روايات

رواية نار العشق الفصل الرابع 4 بقلم عائشة الكيلاني

رواية نار العشق الفصل الرابع 4 بقلم عائشة الكيلاني

رواية نار العشق البارت الرابع

رواية نار العشق الجزء الرابع

نار العشق
نار العشق

رواية نار العشق الحلقة الرابعة

خديجة وقعت على الأرض و غمضت عيونها
الام بصرخ:ـ بنتيي
نزلت على الارض حضنتها و بتحاول تفوق فيها:ـ حد يلحقني الحقيني يا ثريا الحقيني اتصلي بالدكتور بسرعة انتى لسه عندك بسرعة بنتي بتروح مني اتحركي
فيروز:ـ خديجة خديجة قومي يا حبيبتي قومي يا بنتي ابوس ايدك ردي عليا
ثريا اتصلت بالدكتور و سندت خديجة مع فيروز و دخلوها اوضتها بعد شوية جاه الدكتور و ركب ليها محاليل و فيروز قعدت جانبها على الكرسي
فيروز بدموع:ـ حقك عليا يا بنتي انا كان قصدي احميكي منه مكنتش عايزة يحصلك زايى ولا تعيشي الى عيشته
فلاش
فيروز بابتسامة:ـ بحبك
سامر:ـ و ايه الجديد و بعدين ايه الابتسامة الى على وشك دى روحي نامي ولا شوفي بتعملي ايه و سبني في حالي
فيروز قامت بهدوء دخلت اوضتها لكن سامعته و هو بيتكلم في الفون
سامر:ـ الو يا حبيبتي انتي كمان وحشتيني اوي
اتاخرت اوى انت خايف من مراتك ولا ايه
سامر:ـ و ليه السيرة الى تعكر الدم دى و انا مبخافش من حد هخلص كام حاجة و جاي بحبك
و انا كمان
فيروز كتمت دموعها و هى مش قادرة تصدق ان حب عمرها الإنسان الى حربت الدنيا كلها عشانه بيخونها و تقريبا علاني هو دا سامر الى كان هيموت علشان تتجوزه هو دا الى بيحبها
مشهد تانى
فيروز بصرخ:ـ انت حقير يا سامر حقير و انا مستحيل اكمل معاك انت مقرف و انا تعبت منك و من خيانتك ليا كل يوم مع واحدة شكل هى حصلت انك تدخلها بيتي وصلت بيك الجرأة انك تجيبها اوضي يا زبالة
سامر:ـ اخرسي
سامر ضربها بالقلم وقعت على الأرض و فضل يضربها بالحزام
فيروز:ـ سامر خلاص سامر انا حامل كفاية بقا سبني كفاااية
سامر:ـ ربنا يخدك و يخدها ست نكدية جتك الارف
مشهد تانى فى المستشفى
فيروز بدموع:ـ م ماتت يعني ايه ماتت
مامت يوسف:ـ هسسس وطي صوتك ربنا يصبرك تو بصي معايا ايه امسكي يا فيروز
فيروز:ـ ايه دا
مامت يوسف:ـ امسكي بس دى بنت لسه مولودة و ملهاش اهل خديها ربيها و خدي بالك منها ربنا عوضك ببنت تانية
فيروز:ـ جبتيها منين سامر لو عارف
مامت يوسف:ـ هيهي هو سامر ولا اخو دراينين بحاجة و بعدين هما مش هيرجعو دلوقتي من السفر لسه ليهم اسبوع كمان
فيروز بصت لطفلة و حضنتها بدموع و هى بتردد من جوها ان مش هتسمح باي حاجه تاذيها
مامت يوسف:ـ مش انا روحت لبابا النهاردة
فيروز:ـ هتطلاقي
مامت يوسف ضحكت بسخرية و وجع:ـ هههه يا ندامة بابا ضربني و قالي معندناش بنات بتطلاق عايزة الناس تتكلم علينا البت ملهاش غير بيت جوزها حتي لو كان مسح بيها الاسفلت انا للاسف انكتب عليا اعيش مع مريض زى دا مريض هستحمل علشان ابني اوعى يا فيروز اوعي تخلي بنتك تتجوز من يوسف احنا اتعذبنا بيم فيه كفاية بلاش دى كمان دى بعدك ملهاش حد تتحما فيه بلاش تخليها تعيش حياتنا المرة
باك
فيروز:ـ مكنش قدامي حل تاني صدقتي يا ميرفت صدقتي في كل حرف يوسف وراث الخيانة من عمو و المرض من ابوه سامحيني يا بنتي
خديجة فتحت عيونها ببطء:ـ امي
فيروز مسحت دموعها و قامت قعدت جانبها:ـ نعم يا حبيبتي انتي كويسة حاسه بحاجه
خديجة بدموع نزلت:ـ انا تعبانة اوى قلبي وجعني يا ماما يوسف اتجوز عليا. عيشت عمري كله مخدوعة فيه علشان كدا دمر حياتي لا انا الى دمرت نفسي انا خسرت ابني و مستحيل يكون عندي اطفال في حياتي مش دا الانسان الى حبيته انا مغفلة اوى ساذجة زى ما بيقول انا واحدة متتحبش
رجعت شعرها لوراء:ـ انا اد ايه طالعت رخيصة بالنسبه له اضربني و قوليلي انى بحلم و انا يوسف حبيبي ميمعلش كدا.. كنت حاسه بس كنت بكدب احساسي كنت بكدب نفسي في الفترة دى كان قاسي اوى مش بيطق ليا كلمة مكنش بيقعد معايا… قولتلو انى بخاف و انا لوحدي و مع ذلك كان كل يوم يسبني و يروحلها هى أنا دلوقتي مبقتش بخاف من الوحدة انا تعبانة
تكمل بانهيار:ـ انا تعبانة يا امى تعبانة اوى ارجوكي ساعدني انا مش عايزة ابقا ضعيفة تانى مش عايزة اعيش باقي عمري موجوعة انا بموت يا ماما والله ما قادرة مش قادرة انساه و هي واقفة وراه و حطه ايديها على كتفه و كل دا و فاهمة غلط اد ايه انا أقل من ولا حاجة ياريتني
فيروز حضنتها:ـ حقك عليا يا قلبي حقك عليا بس انا بوعدك انى مش هسيبك تانى مش هسيبك مهما حصل بنتي قوية مش بنت فيروز الى تعيط على راجل ولا كلب زى دا
فيروز فضلت تلعب في شعرها الباب خبط و كان يوسف
يوسف زق الشغالة و دخل اوضة خديجة
يوسف:ـ انتي يا شيخة مش بتزهقي انتي مش عيلة علشان اقعد ادور عليكى ايه الارف دا و كمان بتكسري كلامي
فيروز قامت و ضربته كفين وراء بعض:ـ اخر مرة تتكلم مع بنتي بالطريقة دى يا حقير بقا تتجوز على بنتي يا حيوان بنتي الى سابت الدنيا كلها و حياتها علشانك بس طالعت مش تستاهل دا كويس ان امك ماتت و انت صغير قبل ما تموت من قهرتها منك انت و ابوك يا خاين
يوسف:ـ ياريت متدخليش بيني وبين مراتي يلا قومي نمشي من هنا… انتي لسه قعدة مش بقولك يلا ايه اطرشتي هو لازم اكرر كلامي مرتين فعلا انكي غبية
خديجة بصتله بقوة عكس الوجع الى جوها:ـ طلاقني انا مستحيل اكمل معاك بعد عملتك دى
يوسف ضرب ايديه على الباب:ـ هتقومي ولا اقومك بطريقتي و اخلي شكلك زى الزفت قدام امك و الشغالة قومي باحترام قبل ما اقل
فيروز ضربته كف قوي:ـ تقل من مين يالا هاا انت فاكر نفسك ايه تبيع و تشتري في بنتي و اسكوتلك اطلع بره بدل ما اطلب البولي.س و هو يشوف شغله معاك و يربيك مكان ابوك الى مات بسببكم حيات بنتي ادمرت اطلع بره
يوسف بص لخديجة:ـ تمام اجهزي بقا علشان المأذون على الطريق مش دا هدفك
خديجة:ـ اطلع بره يا يوسف
يوسف خرج من البيت ركب عربيته و فعلا اتصل بالمأذون بعد وقت المأذون جاه خديجة بتبص ليوسف على انه يعتذر و يوقف الطلاق لكن معملش كدا خديجة مضت و يوسف كمان و اطلاقت خديجة من يوسف بشكل رسمي ماشي المأذون و يوسف
خديجة حست بدوخة فيروز سندتها و خديجة انهارت في البكاء
خديجة :ـ خلاص يا ماما انا مش هشوفو تانى خلاص سبني اااه… ااه
فيروز كانت بتبكي بقهرة عليها و بتحاول تهديها
“بعد يومين في بيت خديجة ”
خديجة بملل:ـ بقولك انتي تخرسي خااالص لان مكنش دا اتفاقنا
هالة:ـ و انا مليش دعوه زى ما
خديجة:ـ محدش قالك تتجوزيه انا قولت نختبره و هو الى حيوان اشربي هالة انا مش عايزة اعرفك ولا عايزة اسمع حاجة عن الزفت دا و لو عايزة تقولي له على الاتفاق قوليلو سلام
فيروز قفلت السكة في وش هالة و لسه بتلف لقت خديجة وراها
خديجة :ـ يعني ايه اختبار يعني انتي انتي الى زقتيه عليها
فيروز بتوتر:ـ هقولك انا عملت كدا علشانك
خديجة بعدت عنها و قالت بعصبية و وجع:ـ انتي كدابة انتي عملتي كدا علشان مش بتحبيه في الاخر تكسريني يا امى و انا الى جريت عليكى اتخبه فيكي من كسرة قلبي
فيروز:ـ افهمي بقا افهمي يوسف محبكيش عمره ما حبك لو كان بيحبك كان معملش كدا مكنش بص لغيرك الى بيحب مش بيخون يا حبيبتي والله عملت كدا علشان خايفه عليكى انا مليش غيرك في الدنيا دى كنتي عايزني اعمل ايه اسيبك زى الهبلة كان لازم أوقعه في شره
خديجة ضحكت و سقفت بوجع:ـ لا بجد برافو برافو فيروز هانم كسرتني و خلاص ارتاحتي يارب تكوني مبسوطة انتي كسرتني يا امى و اوى انا مش عايزة اعرف حد منكم تانى سبوني في حالي
خديجة جريت على الباب و خرجت من البيت بجنون و ضياع تايهة مش مصدقة الى حصلها ماشية مش شايفة ولا سامعة غير شكل قلبها الممز.وق و صوت تك.سيره ماشية وصت العربيات و مش واخدة بالها من اي حاجة العربية قريبة منها مفيش اي مسافة لان طريق سريع قربت العربية منها و…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نار العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *