روايات

رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم كنزي حمزة

رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم كنزي حمزة

رواية مغامرات ابناء العاصي البارت السابع والعشرون

رواية مغامرات ابناء العاصي الجزء السابع والعشرون

مغامرات ابناء العاصي
مغامرات ابناء العاصي

رواية مغامرات ابناء العاصي الحلقة السابعة والعشرون

مر اليوم عليهم بسلام حيث ذهبو جميع الشباب ماعدا عاصي الذي ابي ان يخرج معهم
خوفا علي معشوقته من ان تهابه الي مطعم البيتزا اكلو وجبتهم وعادو وهم يمزحونها ولكنها كانت فقط تبتسم لهم من حين الي اخر
حل عليهم المساء وهم جالسون علي الشاطيء جميعا الا هو
مزال يرقابها من شرفته وهي تكاد ان تسقط العبرات من فيروزتها
وهي تلمحه يخطف النظرات اليها ويختفي خلف الستائر
استمعو جميعا الي صرير اطارات سيارة تصف بجانب باقي السيارات
ليجدو الثنائي قادمون اليهم وجري عليهم الاطفال
طمطم:هييييييه بابي جيه بابي جيه
حملها حمزه بين يديه:اهلا بروح قلب بابي من جوه وحشتيني يا كلبوزتي
بوده:حمدلله علي السلامه يا بابي وحشتني اوي يا حبيبي
عاصي وهو يرفعه بين زراعيه:الله يسلمك يا حبيبي انت عامل ايه طمني عليك لسه عيان
نظرت غمزه الي الصغير فتذكر هذا الاتفاق
بوده وهو يضع يده علي جبهته ويغمض عينيه:اه الحمد لله علي كل حال انا بقيت كويس
همست روقيه في اذنها لتلحق الموقف:قومي الحقي الحلوف ده قبل مايكشفنا كلنا
غمزه بصوت خفيض :اجري يا زين سلم عليهم وخد منه الواد الاوڤر ده
زين:الله يخرب بيت زين وسنين زين اعتقوني بقي لوجه الله
وهب واقفا اليهم الف حمدلله علي السلامه يا بوب وانزل بوده وزجه اليها ليحتضنه
عاصي:الله يا يسلمك يا حبيبي ايه العيال دي عاملين ايه معاك وماجبتش لبوده دكتور ليه
زين وهو يحتضن حمزه:حمدلله علي السلامه يا عمي دكتور ليه بس دول كانو شوية سخونيه ومتقلقش عليه هو بقي كويس
حمزه: الله يسلمك يازين ازيك يا بابا صحتك عامله ايه وجلسو بجانبهم
فضالي:انا كويس يا حبيبي الحمد لله
جلس عاصي بجانب غمزه واخذ منها طفله الذي صب عليه كل اهتمامه واجلسه علي قدمه وهو يغمر بحنانه ويقبله بحب
ولم يلتفت الي فتاياته وهذا ماهدأ من روعتها قليلا
عاصي:كده يا غمزه مش عارفه تاخدي بالك من الواد اعمل فيكي ايه انا دلوقتي
غمزه وهي تبتسم له:حمدلله علي سلامتك يا حبيبي ماله بس الواد ماهو كوبس اهو ماكنوش شوية برد دول
عاصي وهو يمسك وجهه بين يديه:شوية برد ايه انتي مش شايفه وشه اصفر ازاي وخاسس كده انتي مكنتيش بتأكليه ولا ايه
اندهشو جميعا مما قاله هو لم يغيب عنهم الايوما بليله فهل يعقل ان يلاحظ نزول وزن الطفل من يوم واحد
روقيه: هههههههه ايه اللي انت بتقوله ده يا عاصي الولد زي الفل اهو واكيد مش هيلحق يخس من يوم يعني
عاصي:اومال ماله هادي كده ومش بيلعب انت تعبان يا حبيبي طب قولي عايز ايه وانا اعمله ليك
قرر اللعين ان يستغل الموقف ويتلاعب بقلب هذا العاصي الحنون
الذي رغم نقارهم معا دائما الا انه يهاب ان تلمسه نسمة هواء
بوده بتصنع المرض:مامي حارمني من الحلويات الايس كريم من امبارح وكمان انا ملعبتش خالص وهما كلهم اكلو بيتزا وانا سندوتش برجر بس وعايز ملك شك
لم ينظر الي احد وحمل طفله بين يديه واتجه به مره ثانيه الي سيارته وهو يهتف
عاصي:حرماك ليه انت تطلب بس وكل حاجه تجيلك تحت رجلك هي بتجبلك حاجه من بيت ابوها
تعالي يا حبيبي انا هاجبلك كل اللي انت عايزه واخذه وذهب به دون ان ينظر الي احد
جحظت عيناها وهي تنظر الي سرابه بعد ان ذهب
غمزه:الملعون أكل بعقله حلاوه
فضالي:ده حتي مسلمش عليا والله الواد ده هيجننه قريب
صاحت تيا :هو يعني مخلفش غير بوده ده مبصش ناحيتنا اصلا
جذبتها دارين واجلستها بينها هي وزين وهمست:اقعدي يا حبيبتي الحمد لله انو مخدش باله منكم اصلا
والا كان شك في منظر اختك اللي قاعده مش بتنطق دي
ليصيح حمزه: صحيح ياغمزه جوزك جايبلك في العربيه صندوقين مانجه
اندهش الجميع مما قاله ومنها و هي تضحك بشده علي تفكير هذا الشقي
ثم همس حمزه بأذن زوجته:عامله ايه يا روحي شكلك مش عاجبني
غزل وهي تمسك يده:الحمد لله يا حبيبي انا بقيت كويسه جدا جدا لما شوفتك
حمزه وهو ينظر لعدي:اومال فين عاصي مش شايفه وسطكم يعني
عدي:هاه لاء ده كان معانا بس لما جينا من بره قال انه عايز يطلع ينام شويه عشان كان سهران امباح
حمزه:طب تماما عن ازنكو انا بقي اطلع ارتاح شويه من السواقه
ابنك شغلني السواق بتاعه طول الطريق ياحج وال ايه جاي قبل مانوصل بحوالي ٢كيلو يقولي اوعي انت بقي وانا هكمل
فضالي:هههههههههههه معلش يا حبيبي ربنا يخليكم لبعض
غزل:تعالي يا حبيبي ارتاح في اوضتك فوق وذهبو معا وهو يحمل الصغيره بين يديه
تيا:اوف الحمد لله عدت علي خير ومعرفوش حاجه
غمزه:اه الحمد لله بس ربنا يستر علي ما الحيوان ده يجي مش هطمن الا لما اعرف عمل ايه معاه
//////////////////////////////اللهم قنا واعفو عنا وارحمنا انت مولانافانصرنا علي القوم االكافرين
صعدو سويا الي غرفتهم وقبل ان يدلف اليها التفت لها وهتف وهو يعطيها ابنتها الغافيه علي كتفه
حمزه:ادخلي نيمي البنت وانا هاشو عاصي واجي
غزل وقد امسكت يده:لاء قصدي يعني ده سيبو نايم وبكره ابقي اقعد معاه
حمزه وقد ارتاب في امرها: في ايه يا حبيبتي بس مانا عارف انه نايم انا هاشوفه واجي علطول ادخلي انتي
ترك يدها واتجه الي غرفة ولده وفتح الباب دون ان يدقه
تصنع الاخر النوم على الفراش واغلق عينه باحكام
وبدوره كأب حنون امسك الغطاء ودثره جيدا وهو ينظر اليه بحب
وتنهد براحه لرؤيته وهمس له وهو يقبل جبينه ويملس علي شعره الناعم: ربنا يهديك ويحفظك يا ابني
ثم اغلق باب الشرفه الزجاجي والستائر من بعده ونور المصباح واتجه للخارج موصدا الباب من خلفه برفق حتي لا يفيقه
نزع الغطاء من عليه بعصبيه وحزن وهو يزرف من عينيه الدمع
واعتدل جالسا علي فراشه وهو يضم ساقيه الي صدره ويبكي بحرقه ويأنب نفسه ويوخها
عاصي: لنفسه لوعرفت اللي عملته مش هاتعملني كده انا ماستحقش حبك ده ليا
انا خذلتك عمري ماكنت الابن اللي انت ببتمناه ابدا بس لاء من النهارده لازم اتغير لازم اشرفك وماخليش حد يبصلك بنظره تكسرك ابدا
وربنا يقدرني ويقف جانبي ورفع يده الي السماء واتجه الي ربه وهتف بصوت كله رجاء(يا رب)
//////////////////////////////استغفرك ربي واتوب اليه
دلف اليها وجدها نائمه في الفراش وقد اعدت له وجبه خفيفه علي الطاوله الصغيره بجانب الفراش نظر لها بحب وهمس وهو يتجه الي حقيبته ليغير ملابسه
حمزه:طب ايه هتنامي ومش هاتكلي معايا
غزل:لاء انا كلت من بدري كل انت بالهنا والشفا ياحبيبي
حمزه وقد جلس بجانبها:بس حبيبك مش جعان حبيبك عايز يطمن عليكي عشان انتي مش عجباه خالص
مالك يا روحي انتي في حاجه مخبياها عليا قوليلي ايه اللي مزعلك بس
غزل:مافيش يا حبيبي كل الحكايه ان مودي كان وحش بس عشان انت اول مره تبعد عني
معرفش ليه كنت حاسه اني عامله زي العريانه اللي مش لاقيه امانها وغطاها وسندها
لم يقوي علي التفوه لها فبأي كلمة حب سوف يجيب عليها
فقرر ان يعبر لها عن احساسه بشوقه اليها بطريقتهم الخاصه جدا. واطبق عليها بزراعيه ليغوصا سويا في نعيم حبهم
/////////////////////////////الله يا مولف القلوب الف قلبي علي حبك وطاعتك
بعد مرور ما يقرب من ساعتين صعد الجميع الي غرفهم وعاد الفتيات مع زين ودارين ودانا الي الشاليه الخاص به
وانطفأت الانوار لأستعداد الجميع للنوم اخيرا عادو وهم يحملون في ايدهم الكثير من الحقائب البلاستيكيه
وقالب كبير من الجاتوه وعلب من البيتزا زات الحجم الكبير وصناديق من اللعب
جري الصغير الي الداخل بمرح وهو يصيح
بوده:هييييييه قضينا وقت جميل جدا
عاصي: اه تصدق يا معلم كانو ساعتين حلوين اوي انا عن نفسي انبسط جدا
بوده:وانا كمان انبسط اوي يا حبيبي ربنا يخليك لينا يا بابي يارب واذا به يحتضنه بيديه الصغيره من قدمه
عاصي وهو يحمله:ويخليك ليا يا حبيبي وتكبر ادام عيني واشوفك احسن الناس
بوده:الله دول بينهم نامو كلهم ولا ايه
عاصي:الظاهر كده بقولك ايه يلا اطلع انت كمان غير هدومك بقي ونام ولا عايز حاجه تاني
بوده:لاء مش عايز حاجه انا عايزك انت تنام جانبي النهارده عشان الصبح ننزل البحر سوي
هاهو قد وضعه في مأزق وكيف يهرب منه الان
عاصي:اااا لاء مش هينفع انت سريرك صغير يا عم
وانا عايز ارتاح عشان جاي من السفر وكده وكمان شنطة هدومي تقريبا كده طلعوها عند مامي
بوده وهو ينزلق من بين يديه ويجري نحو الدرج :خلاص انا هاطلع اغير هدومي بسرعه واجي انام انا جانبك انتو السرير بتاعكو كبير وهايخدنا كلنا
رفع حاجبيه ببلاهه ولم يستطيع الرد حيث صعد الاخر سريعا
وضع قالب الجاتوه والتفت ليصعد ولكنه وجد الباب الزجاجي المطل علي حوض السباحه مفتوح فذهب ليغلقه
ولكنه وجد شخص يجلس في الظلام وحيد منحني الراس
ارتاب هو في امره وقرر ان يذهب ليري من هذا فوجده من سمي علي اسمه جالس ووجهه تكسوه الدموع
عاصي: عاصي مالك يا حبيبي فيك ايه قاعد لوحدك كده ليه
عاصي الصغير وهو ينظر اليه بخزي:عمي انا انا
عاصي:انت ايه مالك بس يا بني
عاصي الصغير:مافيش حاجه ياعمي مافيش
عاصي: مافيش ازاي انت فاكر انك كده بتريحني يعني قولي مالك يا حبيبي ايه اللي مزعلك كده وانا والله لو كان مين بالذي اكون جايبلك خبره
عاصي الصغير:انت هتعمل كده عشاني انا بعدكل اللي عملته معاك
عاصي : عملت ايه يعني عندت شويه عادي ابن وبيدلع علي ابوه وعمه
المهم انك ترجع لعقلك تاني وبدل ما تقف قصدنا تقف في ظهرنا
اومال احنا خلفناكو رجاله ليه ياض مش عشان تبقو سندنا في الدنيا
انت و عدي وزين بالنسبه ليا ولادي صحيح انا مخلفتش ولا واحد فيكو بس انا اللي ربتكو والاب ديما هو اللي بيربي مش اللي بيخلف
انتو كبرتو قدامي وبقيتو شباب زي الفل بفتخر بيكو في كل حته
لو قاعد مع مين بقول عيلة الحج فضالي كلها رجاله
يمكن علي بوده ما يكبر اكون انا مش موجود وسطكم عايز اكون مطمن عليه
اكون مطمن اني سايبه مع رجاله تقدر تحافظ عليه وعلي ماله ويعوضوه ببعدي عنه
مايفرقوش في المعامله بينو وبين ولادهم زي مانا عملت معاهم بالظبط
وهل كان له ان يقوي علي الحديث ان يرفع عينه التي انكسرت امامه
اي رجل هذا يتحدث عنه هو يعلم جيدا وصف شخصه الان ولكنه لا يقوي حتي ان يصارحه بما فعل
واذا به يجهش امامه بالبكاء ليغمره عاصي بين زراعيه وهو يهدئ فيه
عاصي:خلاص بقي ياض بطل عياط زي الحريم واطلع يلا اوضتك ولما نرجع عايزك تثبتلي ازاي انت بتحبني وهتبقي قد المسئوليه ولا لاء وعلي فكره انا لسه عندي وعدي ليك
وعده كيف له ان يخبره ان وعده هذا قد اضاعه من بين يديه فأذا قبل هو سوف ترفضه هي
لن تقبله بعد ما فعله بها واذا به يأخذه من يده ويتجه به الي الداخل مغلق الباب من خلفهم
///////////////////////بقلمي /كنزي حمزه
هاهي الان تجلس امام عينيه تنظر له بجراءه وغضب ولا تهابه ذلك اللذي يهابه الجميع
عاصي وهو يضيء النور ويمسك بيده صحن كبير ممتليء بثمار المناجو:ايه ده انتي صاحيه داانا قولت هالاقيكي نمتي من بدري
لم تجيبه والتفتت للجهه الاخري
جلس بجانبها علي الاريكه ووضع الصحن علي الطاوله امامه
واذا به يجذبها علي قدمه كعادته ويغمر وجهه في لافائف شعرها الاسود ذو رائحة الياسمين التي يعشقها جيدا
عاصي:انا ممكن استحمل اي حاجه النهارده الا انك تزعلي مني
غمزه:اوعي سيبني انت لسه فاكرني اصلا
عاصي:طبعا يا روحي فاكرك هو انا ممكن بردو انساكي ده انا بفكر فيكي حتي وانا نايم
غمزه: بأمارة ما اول ما وصلت ماكنتش شايف ادامك غير ابنك بس
ده انت حتي مسلمتش علينا واخدته ومشيت ال ايه واذا بها تقلد صوته هي بتجبلك من بيت ابوها اوعي كده سيبني
عاصي وهو يتمسك بها جيدا: هههههههههه غصب عني يا روحي كنت هاتجنن من القلق علي الواد
دانا سيبت الشركه تضرب تقلب وجيت عشان لم يكمل كلمته حيث برقت عينها امامه وصرخت في وجهه
غمزه:كمان يعني مش عشاني انا زي ما قولتلي اوعي كده واخيرا فكت قيوده من عليها واتجهت نحو الباب
عاصي وهو يقف ويجذبها من يدها اليه:خدي يا مجنونه رايحه فين بس دلوقتي اومال انا جايب المانجه دي كلها لمين
غمزه وهي تشير نحو الفراش: المانجه اه ابقي كلها انت وابنك بقي
وتركت يده بغضب وذهبت من الغرفه حتي تنام في غرفة صغيرها التفت هو حيث اشارت ليري صغيره نائم في الفراش بمنتهي الراحه فذهب اليه وحمله بين يديه وهو يضحك :ههههههههههههه يا ولاد المجانين
دلف بالصغير غرفته واذا به يجدها غافيه في فراشه ارقده بجانبها بهدوء ودثره جيدا
واذا بها تجده يحملها بين يديه ويتجه بها للخارج
غمزه بهمس:سيبني انا هنام هنا
عاصي وهو يقبل وجهها:لاء انتي هاتكلي مانجه الاول وبعدين تنامي في حضني
دلف بها غرفته واغلق الباب جيدا من خلفه وارقدها علي الفراش
غمزه:مش عايزه منك حاجه اوعي انا زعلانه منك علي فكره
عاصي:عارف علي فكره وهاصالحك يعني هاصالحك
غمزه:واثق اوي من نفسك
عاصي:طبعا يا بنتي دانا العاصي واذا به ينقض عليها كالليث الذي ينقض علي فريسته

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مغامرات ابناء العاصي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *