رواية لعبة الحب الفصل التاسع 9 بقلم عائشة الكيلاني
رواية لعبة الحب الفصل التاسع 9 بقلم عائشة الكيلاني
رواية لعبة الحب البارت التاسع
رواية لعبة الحب الجزء التاسع

رواية لعبة الحب الحلقة التاسعة
اسيا غمضت عيونها امير اخيرا فاق من الصدمة شالها و جري بيها برا الجنينة ما هو برضو مفيش وقت يترجاها تفوق و يعيط خرج من القصر حطها في العربية و اتحرك
في اوضة ياسر و سارة
سارة واقفة قدام المرايا بتغني و مبسوطة
ياسر:- بس حلوة مرات عصام تحسيها عاقلة و محترمة و فوق كل دا بتحبه اهو دى الست الى الواحد يبقا مطمن و هو معاها خصوصا في شدته
سارة برقت بدهشة و اتجهت له بغضب و غيظ:- و انا موقفتش معاك في اي يا ياسر كفاية انى سبت كل حاجة علشانك حتي بنتي ولا نسيت
ياسر قام و قال بابتسامة سخرية:- طبعا هو دى حاجة تتنسي بس احب افكرك انكي سبتي بنتك علشان الفلوس مش علشان و عايشة معايا علشان الفلوس و واقفة مع صافي علشان مصلحتك و لو لقيتي مصلحتك مع اسيا هترمي بنتك علشان مصلحتك مانا مستحيل استغرب ما الى ترمي ضنها في الشارع علشان الفلوس ترمي اى حد برضو علشان الفلوس بس سؤال لم تنزلي قبرك و ربنا يسالك هتقولي اي معلش يارب اصلي كنت محتاجه عربيات ولا اصلي حبيت اكون حرة و هى هتقيد حريتي للاسف يا سارة انتي اسوأ قرار اخده في حياتي بس فات الاوان على الندم
ياسر قام اخد مفاتيحه و خرج سارة قعدت على السرير سندة ايديها عليه و مصدومه من كلامه مم يمكن علشان كلامه صح
في فيلا عصام في الجنينة
عهد بهدوء و وجع و :- بتحبني يا عصام اقصد حبتني
عصام بصلها بهدوء و تركيز مسك ايديها قبلها بحب:- ياريت كنتي ظهرتي في حياتي من زمان يمكن كان حاجات كتير اتغيرت من ضمنهم كنت هضمن لبنتي حياة اهدا
عهد بصتله بثبات و وجع:- مش يمكن علشان كدا اتجوزتني علشان مش بخلف أو ضمن انى مبخلفش و اهو مفيش حد يشارك بنتك فيك أو تحس انك مقصر في حقها في اسئله كتيرة في بالي انا مش وحشة ولا غيارة بس من حقي افهم و اعرف انا فين في حياتك انت لسه بتحب سارة مش كدا
عصام بهدوء حط ايديها على قلبه:- و لو حلفتلك انا مفيش هنا غيرك سارة مرحلة سودة في حياتي و لم روحت مكنتش اعرف انها هى الى متجوزها ياسر انا روحت و اتكلمت علشان اثبت ليهم ان اسيا مش لوحدها و ان ابوها و امها موجودين انتي الى المفروض تكوني امها مش حد تاني عهد والله العظيم ما في اى حاجة تجاه سارة هى مجرد غلطة و ندمان عليها مش علشان لسانها و قلت ادبها ولا علشان اسلوبها الزفت تو علشان يتمت بنتي و انا على وش الدنيا خلتني اسوأ انسان فضلت تستفزني لحد ما طلعت اسوأ ما فيا انا مت اول مرة شوفتك فيها و انا حسيت انك شبهي بس الفرق انى مش بس ظلمت نفسي لا ظلمت بنتي في اختياري الغلط لم شوفتك في العيادة عند الدكتور استغربتك كل بيحكي مشكلته و انتي قعدة بتمسعي و بعدين مشيت قبل ما الجلسة تخلص
عهد ابتسمت بمرارة:- كنت بدور على نفسي القديمة كنت بدور على عهد الطالبة المتفوقة الناجحة نمت و صحيت ملقتش غير واحدة الرعب في عينيها كل يوم خناق خيا.نات غدر ضرب و اخر ما تم اجهضت و اتحرمت من الأمومة عاصم كان دائما معيشني في ته..ديد و خوف قطعت كل اصحابي سبت شغلي حتي امي حرمني من انى اشوفها .. ارجع و اقول من رحمة ربنا بيا اراد ان دا يحصلي علشان الحق اشبع منها و اكسب رضاها عني حولني من واحدة قوية لوحدة ضعيفة معرفهاش و مش عايزة اعرفها لغاني لغا شكلي شخصيتي قوتي حتي عقلي .. شوه.ني و شو.ه كل حاجة فيا تالت مرة شوفتك فيها استغربت جدا سايب كل الدكاترة دول و جاي لوحدة بتحاول تجمع نفسها و افكارها و حياتها من تاني هه و ان في حد مصدقني وقعة صعبة جدا بس كان لازم اقوم لازم اقوم و اواجه لو بتحب سارة ارجعلها
عصام بهدوء قبل العاصفة:- دا انتي المفروض يسموكي نكد مش عهد كام مرة اقولك انى مش بحبها ولا طيقها اصلا افهمي بسرعة لانى على اخري تمام يا حبيبتي
عصام قبل جبينها بحب:- بحبك يا عهد و ياريت متحطيش نفسك في مقارنة مع واحدة زى دى أو غيرها لانكي احلي منها و من مليون واحدة زيها اثقي فيا انتي بالنسبة ليا احلي ست شافتها عيني
في المستشفى امير وصل المستشفى و اسيا على ايديه قال بسرعة و خوف مفرط على اسيا :- دكتورر بسرعة مراتي بتموت
اتجمعو الدكاترة و الممرضات حطوها على التروالي و دخلوا غرفة العمليات
امير :- هتعيش مش كدا يا دكتور
الدكتور رابط على ضهره:- ادعيلها ان ربنا يشفيها ربنا يخليكم لبعض عن اذنك
الدكتور دخل غرفة العمليات طبعا مش لازم يمسكه من هدومه و يقول لو جرالها حاجة هقفل المستشفى و هوديكم في داهيه لان عارف ان الدكاترة ملهاش ذنب لان اعمار و اقدر دول مساعدين مش اكتر الاعمار بايدي الله و الشفاء برضو بأمر الله
واقف جانب غرفة العمليات سند راسه على الحيط بوجع غمض عيونه اد اي لحظة مرعبة كانوا بيتخنقو مع بعض من دقائق فجاة بقت غر..قانة في د.مها بين ايديه افتكر اوقاتهم مع بعض اه خناق و عصبية كل واحد منهم بيعبر عن حبه بطريقته حتي لو بنخناق و بيفتكر مامته و حبها و دلالها له
أمير واقف بيجري بعنيه على باب العمليات. ضهره للحيط غمض عيونه بألم و قلبه بيبكي قلبه هينفجر من الوجع حتي اسيا هتسيبه اد اي الحياة قاسية حرمته من امو و صوتها و دلوقتي هيتحرم من مراته الإنسانة الوحيدة الى قبلت بيه بكل عيوبو مسك الفون و اتصل بعصام و قال له عصام حاس برعب يعني بعد ما يلقيها يتحرم منها تاني بعد السنين دى بنته الوحيدة الى استحمل كتير علشانها بين الحياة والموت بعد وقت قصير جاه جري هو و عهد
عصام بخوف و لهفة:- بنتي فين يا امير اي الى حصل
عهد:- ارجوك فهمنا اي الى حصل اسيا مالها
امير بهدوء اكنه في دنيا تانيه:- كونا بنتكلم.. مفيش حاجه فجاة لقيتها واقعة و غرقان.ة في دمه.ا معرفش حصل ليه كدا حصل ليه كدا معرفش
عهد كانت بتبص لامير بشفقة و حزن صحيح اسيا مش بنتها بس ولا مرة حست بكدا اموماتها رجعت ليها لم شافت اسيا من ساعة ما شافتها و هى حاسها حته منها سندت على الحيط و بتبص لسقف بوجع و حزن هما التلاتة دموعهم رفضة تنزل كل واحد منهم بيحاول يطمن نفسه
امير ماشي من المستشفى مش عارف بيعمل اي تايه و خايف ركب عربيته و راح لمامته فتح الباب بيتقدم منها بخطوات بطيئة جدا
فلاش
امينة وافقة في المطبخ بتندن امير كان بيبصله و الدموع في عيونه
امينة من غير ما تبصله لكن حاسه بيه حاسة انه في حاجة ما امير مش بيقف هادي كدا غير لم يبقا فيه حاجه:- تعال يا حبيبي
امينة لفت له نزلت لمستواه:- مالك يا حبيبي خايف كدا ليه اي الى حصل
امير بصلها و هنا دموع نزلت:- ان انا خايف يا ماما خايف انا تعبان اوي
امينة مسكت ايده و قعدت على الكرسي و بعدين حطيته على قداميها و حضنته بشدة و قعدت تسمعوا :- طول مانا موجودة مش اسمع منك خايف دى اومال انا هنا بعمل اي ابني شجاع و مش بيخاف من حاجة و يقدري يعدي اى صعب
باك
اتجه ليها ركع على ركبته و سند راسه جانب ايديها امينة مذلة بصة لسقف اه مش بتتحرك بس سمعاه و حاسه بيه
امير بدموع:- انا تعبان يا امى تعبان اوي و انا خايف خايف اوى لتاني مرة اشوف الى بحبهم بين الحياة والموت و انا متكتف مش بعمل حاجة غير انى متكتف الدنيا غلبتني يا امي الدنيا ضحكت عليا زى ما ضحكت عليكي انا حبيتها حبيتها اوى الوحيدة الى عطتني الامان هتسبني زى ما انتي بتعملي فيا لدرجة دى انا ولا حاجة قومي بقا انا تعبت من كتر ما انا مش قادر اعمل حاجة ابنك الدنيا كسرته يا امي كسرته اوى بس لازم ابين انى اوى علشان ميدسش عليا لازم اكون اوى علشان اخد حقك منهم انا ماذتش حد بيحصل فيا كدا ليه والله العظيم عمري ما اذيت حد ليه مكتوب عليا اشوف الى بحبهم و هما بيتعذبو قومي يا امي علشان خاطري يا امي ارجوكي
امينة نن عينيها اتحرك و بصتله بدموع ايديها بتترعش حاولت ترفع ايديها و نجحت بالفعل رفعت ايديها و حطتها على راسه امير و اكنها بتحاول تقوله متخافش انا جانبك هتعدي امير رفع عينيه لقها بتبصله بحنان و اطمئن
في المستشفى عصام و عهد واقفين قدام غرفة العمليات محدش خرج يطمنهم ولا يقول اي الى بيحصل
سارة اتجهت ليهم بابتسامة شماته:- الباقي في حياتكم يا عصام قلبي عندك يا عهد يختي هو اي الى حصل اااه بنتكم في المستشفى بعد ما انصابت بالرص..اص جانب القلب توو معلشو نصبها و عمرها بقا هنقول اي انا اول ما عرفت قولت البس الاسود و اجي اعزيكم ما انا بفهم في الاصول برضو
عهد بهدوء و وجع :- انا مش هجادل بس هقول حاجة واحدة يا مدام سارة .. اسيا الى فرحانة و تتمني موتها دى بنتك الى رمتيها في الشارع اسيا هى نفسها رقية بنتك يا سارة و في مليون دليل على كلامي اشمتي بقا اصلا الحقيقة انى مبخلفش زمن رمت.يها و دلوقتي قتل.تيها
سارة بصتلهم بصدمة و …..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لعبة الحب)