رواية اختفاء مجهول الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم يارا محمد
رواية اختفاء مجهول الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم يارا محمد
رواية اختفاء مجهول البارت الحادي والثلاثون
رواية اختفاء مجهول الجزء الحادي والثلاثون

رواية اختفاء مجهول الحلقة الحادية والثلاثون
ريما قبل ما تمضي بصتله بدموع ورجاء واتكلمت كمحاوله لفرصه أخيرة بينهم.
ريما: ممكن تسيبونا شويه مع بعض
الكل خرج وسابوهم لوحدهم وهي بصتله
بدموع ادريانو تعالي ندي علاقتنا فرصه تانيه كمحاوله أخيرة وبس عندي اقتراح تقبله ولا لا.
ادريانو: بجمود لو عجبني اقبل بيه لو لا يبقي خلاص وتوقعي ع ورق الطلاق من سكات.
ريما: ببكاء تسيب الشغل مع جدي وتتخلي عن حياتك اللي عايشها دي عاجبك تعيش عمرك كله حاسس بالخوف وانك هتتاذي ف اي لحظه ويموتوك تعالي نبدا حياه جديدة بعيده تماما عن المشاكل ونكبر الشركه أنا وأنت ونعيش حياه بجد مش ع كف عفريت اللي بتتعامل معاهم ممكن يغدروا بيك ف اي لحظه صدقني.
ادريانو اقتنع للحظه بكلامها هو ممكن يسيب حياته اللي اتغرس فيها من صغره ويعيش عادي بس لا مش هينفع هو خلاص اتعود وصعب أن يرجع عن طريقه اللي بداه اه كان غصب بس تأقلم ع ده بعدين بصلها و بجمود اتكلم.
ادريانو: لا يا ريما مش هينفع اسيب ده فجاه واخسر ثقه جدي فيا واعتماده الكلي عليا مش موافق بعد انفصالنا هعاملك عادي زي اول مرة شوفتك فيها وقعي يالا.
ريما: وانت مصمم ليه حد تاني ف حياتك يعني.
ادريانو: مش تدخلي ف حد ف حياتي او لا ده مش من اختصاصك وقعي أنا مش عايزك ف حياتي.
ريما: بمحاوله أخيرة ومسكت أيده طيب فكر ادي لنفسك يومين تفكر فيهم ارجوك ممكن تقتنع بكلامي يا ادريانو علشان خاطري .
ادريانو: بعند مش محتاج تفكير يا ريما خلاص انا فشلت اني اخليكي زيي وكل مرة بخليكي تندمجي ف الشغل مش بتعرفي وبتبلغي عننا انتي لغايه دلوقتي مخسر انا ملايين .
ريما: يااه لدرجه دي الشغل ده مهم بالنسبالك اوي كده مسحت دموعها تمام يا ادريانو اللي تشوفه.
بس ممكن حضن اخير انت عمرك ما حضنتني ولا حسستني بالامان مرة ممكن تعمل كده المرة دي ده طلبي.
ادريانو للحظه حن ليها وكان هيعمل كده بس أتراجع هو خانها قبل ما يجي ليها مش هيعرف يعمل كده بصلها بعصبيه.
ادريانو: بلاش دلعك ده امضي وخلصيني أنا مش هحضنك ابدا فاهمه امضي خليني اخلص منك .
ريما الكلام جرحها حتي طلبها رفضه مسكت القلم ومضت وهي حاسه بوجع وقهر منه ومن الكل وقعدت بصعوبه ع السرير.
ادريانو بصلها وكان هيتكلم بس أتراجع واخد الورق وخرج واليزيا دخلت ليها تاني واندريا راح مع ادريانو المحكمه يوثق الورق بعد ما بلغهم.
اليزيا: حبيبتي انتي كويسه معلش ده نصيبكم واحنا اللي غلطانين.
ريما: ممكن تحضنيني ولا دي كمان هتحرميني منها .
اليزيا من غير كلام حضنتها وطبطبت عليها بهدوء وريما بكت كتير لغايه ما نامت وسابتها ترتاح شويه .
ادريانو وثق الورق وحس خلاص أنه حر واندريا وقفه وسأله.
اندريا: مش هتقولي هي قالتلك ايه جوه لما طلعت كنت متلخبط ومش ع بعضك.
حكاله اللي حصل وإصرارها ع الموضوع ورفضه القاطع للفكرة .
اندريا مش اتكلم وسكت من غير مابيدي فعل علي الموضوع رجعوا البيت واليزيا كمان رجعت علشان تاخد حاجات ل ريما وديفيد مش كان موجود ف الليل دخل عندها وقعد قصادها وهي فتحت عيونها وشافته اتعدلت واتكلمت.
ريما: جاي ليه اظن انك اكتر شخص مبسوط دلوقتي يا ديفيد من اللي حصل قدامك قولي حاسس بايه.
ديفيد: بحنان حاسس ب ايه هقولك حاسس اني عايز اخدك ف حضني واطبطب عليكي حاسس اني عايز اواسيكي ومش عارف ازاي حاسس اني غلطت لما دخلتك دائره انتقامي منهم وانتي اكتر واحدة مش تستاهلي وجع ابدا هو انتي جيتي غلط ولا ايه.
ريما: بعدم تصديق وبتقول كده ليه دلوقتي انت كده اتغيرت ولا دي لعبه جديدة منك وناوي ع حاجه تانيه .
ديفيد: صدقيني مش ناوي اه ف الاول كنت ناوي ادخلك مشاكل مع عيلتك بس اللي حصل ليكي خلاني اعيد حساباتي من تاني واقدر الم شملي معاكي ونبقي اخوات بجد واساندك.
ريما: وايه اللي خلاك تغير رايك بسرعه كده بسبب اللي حصل ولا حاجه تاني.
ديفيد: ريما حطي نفسك مكاني اتولدت بعيد عن بلدي وامي خلتني مع كابو البرازيل علمني الشغل وازاي اعتمد ع نفسي ومش اهتم لحد وامي لما كانت بتزورني كانت بتحكيلي عنكم ولما عرفت بموتها حسيت انكم مش تستحقوا انكم تعيشوا واللي انتوا فيه أنا هبقي صاحبه بس ساعات بكرهها علشان كنت نتيجه علاقه غير شرعيه اه بعترف اني ابن غير شرعي بس مش احيانا بنكر ده ومش عايزه.
ريما: برضو مش مصدقاك يا ديفيد سواء بتتكلم بندم وحد أو دي لعبه مش هصدقك مش بقيت عايزه اصدق حد بالنسبالي كل حاجه انتهت و دلوقتي اتفضل اطلع قبل ما حد يشوفك ويفتكروه غلط او أننا بمخطط لحاجه مع بعض مش عايزة مشاكل .
ديفيد: همشي بس هتعرفي اني كنت صادق ف كلامي بعدين عن اذنك .
خرج من عندها ووقف شويه قدام اوضتها كان نفسها تصدقه وتعرف أنه مش بيكدب وأنه ابتدي يعيد النظر في حاجات كتير.
بعد اسبوعين ريما خرجت من المستشفي ورجعت الفيلا قعدت ف البهو لأنها مش عايزة تدخل اوضتها دلوقتي .
اليزيا: اشربي العصير ده هيخليكي كويسه وبعدين اطلعي اوضتك.
ريما اخدت العصير وشربته بس لاحظت عدم وجود ادريانو وكانت هتسئل عليه بس شافت منظر مستحيل تنساه والعصير وقع من أيدها اليزيا واندريا انتبهوا ليها بخضه وبصوا ع اللي مخليها ف حاله صدمتها واليزيا اتصدمت هي كمان.
ادريانو دخل عليهم بس مش كان لوحده كان معاه اوليفيا وهي بفستان ابيض .
اليزيا: بصدمه ادريانو فهمنا اي ده بالظبط اوعي يكون اللي ف دماغي صح.
ادريانو: هو يا جدتي أنا و اوليفيا اتجوزنا والوريث هيجي منها هي .
اندريا: علشان كده كنت مصمم ع الطلاق بالسرعه دي علشان تتجوزها انت مجنون.
ادريانو: كنت فاكر انكم هتفرحوا ليا بس لقيت العكس.
ديفيد و لي لي جم ع صوتهم العالي وتفاجئوا ب اللي قدامهم.
ديفيد: اي ده انت اتجوزت محاميتك يعني طلقت مراتك علشان المحاميه .
اوليفيا: هي دي كلمه مبروك لينا بدل ما تفرحوا يعني .
اندريا: انتي اخرسي خالص مش معني اني خليتك تمسكي منصب كبير ف الشركه تبقي تتمادي اكتر و تتجوزي حفيدي.
اوليفيا: لا اتمادي مش تنسي اني أنا اللي مخليها عايش ل دلوقتي لو لايا كان ميت من التلوث اللي حصل وانا بس اللي معايا المضاد وبعدين أنا مبقتش محتاجه المنصب اللي عطيتني إياه
اليزيا: تقصدي ايه بكلامك ده.
ادريانو: تقصد أن هي تملك واحدة من شركاتنا وتحديدا اللي ف المانيا .
اندريا: بصدمه وعدم تصديق نعم تملك شركه من شركاتنا انتو اتجننتوا صح لا اكيد ده مقلب سخيف صح مش ممكن.
اوليفيا: لا حقيقه مش مقلب ولا حاجه الشركه ملكي وبقيت زوجه حفيدك يعني خلاص بقيت أمر واقع.
ريما مش استحملت اللي شايفاه وقامت بصعوبه وراحت اوضتها القديمه وقفها صوت اوليفيا.
اوليفيا: استني مش هتباركي لينا ولا ايه يا بنت عم زوجي.
ريما بصتلهم بجمود وبصتله بحزن وعتاب ليه ومش اتكلمت ومشيت ل اوضتها .
اوليفيا: مش مشكله هتتعود بعدين يالا حبيبي نروح اوضتنا.
اندريا: ع مكتبي يا ادريانو وبسرعه.
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اختفاء مجهول)