روايات

رواية لعالم تاني الفصل الثاني 2 بقلم سلسبيل أحمد

رواية لعالم تاني الفصل الثاني 2 بقلم سلسبيل أحمد

رواية لعالم تاني البارت الثاني

رواية لعالم تاني الجزء الثاني

لعالم تاني
لعالم تاني

رواية لعالم تاني الحلقة الثانية

– ادخلي تعالي متخافيش
= هو انت لوحدك في البيت دا
– لا معايا شغالين و
قاطعته واحده: زين؟؟
=بصي يا
– جميلة.. اسمي جميلة.
=اقعدي هناك لحد ما اجيلك ماشي ؟
-ماشي.
= ماترد يابني فهمني مين دي ومن امته بتدخل حد هنا؟
-بصي يا داده انا مش عارف حاجه انا لقتها لوحدها وباين علي لبسها وكلامها انها بنت ناس بس بتقول انها تايهه وبعدين شكلها اول مره تنزل شارع انا خوفت حد يعملها حاجه فا جبتها
= ياحول الله وهي متعرفش فين اهلها يعني؟
– مش عارف شكلها متعرفش حاجه خالص!
= شوف اية حكايتها ولو تقدر تساعدها ساعدها يحبيبي
بس خلي بالك برضو
” رجعتلها ولقتها بتستكشف القصر بعيونها وكأنها اول مره تشوف مكان زي دا”
– قوليلي بقي فين اهلك او اقدر اوصلك بيتك ازاي؟
= بيتي؟
– ايوا
= انا معرفش اي حد مش فاكره!
– مش فاكره!؟
لقيتها هربت من نظراتي بعيونها وقعدت تفرك فى ايديها
– طبب ممكن تهدي لازم تحكيلي عشان اقدر اساعدك!؟
= هو .. انا .. هوو .. بص أ انا كنت في مكان وكنت …كنت محبـ. ـوسة بس كانوا بيعاملوني كويس بس مش بخرج حتي معرفش انا فين انا بس مشيت وفضلت ماشية لحد ما الوقت اتأخر واليل جه وفي اشرار .. انت مش شرير صح؟
ابتسمت لبرائتها: يعني يمكن ابقي طيب شوية
= يعني هتخليني ؟
-هو انتي كدا هربتي من مكانك صح؟
رجعت تبص لتحت: ايوا
– طب مكنش ليكي اهل؟ أو كنتي مع مين هناك وهربتي ليه؟؟
= معرفش انا عمري ما خرجت من المكان الي كنت فيه وهربت كدا مع نفسي وعمرهم ما قالو ان ليا اهل
– طب كنتي بتعملي اية في المكان دا؟
= كنت قاعده وبس ومعايا صحبتي ندي وداده امينه وعمو عادل
– كويس اوي واية كمان؟
= بس
– عندك كام سنه مثلا؟
= عندي 18
ضحك: بس شكلك اصغر
= ازاي
ما علينا دلوقتي انتى الى كنتى معاهم دول اهلك بقا
– لاء هما كانوا مخليني عندهم وانا كنت عايزه اخرج عشان ادور على اهلي الى بجد
= طيب مشيتي لي بعد الفتره دي كلها ؟
– مانا بقولك عشان ادور على بابا و ماما الى بجد
= يعني عندك اب و ام
– ايوا اكيد كلنا عندنا بابا و ماما بس انا معرفش ليه سابوني وعايزة اللقيهم
= واشمعنه قررتي تدوري عليهم دلوقتي وتخرجي
– لاني سمعت انهم عايشين داده امينه قالت كدا لعمو عادل و كمان انا خلاص بقيت كبيرة انا عندي 18 سنه يعني اقدر اخرج قبل كدا مكنش ينفع عشان كنت صغيره
” زين حاول يهاودها لأن من الواضح انها على الابيض خالص ! ”
– بس انتي مينفعش تقعدي مع اي حد و خلاص
– انا عارفة عشان فى اشرار في الدنيا بس برضو في ناس كويسة وهتساعدني زيك كدا صح؟
= انا هحاول اساعدك بس اديني اي معلومات عنهم طب
“بصت للارض بياس شديد”
– معرفش اي حاجه خالص
= عمرك ما شوفتيهم
– لاء
= متقلقيش هحاول القيهم
” جت الداده و جميلة بصتلها ”
اتكلمت بكل تلقائيه: ازيك يا تيتة.؟
استغربت من تلقائيتها وابتسمت: كويسة انتي بخير يا حببتي؟
– ايوا زين خلاص هيساعدني هو طيب واكيد انتي كمان
= يعني عرفت فين اهلها يا زين
– لاء بس هحاول اللقيهم واشوف هعمل ايه
– هو انا ممكن انام انا تعبانه اوي
= اكيد يا حببتي تعالي اوديكي اوضة تنامي فيها
– خلي بالك عليها يا داده
“لقيت الداده بتضحك وبصتلي بصة انا فهمتها كويس!”
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
_ هاه حلوة الاوضة دي ؟ مرتاحه؟
= دي جميلة خالص شكرا اوي انا همشي اول ما اللقي بابا و ماما مش هضايقكو خالص حقيقي
– يا حببتي ارتاحي دلوقتي و ان شاء الله زين يقدر يلاقيهم ولحد ما يحصل ده زي بيتك بالظبط
= شكرا يا تيته
“ابتسمت وسابتها وخرجت”
” اما جميلة فا حطت راسها على المخده وغرقت فالنوم بكل سلام ..”
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
– خد هنا تعالي يا ولا
= اي مين انا؟
_ قولي بقي كدا اية الحكاية ؟
= حكاية اية
– دا انا مربياك على ايدي انت مش بتدخل اي حد القصر هنا وكمان دي غريبه
= يعني مساعدهاش الله! انا غلطان؟
– لا فيك الخير ياحبيبي بس برضو الحكاية دي غريبه
= هي غريبه بس انا زي ما قولتلك مقدرتش اسيبها! حسيت انها مسؤلة مني انا في الوقت الى طلبت مساعدتي فيه!
– طيب يا زين بس اياك تبصللها بقولك اهو انا فهماك
= جرا أية يا داده دا انا طيب حتي.!
ضحكت: وهي شبه الاطفال سبحان الله شكلا وطريقه
لكن اهلها هيعرفوها ازاي؟
= بصي انا هنزل اعلان و احط صورتها او مش عارف هجرب أ
” النور قطع وهما بيتكلموا و زين شاف اتنين داخلين من ورا الازاز بتاع القصر وسمع سريخ جميلة فجأه.. ”
_ زييييييييييييين
_زيييييين !!!!
” زين طلع من معاه مسدس ودخل الداده في اوضه وقفل عليها وطلع عند جميلة جري ”
“لقتها قاعده ف ركن في الاوضة وخايفه”
– جميلة؟؟؟ جميلة انتي كويسة ؟!
جريت على حضني ومسكت فيا واتكلمت وهي بتتنفس بسرعه وخايفه: في اشرار هنا شوفتهم من الشباك وهما داخلين وشكلهم يخوف والدنيا ضلمت فجأه وسمعت الصوت الغريب ده
“فضلت ماسكه فيا جامد فا حاولت اهديها”
– اهدي متخافيش انتي معايا اهدي
بصي ادخلي جوه الدولاب دا لحد ما امشيهم اتفقنا؟
= ماشي خلي بالك دول أشرار !!
– متخافيش.
دخلتها الدولاب وقفلت عليها ونزلت في الضلمه وكلمت الحرس بس محدش فيهم بيرد لمحت واحد منهم عند مكتبي وصْربته في رجله ولما وقع جريت خدت منه المسدس الي معاه بس مخدتش بالي من التاني الي هجم عليا ووقعني على الترابيزة بس لحقته وصْربته هو كمان بالرصـ. اص في رجله..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
– خلاص يا حببتي مفيش حاجه
= هو زين هيحصله حاجه ، هو راح فين؟
– لاء ان شاء الله شوية وهيجي هوا بيسلم الناس دي للبوليس عشان متعملش كدا مع حد تاني
= هما الناس كلهم وحشين كدا يا تيته!!؟
– مش كلهم في ناس كويسة بس الاكيد ان مفيش اجمل منك انتي يا حببتي
= وانتي كمان و زين برضو..
“زين دخل القصر وجميلة اول ما جه راحت ناحيته”
– انت اتعورت؟
ابتسملها: متخافيش دا خدش صغنن خالص مش واجعني حتي
– الاشرار راحوا؟
= ايوا خلاص
– طمني يا زين حصل اية
= كانوا حراميه يا داده اعترفوا على كل حاجه
واتسـ. ـجنوا بس حاسس انهم تبع حد مش عارف ليه
– متبقاش موسوس يا زين انت ملكش اعداء ولا اذيت حد اكيد مجرد حراميه و المهم اننا بخير
= عندك حق يلا بقي يا جميلة روحي نامي انتي
– لاء يازين انا خايفه النور يقطع عليا تاني وانا لوحدي
زين نزل شوية لمستواها: متخافيش لو قطع هاجي بسرعه زي ما عملت و مش هيحصل حاجه
– هتيجي بسرعه بسرعه جدا؟
زين ضحك: جدا
– ماشي Bonne nuit يا زين
زين بصلها بستغراب: ايه ؟ قولتي ايه؟
= ايه؟ بقولك Bonne nuit تصبح على خير يعني
زين ضحك ببلاهه: وانتي من اهله!
جميلة طلعت والداده بصتله بستغراب: في اية يا زين
= دي قالتلي Bonne nuit بالفرنش وامبارح وهي معايا
فالعربيه وجاين على هنا قالت كام جمله برضو فرنش يعني كان عندي حق هي بنت ناس
– هتفرق ف ايه
= هتفرق اكيد.. انا عايز اعرف كانت عايشة مع مين وحبسوها ليه طول عمرها كدا وعملوا اي خلاها تكون متعرفش اي حاجه ف اي حاجه زي الاطفال؟؟
– يحبيبي البراءه الي فيها دي من جواها انما الناس دي بقي لو مكنوش وحشين يمكن ربوها عادي وخافوا يخرجوها لوحدها مثلا مش عارفه
= مش عارف برضو محدش بيعمل كدا دي بتقول اول مره تنزل شارع وعندها 18 سنه
– طيب انت هتعمل اية؟
= انا هانزل صورتها على موقع مفقودين او ادور على معلومه تساعدني اللقي اهلها
– ربنا معاك يحبيبي
“طلعت اوضتي بس قبل ما ادخل روحت اوضة جميلة وكانت نايمه بكل سلام وشكلها لطيف”
– اههه شبه الملايكه حتي وانتي نايمه معرفش اشمعنه انا الي جيتي في طريقي بس عايز اكمل معاكي للاخر ومش عايز اسيبك!
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
||تاني يوم| الصبح ||
– يا داده جميلة صحيت؟
= لاء نايمه صحيها لحد ما اعملكوا فطار
– طيب
” خبطت كتير عليها و خوفت اخبط جامد تصحي مفزوعه فتحت الباب براحه ”
ولقتها نايمه بعمق و بطريقة مضحكه عدلت شعرها وطبطبت على كتفها: جميلة يا جميلة قومي
بصوت نايم: هممم؟
– قومي يلا كفايه نوم
= لا لسه
– لا كفايه
= لا لسه
– لسه ايه يبنتي قومي
= ليه
– هناكل!
– مين هياكل معايا؟
= انا
– هاجي اهو
– طب قومي بقي
= حاضر
– برافو شاطره
” اتعدلت وشعرها الطويل كان كله على وشها وشكلها كان غير مرتب بالمره عدلتلها شعرها وهي بصالي ومبتسمه زي الطفله يارب صبرني ونبي..!”
= يلا ننزل
– ماشي
– Bonjour. يا داده
الداده بصتلي فا ضحكت: بتقولك صباح الخير
الداده ابتسمتلها: علي عيونك ياقمر
جميلة بتعجب: انا قمر!؟
بصتلها بنص عين: ايوا فعلا قمر يا جميلة
– اتلم يا زين
= ليه يا تيته سبيه دا قال حاجه لطيفه
زين ضحك بصوته كله: بتقولك سبيه اهو انا براءه كده
– دا خبيث يا حببتي دا
= لا زين حلو
– جميلة محدش حلو هنا غيرك
– يا واد اتلم يا واد
= خلاص.
“بعد ما فطرنا جبتلها لبس جديد وكانت فرحانه بيه جدا ودا شيء فرحني انا كمان”
– يلا بينا بقي ننزل
“بصتلي بصه غريبه”
_هنخرج الشارع!
– ايوا متخافيش انتي معايا
= هنعمل اية هنلعب؟
– لا بصي هنروح نصورك صورة حلوة كدا عشان يمكن حد يعرفك اية رأيك؟
= ايوا فكره حلوة اوي كدا بابا وماما هيلاقوني صح
– ايوا صح
= طيب يلا بسرعه!
“نزلنا انا وهي وركبنا العربية وطول الطريق وهي بتتفرج على الشوارع بانبهار ودهشه”
– ده برا طلع جميل اوي!!
= يعني اه
– بس في ناس كتير جدا ! هما كلهم اشرار؟
= تؤ مين قال؟
– دايما كانوا بيقولولي مينفعش اخرج لان الناس وحشين زي الي جم امبارح كدا
= يعني كنتي محبوسه عشان كدا؟
هزت راسها: وكمان عشان كنت صغيرة دلوقتي كبرت
= اممممم طيب استنيني هنا ثواني.
نزلت من العربيه ودخلت السوبر ماركت اجبلها شوكلاتة وحاجات تتسلي فيهم فكرت ان دا ممكن يبسطها شوية
جبتهم وخرجت واول ما بصيت على العربية وملقتهاش الحاجه وقعت من ايدي وفضلت ادور عليها بعيني وانا واقف لكن مش شايفها!!!!
******************************

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لعالم تاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *