Uncategorized
رواية دوا قلبي الفصل الثامن 8 بقلم لمياء محمد
رواية دوا قلبي الفصل الثامن 8 بقلم لمياء محمد
![]() |
رواية دوا قلبي الفصل الثامن 8 بقلم لمياء محمد |
رواية دوا قلبي الفصل الثامن 8 بقلم لمياء محمد
_ يوسف اتقبض عليه ياطنط وهو دلوقت في…..
بصدمة وبكاء= ايييييه ليه يابني ايه اللي حصل
_ معرفش يا طنط كنا في المحاضرة وفجاءة لقينا الشرطة داخلة (وحكالها اللي حصل)
= لا مستحيل مستحيل ابني يعمل كدا
_ كلنا قولنا كدا بس هما لقوا الحاجة معاه
ببكاء = ماشي يابني انا هروحله دلوقت
واغلقت الخط وطلبت رقم آخر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند ماذن وسلمي
_ انت مفكر يعني انك لما تروح وتقفلهم انا مش هعرف افتحهم
= طب تبقي افتحيهم وانا هوريكي
_ اصلا مش هتعرف تعمل حاجة هاااا
= طيب تبقي جربي وهتشوفي هيحصلك ايه
_ مش بخاف
وكانت ذاهبة لفتحهما ولكن رن هاتفها
_ الو
_ اهدي يا خالتو مالك
_ طب فهميني في ايه
_ ايه ازاي دا حصل
_ طب انا جاية حالا
وخرجت من الغرفة ركضا تحت قلق ماذن
نزلت الي اسفل لتجد زين امامها
_ سارة مالك انتي بتعيطي ليه
= مفيش حاجة حضرتك بعد اذنك لازم امشي
_ طب قوليلي ماذن ضايق في حاجة
= لا مافيش حاجة
_ طب في حاجة في البيت
هنا انفجرت في البكاء وقالت له ما حدث
_ طب اهدي انا ليا معارف هناك واقدر اخرجه
= بجد يعني حضرتك ممكن تخرجه
_ ايوا بجد ويلا بقي علشان منضيعش وقت
= حاضر يلا
وخرجوا سويا متجهين الي قسم الشرطة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في جامعة الصيدلة جامعة وعد
كانت تسير الي الكافيتريا لتسمع حديث بعض الاشخاص
_ في شاب اتقبض عليه النهاردة في كلية هندسة
= ايوا واحد صاحبي لسه مكلمني بيقول لقوا معاع مخدرات
* بس انا عارفه وهو مستحيل يعمل كدا
_ بجد تعرفه
* ايوا كان معايا في ثانوية
= اسمه ايه ممكن اكون عارف بما اننا كنا سوا
* اسمه يوسف سعيد
_ استني انا عارفه مش دا اللي كان بيمشي مع….. و….
(مش لازمنا علشان كدا مكتبتش اسامي)
* ايوا هو
عندما سمعت وعد الاسم اصبحت دموعها تنزل بغزارة فذهبت اليهم
_ لو سمحت حضرتك قولت يوسف سعيد
* ايوا
_ طب حضرتك تعرف اوه قسم ايه
* تقريبا قسم……
_تمام شكرا ليك
وذهبت مسرعة الي ذلك القسم وهي تبكي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند عمر كان يتحدث مع خطيبته
_ مالك بس ياحبيبتي زعلانة ليه
= اصل خطيب صاحبتي جبلها خاتم الماس جديد وانت مجبتليش حاجة
_ يا حبيبتي انتي عارفة اني مقدرش اني اجيب حاجة زي
= وانا مش موافقة انا عايزة خاتم احسن منها
_ طب حاضر او ما يبقي معايا فلوس هجبلك كل اللي انتي عايزاه
_ اوووف بقي يا عمر هو انت بخيل اوي كدا ليه
= يحبيبي انا مش…
بمقاطعة _ ماما بتنادي عليا
واغلقت الهاتف في ووجهه
(ودي البداية استني عليا بس)
اما عند خطيبته كانت تجلس مع صديقة لها في كافيه
_ ها قالك ايه
= قالي (وقالت لها ما قاله)
_ طب ما تفكك منه دا واحد بخيل
= وانا مش مخطوباله علشان اطلع منها كدا من غير اي حاجة
_ خلا بس عمتا انا عندي ليكي حد تاني انما ايه مليونير
= بجد
_ اااااه والله يبقي صاحب اللي انا ماشية معاه
= اشطا عرفيني عليه
_ تمام استني
اخرجت هاتفها وقامت بالاتصال به وبعد الكثير من الحديث اغلقت
= هاااا
_ عايزك تقبليه النهاردة
= علطول كدا
_ وايه يعني طالما معاه المطلوب
وفردت ايدها ورتها الخاتم
= وانا موافقة بس العنوان فين
_ هو هييجي ياخدك بالعربية من الشارع الخلفي لبيتك
= اشطا يلا سلام انا بقي علشان الحق اظبط نفسي
_ تمام باي
وخرجت عائدة الي المنزل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في قسم الشرطة كان زين وسلمي ووالدة يوسف قد وصلا الي هناك
الشرطي _ زين باشا اتفضل
= ازيك يا حسن بيه اخبارك ايه
_ الحمد لله بخير اما ايه الزيارة المفاجأة دي
= بصراحة كان عندي ليك طلب صغير
_ عيوني ليك يا صاحبي
= تسلملي ياحبيبي انا كنت جاي علشان يوسف سعيد
_ ااه الشاب اللي قبضو هليه بمخدرات
= ايوا هو المخدرات دي مش بتاعته انا عارف يوسف وهو ميعملش حاجة زي كدا
_ بس دول طلعوها من شنطته
= طب ما انت عارف ان الحاجات دي بتحصل دايما وبتبقي تلفيق وانا مستعد اني اضمن يوسف ها قولت ايه
_….