طبعا عق-با لك هنكمل وبعد كده تبذل مجهود ونشوف
:هتن-دمي
:انت وشطارتك
*مر اسبوعين آخران وكان هذا اخر ما حدث بينهم
*صعدت الى شقتهم وهي في قمه غض-بها من جواد وتحدثت بصوت عالي
: انت ازاي تعمل كده
: عملت ايه
:نقلتني لقسم تافه ما فيش فيه شغل وانت عارف اني بحب الشغل والحركه
: المرضى الرجاله كثير بيطلبوكي وما فيش رد مناسب اقوله غير انك بقيتي مسؤوله عن قسم مختلف
:يا سلام الناس بتترقى تقوم انت تنزلني لتحت انت فاكر عشان انت المدير هقبل بكده
:وط-ي صوتك واه تقبلي واللي تعرفي تعمليه اعمليه
:هعمل يا جواد هعمل كثير لو وصلت اني اسيب الشغل واشوف مكان ثاني مش هسيب اي حد يتحكم فيا او في مستقبلي حتى لو كان انت مش كفايه منعتني عن فرقه الفنون الشعبيه
:عايزاني اشوفك بترقصي قدام الناس و اسكت
: ده مش رقص شرقي ده رقص تعبيري محترم وكل الناس اللي بتتفرج عليه بتكون ناس مثقفه
:انا بغ-ير عليك ومش قادر اشوف حد بيبص لك نفسي اخبيك جوة حضني
:دي مش غي-ره ده تملك وانا زي الهب-له وافقتك بس مش هيحصل في الشغل الا شغلي
: انت هتسمعي الكلام بمزاجك او غص-ب عنك
:مش هسمع يا جواد و هوصل الموضوع لرئيس مجلس الاداره انا ليا اسمي و مكانتي في المركز دلوقتي ومش هيرضى يسيبني امشي وابقى شوف شكلك قدامه وانت دكتور كبير ومحترم ونظرتك متخل-فه و هتخ-سر المركز
:مش هتقدري تعملي حاجه
:ومين هيم-نعني
:انا اللي هم-نعك ايه مش مالي عينك
:لا لما تعمل حركات عيال واحس انك متغاظ من نجاحي يبقى لا مش هعمل اعتبار لاي حد قدام مستقبلي
*جذبها من معصمها ونظر في عينيها بنظره غض-ب ع-ارم
:بلاش تشوفي الوش الثاني و اسمعي كلامي وانت ساكته احسن لك
*نظرت له بح-ده وتحدي
: لا مش هسمع الكلام و وريني هتعمل ايه
بقلمي سحر السحرتي
*بصوت ع-الي وعص-بيه جودي بلاش تخليني اعمل تصرف مش هيعجبك
*بعند وصوت اع-لى وريني هتعمل ايه اذا كنت تقدر تعمل حاجه وريني لو كنت راجل
*جذب-ها من يدها بعن-ف والقى بها فوق السرير وخلع ح-زامه وربط يديها
:ايه انت هتعمل ايه يا جواد
:مش عايزه تشوفي وشي الثاني وأثبت لك اني راجل هك-سرك عشان تسمعي كلامي وما تعترضيش عليه بعد كده
: لا يا جواد هك-رهك مش هعيش معاك بعد كده عمري ما هسامحك لو عملت كده
: ايه هتطلقي بعد شهر جواز للمره الثانيه
: لو حتى بعد يوم واحد عمري ما هكمل مع واحد حي-وان زيك
:انا هوريك الحي-وان ده هيعمل ايه فيك دلوقتي هتبقي زي الكل-به تسمعي الكلام من غير ما تتناقشي
*بكت و قاوم-ت بكل ما فيها من ق-وه ولكن كان هو اق-وى منها بمراحل وخاصه والغ-ضب يعمي قلبه وعقله
:سيبني يا جواد نتفاهم بالعقل بلاش تعمل كده هتنهي كل اللي بينا
:لا هعرف احكمك وامشي كلمتي عليك
:مش انا اللي هستسلم بالشكل ده انت وعدتني
*لم يكن يسمع اي شيء مما تقوله واكمل بكل عن-ف و وحش-يه وكانه كل-ب مس-عور وهي تبكي وتص-رخ ولا رحمه منه
*فقدت الوعي من صدمتها في حب عمرها كيف يكون معها بمثل هذه الوحش-يه وقد كان من احن الناس عليها …. الهذا الحد لا تجيد الحكم على الاشخاص ام ان ليس لها حظ في الزواج ومكتوب عليها ان تظل دائما وحيده بلا قلب يرافقها او رجل يسندها ….. افكار كثيره تزاحمت داخل عقلها وهي فاقده الوعي
*حاول جواد افاقتها حتى لا يلجا الى طبيب اخر لكن لم تستجيب فاضطر الى الباسها اسدال وحملها ونقلها الى المستشفى بعيدا عن مكان عمله
*خرج الطبيب من الغرفه
: هو في حد زعلها
: اه شدينا مع بعض في الكلام شويه
:واضح انه مش شويه
بقلمي سحر السحرتي
*تحدث بعص-بيه
:مالها ايه اللي جرى لها
: دكتور جواد يؤسفني اقول لك جالها شلل نصفي في الوجه يا ريت تراجع المشكله اللي حصلت هو مش خط-ير و هيروح خلال كام اسبوع بس واضح انها اتعرضت لص-دمه قويه
*ارتمى جسد جواد على الكرسي ووضع راسه بين كفيه يستوعب حجم المص-يبه التي فعلها وان جودي لن تسامحه ابدا
*دخل الغرفه عندما علم انها فاقت من اغمائها وقال بكل حزن واسف
:جودي انا اسف
*تحدثت بصع-وبه
:وانا كمان اسفه طلقني
:جودي دي غلطه واحده عمري ما هكررها بس بلاش تقت-ليني بالكلمه دي
:بس انت قتل-تني باللي عملته عادي وانا بترجاك و بتوسل اليك وانت اصريت
: الشيطان عماني اغفري لي الغلطه دي
:انت اصريت تغلط … وانا مصرة اصلح الغلطه اللي غلطتها لما اتجوزتك طلقني
:مش هطلق يا جودي
: يبقى هخلعك وده هياثر على شكلك كدكتور كبير طلقني بهدوء احسن ليا وليك
*نزلت بعض العبرات من عينه ندما على ما فعل
:جودي ارجوكي بلاش تهدمي حياتنا
:انت اللي هدمتها مش انا
*بعد مده من المناقشه معها و اصرارها على الطلاق وقد علم انها لن تتراجع فنفذ لها طلبها على امل انه سوف يستطيع ارجاعها مره اخرى عندما تهدء
*لكن جودي لم تعطيه الفرصه واختفت عن العمل وعن حياته نهائيا
*كان جواد كالث-ور الجريح لم يجد لحياته طعما بعدها بحث عنها في كل مكان لم يجدها سأل فريد وباسل عنها لكنهم لم يعلموا الى اين ذهبت
*كانت جودي جيده في الاختفاء تتصل على اسرتها من وقت الى اخر كي يطمئنوا عليها لكن لا احد يعلم اين تقيم
*بعد عام ونصف من طلاق جودي تمت دعوه جواد الى حفل خطوبه فريد فايقن ان جودي لن تترك اخاها دون ان تقف بجواره في مثل ذلك اليوم
*قدم جواد على اجازه لحضور الحفل وعزم على الا يعود من دونها
*ذهب جواد الى الحفل بكامل اناقته وسلم على اهله واهل فريد وجد نظره عتاب من عين مها اليه …. فطلب منها ان يتحدث معها بمفرده
: انت شايف ان ده وقت كلام
:حضرتك عرفتي اني اتجوزت جودي
: اه و طلقتها قبل ما حد يعرف ما فرقتش كثير عن اخوك شهر بالضبط زي ما يكون مكتوب عليها ما تقعدش مع حد من العيله دي اكثر من شهر
: انا اسف انا عمري ما كنت هطلقها لولا هي اصرت
:غلطانه واحد ك-سر لها ايديها والثاني جاب لها شلل نصفي
: انا اسف و ندمان
: انا اللي ندمانه اني فرحت لما عرفت انك اتجوزتها فكرتك راجل هتحافظ عليها و تعوضها عن الظ-لم اللي شافته …. ما كنتش اعرف انها مسابقه بينكم مين يظلمها اكثر
:ارجوك تسامحيني و تساعديني ارجع لها
:اسفه ما اقدرش وعن اذنك دي خطوبه ابني ولازم استقبل الناس
بقلمي سحر السحرتي
*ذهب جواد ليتحدث مع عمه كي يساعده فهو يعلم كم تحبه جودي
:جواد انت مختار وقت صعب قوي تكلمني فيه خليها بعد الحفله ونشوف هببت ايه
:هو انت ما تعرفش
: لا مها بس هي اللي تعرف كل حاجه
: امال جودي فين مش هتحضر
:لا جايه بس هتتاخر شويه
*كانت عينيه لا تفارق باب القاعه كلما لمح سيده تدخل دقق في ملامحها علها تكون جودي ولكن مر عليه الوقت ثقيلا ولم تحضر الى ان ياس من حضورها
*دخلت جودي بصحبه سلوى صديقتها وكانت ترتدي فستان في غايه الرقه والجمال
*تماسك جواد حتى لا يسرع باحتضانها
*دخلت جودي وسلمت على الموجودين و احتضنت فريد وعروسه …. وبعدها سيلا التي بكت في حضن جودي
: ايه يا سيلا شدي حيلك وادعي لها بالرحمه انا زعلت عليها قوي وكنت بحبها
:هي كمان كانت بتحبك
: اسفه ما قدرتش انزل كنت لسه ماسكه شغل جديد وما قدرتش اخد اجازه
:ولا يهمك بس محتاجه اقعد معاكي بكره لوحدنا ماما موصياني اتكلم معاكي ضروري
:حاضر انا قاعده مده كويسه
*نظرت لجواد نظره عابره ليس بها حب او اشتياق كانه شخص عادي مر على حياتها اقترب ليسلم عليها سلمت بجفاء
: اهلا يا دكتور عقبالك
:مش هتجوز حد غيرك يا جودي
:انت حر
:هستناك لو العمر كله
:بلاش تدي لنفسك امل هتفضل مستني على طول انا خلاص بصمت بالعشره اني لا اصلح للزواج
:ليه كده يا جودي
: البركه فيك انت و اخوك
:عايز اتكلم معاك
:انا شبعت كلام زمان انا راجعه انبسط بالاجازه بقالي اكثر من سنتين ما نزلتش ومش عايزه حاجه تعكر عليا الاجازه عن اذنك دي خطوبه اخويا ولازم اوجب معاه
*رقصت جودي مع سيلا وفريد وعروسه كي تزيد من نيران جواد لانها تعلم انه ما زال يغار عليها
*ولكي تزيده اشتعالا قدمت عرض مع فرقتها الشعبيه القديمه
*ما زاد الطين بله عندما تقدم ظابط منها صديق فريد وظل يتحدث معها فتره طويله وهي تضحك معه وتراقب نظرات جواد جيدا وتشعر بسعاده انه ما زال يحبها ويغير عليها
*تعجب جواد عندما وجد مربيه تحمل فتاه صغيره وتعطيها لجودي وهي تحتضنها وتقبلها لم يتحمل وذهب بكل غضب وعصبيه
:جودي انت اتجوزتي
:هو في حاجه تمنع جوازي مره ثانيه قصدي ثالثه العده خلصت ربنا عوضني عندك مشكله
*كاد جواد ان يجن وهم بترك الحفل لولا يد الصغيره امسكت ببدلته و جذبته اليها
:بس يا جوري سيبي عمو كخ كده
*لكنها تعلقت برقبته فحملها وكان سعيد بها لانها جميله مثل جودي اولا ولانها ابنتها ثانيا
:سميتيها جوري
: اه ولو كانت ولد كنت سميته فريد او فهمي ممكن تجيبها عشان المربيه تنيمها
:ممكن تسيبيها معايا شويه
: 10 دقائق مش اكثر
*تجول بها جواد في الحفل وكان يضحك ويلعب معها الى ان اوقفته والدته
:مين دي يا جواد
: بنت جودي يا ماما
:سبحان الله من بعيد حسيت انها بنتك فيها شبه كبير منك وانت صغير
*شك جواد في كلام والدته فشعر ان الحب الذي يكنه لهذه الطفله ربما لانها ابنته فذهب يسأل المربيه
بقلمي سحر السحرتي
:كم عمر الطفله
:10 شهور يا فندم ليه في حاجه
: ابدا كنت عايزه اجيب لها حاجه حلوه بس لسه ما تاكلش دلوقت
:لا مدام جودي عامله لها نظام غذائي معين
:طب اتفضلي عشان تنام
*قام جواد بحساب عمر الطفله مع شهور الحمل وشهور العده فلم تكن النتيجه الا انها ابنته فمع عمرها لن تستطيع جودي انجابها من رجل اخر
#هل جوري فعلا ابنه جواد الحلقه القادمه هي الاخيره
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ظننته حبا)