رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم كنزي حمزة
رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم كنزي حمزة
رواية مغامرات ابناء العاصي البارت السادس والعشرون
رواية مغامرات ابناء العاصي الجزء السادس والعشرون

رواية مغامرات ابناء العاصي الحلقة السادسة والعشرون
مازلت جالسه بشرفة غرفتها وجهها قاتم من الاحمرار عيناها كالجمر منتفختان
تراه يجلس امامها علي الشاطىئ معهم حزينا منكسرا
تريد ان تجري اليه تجذبه بين أحضانها تحميه من نفسه من شيطانه الذي تملك منه
تقسم ان لوكان الشيطان يري بالعين لقتلته من اجل فلذة كبدها
رن هاتفها وظهرت عليه صورة زوجها امامها فتحته وهي تبكي وهمست بكلمه واحده
غزل:حمزه
حمزه:الو يا روح حمزه مالك بس يا روحي كل مااتصل بيكي الاقي صوتك كده
صمتت ولم تتحدث وهو يستمع الي شهقاتها
حمزه: طب بتعيطي ليه دلوقتي يا حبيبتي بس حد ديأك ولا عاصي عمل مصيبه زي عوايده طب طمطم فين هي كويسه
غزل بهدوء:هاتيجي امتي
حمزه: هاحاول اخلص شغلي النهارده واجيلك بكره وحشتيني
غزل:وانت كمان تعالي بقي انا تعبانه اوي من غيرك مش قادره اقعد هنا وانت بعيد عني
حمزه:طب انتي زعلانه عشان كده بس ولا في حاجه تاني عاصي مزعلك في ايه قوليلي وانا لما اجي والله لوريه
بدأت تكفف عبراتها وهي تحدثه:قولتلك مافيش حاجه وهو يعني مافيش غير ابني اللي بيعمل مصايب والنبي عاصي ده غلبان وطيب هو بس اللي متسرع شويه
حمزه:هههههه افضلي انتي دلعيه كده لحد ما يعمل كارثه زي عوايده
ابتسمت بسخريه دون ان تجيبه
ليهمس هو لها:روحتي فين يا قلب حمزه
غزل:معاك يا حبيبي بس حاول متتأخرش وتيجي بسرعه
حمزه:عيوني اصلا انا مش هقدر ابعد عنكم اكتر من كده
/////////////////////////////ربي اني مسني الضر وانت ارحم الراحمين
جلسو هم الثلاثه علي الشاطئ ومازلت عينه تدمع ليصيح فيه
عدي:كفايه بقي يا عاصي ماتهدي بقي وان شاء الله مش هيحصل حاجه
عاصي:انت فاكرني خايف من اخواتك ياعدي
عدي: نعم يعني عايز تفهمني انك مش همك
عاصي:انا كل اللي يهمني هيا يا عدي ضيعتها مني بغبائي انا اللي خليتها تكرهني عمرها ماهتردي بيا
زين وهو مزال غاضب: كنت متصور انها هتحبك وتدوب فيك بعد اللي عملته
هتحبك علي ايه وهي ماشفتش منك غير المشاكل وكل كلامك معها خناق وزعيق
وان كترت في الكلام يبقي عادي جدا تمد ايدك عليها مش كده بردو
لا يعرف بماذا يرد لايقوي علي التحدث اليه فهو معه كل الحق فيما هتف به لذا التزم الصمت حتي يكمل هو
زين:انت كنت بتفكر ازاي وانت شايفنا كلنا بنحاول ننصحك وعايزينك تبقي راجل
ليه خدت الموضوع عند ليه ماحولتش تسمع كلام عمك
ياأخي ده قالك هاجوزهالك قالك انت اللي هتمسك الشركه من بعده
اب وبيحاول يكبر ابنه ليه خذلته ياحمار
احني رأسه امامه وهو يهتف: معرفش عندت غيرت ايوه
غيرت منك قولتله زي ما خليت زين يكتب كتابه علي تيا خليني اخطب ليا وانا اجي الشركه
زين:غبي وتفتكر ان عمك يجي بالطريقه دي
عدي:وطبعا لما ملاقتش اسلوبك ده جايب نتيجه معاه قولت تستقوي وتضغط عليها هيا مش كده بردو
عاصي:كفايه بقي ارحموني انتو الاتنين خلاص انا من النهارده ماليش دعوه بيها وهنزل مصر دلوقتي حالا
زين: اقعد يلا مكانك واسترجل بقي وبطل هبل شويه حاول تصلح اخطأك بدل ماتهرب منها
عدي :اقعد يا عاصي استهدي بالله كده واسمع كلام زين خلينا نوصل لحل قبل الموضوع ما يوصل لابوك وعمك
عاصي:يوصل ولا مايوصلش انا مايهمنيش
امسكه زين من فكه مره ثانيه وهو يصرخ في وجهه:تاني يعني مافيش فايده في دماغك الو……. دي اسمع ياض انت انا مش هاسمحلك تهد البيت ده
شئت ام ابيت انت واحد مننا للاسف غصب عنك وعننا وهعدلك تاني يا عاصي بمزاجك غصب عنك هعدلك تاني
عاصي:طيب موافق انا من ايدك دي لأيدك دي هوافقك علي كل حاجه بس ترجعهالي تاني يا زين ابوس ايدك خليها تسامحني
زين:يبقي تقعد بقي كده وتسمعني وتنفذ اللي هاقولك عليه بهدوء
واقعد انت كمان يااخرة صبري يكش تعقل وتبطل الدبش اللي بتحدفه من لسانك ده
عدي:الله وانا مالي انا طه
//////////////////////////////اللهم لك الحمد حتي ترضي ولك الحمد اذا رضيت الحمد بعد الرضا
مرالوقت سريعاعليهم وهم نائمون بعد هذا المجهود المضني الذي بذلوه
وبعد الظهيره بما يقرب من ساعتين كانت تجلس علي الارجوحه امام حوض السباحه وبجانبها ذلك الصغيرالمشاكس
تتحدث معه كمن تتحدث مع رجل عاقل وحكيم
غمزه:فهمتني بقي يا بوده عرفت ليه لازم نداري عليه
بوده:لاء مش فاهمك بصراحه انتي عايزاني ماقولش لبابي عشان مايجيش يتخانق ويضرب عاصي
ماهو لازم ينضرب زي ماضرب اختي انا لوكنت كبير شويه وربنا كنت طحنته
غمزه:يادي النيله يابني افهمني بقي ماتوجعش قلبي
بوده:يا مامي انتي اللي مش عارفه تقنعيني بالكلام مش انتو ديما بتقولو اللي يغلط لازم يتعاقب
غمزه:ياحبيبي ماحنا كلنا عقبناه انا زعقتلو ومخصماه ومش هكلمه ابدا
وليا كمان عمرها ما هاتصالحه وزين شوفت عمل فيه ايه و جدو كمان
لكن بابي بقي لوعرف هيعمل اسوء بكتير هيعاقب الكل مش عاصي بس
بوده:هيعمل ايه يعني يامامي
غمزه:هايرجعنا انا وانت واخواتك من هنا وهيبعدنا عن الجماليه خالص
ومش هيخلينا نقعد مع العاىله تاني ولا هيخليك تشوف طمطم وتلعب معاها تاني
بوده بلهفه:لاء الا طمطم قولي بسرعه عايزه تقولي ايه وانا هحفظ علطول
غمزه: براڤو عليك يا قلب مامي بص هو احتمال يجي النهارده باليل
انا قولتله انك امبارح اخدت برد وكان عندك شوية سخونيه وانت عارف بابي بيحبك اد ايه عشان كده لما يجي مش عايزاك تتنطط وتجري وتنزل حمام السباحه عايزك تبقي هادي زي لما بتكون تعبان بالظبط
بوده:اشطه يا مامي ماتقلقيش عملتها كتير دي عشان اغيب من المدرسه ثم شهق الصغير علي ما قاله وجحظت عيناه
غمزه بشهقه:هه كده بردو يا بوده بتضحك علي مامي وعامل فيه فتك وتقولي اشطه اديك وقعت بلسانك
اهو اوعي بقي تقع في الكلام معاه وتقوله علي كل حاجه
غمسه نطقتها تلك اللعينه التي تملك قلب الكل وهي تفرك بيدها في عيناها
التفتت لها الاخري وهي تنظر لها بحب
غمزه:تعالي يا طمطم انتي صحيتي
صعدت الجميله علي قدمها والقت نفسها بين ذراعيهاوهي تصيح
طمطم:اه ثحيت انا جعانه وعايسه لبن
غمزه:يا سلام عيوني ليكي يا قلب غمسه انتي تعالي اعملك سندوتش زي بوده وأجبلك لبن عشان انا عايزكي في موضوع مهم اوي.
ضحك الصغير وهو يقضم قطعه من ساندوتشه ويشير عليها بأصبعه
بوده:ههههههههههه موضوع مهم ماتحوليش دي فتانه وهتقوله علي كل حاجه
غمزه:بس يا واد انت دي طمطم دي حبيبة خالتو وهتسمع كلامها كله ومش هتقول لحد صح يا طماطم
طمطم وهي تجلسها علي المنضده التي تتوسط المطبخ:اقول ايه لمين انا مس فاهمه حاكه
غمزه:خدي يا حبيبتي اشربي اللبن اهوه وجلست علي المقعد امامها
بصي بقي يا ستي بابي وانكل عاصي احتمال يجو النهارده واحنا مش عايزين نزعلهم
طمطم:ايوه ايوه ماهي مامي قالتلي اني اسكت ومس اقول لحد فيهم حاكه من الللي حثلت امبالح
غمزه:كده طب كويس اوي انا كمان بأكد عليكي عشان احنا مش عايزين نزعل ونتخانق تاني اوعي يا طمطم تقولي لبابي ولا لعاصي حاجه احسن هيبعدنا عن بعض ومش هيخليكي تلعبي مع بوده تاني
احتضنته الصغيره بيدها وتمسكت به جيدا خوفا من عدم رؤيته مره ثانيه وهتفت
طمطم: لاء انا بحب بوده وبحب العب معاه مش هقول حاجه خالث
غمزه:براڤو عليكي ياقلبي يلا بقي خلصي فطارك عشان تلحقو تلعبو شويه قبل مايجو
دلفت دارين عليها وهي تجلس معهم وصاحت
صباح الخير يا غمزه عامله ايه دلوقتي يا حبيبتي
غمزه:صباح النور تعالي يا دراين
دارين:ايه هما لسه نايمين ولا ايه
غمزه:اه اكيد كلهم تعابنين من اللي حصل
دارين:وغزل نايمه لسه
غمزه:معرفش مشوفتهاش من امبارح اصلا دخلت اوضتها ولا علي بالها حاجه ونامت
لتصيح الصغيره:مامي مس نايمه دي لسه بتعيط فوق
دارين:غمزه انا مش مصدقاكي بجد انتي هتزعلي من اختك علي حاجه هي ملاهش ذنب فيها
انزلت الصغار من علي الطاوله وهي تحسهم علي اللعب
غمزه:طب يلا بقي انتي وهو ادام خلصتو فطار روحو العبو سوي بس ماتروحوش ناحية البحر
بوده:ماشي هنلعب بالعجل بقي ثم جرو خارج الشاليه
دارين:طب وهي زنبها ايه ياغمزه بس دانتي عارفه انها روحها في البنات وبالذات ليا
غمزه:وعشان كده كان لازم تاخد موقف مع ابنها كان لازم تقولي لما عرفت انو ضربها مش تداري عليا وتسيبو لحد ما صمتت ولم تتكلم
دارين :لحد ما ايه هو الواد ده عمل حاجه تاني غير انو ضربها بالقلم
غمزه:لالاء معملش حاجه هو بس خوفها منه بالضرب وانتي شايفه البت من كتر الخوف عامله ازاي
دارين:خلاص لما عاصي وحمزه يجو قوللهم وهما بقي يحسبوه
غمزه:ينهار اسود بقي انا عماله احفظ العيال من الصبح وافهم فيهم
عشان مايتكلموش ولا يقوللهم حاجه وتيجي انتي بمنتهي البساطه تقولي كده
اوعي يا دارين تكوني قولتي حاجه لأحمد
دارين:لاء ماتخفيش ماقولتش حاجه والله
بس بردو حرام عليكي دي غزل اختك حبيبتك وانتي مش بتستحملي عليها حاجه
بزمتك هتقدري تخصميها ……طب كفايه انها حابسه نفسها في اوضتها وعماله تعيط زي طمطم ما بتقول………
طب عشان خاطري انا لو ليا معزه عندك تعالي نطلع ليها دي اختك حبيبتك
تنهدت بفارغ صبر لتخرج ما في صدرها من غضب وامسكتها تلك الصديقه الحنونه من يدها واتجهت بها الي الاعلي
دارين:يلا تعالي ياحبيبتي ربنا يهديكو لبعض
دقت باب غرفتها لتسمعها من الداخل وهي تهمس بصوت خفيض دامع
غزل:ادخلي يا طمطم
واذا بها تفتح الباب وتهتف بمرح:انا مش طمطم تنفع دارين
غزل وهي تجفف عيناها:اه طبعا تعالي يا حبيبتي
دارين:بس انا مش لوحدي جذبتها اليها ودلفت بها الي داخل الغرفه
وعندما رأتها امامها اجهشت بالبكاء بصوت مرتفع كطفله مفتقده حضن والدتها وتهاوت قواها
غمزه وهي تغمرها داخل احضانها:ايه اللي انتي عامله في نفسك ده كل ده عشان زعلنا من بعض شويه
غزل:ايوه واكتر كمان وتزعلي مني ليه وانتي عارفه اني من غيرك ولا حاجه هو انتي اختي بس انتي مش عارفه انتي بالنسبه ليا ايه
غمزه:عارفه يا غزل عارفه بس غصب عني دي بنتي حته مني
غزل:وبنتي انا كمان وعاصي ابنك ياغمزه انتي عارفه انو غلبان وبيحبها الواد شافنا كلنا جاين عليه وبنحاول نبعدها عنه
غمزه: اسكتي يا غزل ماتجبليش سيرته الحيوان ده
غزل:طيب ماشي عاقبيه وازعلي منه براحتك بس انا زنبي ايه
غمزه:تعرفي زنبك ايه انك امه وخايفه عليه لما عرفتي انو ضربها ماجتيش قولتيلي ليه
غزل:لاء انا ماخوفتش عليه انا دخلتله اوضته وضربته بالقلم قولتله انا هردلك القلم اللي ادتهلها وهاقول لبابك كمان
دارين :خلاص بقي يا جماعه اهدو بقي وبطلو عياط ده ايه المصيف النكد ده
قومو بقي تعالو ننزل علي بال الكل ما يصحو ونشوف هنعمل ايه مع اللي جاين دول
//////////////////////////////////////////////////استغفرك ربي واتوب اليك
تسحبت علي اطراف اصابعها ودلفت اليه غرفته واغلقت الباب من خلفها
تكاد الرؤيه معدومه امامها من العتمه فهو مغلق الستائر القاتمه بأحكام حتي لاينفذ اليه اي ضوء صغير
فتحت جزء بسيط منها ليدخل شعاع الشمس الحارق وقت الظهيره
وأتجهت الي الفراش وجلست بجانبه وهو غافي علي وجه صدره عاري ويلبس سرواله فقط
قررت ان تمتص غضبه قبل ان يستيقظ ويكسر عنقها بين يديه
فنظرت حولها لتري ريشات الطاوس الموضعه في تلك المزهريه
اخذت منها واحده واتجهت بها اليه وبدأت تملس بها علي وجنته وظهره حتي تيقظه
بدا يتقلب وهو مغمض العينين ويفعل حركات بيده كمن يهش بعوضه من علي جسده
ابتسمت هي علي حركته هذه وبدأت تزيد من فعلتها
واذا به فجأه ينقض عليها ويقبض علي معصمها بقبضه من حديد وعيناه منفرجه امامها بغضب
لتصيح هي برعب مما يفعله:ايه ااااااانا تيا في ايه يا زين مالك
نظر لها نظره مرعبه وصاح فيها: جايه ليه
تيا:جيت عشان اصحيك الساعه ٣
زين:وانتي مالك اصحي ولا اتزفت ملكيش دعوه بيا
تيا:اه سيب ايدي طيب هاتكسرها
ترك معصمها من يده وهتف
زين:اديني سبتها اتفضلي بقي اخرجي وابقي اعرفي اكدبي عليا كويس
تيا بدلع:كده بردو يازيني هتزعلني منك وتخليني اخاصمك
جحظت عيناه مما تفوهت به فهاهي تتبع نفس طريقة والدتها عندما تقلب الاوضاع لصالحها مع والدها
زين:ليه ان شاء الله هو مين اللي من حقه يزعل من التاني
تيا ومازلت تتدلل :انا ال من حقي ازعل عشان انت اللي بتزعقلي
زين وقد تحشرجت حنجرته وبدء قلبه يرق الي محبوبته:خلاص مش هزعق بس بردو انا زعلان عشان بقيتي تعرفي تحوري عليا
تعلقت بزراعيها في عنقه وهمست في وجهه:طب حقك عليا ثم قبلته في وجنته اليمني متزعلش مني وقبلته في وجنته اليسري
لف زراعيه حول خصرها وضمها اليه بتملك
زين:طب وانتي كمان ماتزعليش مني ابدا يا روحي ثم اطبق بشفتيه علي كرزيتها ليأخذها معه الي عالم ممتليء بالحب والسعاده
/////////////////////////////////////////////بقلمي/كنزي حمزه
مازلت نائمه في الفراش بوجه متعرق حزين عين تدمع وهي مغلقه
لا تشعر بما هي فيه ولكنها تراه امامها مقيد بسلاسل غليظه من حديد والدماء تسيل من كل قطعه في جسده
ووالدها يمسك سوط جلدي طويل ينزل به علي جسده وهو لا يصرخ ولكنه ينظر في عينها بكل حب لا يتفوه الا بأسمهاهي (ليا)
تريد ان تقترب كلما تمد يدها اليه تري والدها وهو ينظر لها بغضب ويبعده هو عنها اضعاف المسافه
انفزعت من نومتها وصرخت بقوه وهي تنطق بأسمه دون ان تشعر (عاصييييي)
التفتت اليها صديقتها وجرت اليها بفزع:ليا مالك يا حبيبتي بتصرخي كده ليه
ليا بصراخ:عاصي يادانا عاصييي حشو بابي عنه ده هيموته حشوه يا دانا عاصي عاصي
وسريعا ما دلفو اليهم ليجدوها علي هذا المنظر
زين:مالك يا ليا اهدي يا حبيبتي
ليا:الحقه يا زين حشوه عنه بابي هيموته الحقه بسرعه
تيا :هو مين بس با حبيبتي بابي لسه مجاش انتي كنتي بتحلمي
ليا بصراخ:لاء هو بيضربه بالكرباج وجسمه كان كله دم والنبي تلحقوه قبل ما يموته قلوله اني خلاص مش زعلانه منه
زين وهو يمسك يدها بين يديه:اهدي يا ليا انتي كنتي بتحلمي يا حبيبتي محصلش حاجه من دي
وبابا لا عرف ولا جيه اصلا اهدي كده بقي وفوقي عشان هو لما يجي لو شافك كده هيشك ويعرف كل حاجه لازم تتمسكي تبطلي خوف عليه
توقفت عن الصراخ ونظرت اليه وهي مندهشه
ليا: لاء انا مش خايفه عليه اااانا خايفه علي بابي احسن يعمله حاجه بعدين يتحبس عشان واحد مايستهلش
تبدلو ثلاثتهم النظرات في صمت واكمل هو
زين: طب كويس اوي انتي كده جدعه عليكي بقي انك تنسي وتقومي تفرفشي كده
عايزين نقضي النهارده كله في ضحك وهزار ولعب ايه رأيك تقومي تاخدي شاور وتفوقي كده وهاخدكو ونروح نتغدي بره
لتصيح دانا:اشطه نروح كلنا وناخد عدي معانا كمان
////////////////////////////////لا اله الا الله محمد رسول الله
حضرو الي الشاليه وهي ممسكه بيد اخيها ومن خلفها دانا وتيا
رأتها غزل وغمزه وهم جالسون علي المقاعد ومعهم دارين وجدتها
فتحت لها روقيه زراعيها وارتمت في احضانها
روقيه:عامله ايه دلوقتي ياضي عيني
ليرد زين:عامله يعني ماهي زي القرده اهيه ومرمطاني معاها
غمزه:اسكت يا زين ليا حبييتي ردي عليا انتي بقيتى كويسه مش كده
ليا:ايوه يامامي الحمد لله انا كويسه
غزل:حقك عليا انا يا حبيبتي متزعليش ابدا واخذتها من احضان جدتها وضمتها اليها
تيا:خلاص بقي يا جماعه ليا نسيت اللي حصل
زين :صحيح فين عدي وعاصي انا مش شايفهم يعني
روقيه:عدي في حمام السباحه بيلاعب طمطم وبوده ثم تنهدت
واكملت وعاصي مخرجش من اوضته من ساعة مادخلها الصبح
معلش اتأخرت هليكو النهارده كنت بطمن علي نتيجة ابني بارت طويل اهو حلوة النجاح قوللي مبروك وادعولي ان ربنا يحفظه ليا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مغامرات ابناء العاصي)