روايات

رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم كنزي حمزة

رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم كنزي حمزة

رواية مغامرات ابناء العاصي البارت الثالث والثلاثون

رواية مغامرات ابناء العاصي الجزء الثالث والثلاثون

مغامرات ابناء العاصي
مغامرات ابناء العاصي

رواية مغامرات ابناء العاصي الحلقة الثالثة والثلاثون

مرت الايام سريعا عليهم وبدأت الدراسه ومازال هذا العاصي مبتعدا كل البعد عن حبيبته، كان يقضي يومه بين الذهاب الي كليته يحضر المحاضرات وبين الذهاب الي الموقع او مكتبه في الشركه، وفي المساء اما ان يجلس مع عدي في الوكاله او في غرفته فوق سطح المنزل وخصوصا بعد ان دلف ذلك اليوم الي غرفة نومه وجد تلك الهديه التي تركها لها يوم ميلادها بين طيات ملابسه، فتحها وجد بها هذه القلاده الذهبيه ومعاها ذلك الخطاب الذي تركه لها كي يعتذر لها فيه عن كل ما فعله معاها ولكنها ابت حتي ان تمنحه تلك الفرصه ففضل الصمت والابتعاد عنها
///////////////////ا
كان جالسا داخل الوكاله بعد ان عاد من كليته يراجع بعض الحسابات الخاصه بها ويجلس امامه ابن اخيه الصغير الذي لا يصمت
بوده: عدي، يا عمو عدي، يا عديييييي
عدي: يا بني بس بقي صدعتني، عايز مني ايه
بوده: عايزك تحل معايا الهوم وورك
عدي: وهو انت صغير، دانت باسم الله ما شاء الله في سنه اولي اد الدنيا
بوده: ايوه بس الماث ده صعب اوي انا مش عارف احله
لتصيح تلك الصغيره التي تجلس امامه
طمطم: عثان انت عبيط عمال تلعب من الثبح ولسه مس خلست الهوم وولك بتاعك، انا خلسته من بدلي ياعدي، مس انا اسطل منه بقي
عدي: طبعا يا قلبي اشطر منه، ده واد فاشل اصلا
بوده بغيظ: كده يا عدي طيب مش عايز منك حاجه وانا هاوريكي يا ست طمطم مين فينا الاشطر
واذا به يفتح كراسه ويباشر حل واجبه
غمز عدي الي تلك الصغيره وابتسم لها بمكر
طمطم وهي تكركر: انا هاطلع عند تيا و ليا العب معاهم
عدي: لو بيذاكروا سيبيهم وانزلي تاني يا طمطم، ماشي؟
طمطم: ماسي ماسي
//////////////////////ا
كانت ليا تجلس علي الفراش وتيا تجلس علي ذلك المكتب الصغير يستذكرون دروسهم دلفت عليهم تلك الصغيره وجلست بجوارها علي الفراش
ليا: اهلا انسه طماطم، اي ريح طيبه اتت بيكي الينا
طمطم: يعني ايه ده اللي بتقوليه
تيا: ههههههههه يعني ايه اللي جابك هنا دلوقتي
طمطم: خلست الهوم ولك بتاعي وبوده لسه بيعمله، فقولت اطلع اسوفكو انتوا كمان خلستوا ولا لسه
ليا: اه، بالنسبه ليا انا لسه انما بقي الاخت تيا
تيا: مالها تيا ياختي، انا كمان خلصت، اوبا النور قطع
طمطم بصراخ: انا عايزه مامي
تيا: طب بس ماتعيطيش كده، دلوقتي النور هايجي تاني
طمطم: لاء انا خايفه نزليني عند مامي
ليا: نوري كشاف الموبايل يا تيا بسرعه
تيا: الموبايل بتاعي فاصل شحن، هاتي موبايلك انور بيه وتعالي ننزلها تحت
ليا: لاء خدي الموبايل ونوري شمعه هنا، انا اصلا عايزه انام
تيا بعد ان اضأت كشاف الهاتف واحضرت لأختها تلك الش،معه وانارتها ووضعتها علي حرف المكتب: نامي بقي براحتك يا ستي، انا هنزل الزنانه دي لهم تحت
ليا وهي تغفو: ماشي تصبحوا علي خير
تيا: تصبحوا علي خير الساعه ٦، دانتي اوڤر
واخذت ابنة عمها وخرجت من الغرفه مغلقه بابها ثم خرجت من الشقه بأكملها
//////////////////////////////ا
دلف عليه داخل الوكاله في هذا الظلام الذي لا يتضح منه الا ضوء صغيرا يصدح من هواتفهم، وجد الصغير يجلس حزينا
عاصي: مالك ياض قاعد زعلان كده ليه
بوده: سيبني في حالي ياعاصي الله يخليك، انا متضايق جدا دلوقتي
عاصي وهو ينظر الي عدي: ماله ده ايه اللي مزعله اوي كده
عدي: كان يا سيدي قاعد بيحل الواجب بتاعه وشركة النور عملتها معاه هههههههههه
عاصي: هههههههههههههه ليه هو قاطع بقاله كتير ولا ايه
عدي: اه بقاله حاولي ساعه مش عارف طول كده ليه النهارده
واذا بهم يست،معوا الي صيحات الشباب من الخارج وصر*اخ يأتي من داخل البيت جروا خارج الوكاله وهم مفز*وعين ورفعوا رأس*هم الي الاعلي لينصد*موا من تلك الني*ران التي تخر*ج من شر*فة غر*فة بنات عم*هم
عدي: يا نه*ار اس*ود
عاصي: هات طفا*ية الحر*يق وحص*لني بسر*عه يا عدي صعد الدرج سر*يعا وليتقا*بل معهم علي الدرج
غمزه بصر*اخ شد*يد: ليا بنتي، اللحق ليا يا عاصي
لم يلت،فت اليهم، لم ينتظر حتي يعرف اين هي، صعد الي شقة عمه وبدأ يك،سر بابها وانفتح الباب امامه، وجد كل شيء بها كما هو الا غرفتها المغ،لقه التي تصدح الاد*خنه من اسفل با*بها، وسريعا ما زج الباب بقد*مه ليجد النير*ان تأ*كل كل شيء بالغر*فه، الستائر السجاد واحد الاسره الذي لم يتبقي منه شيء
صر*خ بأسم معذ*بته باعلي صو*ته وهو يبحث عنها بعينه:
لييييييييا
وسط السنة النير*ان القو*يه التي تأ*كل كل ما تطوله رأها اخيرا نا*ئمه كالم,لاك في فراشها الذي كادت ان تصل اليه، القي بج,سده داخل الغر*فه وهو يحاول ان يط*فيء تلك النير*ان بيديه واخيرا حمل,ها بين يديه واتجه بها خارج الغر*فه لته,مس وهي تسعل بشده
ليا: عاصي
عاصي: مش هسم،حلك ترو*حي مني، فا*همه يا ليا، ليا ردي عليا، سمعاني يا حبيبتي
لم تعطيه اي اجابه و وذهبت في اغماءه طويله
دلف عليه عدي وهو يحمل بيده مط،فئة الحر*ائق ومن خلفه الشباب وشر*عوا في اخماد تلك الني,ران بكل شجا*عه، تركهم هو وخرج بها من الشقه بل من البيت كله ومن خلفه والدته ووالدتها وجدتها، ارقدها علي الاريكه الخلفيه وجلست بجانبها والدتها داخل السياره وجلس علي مقعد السائق ولم ينتظر احد، ساق بأقوي سرعه الي المست،شفي
غمزه وهي تصر*خ بشد*ه: ليا بنتي، هي مابتردش عليا ليه يا عاصي
عاصي بخو*ف علي حبيبته: اهدي ياغمزه هتبقي كويسه، اكيد الد*خان هو اللي عمل فيها كده
غمزه: بنتي بتم،وت مني، ليا هتم،وت يا عاصي
عاصي وهو يد*ق بيده علي جلة القياده: لاء ماتقو*ليش كده، هتبقي كويسه ان شاء الله، هتبقي كويسه
اوقف سيارته بأهمال امام المستشفي وحملها بسر*عه بين يديه ودلف بها للداخل واخذها منه الاطباء، وقفت هي بعيد عنه تب،كي ابنتها وتنتظر ان يأتي لهم احد يخبرهم عنها شيء
اتجهه اليها وضمها الي صدره وهي تبكي بشد*ه
غمزه: بنتي ليا
عاصي: ماتخا*فيش يا غمزه، ربنا مش هيضر*نا فيها وهتخرج لينا دلوقتي
//////////////////////////ا
حضروا بسيارتهم ليجدوهم يقفون جميعا بالاسفل وعدي يخرج هو والشباب من المنزل،
انفزع عاصي من رؤيتهم هكذا وصاح: وقفين كده ليه ايه اللي حصل
فضالي: النور كان قاطع والعيال ولعوا شم،عه وسابوها في اوضت،هم الن،ار مس،كت في الاوضه
صر*خ عاصي لعدم رؤيتها امامه: بنتي ليا، البت فين وغمزه فين
بوده ببكاء: في المست،شفي يا بابي، اصل ليا كانت نايمه في الاوضه وعاصي طل*عها وراحوا المست،شفي
جري الي سيارته وامسك حمزه زوجته ووالدتها واتجه بهم الي المست,شفى هو الاخر بسيارته
وصل الي المست،شفي وهو مر*عوب ان يستمع الي خبر ما يحز*نه، عيناه تبحث عنهم في كل مكان الي ان راه امامه يقف يحتضن زوجته البا*كيه ولا يبالي ال,م يده المح,ترقه
عاصي: غمزه، ايه اللي حصل، ليا فين
غمزه: عاصي، ليا خدوها مننا جوه ومفيش حد خرج طمنا عليها
عاصي الصغير: ماتخافش يا عمي، ليا مفيش فيها حاجه، هو بس اختناق من الدخان
عاصي: وانت مش حاسس بأيدك دي، مفيش حد يشوفك هنا ؟
عاصي الصغير: اما نطمن عليها هي الاول
لم ينتظره عاصي وظل يبحث عن طبيب ليراه وحضر به اليه
الطبيب: اتفضل حضرتك معايا
عاصي الصغير: لاء مش هاروح في حته الا لما نطمن عليها الاول
الطبيب: اطمن حضرتك هي بس بتاخد جلسة تنفس وهتبقي كويسه
عاصي: روح معاه يا عاصي واطمن، ان شاء الله هتقوم بالسلامه
اومئي له برأسه والتفت للطبيب وذهب معه ليطيب له جراح ذراعه ويربطه له ثم عاد اليهم ليطمئن علي معذبته ليري الجميع قد حضروا وافاقت هي ووقف هو بجانب الباب وجرت والدته اليه
غزل: يا حبيبي يا عاصي، حصل ايه لأيدك
التفتت برأسها اليه لتري ذراعه الملفوف بالضمادت الطبيه فاسترسلت الدموع دون ان تشعر
عاصي الصغير وهو ينظر لها: ماتخافيش يا ماما انا كويس
ليهتف عدي: لولا عاصي كان زمانك بقيتي في خبر كان يا بنت الايه انتي، انكتبلك عمر جديد علي ايده
حمزه: عاصي طول عمره جدع، بس هو اللي مش بيحب يبين الا في وقت الشده
عاصي: هو هيطلع لمين يعني، ده ابن حمزه وعاصي فضالي، مش كده يا واد ولا ايه
التفتوا جميعا اليه ليجدوه قد رحل من امامهم
//////////////////////////ا
مرت الايام وهدأت الاجواء بعد ان خرجت ليا من المستشفي واستعادت كامل صحتها ولكنه ظل يتجنبها ولم يتكلم معها، لم يتقابل حتي معها، كانت تجلس بجانب اختها في غرفتهم بعد ان جددها لهم ابيها وتيا تتحدث مع زوجها عبر الهاتف
زين: يعني هي بقت كويسه دلوقتي
تيا: ايوه الحمد لله، بقت كويسه جدا
زين: قولتيلي بقي مين اللي ولعت الشمعه دي
تيا: خلاص بقي يازين هو انا يعني كنت اعرف ان كل ده هيحصل
زين: ما هو ياحبيبتي حاجه بسيطه اها لكن شوفتي اتسببت في مصيبه ازاي
تيا: الحمد لله انها جات علي قد كده وعاصي مش حصله حاجه، انا بس اللي مزعلني ان ليا مش بقت تتكلم زي الاول
زين: هما لسه مش اتصالحوا
تيا: لاء لسه يا زين، هو اصلا بقي يأما في الكليه يأما بيتأخر بالليل
زين: معلش يا حبيبتي بكره يتصالحوا تاني، المهم انتي وحشتيني اوي
تيا: وانت كمان وحشتني اوي اوي، هاتيجي امتي بقي
زين: هانت ياروحي كلها عشر تيام واجي
تيا: تجيلي بالسلامه حبيبي
//////////////////////////ا
حضر اليوم باكر من عمل دلف اليهم وهو مرهق الجسد جدا ليراهم جميعا جالسون الا معذبته التي فضل ان يبتعد عنها حتي لا تدرك انه بفعلته هذه كان يطلب منها الصلح ولكن اين هي، لماذا الجميع موجود الا هي
عاصي: سلامو عليكن
غمزه: وعليك السلام يا حبيبي
غزل: مالك يا عاصي، انت تعبان ولا ايه
عاصي: اه النهارده تعبت اوي في الشغل يا ماما وعايز انام
روقيه: طب كل الاول وبعدين ادخل ارتاح
عاص: ماشي بس بسرعه بقي، انا هدخل اغير هدومي وانتوا الحقوني بلأكل
غزل: حاضر يا حبيبي، ادخل انت وانا هاحضرلك الأكل بسرعه
عاصي: وانتي بقي يا كلبوظتي، تعالي معايا عشان وحشتيني
طمطم: وانت كمان فين السيكولاته بتاعتي
عاصي وهو يحملها ويدلف بها الي غرفته: اتفضلي يا ستي انما قوليلي انا شايفكم كلكم قاعدين وتيا قاعده بتذاكر علي السفره لوحدها وليا يعني مش معاها
طمطم: ليا راحت عند مي تقعد معاها من بدلي
عاصي: راحت عند مي من بدري، طيب يا طمطم روحي شوفي ماما خلصت الاكل ولا لسه
طمطم: حاضل ياعاثي، وجرت من امامه لتدلف اليه والدته
وتزج امامها عربة الطعام الصغيره له وقف امامها وامسك من يدها تلك العربه وجلس علي الفراش ليأكل
عاصي: تعالي كلي معايا يا ماما
غزل: لاء انا كلت يا حبيبي، كل انت بالهنا والشفا، بس كنت عايزه اسألك علي حاجه ممكن
عاصي: اه طبعا اتفضلي يا حبيبتي
غمزه: انت هتفضل لحد امتي زعلان انت وليا يا عاصي
عاصي: ماما ممكن ماتفتحيش معايا الكلام في الموضوع ده
غمزه: عشان خاطري يا عاصي، البنت حالتها النفسيه بقت وحشه اوي، ده حتي باباها النهارده هو اللي اتصل بيها وقالها سيبي المذاكره وروحي اقعدي مع مي عشان يخرجها من اللي هي فيه ده
عاصي: يعني انتوا قولتولي ابعد ولما بعدت راجعين تقولوا نفسيه وزفت، وانا يا ماما محدش بيحس بيا ليه
غزل: ياحبيبي انا قصدي
عاصي: خلاص يا ماما، والنبي سيبني انام، انا جاي تعبان من الشغل وعايز ارتاح بقي
غزل: طيب ماتزعلش يا حبيبي وكمل اكلك عشان خاطري
عاصي: خلاص يا ماما انا شبعت
////////////////////////////////////////ا
كان يجلس داخل الوكاله يتحدث اليها بعد ان سمح له والدها بحديثه معها عبر الهاتف
عدي: ايوه مش فاهم بردو، يعني ايه مش بتحبي تذاكري الكيمياء وناويه تشيليها دي
دانا: معرفش يا عدي، بصراحه بقي مش بفهم الكيمياء دي ودمها تقيل علي قلبي
عدي: طب بدل ما تقولي كده ماتحاولي تفتحي الكتاب واحده واحده وانتي هتلاقيها سهله
دانا: ماهو بابي جابلي مدرس وبيديني درس بس بردو انا مش بفهم منه حاجه
عدي: طب بصي، ايه رأيك اجيلك انا اذاكرهالك، والله هتلاقيها سهله مش صعبه
دانا بفرحه: بجد يا عدي، موافقه ااقصدي يعني اجرب، الله ايه الصوت العالي ده
عدي: اقفلي يا دانا دلوقتي وهاكلمك تاني
اغلق معها الهاتف حين استمع صوت ابنة اخيه وهي تقف امام الوكاله تصيح في هؤلاء الشباب اللذين ظلوا يلقوا علي مسامعها الفاظا بذيئه وكلمات لم تسمعها من قبل
ليا: بتقول لمين الكلام ال………. ده يا صايع منك له انت مش عارف انا بنت مين ولا ايه
ماندو: ايه ده انتي بتعرفي تكلمي اهو، اومال ساكته ليه من الصبح
حماده: بس تصدق ياض ده حتي صوتها حلو
عدي: في ايه مالكم بيها عايزين منها ايه
ماندو: انت تعرفها يا عدي، طب ماتظبطنا معاها
عدي: احترم نفسك يا صايع منك له وانتي اطلعي علي فوق يلا
حماده: تطلع فين، خدي بس اما اقولك، كاد ان يمسك رسغها الا انه تلقي لكمه قويه في وجهه
عدي: اطلعي فوق بقولك، يلا
ليا: عدي تعالي اطلع معايا وملاكش دعوه بيهم
ماندو: انت بتمد ايدك علي مين ياض انت، دانت عيل طري ملاكش فيها
واذا به يرد له اللكمه في وجهه وبدأوا الشجار سويا، جرت هي الي الاعلي وهي تصرخ لهم وتصيح
ليا: يامامي الحقوني اتصلي ب بابي بسرعه
قابلتها اختها بسرعه وسألتها
تيا: في ايه مالك يا ليا، بتصرخي كده ليه
ليا: الحقوا عدي بيتخانق في الشارع
استيقظ من نومه بعد ان استمع لصراخها وجلس علي الفراش يستمع ما تقوله
غمزه: عدي بيتخانق ليه يا ليا انطقي
ليا: كان في ولدين ماشين ورايا من اخر الشارع لحد هنا وعدي شافهم وقالي اطلعي فوق، بس في واحد حيوان منهم حاول يشدني من ايدي وعدي ضربه
انتفض من مجلسه اثر سماع تلك الكلمه وخرج من الغرفه مندفع واتجه بغضب نحو الجدار المعلق عليه سيف عمه الكبير، امسكته روقيه لتجذب منه هذا السيف وصاحت: رايح فين، سيب البتاع اللي في ايدك ده
عاصي وهو يلتفت اليها: ليه هي الجماليه نسيت مين هما ولاد الحج فضالي ولا ايه، واذا به يجذب يده من يدها ويتجه للأسفل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مغامرات ابناء العاصي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *