رواية حدث في ليلة ما الفصل الحادي عشر 11 بقلم ميرفت السيد
رواية حدث في ليلة ما الفصل الحادي عشر 11 بقلم ميرفت السيد
رواية حدث في ليلة ما البارت الحادي عشر
رواية حدث في ليلة ما الجزء الحادي عشر

رواية حدث في ليلة ما الحلقة الحادية عشر
{التحدي }
توجهت تالين الى مكتبها بسعادة لتتفاحيء بباقة كبيرة من ورود الاقحوان بنفسجية اللون وهي المفضلة لديها
امسكتها بدهشه شديدة فوجدت كارت مرفق بها مكتوب به صباح الخير انا اخترتلك ورودك المفضلة بس انتي اجمل من اجمل وردة
والتوقيع مجهول
وضعت الباقة بالمزهرية وجلست وهي تفكر ياترى مين بعتلي الورد ومين يعرف اني باحب النوع دة
قاطعتها غادة سكرتيرتها وهي تخبرها باجتماع طاريء لمجلس الإدارة وكل العاملين بالشركة بعد ساعة
طلبت منها فنجان من القهوة وجلست وهي تفكر ولكن زادت دهشتها حين دخل مكتبها عماد غالي مبتسما وهادئا كعادته وبيده فنجان القهوة الخاص بها واخر يخصه وضعهما على المكتب وجلس
تالين:نورت مكتبي المتواضع ياعمدة
عماد بمرح: شوفي بقى ياتالين انتي صاحبة عمري اه ومش بنخبي على بعض حاجة بس من وقت غيابك وبعدها رجعتي عشان عاوزةتسافري ماعرفتش اتلم عليكي عشان افهم مالك متغيرة صارحيني فيكي إيه
تالين بابتسامة متوترة :مفيش حاجة
عماد : تالين احنا عشرة سنين كتير مش فاكر عددها انا حافظك
ضحكت تالين: احنا عشرة ٧ سنين يازهايمر وبص من الآخر كدة في حاجات ماينفعش تتحكي
عماد بمرح:ماشي بس اوعديني لو احتجتي تتكلمي او واقعة بمشكلة ماتتردديش انا موجود
*اتفقنا ياعمدة قولي بقى إيه الجديد وعاملين اجتماع وفي حركة كدة بالشركة خير
:عشان تعرفي انك غالية عندي ومع انه سر ومفاجئة هانعلن عنها بالاجتماع بس انا هاقولك اولا دخل معانا شريك تقيل اوي
ثانيا هانعمل مسابقة بين المصممين تحت رعاية أكبر مصمم للمجوهرات بالعالم
ثالثا هانفتح المعرض في دبي وبعدها هانفتح معرض هنا
تالين: جميل إيه المفاجآت دي كلها بس الله ينور
عماد #بقلم_مرفت_السيد وهو يغادر: تالين
*ايه تاني
:انتي تعرفي حد اسمه مجد الدهبي؟
*لأ اول مره اسمع الاسم دة
:اوك
*بتسأل ليه
:ماهو دة الشريك الجديد ولما عرف انك هتمسكي فرع دبي قال انه عارف بس هو عاوزك تمسكي الفرع إلي هنا
*غريبة محدش يعرف بقرار ترقيتي ونقلي غيرنا انا وانت ويوسف وعمي ومراته وابنه وبس وبعدين هو يقرر انا هعمل ايه بناء على ايه
: ماتقلقيش ماانا قولتله دة قرارها واحنا محتاجينلها هناك عامة هو شخصيته كدة طول عمره غامض وبيعرف اي حاجة عاوز يعرفها
تالين بعدم اهتمام : عادي مبقاش في أسرار بعد التكنولوجيا الحديثة
* عندك حق اشوفك بالميتينج
وغمز لها بمرح وشقاوة كعادته وانصرف تاركا تالين غارقة بحيرة من كلامها مع عماد حتى حان موعد الاجتماع فاتجهت لقاعة الاجتماعات التي كانت ممتلئة على اخرها
جلست تالين بجوار زملائها المصممين والكل بانتظار عماد ويوسف
وبعد قليل دخل عماد ويوسف وبصحبتعما رجل اثار انتباه الجميع
قالت چودي صديقة تالين وتعمل مصممة :إيه القمر دة مش دة رجل الأعمال وريث عيلة الدهبي
تالين: علمي علمك واقفلي بقك المفتوح دة 😒 ماهو راجل عادي
قالت شمس وهي ايضا مصممة وصديقة لتالين: راجل عادي دة إيه معقول دة بجد
ارتفعت الهمسات بين الجميع نظرت تالين حولها لتجد الجميع بحالة انبهار فابتسمت ساخرة وحين نظرت امامها على يوسف وعماد وجدت مجد يحدق إليها مما جعلها تستاء وتشعر بالخجل لاحظت صديقتيها نظراته فقالت شمس :انتي تعرفيه ياتالين
*لأ
:امال متنحلك ليه كدة
جودي:يمكن معجب
تالين:اتلمي منك ليها
قال يوسف :سكوت ياجماعة
صمت الجميع وتحدث عماد قائلاً : اولا انا يشرفني انا ويوسف إننا بنضم معانا شريك جديد #بقلم_مرفت_السيد لأسرتنا الي كل يوم بتكبر بيكم وهو المهندس مجد الدهبي الغني عن التعريف طبعا نرحب بيه
صفق الجميع بترحاب فابتسم مجد واومأ برأسه مرحبا بالجميع
قال يوسف: وباذن الله في شوية قرارات جديدة تخص المصممين ورؤسائهم فبعد اذنكم باقي الموظفين يرجعو مكاتبهم
خرج باقي الموظفين وظل النصممون الخمسة الذين يعملون بالشركة وهم تالين وشمس وچودي واسامة ورضوى وهي تعتبر تالين منافستها لان تالين محبوبة وتحظى باحترام وحب الجميع أما هي شخصية تنافسية وتأخذ الامور بشكل شخصي مما جعل الجميع يتجنبونها وليس لها اصدقاء
ورؤساء الاقسام هالة وهي رئيسة قسم التصميم وخالد وهو مساعد هالة
قال يوسف: في مسابقة تصميم هاتتعمل بعد مانخلص افتتاح فرع دبي يعني بعد ٣ شهور والي هايكسبها له جايزة ماليه كبيرة وهانطلق اسمه على قطعة المجوهرات الي هاتفوز وهاتكون من تصميمه وفرعنا الجديد هايتفتح على شرفه الي هايكون على اخر السنة ودي هاتكون تحت إشراف هالة وخالد انما القرار هايكون لاكبر مصمم مجوهرات بالعالم وهو الي هايختار الفائز و هايكرمه بالافتتاح وهو هاوارد چون
حلت الصدمة على الجميع وفغر فاه الجميع فهو من أكبر #بقلم_مرفت_السيد مصممين المجوهرات بالعالم
هالة:دة بجد هاوارد جون
رضوى :مش معقول
عماد: علشان تعرفوا ان انضمام مجد لينا اضافة كبيرة
شمس : نورتنا يابشمهندس واضح جدا انه اضافة
لكزتها تالين :اتلمي
يوسف: ياللا ياجماعة على شغلكم واستعدوا كويس
چودي:حضرتك ماقولتلناش قيمة الجايزة
نطق مجد لأول مرة : ٥ مليون دولار
نظر الجميع الي بعضهم البعض باندهاش أكبر
يوسف :اظن دة حافز كبيير ياللا اتفضلو
هموا بالانصراف فقال عماد:استني ياتالين لو سمحتي
يوسف :اتفضلي اقعدي ياتالين
عماد :تالين اهم واشطر مصممة عندنا
مجد بابتسامة ونظرات غامضة :تشرفنا
تالين بابتسامة مجاملة:الشرف ليا
ثم وجهت حديثها لعماد ويوسف خير عاوزني في ايه؟
يوسف: بصراحة عاوزينك هنا تمسكي الفرع الجديد وبلاش فرع دبي
تالين بحدة: لأ يايوسف
عماد :ليه بس انتي كنتي رافضة السفر من البداية
تالين :ووافقت وخلاص وخلصنا كل الإجراءات وهاسافر بعد بكرة ليه بتغيرو كلامكم
مجد:خبرتك وشطارتك تلزمنا هنا اكتر
تالين بانفعال:لو سمحت انت ملكش كلام معايا انت لسة جديد وانا ماطلبتش رأيك
مجد وهو يحاول السيطرة على أعصابه :انا دلوقتي مديرك
تالين بعصبية: يوسف عماد ايه الكلام دة
يوسف:اهدي ياتالين هو يقصد إنه زينا صاخب قرار متنسيش انه بقى شريك
تالين : كل دة مايخصنيش انا هاسافر
مجد: طيب عالاقل خليكي هنا شوية على مانظبط الأمور
تالين بنبرة ساخرة :يابشمهندس مفيش وقت انت عارف فاضل قد ايه على الافتتاح وانا تعبت على التصاميم قد ايه
مجد بحزم: هاتسافري بس قبل الافتتاح بوقت بسيط ودة قرار نهائي
تالين بغيظ: هو انا لعبة تحت مزاجكم تقرروا عني لمجرد واحد دفع
يوسف:تالين ايه الكلام دة
عماد: متقصدش يايوسف انت عارف تالين مش اي حد هنا تالين مننا وانتي اهدي شوية المصلحة للكل
مجد باستفزاز: ممكن اعرف تصميمك على السفر بالشكل دة ليه
تالين :شيء مايخصكش
عماد يوسف انا ليا سؤال واحد بس
انا هاسافر ولا لأ؟
نظر #بقلم_مرفت_السيد عماد ويوسف إلى مجد الذي قال بهدوء : لأ سفرك اتأجل بعد شهرين
ابتسمت تالين ابتسامة يعرفها عماد جيدا ونهضت قائلة: تمام كدة انا فهمت شكرا ياعماد شكرا يايوسف فرصة سعيدة يابشمهندس دقيقة واستقالتي هاتوصلكم
وانصرفت وهي تحاول التماسك والتظاهر بالقوة الى مكتبها لملمت اشيائها وسحبت حقيبتها وقبلما تغادر وجدت مجد يدخل الى مكتبها بلا استئذان ويعترض طريقها
قالت:لو سمحت انت واقف بطريقي
مجد بهدوء: ممكن تسمحيلي اعطلك شوية اسمعيني وليكي القرار
عقدت يديها بنفاذ صبر:اتفضل
قال بصوته الرجولي الجذاب : طيب اقعدي
جلست وهي تشعر بشعور غريب حتى نظراته اليها تجعلها تشعر بتوتر بالغ فاكمل قائلا: انا آسف اني ضايقتك قالولي انك. كنتي تعبانة وانك محتاجة السفر عشان انتي ابدعتي بالتصميم انا بس كنت هااخرك عشان المعرض الي في دبي هايكون تحت إشرافي فكنت عاوز افهم كل التفاصيل منك بس محبش اخسر اشطر مصممة هنا انا باعتذر تقدري تسافري بعد بكرة
تالين:شكرا لتفهمك بس تسمحلي أسألك سؤال
*اتفضلي
:انا ليه حاسة اني قابلتك قبل كدة؟
*تالين في ناس كتير بتتقابل وميعرفوش انهم اتقابلو قبل كدة انا باعتذر واتمنى تقبلي اعتذاري
:حصل خير
نظر اليها مجد مطولاً قبل أن يغادر
قالت لنفسها:بني ادم غريب ومستفز اوي ونظراته ليا مزعجة ومش مفهومة
قاطعها رنين تليفونها برقم عمها فاجابت :عمي حبيبي
قاطعها عمها قائلا :……..
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حدث في ليلة ما)