روايات

رواية حبيبي المدير الفصل الرابع عشر 14 بقلم شيماء صبحي

رواية حبيبي المدير الفصل الرابع عشر 14 بقلم شيماء صبحي

رواية حبيبي المدير البارت الرابع عشر

رواية حبيبي المدير الجزء الرابع عشر

حبيبي المدير
حبيبي المدير

رواية حبيبي المدير الحلقة الرابعة عشر

ماهر قرب من سيلين اللي كانت واقعه علي الارض وهوا بيساعدها تقوم وبيقول بتساؤل :ايه اللي حصل يا سيلين وليه حابسينك هنا بالشكل دا؟
سيلين حضنته بقوه وقالت بعياط وكانت قاصده انها تحسسه انها مهزومة :ابن اختك يا ماهر كان يريد ان ينام معي؟
ماهر اتصدم اول ما سمع كلامها فبعدها عنه وهوا بيردد كلامها في دماغه ورجع قال بغضب:حمزه اللي طلب منك كده؟؟
سيلين مسكت وش ماهر بايديها الاتنين وهيا بتحرك راسها بالموافقه وبتقول ببكاء شديد:هل تصدق بانني افعل مثل هذه الاشياء مع مراهق مثله انا فقط كنت امنعه عن فعل هذا بي ..
ماهر بصلها وسكت وهيا حضنته تاني وزادت في البكاء لدرجه ان جسمها بدأ يرتعش اكتر وبصت في وش ماهر وحركت راسها بإنهزام وقالت:هل هستتزوجني يا ماهر هل ستنفذ كلامك لأبي ؟
ماهر كان مستغرب الحالة اللي وصلتلها !!!
سيلين قالت كلامها وهيا بتبصله ومستنيه رده وهو كان من صدمته مش عارف يرد عليها يقولها ايه ولاكنه اكتفي بانه ردد كلمتها تاني وقال:اتجوزك!!!
سيلين حركت راسها بإيجاب وحركت راسها وقالت بدموع:هل نسيت وعدك لأبي عندما كنت في دبي، لقد قلت له بانك ستتزوجني بعد عودتك لمصر .
ماهر بص في عينيها وهو بيفتكر كلامه لوالدها من اكتر من ثلاث سنين فحرك راسه وبصلها وقال بهدوء:انا شايف ان اعصابك متوتره دلوقت تعالي معايا اغسلي وشك كده وفوقي وانا هنزل تحت اشوف ايه حكايتك انتي وحمزه دي واتاكد من كلامك؟
سيلين مسكت في ايديه علشان تمنعه وحركت راسها بالرفض وقالت وهيا بتترجاه : لا تذهب ارجوك يا ماهر ابقى معي انا خائفة جداا ..
ماهر بص عليها لقاها لسا بتعيط وماسكه فيه جامد كأنه هيهرب منها فهز راسه بالموافقه وقال:طيب انا معاكي اهو يا سيلين بس انا لازم افهم ايه اصل الحكايه لاني مصدقش ان حمزه يعمل كده معاكي ..
سيلين حضنته وبصتله وهو هز راسه ليها وقال:هو صحيح حمزه طايش وبيحب البنات بس مستحيل يعمل كدا دانا اللي مربيه؟
سيلين قالت بزعل:هل تقصد بانني كاذبه؟
ماهر بصلها اكتر وحرك راسه بهدوء وقال بجديه :انا مش عايز اظلمك برضوا يا سيلين بس انا هتاكد من اللي حصل دا بنفسي واللي غلطان فيكوا هياخد عقابه..
سيلين حركت راسها بتردد وقالت بتساؤل :اخبرني ما هوا ردك علي كلامي!هل ستتزوجني؟
حس ماهر بضيق شديد في صدره فحرك راسه وقال بهدوء:انا مش عارف يا سيلين اقولك ايه بس بصراحه انا مكلمتش والدك ولا قولتله حاجه دي كل الحكايه ان هوا اللي اقترح عليا اتجوزك وانا اللي قولتله اني مش بفكر في الجواز دلوقت لاني ممكن بعدما ارجع مصر اغير رأيي فمحبتش اظلمك معايا..
سيلين حركت راسها بتفهم لكلامه وقالت بحزن: لقد فهمتك يا ماهر انت لا تحبني؟
ماهر بص علي ملامحها بتفكير وحرك راسها بهدوء وقال:لا يا سيلين انا بحبك بس مش الحب اللي انتي تعرفيه انا بحبك كصديقه؟!
دموع سيلين نزلت وهيا بتبعد عنه وبتقول بغضب: ولاكن ماذا عن الشيئ الذي فعلناه سويا هل تسمي هذه صداقة؟
ماهر مسك ايديها وقال برفض:انا اسف يا سيلين بس انا في الفتره دي كنت مضغوط وعملت كده غصب عني.؟
سيلين حركت راسها بضيق وقالت برفض:انت مخادع يا ماهر لقد ظننت انك تحبني لقد اعطيتك كل حبي ولاكن انت كاذب ؟
قالت كلامها واتحركت من قدامه وهوا كان بيبص عليها ومصدوم فقرب منها ومسك ايديها بسرعه وهيا قالت بصوت عالي:اتركني سوف اعود الي منزلي لن اسمح لك باهانتي مرة اخري..!
ماهر ضمها لحضنه وهو بيقول برفض:اهدي يا سيلين ومتفكريش بالطريقه دي خلينا نتفاهم احسن!
سيلين عيطت في حضنه وضمته ليها اكتر وبعدما هديت شويه بعدت عنه وهيا بتمسك وشه بايديها وبتقول وهي بتبص في عينيه:ما الأمر يا ماهر انا لا افهمك !! هل تحبني ام تحب فتاه غيري ..اخبرني لماذا تفعل هذا بي ..كملت كلامها بحزن وقالت:اشعر بالغضب والغيرة الشديده؟
ماهر استغرب كلامها وبص في عينيها بحيرة شديده وسكت وهيا صرخت في وشه وقالت بقهر:لماذا تنظر لي هذه النظره ماهر!! لقد اعتقدت انك تحبني لذا انتظرت عودتك بفارغ الصبر وعندما علمت بانك مازلت عازبا اعتقد انك تنتظرني ولاكن اعتقد بانني كنت مخطئة!
ماهر اتصدم من كميه الجرأة اللي خلتها تصرخ في وشه بالطريقه دي وهو ملوش ذنب في اي حاجه ..هيا اللي كانت بتقرب منه وهو كان بيرفضها ولاكن بسبب حركاتها المثيرة مقدرش يتحكم في اعاصبه وغلط ولاكن هيا دلوقت بتلومه هو وناسيه نفسها وان الغلط الاول والاخير كان من طرفها فقال وهو بيحرك راسه بعدم استيعاب من كل كلامها : انا مش بحب حد بس لو فضلتي تتكلمي معايا بالاسلوب دا انا ممكن ارجعك بلدك حالا؟؟ ؟
سيلين اتوترت من كلامه وابتسمت بخفه وقربت منه وقالت وهيا بتبص في عنيه وبتحاول تغريه مره تانيه ::عندما كنت في دبي كانت علاقتنا جيده ..كنا نخرج ونقضي وقت ممتع سوياا ولاكن ما الذي تغير!! انت لست ماهر السابق هل عودتك الي مصر غيرت شخصيتك واصبحت قاسي القلب؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال بضيق :لا انا متغيرتش انا زي مانا وعلشان كده انا بطلب منك تديني فرصه افكر في علاقتنا الاول لاني مش عايز اتسرع وارجع اظلمك معايا …بس برضوا اللي حصل بينك انتي وحمزه انا محتاج شرح ليه لاني هزعل جدا منك لو طلعتي بتخدعيني كل دا؟
سيلين اتوترت وحركت راسها بتردد وقالت:انا فقط … سكتت وماهر كان مركز معاها فقالت وهيا بتبلع ريقها :أقول الحقيقة؟
ماهر هز راسه بالموافقه وقال:طيب ارتاحي انتي دلوقت واانا هبعتلك بنات من الخدم يساعدوكي تغيري هدومك دي وتظبتي شكلك وبرضوا هشوف حمزه واعاقبه علي اللي عملة معاكي !
سيلين شدته عليها وهيا تقصد حمزه بكلامها وبتقول بخوف :لا تفعل له شئ لقد سامحته ارجوك سامحه من اجلي وابق معي الليله ..؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا يا سيلين لازم الموضوع دا يخلص النهارده خليكي هنا ومتخرجيش ابدا مهما حصل ماشي ؟
سيلين حركت راسها بالموافقه وهو خرج وسابها ونزل لتحت وكان بيدور علي حمزه بعينيه في كل مكان وكان متضايق من اللي حمزه عملة فيها ؟
حمزه كان في المطبخ واقف جمب مرسي اللي بيعمل قهوه وبيقول:تفتكر خالي اتأخر ليه يا مرسي ! معقول كان بيعاقبها فعلا؟
مرسي حرك راسه بعدم علم وقال: مش عارف يا باشا بس لو كان ماهر باشا بيعاقبها كنا سمعنا اي صوت يعرفنا !
حمزه حرك راسه بتفهم وقرب من مرسي واخد منه القهوه وقال:طيب انا عاوز انام في اوضتك النهارده كمان لاني خايف اروح اوضتي ودي بت مش سهلة ومش هتهدي غير وهيا مغتص..؟
دخل ماهر المطبخ وقطع كلامهم وقرب من حمزه مسكه من هدومه وقال بتهديد:تعالي عاوزك؟
حمزه بص لمرسي بخوف وحرك راسه بالرفض وقال:ماسكني كده ليه يا خالي؟
ماهر سحبه عليه وقال بضيق :هنتفاهم يا حبيب خالك متخافش؟
حمزه بص لمرسي بخوف وقال وهو بيحرك راسه علشان مرسي ينقذه وقال :الحقني يا مرسي..
ماهر تجاهل كلامه و اتحرك وهوا ماسك حمزه وسحبوا وراه واول ما وصلوا للصالون ماهر قعد حمزه علي الكتبه بغضب وقال:عاوز شرح للي حصل بكل التفاصيل ومش عايز كدب ؟
حمزه بلع ريقه وقال بتوتر :انا بقول الحقيقه يا خالي .. انا كنت بصحي علي ايديها وهيا بتقرب مني بطريقه مش كويسه وحتي لما روحت نمت في اوضة مرسي جت ورايا حتي اسأله مرسي شاهد علي كل حاجه … بص وراه وقال وهوا بينادي علي مرسي يجي :يا مرسي تعالي؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:ماشي يا حمزه
انا هثق فيك وفي كلامك وعارف انها اللي عملت كده بس برضوا انا عاوزك متنساش اللي وراك وانك مسافر دبي علشان تشوف شغلك واعمل حسابك هتسافر بكره الصبح بدري؟
حمزه اتصدم من كلامه وحرك راسه بالرفض وقال: هو انت بتعاقبني ليه…انا مالي .. انا مش عاوز اروح دبي خليني هنا معاك؟
ماهر قال بضيق:دا شغلك وانا مش عايز فيه اي اعتراض وبعدين انت بقالك يومين مرتاح ولا بتعمل اي حاجه ..عمتا انا حجزتلك الطياره وانت قوم جهز شنطتك علشان متضيعش وقتك بكره وتتاخر؟
حمزه دموعة اتجمعت في عينيه وقال بحزن:بس انا مش عاوز اسيبك يا خالي انا مش عايز ارجع دبي تاني انا مبسوط هنا ابعت اي حد مكاني؟
ماهر اتضايق من كلامه وحرك راسها بالرفض ووقف وقال:دا اخر كلام عندي وبعدين انا حذرتك قبل كدة متستهونش بالشغل لان دا اللي بناكل منه عيش وبعدين مالك خايف كده ليه وكانك اول مره تروح دبي ؟
حمزه رفس الارض بضيق وقرب منه ومسك دراعه وقال برجاء:يا خالي بق علشان خاطري خليني هنا مش عايز ارجع تاني هناك انا بحب مصر؟
ماهر بصله وحرك راسه برفض وحمزه غمض عينيه وهو بيفكر في حجه تمنعه من السفر فجه في دماغه احلام وعملية والدها فقال وهو بيمثل الحزن:يعني يرضيك يا خالي احلام تقول عليا عيل ومش قد كلمتي بعدما وعدتها اني هكون جمبها يوم عملية والدها؟؟
ماهر لفله بصدمه اول ما حاب سيرة احلام وقال باستغراب:احلام؟؟ وانت مالك ومال احلام وايه اللي وعدتها دي؟
حمزه مسك في ايديه تاني وقال :انت ناسي انها وحيده وملهاش حد وهيا بصراحه صعبت عليا تكون لوحدها في حاجه صعبه زي دي فقولتلها اني هكون معاها ووعدتها خلاص؟
ماهر ابتسم بسخريه وقال:يا عيني دانت عندك قلب اهو وبتحس؟
حمزه ابتسم وقال:طالع لخالي؟
ماهر ضربه في بطنه وحرك راسه بالرفض وقال:ملكش دعوه بحد وشوف شغلك احسن!!
حمزه اتنطت وهو بيصرخ بغيظ وبيقول:لااا بقق انا مشش عااوز اساافر انا عاوز افضل هنا مليش دعوه؟
ماهر ضربه علي دماغه بغيظ وقال:اطلع جهز شنطتك بدل ما اخليك تقيم هناك ومترجعش مصر تاني؟
حمزه بغيظ:علي فكره بق انت قاسي وقلبك دا من حجر!
ماهر رفع حاجبه بصدمة وحمزه زقه وطلع وهو بيخبط برجله علي الارض ودموعه بتنزل وبيقول بحزن:مش هسافر ومش هلم حاجه!
ماهر كان واقف يبص عليه وهوا مش مستوعب حركاته وبيقول بهمس:دا اكيد عنده طفولة متاخره دا مش طبيعي!!
كانت واقفه بتابع مل اللي بيحصل هيا سيلين كانت عينيها علي ماهر وهوا واقف وابتسمت وهيا بتقول:حسنا هذه فرصتي الاخيره !
قالت كلامها ودخلت اوضتها تاني بسرعه وماهر طلع لاوضته علشان ينام وحمزه كان قاعد في اوضته بيعيط بسبب سفرة لدبي وهوا مش عايز يسيب ماهر ..فضل يفكر في حل يمنعه من السفر احدما جت في دماغه خطك فقام بحماس علشان ينفذها .
____________
وفي صباح يوم جديد ..صحي ماهر بدري واتجه لغرفة حمزه علشان يصحيه يجهز علشان طيارته واول ما فتح باب الاوضه أتفاجأ ان حمزه مش موجود والسرير كان مترتب والاوضه نظيفه ..
استغرب ماهر ورجع اوضته تاني مسك تيلفونه واتصل برقم حمزه وكان التيلفون غير متاح..
خرج من اوضتة واتجه لغرفه مرسي واول ما فتح الباب لقي حمزه ومرسي نايمين في حضن بعض والاتنين بيصدروا اصوات مزعجة وهما نايمين …!
ضم ماهر حاجبه بضيق وقرب من حمزه وقال وهو بيحاول يصحيه :حمزه ..حمزه!!
فتح حمزه عينيه ببطئ وبصله وقال بنوم:خير يا خالي ؟
ماهر ضغط علي دراعه بغيظ وقال:قوم علشان طيارتك بعد ساعتين ؟
حمزه غمض عينيه تاني وحرك راسه برفض وقال:معلشي يا خالي مش هقدر اسافر النهارده جسمي تاعبني ممكن ناجلها لبكرة؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا ويلا قوم بدل ما اشيلك بنفسي واوديك للمطار وانت بالبيچاما كده واضحك عليك الناس؟
قام حمزه بنوم وبصله بضيق وقال:نفسي اشوفك ملهي في حاجه وسايبني في حالي؟
ضربه ماهر بخفه علي دماغه وقال بغيظ من كلامه:قوم يا حمزه مطلعش عفاريتي عليك؟
حمزه هز راسه بالموافقه وقام ومشي بنوم وخرج من الأوضة؟
ماهر فضل يبص علي مرسي اللي نايم وفاتح بوقه ومش حاسس بيهم وبجودهم وقال:لا اله الا الله كان نايم جمبك ازاي دا؟
قال كلامه وخرج وبص علي حمزه اللي طالع علي السلم بنوم فقرب منه بسرعه وسنده وقال:متمسلش واتظبط انا مش بهزر!
حمزه كان نايم فعلا فاستغل ان ماهر جمبه وساب جسمه خالص…ماهر اتصدم انه نام فعلا وهوا ماشي فشاله علي ضهره و طلع بيه لأوضته وحطه علي السرير وقال بضيق:قوم يا حمزه وراك طياره هتتأخر؟
حمزه سحب الغطا علي جسمه وكمل نوم ولاكن ماهر كان مُصر علي سفره فشغل نور الاوضه كله وطلع شنطة صغيرة لحمزه وبدأ يحطله فيها هدوم وحمزه كان سامع الدوشه اللي ماهر عملها وفتح عينيه بضيق!
حمزه قال بضيق:في ايه علي الصبح انا مش قولت محدش ينظف اوضتي غير لما اصحي!
ماهر مسك الهدوم وحدفها عليه وقال بغضب:دا انا اللي هنضفك دلوقت لو مقومتش كده وجهزت!
حمزه ضم حاجبه وقال بصدمه.خالي؟
ماهر رفع حاجبه وقال بضيق:قوم اتحرك واجهز يا حمزه دا اخر تحذير ليك؟
حمزه حرك راسه وقام ودخل الحمام يغسل وشه علشان يفوق وبعدما خرج بص لماهر اللي بيظبطله هدومه وبيقول:فاضل ساعه ونص قدامك ربع ساعه تجهز فيهم وربع ساعه للمطار لازم تكون هناك قبل ميعاد الطيارة بساعه؟
حمزه هز راسه وبدا يجهز وماهر كان خلص تجهيز للشنطه وخرج من اوضة حمزه ورجع اوضته تاني ومسك تيلفونه واتصل بمنعم وقال:انت فين؟
منعم قال باحترام:موجود تحت يا فندم!
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:خليك مع حمزه لحدما الطياره تطلع علشان تتاكد انه سافر واوعي يضحك عليك يا منهم ويضيع ميعاد الطياره انت فاهم؟
منعم حرك راسه بالموافقه وقال:تحت امرك يا فندم؟
قفل ماهر المكالمه وفرد جسمه علي السرير وبدا يفكر في كلام حمزه ليه بخصوص احلام وعملية والدها وقال:عندك حق هيا هتكون لوحدها بس متقلقش يا قلب خالك انا هكون معاها؟
ابتسم علي كلامه ونام وبعد ربع ساعه صحي علي صوت رنة تيلفونه وكان المتصل منعم؟
ماهر رد عليه باستغراب وقال:خير يا منعم حصل ايه؟
منعم قال بتوتر:ماهر باشا في كارثه ؟
ماهر قام بسرعه وقال:خير حمزه حصله حاجه؟
منعم حرك راسه بالرفض وقال:لا يا باشا حمزه بيه كويس بس كل كوتشات العربيات نايمه ؟
ماهر اتصدم من كلام منعم وقال وهو بيتوعد لحمزه:طيب هوا حمزه فين؟
منعم بص لحمزه اللي قاعد في العربيه وبيبص عليه :حمزه بيه قاعد في العربيه يباشا بس انا مش عارف اعمل ايه لو عالجت الوضع دلوقت ممكن البيه يتأخر علي المطار؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:لا يا منعم خليك انا اللي هوصله بس لحدما انا انزل اتصرف عادي كانك مش عارف تعمل ايه اتفقنا؟
منعم بموافقة:اتفقنا يباشا؟
ماهر ابتسم بسخريه علي حركات حمزه المعتاده وقام لبس هدومه بسرعه ونزل لغرفة سريه وخرج منها بعد دقايق وهوا ركاب ريز غاليه واتحرك بيها للجنينه؟
حمزه كان بيقول وهو بيبص لمنعم وبيمثل انه متعصب :خير يا منعم بقالك كتير ساكت انا كده هتاخر علي الطياره؟
منعم بصله وقال بتردد:يا حمزه بيه الكوتشات كلها نايمه انا مش عارف ابدأ منين واحل ايه؟
حمزه قال بعصبيه:وانا اعمل ايه دلوقت انت عارف لو الطياره فاتتني خالي هيعمل فيا ايه!
وصل ماهر وهو سايق الموتسيكل وبيقرب منهم وبيقول بسخريه:خالك مش هيعمل حاجه متقلقش قوم يلا اركب ورايا ؟
حمزه اتصدم وهو بيبص لماهر اللي سايق الموتيسكل وبيقول :اي دا يا خالي انت جبت الريز دي منين؟
ماهر بص لمنعم وقال:هات شنطة الاستاذ من العربيه وحطهاله علي رجله بعدما يركب؟
حمزه حرك راسه بالرفض وقال:لا انا كده ممكن اقع وبعدين الشنطة كبيرة؟
ماهر ابتسم وقال:متقلقش اركب بس ومنعم هيحطهالك كويس؟
حمزه لف بوشه وغمض عينيه بضيق ورجع قرب من ماهر وركب وراه علي الريز ومنعم كان جاب الشنطه وحطها علي رجل حمزه وقال:امسكها كويس يا حمزه باشا هيا صغيره يعني مش هتسببلك اي اذي ان شاء الله؟
حمزه قال بخوف: دا بيقول اذي؟
اتحرك ماهر خطوتين وقال وهو بيوجه كلامه لمنعم:حل مشكلة العجل دي لحدما ارجع؟
منعم حرك راسه بالموافقه وماهر بص لحمزه وقال:امسك نفسك كويس علشان متوقعش؟
حمزه مردش عليه وكان ضامم حاجبه بغيظ وماهر ابتسم واتحرك بالموتسيكل لخارج القصر ..
___________
في المطار وصل ماهر وحمزه بسلامه ونزلوا الاتنين واول ما حمزه بص علي المطار بان علي ملامحه الحزن الشديد فبص لماهر وقال بحزن:مع السلامه يا خالي؟
ماهر ابتسم وحضنه وقال:خلي بالك علي نفسك وحاول متقربش من حد وركز في اللي انت رايح علشانه؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:طيب يا خالي انا عندي ليك طلب واتمني تقبله؟
ماهر بصله باهتمام وحمزه قال:متسيبش احلام لوحدها وابعت اي حد يكون معاها وقت العمليه؟
ماهر هز راسه بالايجاب وقال:خايف اوي عليها كده ليه!
حمزه ابتسم وقال:دي ساعدتني في وقت ما اعز الناس اتخلوا عني ودا واحبي اني اقف جمبها واردلها الجميل؟
ماهر ضم حاجبه بضيق وقال:قصدك لما ضيعت نفسك بغباءك؟
حمزه بص لماهر بضيق وقال:ماشي يا خالي بس علي فكره المفروض اللي كان يركب الطياره دي سيلين الملزقه دي مش انا لان البلد دي بلدي وانما هيا بلدها دبي؟
ماهر حط ايديه الاتنين علي كتف حمزه وقال:خلي بالك علي نفسك يا حمزه واول ما هتوصل هتلاقي رجالتنا مستنينك اهم حاجه تسمع كلامي وتركز في شغلك وملكش دعوه بحد ماشي؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وحضن ماهر وبعد ثواني بعد عنه وقال:هتوحشني يا خالي
ماهر ابتسم وقال:وانت كمان يا حمزه هتوحشني؟
ابتسم حمزه بحزن واتجه لداخل المطار وفضل ماهر واقف مكانه كام دقيقه يبص علي المكان وبعدها اتحرك للقصر؟
____________
اشرقت الشمس وذقذقت العصافير واعلنت الرياح عن بداية يوم جديد.. صحيت احلام واستعدت للشغل وفي الجانب التاني كان ماهر جهز وركب عربيته واتجه للشركة!!
دخلت احلام للشركه وعلي ملامحها ابتسامه هاديه واول ما وصلت لمكتبها اخدت نفس طويل ودخلت لمكتب ياسر وقالت بابتسامه :صباح الخير..
كان المكتب فاضي لان ياسر لسا موصلش فضمت حاجبها بخجل وقبل ما تفتح احلام الباب علشان تخرج كان ياسر وقف قدامها وقال بابتسامه:صباح الخير يا احلام!
ابتسمت احلام بتوتر وقالت:صباح النور يا مستر ياسر؟
دخل ياسر واتجه لمكتبه وقال:اعمليلي قهوه وبلغيني بجدول النهارده؟
احلام هزت راسها وقالت بابتسامه جميلة:حاضر يا فندم؟
خرجت احلام من مكتبه وهوا فرد ضهره علي الكرسي وهوا بيقول وهو بيبص علي الباب:مش بطاله يا احلام ؟
رجعت احلام بعد دقايق وهيا ماسكه فنجان القهوه في ايديها وبتقرب منه وبتقول:تحب حضرتك ابدا ولا لما تشرب القهوه؟
ياسر هز راسه وقال:لا ابدأي عادي يا احلام؟
ابتسمت احلام وهزت راسها وقالت:مدير مكتب الحسابات محتاج يقابل حضرتك وبعد ساعه حضرتك لازم تروح المصنع لان في مشكله مع المهندسين ومحتاجين حضرتك علشان تحلها وقبل الظهر في مقابلة مع وسيط من الوفد الايطالي بخصوص عقد الاستلام بتاع الشحنه وان شاء الله بعدما حضرتك ترجع بالسلامه هتراجع علي الملفات اللي طلبتها مني امبارح وانا هجهزها واحيبها لحضرتك كمان شويه ؟
هز ياسر راسه بالموافقه وقال :تمام يا احلام انا عاوزك تروحي شركة المأمون مكاني وتوصلي العقد دا للمدير شخصيا وتبلغيه ان الشحنه بعد شهرين من دلوقت؟
احلام هزت راسها بالموافقه وقالت:تحت امرك يا فندم!
ياسر هز راسه وقال:هتروحي علي الساعه ١١ وبعدما تخلصي معاكي ساعه فري للبريك؟
ابتسمت احلام وهزت راسها بالموافقه وقالت:تمام يا فندم بعد اذنك!
ابتسم ياسر وشاورلها تخرج وهيا خرجت وبدات تكمل شغلها..
__________
في الطياره ..
اعلن كابتن الطياره عن قرب وصولهم لارض الإمارات المتحدة وبدأت المضيفات تصحي الركاب اللي نايمين علشان يستعدوا للهبوط.
قربت بنت من حمزه وقالت بهدوء:يا فندم قربنا نهبط لازم تستعد للهبوط؟
حمزه فتح عينيه وهوا بيبصلها وبيقول بهدوء:حاضر؟
المضيفه ابتسمت ومشيت من قدامه وهوا عدل نفسه علي الكرسي وبص حواليه وهو بيستوعب اللي بيحصل وبعدما انتبه لكلام كابتن الطياره ربط الحزام واخد نفس طويل وبص من الشباك وهوا بيبص علي شكل المطار من بعيد ..
هبطت الطياره بسلام وخرج حمزه منها واستلم شنطته وخرج من المطار؟
كان في استقبالة عربيه فخمه وحراس ركب العربيه واتحركوا للفيلا اللي هيقعد فيها حمزه واول ما وصل بص للخدم وقال:انا هطلع ارتاح ولما الساعه تيجي ١٠ صحوني؟
الخدم هزوا راسهم بالموافقه وهوا اتجه لغرفة ونام وفي الخارج كان واحد من الحراس المسؤلين عنه بيتواصل مع ماهر في مصر وبيبلغه بعودة حمزه بسلام..
____________
خرجت احلام الساعه ١١ وركبت عربيتها علشان تروح شركة المأمون ..وصلت بعد وقت قصير ودخلت للشركه وقدرت بسهوله تدخل لمكتب المدير وادتله العقد وبلغته بالكلام اللي ياسر طلب منها توصلهوله..
وبعدما خلصت خرجت من الشركه وهيا بتبص في ساعتها وبتفكر هتعمل ايه في الساعه الفري اللي معاها..
احلام افتكرت ماهر والعقد اللي هيمضوه مع بعض وقررت انها تستغل الوقت دا وتروح تمضي العقد معاه في مكتبه ..
طلعت تيلفونها علشان تراجع العنوان اللي قالهواها حمزه وبعدما حفظته ركبت عربيتها واتحركت في اتجاه شركة الصياد؟؟
بعد طريق اخد منها ربع ساعه وصلت احلام اخيرا قدام شركة الصياد ..
خرجت من عربيتها وهيا بتبص لضخامه الشركه بانبهار ..دخلت وهيا بتقرب من مكتب الاستقبال وبتقول:عندي ميعاد سابق مع مستر ماهر الصياد؟
موظفة الاستقبال هزت راسها بالموافقه وقالت:اسم حضرتك ايه؟
احلام:احلام السباعي؟
موظفة الاستقبال ضمت حاجبها باستغراب وقالت:انا سمعت الاسم دا مش غريب عليا هوا حضرتك جيتي الشركة هنا قبل كده؟
احلام حركت راسها بالرفض وقالت:لا دي اول مره؟
البنت هزت راسها ورفعت حاجبها وقالت:طيب ثواني ابلغ مستر ماهر بوجودك ؟
احلام هزت راسها بالموافقه والبنت رفعت سماعه التيلفون وبلغت مديرة مكتب ماهر باسم احلام وبعدما سكرتيرة ماهر سمعت الاسم استغربت وقالت:هيا مش دي نفس البنت بتاع امبارح؟
موظفة الاستقبال هزت راسها وقال:صح انا برضوا استغربت الاسم بس تقريبا كده دي مش نفس البنت؟
سكرتيرة ماهر استغربت وقالت:مش نفس البنت ازاي ؟
موظفة الاستقبال بصت لاحلام بشك وقالت:مش عارفه بس البنت اللي جت امبارح مختلفه خالص عن دي!
سكرتيرة ماهر قالت:تمام انا هسال مستر ماهر وهرد عليكي خليكي معايا ثواني؟
الموظفة حركت راسها بالموافقه وهيا بتبص لاحلام باستغراب ..وسكرترة ماهر اتصلت عليه وقالت:في بنت أسمها احلام السباعي موجوده تحت وبتقول ان في ميعاد سابق ليها يا فندم؟
ماهر حرك راسها بالموافقه وقال: ايوا خليها تدخل ؟
السكرتيره هزت راسها وقالت:اوقفها يا فندم عندي ولا ادخلها علي طول لحضرتك؟
ماهر:لا دخليها علي طول؟
السكرتيره هزت راسها بالايجاب وقالت:تمام يا فندم؟
قفلت المكالمه مع ماهر ورجعت مسكت سماعة التيلفون وقالت:خليها تطلع لمكتب مستر ماهر !
موظفة الاستقبال هزت راسها بالايجاب وقالت:تمام؟
قفلت المكالمه وبصت لاحلام وقالت:مستر ماهر منتظر حضرتك المكتب في الدور العاشر؟
احلام حركت راسها بالموافقه وقربت من الاسانسير وركبت فيه وضغطت علي زر الدور العاشر والسانسير اتحرك؟
وصلت بعد دقايق وهيا بتبص لتفاصيل المكان واول ما انتبهت للمكتب الضخم اللي في الوش دورت علي مكان السكرتيره شافت غرفه صغيره في جمب فيها بنت قاعده علي مكتب ومن الواضح انها السكرتيره الخاصه بيه..
قربت احلام منها وقالت بهدوء:آنا احلام السباعي وفي ميعاد سابق ليا مع مستر ماهر؟
السكرتيره بصتلها من فوق لتحت باستغراب وهزت راسها وهيا بتشاور علي مكتب ماهر وبتقول :مستر ماهر في مكتبه وفي انتظارك؟
استغربت احلام نظرات البنت ليها فاتحركت خطوتين ورجعتلها تاني وقالت:عندي سؤال بس لو سمحتي؟
البنت انتبهت ليها وقال:اتفضلي يا استاذه؟
احلام بصت علي شكلها وقالت باستغراب:هو انتي ليه بتبصلي كده وكانك تعرفيني هو احنا اتقابلنا قبل كده؟
البنت حركت راسها وابتسمت وقالت:لا متقبلناش بس انا مستغربه بس من اسم حضرتك لان في بنت جت امبارح لمستر ماهر وكانت بنفس الاسم؟
احلام حركت راسها بتفهم لما افتكرت مروه وقالت: امم تمام بتقولي دا مكتب مسترماهر؟
البنت هزت راسها واحلام قربت من الباب وخبطت عليه وبعدما سمعت صوته دخلت للمكتب وهيا بتقول:السلام عليكم!
ماهر كان مركز في اللاب اللي قدامه وكان شغال عليه فرد عليها من غير ما يرفع عينيه:وعليكم السلام ورحمة الله اتفضلي ؟
دخلت احلام وهيا بتبص علي المكان بصه سريعه وبتقرب منه وبتقعد وهوا كان مركز في اللاب ومش منتبه ليها!
احلام فضلت بصاله ومستنياه يسيب اللي في ايديه ويدلها اهتمام بما انها موجوده قدامه ولاكنه فضل مكمل شغل ومبصلهاش؟
احلام اتضايق من حركته ووقفت وقالت:الظاهر ان حضرتك مشغول هأجل وجودي لوقت تاني؟
ماهر انتبه ليها وهيا كانت ماشيه ولكنها وقفت علي صوته وهو بيقول:معلشي يا احلام ما اخدتش بالي من وجودك اتفضلي ارتاحي خلينا نتكلم!
أحلام هزت راسها ورجعت تاني وبصتله وقالت:انا جيت بخصوص العقد اللي قولتلك عليه!
ماهر هز راسه وقال:تمام بس انا عايز الاول اطمن لقيتي المفتاح ولا لسا؟
احلام ضمت حاجبها برفض وقالت:لا لسا بس هو مش المفروض ان البيت دا اتباع ومبقاش لوالدك ولا انا اللي فاقدة الذاكره!
ابتسم ماهر وحرك راسه بالرفض وقال:هو صحيح اتباع ولاكن شفوي يعني مش رسمي ولاكن هوا في الحقيقه لسا بيتنا !
احلام حركت راسها بتفهم وقالت:طيب لو حضرتك جهزت العقد ممكن نمضيه!
ماهر بص حواليه وهو بيقول:دي اول مره تيجي فيها للشركه صح؟
احلام هزت راسها وهوا بصلها وسكت وهيا استغربت ليه مش بيرد عليها بخصوص العقد فشاورلته تاني وقالت بهمس: بخصوص العقد ؟
ماهر حرك راسه ليها ومسك تيلفونه واتصل علي السكرتيره وقال:اتنين شاي ويكون السكر برا ؟
احلام ضمت حاجبها باستغراب وهوا بصلها وقال:بتشربي الشاي صح؟
احلام حركت راسها بالموافقه وهو بص للاب توب وقفله وقال:بقالك قد ايه شغاله في شركة البدر؟
احلام بصتله بدهشه وقالت :حضرتك بتسأل ليه؟
ماهر رد عليها بهدوء وقال:اصل انا مستغرب انك متعلقه بالشركة اوي فبسال بقالك فيها كام سنه؟
احلام بابتسامة مصطنعة:٧ سنين؟
ماهر بدهشة:الظاهر انهم بيحبوكي اوي علشان كده بقالك كتير معاهم؟
احلام افتكرت اللي حصلها في الشركه وقالت بسخريه:فعلا بيحبوني اوي؟
ماهر حرك راسها بتفهم وهيا قالت وهيا بتبص في ساعتها:ممكن نمضي العقد لو جاهز؟
ماهر حرك راسه بالموافقه والسكرتيره خبطت علي الباب ودخلت وهيا شايلة صينيه فيها ماجين وبتقرب منهم!
حطت الصينيه علي الطرابيزه الصغيره اللي قدام احلام وبصت لماهر واللي قال:شكرا يا همسه تقدري ترجعي لمكتبك!
خرجت السكرتيره واحلام بصتله وقالت :ممكن نمضي العقد؟
وقف ماهر وقرب منها وقعد قدامها وبدا يحط سكر في الشاي وبعدما خلص قرب منها المج الخاص بيها وقال:اتفضلي؟
احلام اخدت منه المج وقالت وهيا بتبص لساعتها بتردد:لو سمحت انا مستعجله ممكن نمضي العقد؟
ماهر ضم حاجبه وقال:مستعجلة ليه اشربي الشاي الاول؟
احلام هزت راسها وشربت من المج وهيا بتبص عليه وهوا بيشرب من المج بتاعه وبيبص للسقف وساكت!
احلام طلعت تيلفونها ولقت ان عدي نص ساعه من الساعه الفري فقالت وهيا بتحط المج علي الطرابيزه اللي قدامها تاني :حضرتك انا هدفع كل شهر ٢٠٠٠ دولار وان شاء الله اخلص دفع المبلغ من غير ما اقصر مع حضرتك؟
ماهر اول ما سمع ٢٠٠٠ دولار بصلها بصدمه وقال:انتي بتقبضي بالدولار؟
احلام حركت راسها بالموافقه وهو ابتسم وقال:كويس !
احلام ابتسمت ابتسامه خفيفه وهوا قرب من مكتبه وطلع ورقه من قلب دوسيه كبير وقرب منها وقال:دا العقد اتفضلي؟
احلام حركت راسها بالموافقه وهيا بتاخد منه العقد واو لما بصت فيه اتحولت ملامحها للصدمه ورجعت بصتله وقالت بتساؤل:ايه دا ؟
ماهر رفع حاجبه باستغراب وقال:ايه في مشكلة في العقد ولا ايه؟
احلام مسكت العقد وقربته منه وقالت:دا مش عقد اتفاق يا فندم دا قسيمة جواز؟
ماهر ضم حاجبه باستغراب وقال وهوا بياخد منها العقد وبيبص فيه بصدمه:قسيمة جواز ؟
احلام بصتله بضيق وهوا قرب منها القسيمة وقال:معلشي اتلغبط ثواني اجبلك العقد ..
قام من قدامها وجاب ورقه تانيه من غير ما يبص فيها وادهالها وقال:اتفضلي ؟
احلام اخدت العقد وبصت فيه ووقفت تاني بضيق وهيا بتقول :يا فندم مش دا ولا دا دي شهاده وفاة هوا حضرتك حطيت العقد دا فين؟
ماهر بصلها بدهشه وقال:شهادة وفاه يساتر يارب وريني كده؟
احلام ادتله العقد بضيق وهو بصلها وقال:معلشي يا احلام اصل كل حاجه داخله في بعض ثواني اجبلك العقد..؟
بدأ الوقت ينفذ من احلام وعدي علي وجودها في مكتبه ربع ساعه كمان وهوا بيدور علي العقد وهيا بتبصله ومستغربه ؟
ماهر مسك اخر ورقه وقال:ان شاء الله يطلع العقد؟
احلام بصت في ساعتها بضيق وبصتله وهو قرب منها الورقه وهيا اخدتها و بصت فيها وقالت: اخيرا؟
ماهر اخد نفس وقال:الحمدلله !
احلام بصت في العقد ولاقت انه مش حاطط شروط لاي مبلغ وانها تدفع اللي هيا عايزاه فبصتله وقالت بدهشه:يعني حضرتك موافق ادفع اي مبلغ في الشهر؟
ماهر حرك راسه وقال:ايوا بس المبلغ ميقلش عن عشرة جنيه؟
احلام بصتله وقالت بضيق:حضرتك بتهزر صح؟
ماهر حرك راسه بالرفض وهيا بصت تاني في العقد وهوا كان بيبصلها وبيحاول يخفي ابتسامته لحدما لقاها مضت علي العقد وقالت:يبق اتفقنا يا فندم بس انا محتاجه نسخه من العقد دا تكون معايا؟
ماهر بص حواليه وقال:انا فعلا كنت عامل نسخه تانيه بس انا كده مضطر ادور من اول وجديد!
احلام بصت في ساعتها برفض وقالت:لا خلاص انا هاخد النسخه وقت تاني بعد اذنك لازم امشي لاني هتاخر علي شغلي!
ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا خرجت بسرعه من المكتب وهوا ابتسم علي شكلها وبص في العقد وشاف امضتها وقال : مجنونه انتي يا احلام فاكره اني هاخد منك فلوس فعلا ولا ايه؟
خرجت احلام من شركته وركبت عربيتها بسرعه واتحركت بيها وهيا بتبص في ساعتها بتوتر لان الساعه كانت علي وشك الانتهاء فاخدت نفس بضيق وقالت:يارب ماتخرش ..مكنتش اعرف ان كل دا هيحصل..
ماهر كان واقف في مكتبه وهو بيبص عليها من الازاز وشايها وهيا بتتحرك بعربيتها فارتسمت علي شفايفه ابتسامه خفيفه وبعدها رجع قعد علي الكرسي تاني وبدا يكمل مراجعه لملفات الشحنه الجديده وكان باين علي ملامح وشه وهو شغال انه مبسوط ..؟
بعد ربع ساعه وصلت احلام للشركة ودخلت وهيا بتجري بسرعه لحدما وصلت لغرفة ياسر ودخلت وهيا بتحاول تاخد نفسها بصعوبه وقربت منه علشان تبلغه انها رجعت ولاكنها اتصدمت لما سمعت صوت غريب موجود مع ياسر في المكتب وكان بيقول:دلوقت هيعقد صفقه علشان يعوض الخساير اللي خسرها بسبب الشحنه اللي حضرتك خدتها منه بس المهم دلوقت بخصوص الحفله اللي هيتكرم فيها هتعمل ايه هتسيبه ياخد العروض دي كلها لوحدها يباشا؟
ابتسم ياسر وبان علي ملامح وشه الخبث وقال:متقلقش انا عندي خطه مدبره كويس هقدر اوقعه بيها بسهولة؟
الشاب بصله وقال بتساؤل:هتعمل ايه يباشا؟
ياسر افتكر احلام وقال:طعم بسيط هقدر من خلاله اشتتله افكاره واخليه ينسحب من الحفله ويسيب كل حاجه بمنتهي السهوله!
الشاب ابتسم وقال بفضول اكتر :ممكن اعرف ايه الطعم دا اللي هيخلي ماهر الصياد بجبروته يسيب الحفلة كده وكمان يتدايق !
ابتسم ياسر وهو بيذكر اسم احلام وبيقول: هجيبلوا معايا الحفلة حبه القديم؟
الشاب بصله بصدمه وقال بفضول:وهو ماهر الصياد دا بيحب عادي كده يباشا !
ابتسم ياسر وهز راسه وقال:ايوا انا متاكد انه كان بيحبها واللي حكالي القصه دي شاب عارف البنت دي كويس وعارف انها كمان كانت بتموت فيه !
الشاب اتحمس اكتر لسماع اسم الشاب والبنت وقال بفضول :مين دي يا فندم !
ياسر ضم ايديه وحطها على المكتب وقال بسخريه:اكرم و دا يبق خطيب البنت اللي كان ماهر بيحبها ومتربي معاها كمان وانت عارف بق مين البنت دي؟
الشاب قال بفضول:ميندي يا فندم!
ياسر بابتسامة:احلام السكرتيرة بتاعتي!
احلام كانت بتسمع كلامهم وحست وكان في سكينه انغرزت في قلبها دموعها بدات تنزل بغزاره وهيا بتحاول تستوعب اللي سمعته فحركت راسها برفض وقالت بدموع :لا اللي بيحصل دا مستحيل..لا دا اكيد مش حقيقي..!
___________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حبيبي المدير)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *