روايات

رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم كنزي حمزة

رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم كنزي حمزة

رواية مغامرات ابناء العاصي البارت الخامس والعشرون

رواية مغامرات ابناء العاصي الجزء الخامس والعشرون

مغامرات ابناء العاصي
مغامرات ابناء العاصي

رواية مغامرات ابناء العاصي الحلقة الخامسة والعشرون

وصلوا الي المسجد وتوضؤوا الثلاثه ووقف به امام المنبر وهو يهتف به
الجد: طول عمركم من وانتوا صغيرين وانا كنت حريص علي اني اعلمكم الصلاه والقرب من ربنا عشان ربنا يحفظكم من وسوسة الشيطان، انا مش هاسألك ولا هاحسبك واقولك انت عملت ايه وغلطت في ايه بس هاسيبك توقف ادامه، منك ليه عايز تشتكيله اشتكي عايز، تعترفله بأخطأك اعترف، حاسب نفسك علي خطيئتك وعاقبها، صلي بخشوع لربنا يا عاصي علي قد ما تقدر صلي وانا واقف في ظهرك ولما تحس انك خرجت كل اللي جواك تعالي نتكلم ونوصل لحل سوي
ما كان منه الا ان يطيع هذا الكهل الذي دائما ما يحتويه ويرشده الي الطريق الصحيح، وقف امام ربه متقبلا وجهه له في خشوع والعبرات تنهمر علي وجهه وبدأ صلاته، وقف عدي بجانب والده يصلون ركعتان تحية المسجد وهم يستمعون الي شهقاته الحاره وبعد ان صلوا فرضهم، جلسوا في انتظار انتهائه من صلاته يستمعون الي صوته العذب الممتلئ بالشهقات وهو يرتل القرأن وبعد مرور ما يقرب من ساعه انتهي اخيرا والتفت اليهم وجدهم جالسين مع شيخ المسجد في انتظاره
ذهب اليهم وجلس معهم في صمت ووجهه احمر، عيناه منتفخه من كثرة البكاء
ليصيح الشيخ: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، اهلا بيك وسطنا
احني رأسه بخزي ولم يتحدث
الشيخ: ايه ماتعرفش ان تحيتنا هي السلام ولا ايه، طب قولي الاول انت اسمك ايه
نطق بكلمه واحده: عاصي
الشيخ وهو ينظر الي الجد بمرح: مالقتوش غير الاسم ده تسموه بيه هههههههه ماهو كل انسان بيبقي له نصيب في اسمه
الجد: سميناه علي اسم عمه عشان يبقي راجل وجدع زيه بس للاسف خزلنا كلنا وطلع اسم علي مسمي
التفت الي جده بأندهاش وهو يبكي بحراره
الشيخ: طب ممكن تيسبونا نتكلم براحتنا انا وهو شويه
الجد: حاضر يا شيخنا، الفجر اصلا قرب يأذن تعالي ياعدي نستعد للصلاه
عدي وهو يسند ابيه: حاضر يابابا، وابتسم للاخر وهمس له: عاصي هاستناك تيجي تصلي الفجر جانبي
اومئ له برأسه دون ان يتحدث وذهبوا من امامه ليلتفت الي الشيخ مره ثانيه
الشيخ: قولي بقي ايه اللي مضايقك ومزعل الكل منك كده
احني رأسه وصمت ثانية وتفاجيء بكلام هذا الشيخ: يا ساتر للدرجه دي ايه قتلت مثلا……….. سرقت طيب………… ادمنت وشربت مخدرات……..سكير وبتعصي ربنا بشرب الخمر والمنكر………. ماهي كل دي معاصي وكبائر ربنا بيحاسب عليها
عاصي بصوت خفيض: انا مصلي وحافظ للقرأن وجدي ده هو اللي محفظني
الشيخ: طب كويس اوي، اومال فين المشكله بقي، ايه الذنب اللي انت عملته مخلي الكل زعلان منك كده
عاصي: ذنبي الوحيد اني بحب بنت عمي وعايز اتجوزها وهما شايفين ان ده غلط واني لسه صغير
الشيخ: الزواج نصف الدين بيعصم الشاب عن الوقوع في الاخطاء وحاجه كويسه انك تبقي عايز تستقر بس قبل ما هما يعوزوا، انت شايف نفسك انك جدير بيها ؟
عاصي: احنا الحمد لله مش فقرا يعني هاتعيش زي ماهي عايشه في نفس المستوي
الشيخ: شايفك بقيت تكلم بصفة الجمع، قولي صحيح انت بتشتغل ايه
عاصي: انا طالب في سنه اولي كلية هندسه
الشيخ: ومش بتشتغل
عاصي: لاء لسه بدرس
الشيخ: ومتكل علي بابا وجدو يجوزوك ومش عايزهم يرفضوك هههه، يا أخي اتقي الله، ده ربنا بيقول اسعي يا عبد وانا اسعي معاك
عاصي بعصبيه: ما طلبتش منهم جواز، قولتلهم اخطبها، تعرف انها مش لحد غيري، هما اللي وصلوني لكده، هما اللي خلوني اخوفها مني، انا بحبها ومش هاسمح لأي حد انه يبعدها عني
الشيخ: اهدي ووطي صوتك وماتنساش ان المسجد له حرمته واهي يا سيدي خافت منك وفهمت اللي انت كنت عايز توصله ليها، تفتكر انها دلوقتي لواتجوزتك هتجوزك عشان بتحبك ولاعشان بتخاف منك
عاصي: مش مهم، المهم انها تبقي بتاعتي وبس
الشيخ: ونسيت كلام ربنا وهو بيقول (وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا (83)سورة النساء
عاصي: صدق الله العظيم، انا مكانش قصدي اخوفها بالطريقه دي والله يا شيخ، انا مش وحش بس حسيت انهم كلهم جايين عليا
الشيخ: انت فعلا ولد كويس، طب بقولك ايه ما تدي نفسك انت فرصه، اقعد مع نفسك كده وحاسبها براحه، بلاش تخلي شيطانك هو اللي يتحكم فيك، صلي بعد الفجر صلاة استخاره وروح نام واللي ربنا يهدي فكرك له، اعمله وماتخافش، ربنا بيحب عبده الزنان اللي لما بيتمني حاجه بيلجئله بالدعاء بس انت قول يا رب
تنهد براحه ورفع وجهه راجيا من مولاه: يا رب
وبعد ان انتهي من جلسته وحان وقت الصلاه وقف بجانب عدي في صفهم واذا به يجده يقف بجواره من الجانب الاخر و بدأوا صلاتهم في خشوع
/////////////////////////////////ا
اقبلت شمس اليوم الثاني علي الجميع وهم مستيقظين ينتظروهم لحين عودتهم ولكن كل واحده تجلس بمفردها في غرفتها ماعدا الثلاث فتايات، كانوا يجلسون مع بعض في غرفة دارين بعد ان اتي بهم زين الي الشاليه تبعهم
كانت تتوسطهم، تلقي برأسها علي صدر اختها وتتمسك بيد صديقتها لتصيح دانا
دانا: ليا ناميلك شويه يا حببتي، النهار طلع علينا وانتي لسه زي مانتي
ليا: مش قادره، دماغي هتنفجر من كتر الصداع
دانا: طب اجبلك مسكن
تيا: الصداع ده عشان مأكلتيش، كلي اي حاجه وهانجبلك مسكن
ليا: مش عايزه اكل ولا اشرب يا تيا، هاتي المسكن بس واسكتي
أومأت لها برأسها ووقفت من جانبها لتشير الي الاخري بعيناها، ارقدتها في الفراش وتملصت من جانبها وذهبت الي الاخري
تيا: وبعدين دي مش بتبطل عياط
دانا: بقولك ايه، انا هاجيب لها بدل المسكن حباية منوم من عند مامي عشان تنام شويه
تيا: يكون احسن بردو وانا هاوح اشوف زين جيه ولا لسه
دانا: هما شكلهم كلهم جم، بصي جدو عبدالرحمن راجع الشاليه اهو وهما التلاته رايحين ناحية البحر، ياتري كانوا فين؟؟
نظرت الي النافذه المفتوحه في هذا الممر الذي يفصل بين الغرف لتراهم امامها يتوسطهم هذا العنيد وهم يتجهون به ناحية البحر
تيا: دلوقتي هنعرف لما زين يجي
دانا بخوف: لما زين يجي لازم نكون نايمين ده مش بعيد يدبحنا عشان دارينا عليه، بصي انا هاروح اجيب شريط المنوم ونسفه احنا التلاته
تيا: يا نهار اسود، انا ازاي نسيت، اجري بسرعه هاتيه قبل مايجي
///////////////////////ا
كانت جالسه في غرفتها منتظراه حتي يعود لتطمئن علي حفيدها وتطمئن عليه ايضا، فهو لم يعد مثل قبل، اصبح لايتحمل السهر كثيراد لم تعد صحته مثل قبل بل لم تقوي قدماه علي حمله فتره كبيره، فما بالك بهذا المجهود المضني مع شباب في مقتبل اعمارهم، يرشد هذا للصواب ويأمر هذا بالهدوء والطاعه ويمتص غضب هذا
دلف غرفته وجدها جالسه امامه تبتسم له بحب
فضالي: انتي لسه صاحيه يا روقيه، انا قولت هالاقيكي نمتي
روقيه: ومن امتي بنام قبل مانت تيجي وتكون جانبي واطمن عليك
فضالي وهو جالس بجانبها: اطمني ياستي اديني جيت اهو، اطمني ياستي وقومي نامي
روقيه: طب والواد يا عبد الرحمن مجاش ليه
فضالي وهو ضامم لها حاجبيه: قولي بقي انك عايزه تطمني علي الواد مش عليا، اطمني يا ستي الواد بخير وزي الفل كمان وقاعد مع عدي وزين علي البحر قدامك اهم
روقيه: وهو انا ليا بركه غيرك انت يا حبيبي، ربنا يديك الصحه والعافيه ويخليك لينا بس ماكنتش سيبته يقعد مع زين احسن يتخانقوا تاني
فضالي: لاء اطمني هما خلاص اتصالحوا مع بعض، زين عاقل وبيعرف ياخدهم تحت جناحه اذا كان هو ولا عدي، تعالي بقي ننام احسن انا مش قادر اقف علي
حيلي ثانيه واحده تاني
روقيه: يلا يا حبيبي بس هو يعني ربنا هداه كده واتعدل
فضالي وهو يمدد علي الفراش: الله ما قولتلك خلاص وبعدين انا معنديش حد من ولادي وحش ولا اخلاقه مش كويسه وعاصي كويس ومصلي وحافظ كتاب ربنا واول ما وقف بين اديه فاق لنفسه ورجع لصوابه تاني
روقيه: الحمد لله، ربنا يهديلهم حالهم يارب كلهم ويهديكي يا غمزه يا بنتي وتصالحي اختك وماتقوليش لجوزك
انتفض من رقدته جالسا مندهشا مما قالته وصاح فيها: بتقولي ايه، هي فين روحي ناديهالي
روقيه :اهدي بس، هي في اوضتها نايمه مع ابنها، ارتاح شويه ولما تصحي هاندهالك تقعد معاها براحتك
فضالي وهو يقف متمسك بعصاه: هو انا هارتاح ولا هلاقي راحه طول مانتوا ورايا، عايزاني استني لما يتصل بيها وهو رايح شغله وتقوله يقوم يمسك في اخوه هناك، ولا يجي علي ملا وشه ويعمل حاجه في الواد،
خرج من غرفته مسرعا اليها وفتح الباب دون ان يدقه وجد الطفل غافي وحيدا في الفراش، بحث عنها بنظره ليجدها جالسه علي الاريكه مقابله وجهها متهجم من شدة الغضب
فضالي بلهفه: غمزه انتي كلمتي جوزك
غمزه: لا يا بابي انا لسه ماكلمتوش، تعال اتفضل
فضالي وهو يجلس بجانبها: وناويه تقوليله ايه لما تكلميه، ناويه تحكيله اللي حصل يا غمزه
غمزه: اللي حصل مكانش شويه ولازم يعرف ويوقف عاصي عند حده بقي، هو ما بيخافش من حد اد ما بيخاف من عمه يبقي لازم هو اللي يقف له
فضالي: انتي عارفه كويس قوي ان جوزك لو عرف مش هينهيها كده، بالعكس ده ممكن يبقي فيها دم، عايزه الاخوات يقعوا في بعض ويبعدوا عن بعض بسبب العيال يا غمزه؟؟
غمزه بعصبيه: مابقوش عيال يا بابي واللي فكر فيه ابن غزل وحمزه لو كان حصل مكانش بردو هاينتهي الا بالدم
فضالي وهو يجذبها حتي تجلس امامه مره تانيه: اللي عمله ابن غزل وحمزه نابع من كتر حبه لبنتك، احنا كلنا اللي كانت طريقتنا غلط معاه، عاصي الصغير مش وحش يا غمزه، هو انا اللي هقولك عليه، ده ابنك انتي وتربيتك انتي وانتي بردو اللي في ايدكي دلوقتي كل زمام الامور، في ايدكي انك ترجعي الفرحه للبيت كله او تهدي البيت والعيله اللي عملتوها وكبرتوها وحافظتوا عليها انتي وجوزك واختك وجوزها، عايزه تحاسبيه حاسبي وخاصمي براحتك بس من غير عاصي ما يعرف لأنه لو عرف، انتي عارفه كويس اوي ان عائلة الحج فضالي هتقع ومش هتقوملها قومه تاني
رن هاتفها وهو جالس بجانبها واذا به يقف امامها ويذهب بأتجاه الباب
فضالي: اهو بيتصل بيكي، انا هاسيبك بقي تكلميه براحتك، امسحي دموعك وردي عليه وشوفي بقي انتي عايزه ايه، تهدي ولاتعششي وتكبري زي مانا اتعودت منك
خرج من غرفتها واوصد الباب بهدوء، انتبهت جيدا لما قاله وفتحت الهاتف قبل ان يصمت ويعلن عن انتهاء المكالمه وهي تكفف عبراتها وتحدثت بصوت متحشرج
غمزه: االو ايوه يا عاصي
عاصي: صباح الفل يا قلب العاصي، انتي كنتي نايمه ولا ايه
غمزه: ايوه هاصحي بدري اوي كده اعمل ايه
عاصي: تطمني عليا مثلا زي ما بتعملي كل يوم لما بصلي وباجي من الجامع
غمزه: هاه اه مانا كنت صاحيه وهتصل بيك بس حطيت راسي علي المخده فانمت
عاصي: مالك يا حبيبتي في حاجه حصلت وانتي مخبيه عني
اعتدلت في جلستها وتصنعت الابتسامه حتي تداري بحة صوتها هذه: اقولك مالي ياحبيبي النوم جافني الليله دي عشان انت مش جانبي، انا سهرانه من امبارح وقاعده مستنيه تليفونك عشان اكلمك، وحشتني اوي
عاصي: يا نهار اسود ومنيل بستين نيله انتي فاكره انك بعد اللي انتي قولتيه ده انا هاقعد بعيد عنك ليله كمان، وحياتك عندي لخلص كل حاجه النهارده واجيلك اخدك في حضني ياروحي حتي مش هستني حمزه
غمزه بسرعه: لالالاء خلص شغلك وتعالي براحتك يا حبيبي
عاصي وقد ارتاب في امرها: غمززززه في ايه، انتي مش علي علي بعضك ليه، ابويا كويس، حد من العيال حصله حاجه، انطقي على طول
غمزه: اااصل بصراحه بوده تعب شويه، اه كان عنده سخونيه الظاهر اخد برد من نزوله المايه
عاصي: يا نهار اسود وانتي ازاي ماخدتيش بالك منه، مانتي عارفه انه بيتعب من اقل حاجه يا مهمله انتي، لاء وتقولي هاروح معاهم عشان اخد بالي من العيال، زين جابله دكتور ولا لاء، طب السخونيه نزلت، ماتنطقي انتي اتخرستي ليه
ابعدت الهاتف عن اذنها ونظرت اليه ببلاهه ثم تحدثت: دانت لسه ماكملتش دقيقه طب كنت سيبني اتهني بالكلمتين الحلوين، علي العموم يا سيدي اطمن ابنك كويس والحمدلله نايم جانبي اهوه ربنا يخليهولك
عاصي بمشاكسه: نايم جانبك بجد
غمزه: ايوه اومال هينام فين يعني
عاصي: يابخته عقبال ما اجيلك انا وانام جانبك يا روحي
غمزه وهي تعض بأسنانها علي شفاها السفلي: انت لسه فاكر ياحبيبي
عاصي: طبعا فاكر ياروح حبيبك، عارفه وانا جاي هاجيبلك ايه
غمزه: اه عارفه هاتجبلي مانجه ههههههههههه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مغامرات ابناء العاصي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *