رواية أميرة آخر الزمان الفصل السادس عشر 16 بقلم ملك ابراهيم
رواية أميرة آخر الزمان الفصل السادس عشر 16 بقلم ملك ابراهيم
رواية أميرة آخر الزمان البارت السادس عشر
رواية أميرة آخر الزمان الجزء السادس عشر
رواية أميرة آخر الزمان الحلقة السادسة عشر
ـ يلا عشان نلحق نحجز عند الدكتور قبل الزحمه
زفرت حماتها بغضب وتحدثت الي ابنتها اماني قائلة لها.
ـ معلش يا اماني خلي بالك من بنات اخوكي وانا هروح معاها
تحدثت اماني بغيظ وهي تنظر الي مروة من الأعلى الي الاسفل بشمئزاز.
ـ ربنا معاكي يا امي
____________
في منزل والدة أميرة..
استيقظ زوجها يبحث عن أميرة ولم يجدها بالمنزل، اقترب من زوجته وتحدث اليها.
ـ اومال بنتك فين؟
تحدثت زوجته بهدوء.
ـ راحت الشغل من الصبح بدري ربنا يعينها
جلس زوجها كي يتناول الطعام وتحدث اليها ببرود.
ـ وهترجع من شغلها ده امتى، هي دلوقتي مسئوله مني ولازم تعرفيها ان كل خطوه بعد كده بحساب ومتنساش انها واحده مطلقه دلوقتي يعني العين عليها
خفضت زوجته وجهها قائلة له.
ـ انت عارف تربية أميرة كويسه، أميرة بنتي متربيه احسن تربيه وعمرها ماتغلط ابدا
نظر اليها زوجها بغضب قائلاً بصوت مرتفع غاضب.
ـ شوفوا الوليه انا بقول ايه وهي تقول ايه!!، يا وليه انا عايز احافظلك على بنتك ومش عايز حد يقول في حقها كلمه بطاله، يعني تقدري تقوليلي بنتك دي راحت فين دلوقتي؟
نظرت اليها زوجته بدهشة ثم تحدثت بثقة قائلة له.
ـ راحت تشتغل مع راندا
حرك زوجها فمه بسخرية قائلاً لها.
ـ وايه الشغل ده بقى ان شاءالله؟، يعني بتشتغل ايه وفين وبتروح امتى وبترجع امتى؟، مش دي كلها حاجات لازم نعرفها ولا هنسيبها كده تخرج وقت ما تحب وترجع وقت ما تحب وكل ما حد هيكلمها هتقول في الشغل والله اعلم الشغل ده ايه ويارب ميطلعش شغلانه بطاله
ردت زوجته بثقة قائلة له.
ـ شغلانه بطاله ايه بعد الشر، أميرة متعملش كده ابدا وكمان راندا بنت حلال ومتربيه والعيبه متطلعش منها ابدا
نظر اليها زوجها بغضب قائلاً لها.
ـ خلاصة الحديث الكلام اللي بقوله يتسمع، انا عايز اعرف الهانم بنتك بتشتغل ايه وفين ومع مين وكمان عايز اعرف بتقبض امتي وبتقبض كام؟
نظرت اليه زوجته وحركت رأسها بالايجاب تريد ان تفعل له كل ما يريده كي لا يطلب من ابنتها مغادرة للمنزل.
جلس الدسوقي ينظر امامه بمكر وهو يفكر في اخذ اموال أميرة منها كل شهر كي يبتزها ان تستسلم له.
رواية أميرة اخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم
___________
في منزل والدة جمال..
عادت شاهندا الي المنزل وهي تشعر بالتوتر قليلاً علي ما هي قادمه علي فعله، تفاجأت بوجود شقيقتها اماني واخبرتها اماني ان والدتهم ذهبت مع مروة للطبيب.
جلست شاهندا وهي تفكر بتوتر وخوف، تخشى ان يعلم احد بما اردات فعله.
تحدثت شقيقتها اماني معها وهي تحكي لها افعال مروة بغيظ قائلة لها.
ـ انا مش عارفة جمال اخويا ده كان مخه فين لما يسيب واحدة زي أميرة ويتجوز واحده زي الزفته العقربه اللي اسمها مروة دي!!
لم ترد شاهندا علي شقيقتها وهي تجلس شارده في ما تنوي فعله بمروة كي تنتقم منها.
نظرت اليها شقيقتها اماني بدهشة قائلة لها.
ـ مالك يا شاهندا سرحانه في ايه؟!
توترت شاهندا قليلا وحاولت التحدث بهدوء قائلة لشقيقتها.
ـ مفيش انا بس زعلانه على اللي حصل في أميرة، اطلقت واترمت نص الليل في الشارع وكمان اتحرمت من ولادها بسبب واحده حقيره زي مروة
غضب اماني اكثر من شقيقها وزفرت بغضب قائلة.
ـ والله اخوكي ده غبي ومبيفهمش
نظرت اليها شاهندا ولمعت عينيها بالقسوة قائلة لشقيقتها.
ـ انتي عرفتي اللي عمله فيا عشان الزفته مروة؟
نظرت اليها شقيقتها اماني بدهشة قائلة لها.
ـ لا معرفش هو عمل ايه؟!!
نظرت شاهندا امامها وهي تتذكر ضربه لها وشماتة مروة، هذا المشهد يزيد من حقدها وكرهها لمروة وزاد من اصرارها علي ما تنوي فعله.
نظرت اليها اماني بستغراب تتابع انفعلات وجهها الغير مطمنه.
تحدثت شاهندا بقسوة قائلة لشقيقتها.
ـ ضربني وكان هيموتني في ايده بسببها، الهانم قالتله اني كنت عايزه اسقطها بس ملحوقه وحياة امها لاهعرفها
نظرت اماني الي شقيقتها بصدمة، ثم زفرت بغضب قائلة بلوم.
ـ هنقول ايه بس، عقربه ودخلت بينا، بس امي السبب هي اللي شجعته عليها، لوكانت وقفتله في الاول، مكنش عمل كده ولا بهدل أميرة الغلبانه اللي كانت مستحملاه
تحدثت شاهندا بغضب.
ـ أميرة، هي دي تيجي ضافر بس في أميرة
تحدثت اماني بحزن.
ـ صحيح الواحد مبيعرفش طعم السكر غير لما يدوق الملح
انقطع حديثهم بعد استماعهم الي صوت والدتهم العالي وهي تصعد الدرج، نظرت مروة الي شقيقتها شاهندا قائلة لها بقلق.
ـ هي ماما بزعق ليه؟!
تحدثت شاهندا بغضب.
ـ هتلاقي الزفته عملت حاجه هي مش كانت معاها
دخلت والدتهم الشقه وهي تسب وتلعن بابنها وزوجته مروة.
وقفت اماني تأخذ بيد والدتها وجلست شاهندا مكانها كما هي تنظر الي والدتها.
جلست والدتهم وهي تتحدث بغضب وهي تحاول اخذ انفاسها قائلة.
ـ ماشي يا مروة ان مخلتوش يربيها مبقاش انا
تحدثت اليها اماني بقلق.
ـ ايه بس اللي حصل يا امي؟!
نزعت والدتها حجابها وتحدثت بغيظ.
ـ البت دي انا معتش هروح معاها في اي مشوار تاني، يخبطها في دماغه ويولعوا هما الاتنين، عيله قليلة الربايه والوليه امها حته منها
نظرت شاهندا الي والدتها ببرود ولم تهتم لغضبها، ربتت اماني علي ظهر والدتها وتحدثت بحزن.
ـ طب اهدي يا امي ومتزعليش
تحدثت والدتها بغضب وهي تعطي شاهندا كيس صغير كان بيدها قائلة لها.
ـ خدي يا بت كيس الزفت بتاعها ده طلعهولها
تحدثت اماني بهدوء.
ـ ايه ده يا امي؟
اجابتها والدتها بغضب.
ـ الدوا بتاعها ، لسه جيبهولها من الصيدليه وهي عملت فيها هانم وطلعت وسابتني اجبلها الدوا اصل انا الخدامه اللي ابوها اشترهالها
نظرت شاهندا الي كيس الدواء بتوتر ثم نظرت الي والدتها قائلة لها بفضول.
ـ هو ده دوا جديد الدكتور كتبهولها ولا ايه؟
تحدثت والدتها بغضب.
ـ ايوه اصل الهانم قالت للدكتور اننا مبنأكلهاش اكل مغذي وانها بتتعب في البيت وهو كتبلها علي مئويات مع العلاج بتاعها
وقفت شاهندا وتحدثت بتوتر.
ـ طب انا هدخل اغير هدومي واجي اطلعهولها
انشغلت والدتها في الحديث مع ابنتها اماني.
اخذت شاهندا حقيبتها ودخلت غرفتها، اخرجت شريط الدواء من علبته ووضعته بملابسها كي لا يراه احد.
خرجت من غرفتها واخذت كيس الدواء ووالدتها وشقيقتها يتحدثون معا، خرجت من شقة والدتها ووقفت على الدرج تنظر إلى الاسفل والي الأعلى ولم تجد احد.
فتحت كيس الدواء وبحثت به عن دواء يشبه الدواء الذي معها ونفس لون الكبسولة، وجدت نوعين من الدواء يشبهونه كثيرا، اخرجت واحدا منهم من علبته ووضعت الدواء الذي معها وقامت بتبديلهم واغلق العلبه مرة اخري.
وقفت تنظر حولها بتوتر كي تتأكد ان لم يراها احد، وضعت الدواء الاخر بملابسها واخفته وصعدت الدرج بهدوء.
وقفت امام شقة شقيقتها وضغطت الجرس.
فتحت لها مروة وهي تنظر اليها باستحقار وأخذت منها الدواء واغلقت الباب بوجهها.
وقفت شاهندا بغضب ولم تطرف لها عين واحده علي ما فعلته.
نزلت الي شقة والدتها مرة اخري وهي تهمس بحقد.
ـ تستهلي اللي هيحصلك كتك القرف
رواية أميرة اخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم
____________
في المساء عند أميرة وراندا.
انتهوا من العمل وعادوا كل واحده منهم على منزلها.
طرقت أميرة على منزل والدتها وفتح لها اخيها من الام “ضياء” والذي يبلغ من العمر 13 عاما.
دخلت أميرة وهي تشعر بالتعب الشديد.
اقتربت منها والدتها وتحدثت اليها بقلق قائلة لها.
ـ عامله يا حبيبتي؟
ردت أميرة بتعب وهي تتجه الي غرفة اخواتها لترتاح قائلة لوالدتها.
ـ الحمد لله يا ماما بس تعبانه اوي وعايزه ارتاح
ثم نظرت الي شقيقيها وتحدثت اليه قائلة له.
ـ اه قبل ما انسى معلش يا ضياء انا عيزاك تروح البيت عند ام جمال وقولها اميرة عايزه الاشاعات والتحليل بتاع جنه وهات كمان الروشته بتاع الدكتور اللي فيها العلاج بتاع جنه
نظرت اليها والدتها بستغراب قائلة لها.
ـ ليه يا أميرة عايزه الحاجات دي ليه؟!
تحدثت أميرة بأمل.
ـ في دكتور احتمال يعملها العمليه وانا ادفع فلوس العمليه للمستشفي بالقسط
نظرت اليها والدتها بستغراب، تحدثت أميرة برجاء.
ـ والنبي يا امي ادعي في كل صلاة ربنا يسهل والموضع ده ينفع واقدر اعملها العمليه يارب
تحدثت والدتها بحزن.
ـ يارب يا حبيبتي ويطمنك عليها يا رب
نظرت أميرة الي اخيها مرة أخرى وتحدثت اليه.
ـ روح يلا يا ضياء وشوف جنه وحور وطمني عليهم والنبي
حرك اخيها رأسه بالايجاب وذهب، نظرت اليها والدتها وتحدثت بتوتر.
ـ بقولك ايه يا أميرة، هو الشغل اللي انتي بتشتغليه مع راندا ده فين؟
نظرت أميرة إلى والدتها وتحدثت بستغراب قائلة لها.
ـ اشمعنا يعني يا امي؟!
خفضت والدتها وجهها وتحدثت بتوتر قائلة لها.
ـ اصل عمك الدسوقي سألني النهاردة وانا معرفتش اقوله ايه وكمان كان عايز يعرف انتي بتقبضي كام وبتقبضي يوم كام في الشهر
نظرت اليها أميرة بصدمة وتحدثت بغضب قائلة لوالدتها.
ـ طب وعمي الدسوقي ماله بقبض كام وامتي مش انا قولتله قدامك اني هدفع في مصاريف البيت
نظرت اليها والدتها بقلة حيلة قائلة لها.
ـ اصل هو خايف عليكي يا أميرة
تحدثت أميرة بغضب.
ـ خايف عليا من ايه، قوليله يخليه في حاله وانا عارفه بعمل ايه كويس ولو على الفلوس انا هدفعلكم كل شهر حق نومتي عندكم
نظرت اليها والدتها بحزن قائلة لها.
ـ طب انتي بتشتغلي فين يا أميرة؟ احنا برضه عايزين نطمن عليكي يا بنتي
نظرت أميرة الي والدتها قائلة لها بقوة.
ـ عايزه تعرفي بشتغل ايه يا امي؟، تفتكري يعني هشتغل ايه وانا معيش شهاده ولا عندي وظيفه ولا عمري اشتغلت في اي حاجه عشان يبقى في ايدي مهنه اعرف اشتغل فيها، انا غلطتي اني معملتش حسابي لغدر الزمن، كنت فاكره ان الجواز هو الامان
خفضت والدتها وجهها بحزن، تحدثت أميرة وهي على وشك البكاء قائلة لوالدتها.
ـ انا بشتغل مع راندا في تنضيف البيوت يا امي
نظرت اليها والدتها بصدمة، لتضيف أميرة برجاء.
ـ عشان خاطري يا امي انا مش عايزه منك حاجه غير انك تكوني جمبي لحد ما اعمل العمليه لبنتي
فتحت لها والدتها ذراعيها وهي تبكي بحزن وقلة حيلة.
ارتمت أميرة في حضن والدتها وهي تبكي قائلة لوالدتها.
ـ بناتي وحشوني اوي يا امي، قلبي بيتقطع عليهم، هموت واشوفهم واخدهم في حضني واشم ريحتهم، انا روحي بتتسحب مني ومش قادرة اعيش من غيرهم.
ربتت والدتها على ظهرها بحنان قائلة لها.
ـ متخافيش يا أميرة ان شاءالله ربنا هيجبر بخاطرك وينصرك ويشفيلك جنه ويباركلك في حور
همست أميرة ببكاء.
ـ ياااااارب
رواية أميرة اخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم
_______________
في منزل والدة جمال.
اغلق جمال ورشته وقبل ان يصعد المنزل وجد ضياء اخو أميرة يقترب من المنزل.
وقف جمال ينظر اليه بستغراب، اقترب منه ضياء وتحدث اليه بهدوء قائلاً له.
ـ سلام عليكم
رد جمال السلام وهو ينظر اليه بفضول، تحدث جمال معه قائلاً.
ـ ايه اللي جابك هنا دلوقتي يا ضياء؟!
تحدث ضياء بهدوء.
ـ أميرة اختي بعتاني عشان اخد الاشاعات والتحاليل بتاع جنه وعايزه كمان الروشته بتاع الدوا بتاعها
عقد جمال حاجبيه بستغراب قائلاً له.
ـ اشمعنا يعني؟، واختك عايزه الحاجات دي تعمل بيها اي؟!!
تحدث ضياء بعفويه قائلاً له.
ـ أميرة اتفقت مع دكتور هيعمل العملية لـ جنه وعايزه الاشاعات والتحاليل عشان الدكتور يشوفهم
نظر اليه جمال بستغراب شديد، يفكر بصمت، من اين ستأتي أميرة بالاموال لأجراء العمليه بهذه السرعه؟!.
وقف ضياء ينتظر ان يرد عليه جمال، اعتقد جمال ان أميرة تريد هذه الاوراق لرفع دعوة قضائية ضده، واقنعه شيطانه ان هذا الحديث ما هو الا خدعة منهم.
رفع جمال حاجبه بمكر قائلاً لـ ضياء.
ـ قولها ان انا قطعت الاشاعات والتحاليل وكل الحاجات اللي هي عيزاها دي
نظر اليه ضياء بستغراب قائلاً له.
ـ قطعتها ازاي يعني؟!
تحدث اليه جمال ببرود.
ـ قطعتها زي الناس، دي حاجات ملهاش لازمه عندي وقطعتها
حرك ضياء كتفه بالايجاب قائلاً له.
ـ طيب هروح اقول لـ أميرة الكلآم ده؟
تحدث جمال بفضول.
ـ هو في حد في البيت عندكم؟
تحدث ضياء بحسن نيه قائلاً له.
ـ مفيش غير امي وأميرة اختي لسه راجعه من الشغل دلوقتي
غضب جمال كثيرا وتحدث بصرامه قائلاً له.
ـ هي كمان لحقت تنزل الشغل! ،دا اختك شكلها مش عايزه تضيع وقت
نظر اليه ضياء وتحدث بملل قائلاً له.
ـ يعني الحاجات اللي أميرة عيزاها مش عندك وانت قطعتها صح؟
تحدث جمال ببرود قائلاً له.
ـ عليك نوووور اهو هو ده اللي انا عايزك تقوله لـ اختك
حرك ضياء رأسه بتفهم وذهب ليعود الي منزله.
وقف جمال ينظر امامه بتفكير ويعتقد ان أميرة تريد محاربته عن طريق مرض ابنتها.
دخل المنزل وصعد الي شقة والدته، وجد اماني شقيقته تجلس مع والدتها، القى عليهم التحيه وردت عليه والدته لكن اماني تجاهلته غاضبة منه على ما فعله بأميرة.
نظر جمال الي شقيقته اماني بستغراب قائلاً لها.
ـ مبترديش عليا السلام ليه يا اماني؟.. هو انا عملت حاجه زعلتك ولا ايه؟!!
نظرت اليه شقيقته بغضب قائلة له.
ـ هو لما انت تطلق أميرة وتشرد بناتك كده يبقى مزعلتنيش!!
زفر جمال بغضب قائلة لشقيقته.
ـ يادي أميرة اللي مبقاش ورايا غيرها، هي ايه حكايتها معاكم بالظبط، فجأة كده بقت أميرة ملاك وانا شيطان!!
ردت عليه شقيقته بحزن قائلة له.
ـ انا صعبان عليا بناتك يا جمال، بناتك كل دقيقه يسألوا علي امهم ودول لسه عيال وميعرفوش حاجه ومحتاجين رعايه ومحدش هيحبهم ولا هيهتم بيهم زي امهم
تحدث جمال ببرود قائلاً لشقيقته.
ـ مروة هتعوضهم غياب امهم وكمان انا مش هحرمهم من امهم وكل يوم جمعه هيروحوا يقضوه معاها ويرجعوا يناموا في بيت ابوهم هنا
نظرت اليه والدته وتحدثت معه بغضب.
ـ طب ومين اللي هيراعيهم باقي الأسبوع والهانم مراتك قاعده ومتستته فوق واعمل حسابك دي اخر مره هروح معها كشف لها ابقى خليها تروح مع امها
وقف جمال وهو يتحدث بتعب قائلة لوالدته.
ـ انا زهقت من البيت ده، بقى كله دوشه ومشاكل
ثم ترك والدته وشقيقته وصعد للأعلى، نظرت والدته الي ابنتها اماني وتحدثت الي ابنتها بغضب قائلة لها.
ـ شوفتي الواد وعمايله فيا، مش عايز يشيل مسئولية ابدا
تحدثت اماني بحزن.
ـ انتي اللي عملتي فيه كده يا امي
ثم وقفت اماني بغضب قائلة لوالدتها.
ـ اما اروح انا مبقاليش نفس اقعد في البيت ده
نظرت اليها والدتها بصدمة، تشعر ان المنزل اصبح خراب من بعد ذهاب أميرة.
___________
في شقة جمال بالأعلى.
صعد جمال الي شقته ودخل الشقه بهدوء، قابلته مروة بوجه مقتضب.
اغلق جمال الباب بعنف واقترب منها وهو ينظر اليها بغضب قائلاً لها.
ـ قابله وشك ليه؟!
رفعت مروة حاجبها بغضب قائلة له.
ـ يعني عجبك اللي امك عملته معايا النهارده ده، تيجي معايا عند الدكتور وانا ماشيه معاها زي العيله الصغيره
نظر اليها جمال بملل، اضافة مروة بطريقة غاضبه صارمه.
ـ انا عايزه فلوس في ايدي يا جمال، نظام كل ما احتاج حاجه اطلب من امك ده مش عجبني وانا متعودتش اطلب من حد
رفع جمال حاجبيه بغضب قائلاً لها.
ـ وانا متعودتش ادي لمراتي فلوس في ايديها، الفلوس امي اللي بتاخدها وهي بتمشي البيت وانتي اللي ليكي عندي انك لما تحتاجي حاجه تلاقيها ومش عايز كلام كتير في الموضوع ده وعيشي زي اللي قبلك ما كانت عايشه
غضبت مروة كثيرا وتحدثت بغرور قائلة له.
ـ بس انا مش زي اللي قبلي يا جمال وانت عارف كده كويس
نظر اليها من الأعلى إلى الاسفل يتأمل وجهها الباهت تأثير الحمل وثيابها الغير مغري له وتحدث ببرود قائلاً لها.
ـ مبقتيش تفرقي عنها كتير
فتحت مروة عينيها بصدمة، غضبت كثيرا منه، ترى انه اهان انوثتها عند تشبيهه لها انها اصبحت تشبه أميرة، تعلم انه يقصد انها اصبحت لا ترتدي له الثياب المغري وتدلله كما كانت تفعل له سابقا، كانت تعتقد انه احبها حقا وسوف يعشقها بكل حالتها، لكنها تأكدت الان انه شخص اناني لا يفكر في احد غير نفسه.
تركها جمال ودخل غرفة النوم واغلق الباب عليه بعنف ، وقفت مروة بصدمة تتابعه وهي تفكر في تأمين حياتها معه فهي لا تشعر معه بالأمان وتخشى ان يأتي اليوم وتشغله امرأة أخرى ويتركها من أجلها كما فعل مع أميرة. .
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أميرة آخر الزمان)