روايات

رواية فعلتها لأجل أبي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم هدير عبدالعليم

رواية فعلتها لأجل أبي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم هدير عبدالعليم

رواية فعلتها لأجل أبي البارت السابع والثلاثون

رواية فعلتها لأجل أبي الجزء السابع والثلاثون

فعلتها لأجل أبي
فعلتها لأجل أبي

رواية فعلتها لأجل أبي الحلقة السابعة والثلاثون

نور بدهشة : العريس مناسب؟!!
آلاء بهدوء: تقريباً اه لكن دي حكاية طويلة ..
نور : الطريق لسه طويل أنا هسمعك.
آلاء بخوف : عارفة ان حضرتك معندكيش حل المشكلة فى الصمت أفضل.
نور بحب : مش كفاية تحسي إني معاكِ..
آلاء بدموع : أدعيلي, حاسه أني تعبانة..
نور : انا أول مره أشوفك بس باين عليكِ الطيبة و الطيب ربنا بيحبه و هيكون معه متخفيش .
آلاء: ونعمه بالله..
^^
نور : إحنا جينا اصحي يا لولو..
آلاء: حبيبتي بجد شكراً أوي.
نور : ممكن طلب ؟
آلاء بخوف : أيه ؟!
نور : عايزة رقمك أطمن عليكِ.
الاء بحضن : أنتِ دعوه أمي ربنا يوقفلك ولاد الحلال..
^فى البيت^
معاذ : عندنا ضيوف فوق .
آلاء بتسأل بدهشة: مين ؟!
معاذ : تعالى بس ..
آلاء بتوتر : ازي حضرتك عامل أيه..
بابا : الدكتور مستني حضرتك من بدري ..
آلاء بتوتر : معلش يا دكتور المواصلات.
دكتور هاني : عاملة أيه طمنيني عليكِ.
آلاء بخوف : تمام ..
دكتور هاني: ممكن أتكلم معاكِ شوية .
آلاء بأمان: وأنا كنت حابه أتكلم معاك أوي..
بابا : بعد إذنكم ..
دكتور هاني: فيه أيه ؟!
آلاء بتحاول تعمل مش عارفة : فيه أيه إزاى ؟!
دكتور هاني : فارس..
آلاء وشها بيتغير وبقلق : ماله؟! هو كويس؟؟
دكتور هاني: مش موافقة ليه؟!
آلاء: لان حضرتك طلبت أني أتجوز أخوه و أنا رفضت …
دكتور : …
آلاء: فاكرة وقتها قولتلي هو عايزك و أنه معجب بيا و..
دكتور هاني بسرعة و بيقطع كلامها : بس أخوه ميعرفكيش أنا إللى قولتلك كده وقتها.
آلاء بسرعة: إزاى ؟!
دكتور هاني: بأمانة أنتِ بنت كويسة و أنا كان نفسي تتجوزي حد منهم, المهم قولت ل يوسف ابني فيه بنت محترمة و كويسة وهو وافق يشوفك بس أنتِ رفضتي وقتها من غير ما تشوفوا بعض, و بعدين هو أتجوز..
آلاء بتنهيدة مريحة: بجد ؟! بس حضرتك قولتلي ان..
دكتور هاني: اه قولت أنه شافك و عايز يتقدم لأني كنت خايف ترفضي لأنه جواز صالونات وكدة..
آلاء بسعادة: يااها..
دكتور هاني : فيه أي اسئله تاني؟؟
آلاء: لا, أخيرا اطمنت ..
دكتور هاني: بعد إذنك هرد على الفون..
آلاء: أكيد طبعاً أتفضل..
^^
دكتور هاني: بصراحة بنتكم بنت أصول و محترمة و أنا بطلب ايديها لفارس إبني.
بابا : أيه رأيك يا آلاء؟!
آلاء بحب : أنا موافقة .
ماما جاية من جوا : بجد موافقة ؟!! أنتِ طبيعية ؟! اديلي فترة بقنع فيها وهي رافضة.
آلاء: عمو أتكلم معايا ..
ماما : يا دكتور كنت جيت من زمان ..
دكتور هاني: والله كل حاجة بتيجي فى وقتها المناسب بالظبط .
معاذ : الباب بيخبط, أنتوا مستنيين حد؟!
دكتور هاني: اه , افتحي الباب يا آلاء..
آلاء وهي بتفتح الباب بدهشة : أيه ده أنت هنا إزاى ؟!
فارس : مكنتش هخليكِ تتجوزي حد غيري, أنا ليكِ و أنتِ ليا .
آلاء بكسوف: ولا أنا كان ينفع أتجوز حد غيرك..
فارس : كان لازم اتعب كله ده علشان اوصلك؟!! بس لو هتعب العمر كله كنت هعمل كده أهم حاجه نكون مع بعض ..
آلاء بكسوف : إن شاء الله مفيش تعب تاني طول ما إحنا مع بعض .
فارس : يارب يا آلاء.
معاذ : مبروك ياا صااااحبي .
آلاء بسرعة : يا بني أيه طريقة الكلام دي.
فارس بسرعة : الله يبارك فيك يا صاااااااحبي .
آلاء: يعني أطلع منها صح؟!
بابا : بالظبط هم أصحاب, عايز أقولك ان معاذ فرحان اكتر منك دلوقتي, لأنه حب فارس أوي.
فارس بحب : هو و مالك أخواتي..
دكتور هاني : مش قولتلك هتوافق لما أتكلم معها.
فارس : وأنا صدقت كلامك و جبت الورد معايا وانا جاي.
آلاء: لو كنت رفضت كان دبل ؟!
فارس : ورد الحبايب بيوصل, عارف صاحبه جايبة لحبيبه ليقرب المسافات 🌹.
آلاء بكسوف: تسلم, بضحك بس حبيبه لسه جاي من السفر تعبان و جعان.
ماما بضحك: ديما فضحني كده ..
آلاء بضحك: المهم عملتوا الآكل؟؟
بابا : اه وعملنا حساب دكتور هاني و فارس..
^^^ بعد الآكل ^^^
فارس : إحنا هننزل النهاردة نجيب الشبكة .
بابا : النهاردة إزاى ؟!
فارس : أنا أعرف آلاء و هي كمان عارفني, الفرح ممكن يكون بعد شهور .
بابا:..
دكتور هاني: و فارس عامل حسابه أنه يجيب الشبكة النهاردة و تلبسها فى أي وقت.
بابا : معنديش مشكلة.
^^ فى الاوضة^^
آلاء بتوتر: مش عارفة البس أيه؟!
دنيا بضحك: الموضوع جه بسرعة أوي ؟؟
آلاء بضحك: ربنا بيدبر الأمور بطريقه غريبة و سريعة أوي.
دنيا : سبحان الله, المهم استني انا اشتريت فستان جديد خديه جربيه ..
آلاء بسرعة: مش هلبس حاجة جديدة بتاعتك .
دنيا بحب : يا حبيبتي إحنا أخوات وأنا نفسي تكوني أحسن حد فى كل وقت و أي وقت يارب أشوفك مبسوطة و سعيدة ..
آلاء: يارب ..
دنيا : تعالى اظبط الدنيا معاكِ فى البس ..
آلاء: دنيا أنا متوترة, حاسه إنى أول مره اشوف فارس (بضحك)رغم أنه كان عايش معايا فى الكلية بس أنا متوترة..
دنيا : يا حبيبتي ده طبيعي .
آلاء بتسأل: تفتكري هكون حلوة ..
دنيا بحب : الراجل لو حبك هيشوفك أجمل واحدة فى الدنيا يا حبيبتي متقلقيش.
^
آلاء: أنا لبست..
فارس بدهشة : شكلك مختلف أوي فى الفستان و كأنك سندريلا.
آلاء: …
فارس : ربنا يتمم فرحتنا على خير و يارب أشوفك قريب فى بيتي ..
آلاء بكسوف : فين الورد, يلا نتصور .
فارس :هو أنتِ ازاي مكنتش عايزة تتجوزيني ؟!! تفتكري كان ينفع تتجوزي حد غيري؟؟
آلاء بسرعة : قلبي كان بيقولي إنك شبهي و عقلي قالي مينفعش نتجوز..
فارس بضحك:عقلك ده غريب ؟؟
آلاء: المهم ان النهاردة خطوبتنا..
مالك بضحك : أخيرا البيت هيكون لينا .
آلاء بضحك: أنا مش معاكم أصلا.
مالك : والله الواحد مش بيحس بالونس غير وأنتوا هنا هو الأمان أيه غير أخت حنينة تكون جنبك فى كل الاوقات.
آلاء بحضن : حبيبي ده .
دنيا بتدخل جوا : …
ماما دخلت وراه : فيه أيه مالك ؟!
دنيا : فيه رقم بيتصل عليا بس مش مصري ومش عارفة أرد..
ماما : شوفي مين
دنيا : مين

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فعلتها لأجل أبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *