روايات

رواية المغرورة الفصل الأول 1 بقلم ميرفت السيد

رواية المغرورة الفصل الأول 1 بقلم ميرفت السيد

رواية المغرورة البارت الأول

رواية المغرورة الجزء الأول

المغرورة
المغرورة

رواية المغرورة الحلقة الأولى

ياللا ياجومانة اصحي
جومانة بكسل وهي تتثائب: سيبيني ياماما شوية
الام: قومي ياعروسة فرحك النهاردة
قامت وهي متعصبة: اهو اتهببت اهو قومت مش كفاية هاتجوز عصام ابن عمي الي مش باطيقه دة بس عشان شغل العيلة يمشي زي الافلام العربي بتضحوا بيا
دخل ابوها وقال: ياحبيبتي انا ماغصبتكيش انتي وافقتي عشان تثبتي لكل البنات انه عصام چان العيلة والي كل البنات هتموت عليه جومانة فازت بيه وبعدين دة اتحمل منك جنان وتسيبيه #بقلم_مرفت_السيد وترجعيله وتتعصبي عليه وهو ساكت دة لو جبل كان اتهد
امها: احنا عمرنا ماغصبناكي ابوكي بيتكلم صح
دخلت اختها الصغيرة جنات وزغردت: ياللا ياجوجو الميكب ارتيست في السكة
ابوها بعصبية: استني انتي ياجنات جومانةلو عاوزة الغي الجواز قولي بس ماسمعش كلمة مغصوبة انا عاوزك تتجوزييه لانه راجل ومحترم بس محدش اجبرك
جومانة وهي تقترب من ابوها وتقبل رأسه: انا اسفة ياحبيبي والله دة كلام واحدة في غيبوبة انت عارف مبحبش حد يقلقني بس انا اسفة حقك عليا
الأم: ربنا يهديكي
الاب بإبتسامة: ربنا يسعدك ياحبيبتي
دخل اخوها الكبير محمود: ياللا ياجدعان عمي مستني تليفون عشان يبجي بالزفة
الام: فين ضحى مراتك
محمود: اخت العريس لازم تكون مع اخوها وبعدين حامل وتعبانة
جومانة: ممكن تكملوا مناقشات برة ولا نسيتوا اني عروسة مانامتش كويس وعاوزة هدووووء
محمود: ياللا احسن هانتضرب ربنا يعينك يابن عمي مش عارف متحمل عصبيتك ليه
بمجرد خروجهم رن هاتفها برقم عصام فاجابته فقال بصوت هاديء: صحيتي ياجوجو
صحيت اه دة مش بيت دة مورستان
ضحك: يبقى مانمتيش كويس مزاجك مش حلو
اتعصبت: بتضحك علياعصام انا بجد مصدعة
: سلامتك ياجوجو انا بعتلك هدية
اوك
: مفيش بحبك مش ناوية تسمعيهالي مرة
بطل محن
: عارفة انا متحملك ليه
عشان بتحبني وعشان جميلة
: بكرة هتعرفي
المهم حجزت الاوتيل
: اه زي ماطلبتي
طيب سلام هقوم اجهز
: بحبك
عارفة
اغلق السكة وجد اخوه عمرو بجواره قاله: نفسي #بقلم_مرفت_السيد اعرف متحمل غرورها ليه
عصام: باحبها
بس هاتتعبك وانت هادي مش حمل عصبيتها
: كفاية احترامها وانا الي مربيها وعارف عنها كل حاجه
دي هي الي هاتربيك انا عندي احساس ان في سبب تاني مخليك متحمل افعالها معاك ايه السر
عصام بتوتر: ايه الكلام دة
دخلت امه وشقيقته ضحى التي كانت تزغرد بسعادة: مبروك ياعريس اخويا الكبير عريس ياجماعة
الام بدموع: عشت وشوفتك عريس ياحبيبي
عصام: ربنا مايحرمني منكم فين بابا
الام: مشغول بيستقبل الضيوف الي جايين من السفر
عمرو: طيب هاروح اساعده احسن العيلة الي جاية من الصعيد تجاملنا كتير ماشاء الله
عصام: ياللا سيبوني اجهز نفسي
ضحى: صحابك برة
عصام: دخليهم
دخل اصدقائه واخذو يضحكون ويمزحون معه
وعند جومانة نفس المشهد صديقاتها يساعدونها ويحتفلون معها بسعادة
حتى اصبح الجميع مستعدا لحفل الزفاف
اتى العم والاقارب بالزفة من بيته لبيت اخوه فهما جيران بنفس الشارع
والعريس بانتظار عروسته ليذهبا للقاعة فأطلت على الجميع وهي كالملاك ابتسم عصام وطبع قبلة رقيقة على يدها
وحولهما الاهل والاصدقاء ورقص الاب والعم بالطبل البلدي واحتفل الجميع بسعادة
وصلا للقاعة وتم عقد القران واحتفل الاهل بالزفاف وعصام شارد حتى لاحظت جومانة فقالتله: مالك
مفيش ياحبيبتي
: لأ في دة شكل عريس فرحان
متوتر وبصراحة جعان
ضحكت وقالت: وانا كمان جعانة
ابتسم وعاد لشروده وهو ينظر اليها بحب
وانتهى الحفل وسط بكاء الامهات على فراق ابنائهم
ودع الجميع العروسان متمنيين لهما السعادة
وانطلق الزوجان بالسيارة الى المطار للسفر الى تايلند لقضاء شهرالعسل باحدى القرى السياحية المطلة على الشاطيء.
استقبلوهم بالفندق بالتهنئة وبمجرد وصولهما الى الشاليه جلست جومانة على الفراش بارهاق وهي تتأمل جمال المكان
اما عصام ففرك يديه بتوتر وجلس امامها يتأملها بنظرات غريبة
فقالت بتساؤل:في إيه ياعصام مالك من وقت الفرح وانت متوتر ومش على بعضك في إيه ؟
قال عصام : جومانة انا فعلا مخبي عنك حاحة وجه الوقت اني اصارحك بيها
نظر للاعلى وهو يستنشق للهواء ويزفره بعصبية ثم استطرد :جومانة أنا ….. ..
😳😳😳😳🧐🧐🧐

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية المغرورة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *