روايات

رواية نفق الجحيم الفصل الثامن عشر 18 بقلم ريناد يوسف

رواية نفق الجحيم الفصل الثامن عشر 18 بقلم ريناد يوسف

رواية نفق الجحيم البارت الثامن عشر

رواية نفق الجحيم الجزء الثامن عشر

نفق الجحيم
نفق الجحيم

رواية نفق الجحيم الحلقة الثامنة عشر

وقف عزت ورا شام يتبسم وهو واعي عيون كرار عيقدحوا نار من أول ماوعيها داخله عليه،، وبمجرد ماوقفت في صحن الدار كشر كرار عن انيابه كيف أسد عايز يهجم علي فريسته اللي دخلوهاله القفص بتاعه وهو جاعان ليه اسابيع..
ومجرد مادخلت العروسه زغرتت عديله وهللت، وعلي صوت زغاريتها الكل حضر، اللي في الموطبخ واللي فأوضته واللي كان ملهي فحاجه عيعملها هملها وطلع قوام يشوف شكل عروسة كرار عامله كيف؟
أو بمعني اصح وادق يشوفوا شكل المُغتصبه كيف عيكون، وكل فكرهم إنها هتكون مختلفه عن البشر.
حوريه إتقدمت من بينهم وراحت عليها ووقفت قدامها تتطلعلها هبابه وتتفحصها من ساسها لراسها المتغطيه بالبيشه، لأديها اللي ماسكين بعض وعيترعشوا بخوف.. وبحركه بطيئه مدت يدها عليها تشيل غطا وشها وهي عتقولها:
اكشفي وشك ديه وفرجينا كيف عيكون شكل الفلتانين..ورينا كيف شكل اللي عتنذل بسببهم الرجال وتتجلد وتتهان.. ورينا كيف شكل سلعوات الليل السراحه؟
خلصت كلامها اللي كان عينزل علي قلب شام كيف حجارة جبل إتهد فوقه ونزل عليه حجر حجر..
وبمجرد ماحوريه خلصت كلام كانت رفعت البيشه بالكامل، وأول ماكشفت وش شام رجعت لورا بخطوه وهي متفاجئه من اللي شافته!
وزيها واكتر منها عيمل كرار اللي التكشيره اللي على وشه إتبدلت لملامح مذهوله وعيون جحظت من المفاجأة، وأما باقي الحريم كلهم بصوا لبعض بصدمه كأنهم شافوا شى غريب عمرهم ماشافوه!
والوحيد اللي بقي على نفس ملامحه الفرحانه المبتسمه هو عزت اللي كان واقف ورا العروسه وإستشف من ردة فعلهم إن تخميناته كلها طلعت صوح، وإن عروسة كرار فيها من العفاشه اللي لجم خشوم الكل.. وبحركة بطيئه لف عشان يشوف اللي هيبرد ناره من تلا كرار.. ولكن اللي حوصول إن اللى شافه شعلل النار فقلبه هو ووهوج الجمر بين ضلوعه وخلي الصهج طلع من كل حته فبدنه.
وقف عزت لدقايق وهو باصص لشام اللي باصه للأرض بخجل ومحتار يبص علي أيه ولا أيه من طوابع الحسن اللي ماليه وشها.. البياض ولا الغمازات اللي ظهرت فجأة لما بلعت ريقها.. ولا العيون اللي لما رفعتهم وبص فيهم عزت حس كيف لسعة كورباج نزلت علي قلبه خلته يفرفط من الغيره.
وبدال ماداخل وناوى علي الشماته فكرار.. وقف يبصله بقلب إتعبي بالغيره والغل وصوت نحيب قلبه بقي يسمع لسابع جار؛ بعد مابص لبدور ورا مابص لعروسة كرار وشاف إنها ظلم تتحسب علي صنف الحريم.. وحتي كل حريم البيت شاف إنه من العدل إن نون النسوه تتسحب منهم جميعاً.
دقايق قضتها شام وهي حاسه إنها واقفه وسط ساحة محكمه كلها قضاه. وحكم عليها منهم اول قاضي واللي هي حوريه اللي متعرفهاش مين تكون بالظبط، وفي إنتظار حكم الباقيين.
وقطع السكوت ديه عديله اللي إتقدمت من شام ووقفت قصادها وبصتلها وضحكت بفرحه وهي عتمد يدها اللي خط عليها الزمن سنينه تجاعيد علي خدها تمسد عليه بحنيه وهي عتقولها:
يامية ليله بيضه يالمضة البنور.. دخل الحلا على بيتنا اللي كل حريمه عور
بسم الله الله اكبر، يازينك يابنتيتي وحلاكي..من يومه كرار الحظ محاديه من دعا المزغودة أمه ليه ليل نهار.
إتبسمت شام غصب عنها مجامله للوحيده اللي التمست منها هبابة حنية واتوسمت فيها الطيبه.. ودارت بعيونها علي الكل تتفحصهم، وهي مش عارفه مين سكان البيت من ضيوفه، علي إعتبار إن العدد ديه كله ميكونش عيله وحده وعايشه فبيت واحد!
خلصت الرجاله عشا وحكيم قام من جار
الرجاله وخد توفيق علي جنب وطلب
منه إنه يكلم كرار كلمتين لحالهم..
وتوفيق لأول نوبه يسمح لراجل غريب إنه يدخل من سور الجنينه لداخل البيت ويشوفه من الداخل.. وكان الاستثناء ديه لحكيم.. اللي دخله بيته وراح بنفسه ينادمله علي كرار عشان عارف إن كرار ممكن ميتبعش اي حد غيره لو راح ينادمه
ودخل توفيق وشاف كرار قاعد علي الدكه اللي في الحوش، والعروسه قاعده جار أمه عديله، والكل قاعد حواليها ومبحلق فيها كيف العيال ماعيتلفوا حوالين صندوق الدنيا.. وتوفيق أول ماشاف منظرهم زعق فيهم:
ايه أمال هتقعدوا الليل بطوله تبرقوا للبنيه ومحنطينها قدامكم ولا أيه؟.. قومي يامره منك ليها وحده فيكم تدخل العروسه غرفتها ووحده تحطلها لقمه تاكلها زمانها علي لحم بطنها من الصبح.. قوموا كلتكم الديابه.
عديله بهمس: يارب الديابه ياكلوا حوريه اول حاجه..وكملت بحس عالي.. عداك العيب ياواد الأصول.. ماهو اصل ميفهمش في الاصول غير ولاد الأصول مش أيوتها حد.
ردت عليها حوريه وهي عتقوم من موطرحها:
والله لو هو واد اصول يبقي البيت كله زيه ولاد أصول.. ماهو اصل يابت عمي ايش يعليكي عني وإحنا من نفس العرش مفرعين..ووجهت كلامها لشام..
قومي ياحبيبتي قومي تعالي ادخلي أوضتك وغيري خلجاتك الحلوين دول.. واقلعي الفستان ديه قبل مايتوسخ عشان هتلبسه بدور ففرحها.. ديه غالي وكله ترتر ومرجان.. كانت عتتحدت وهي عتمسد علي فستان شام بإعجاب شديد، وبصاله كيف ماتكون عتتمني هي إنها تلبسه مش بدور، ومبطلتش تمسيد غير علي حس توفيق اللي فززها وهو عيقولها:
متبطلي برود ياوليه وتحليس ومليس وتدخلي البت أوضتها.. هتخليها طول الليل واقفه قبالك ولا ايه!
خلص حديته وبص لكرار وبأمر قاله:
وإنت تعالا معاي فيه واحد عايز يتحدت معاك في الجنينه.
بصله كرار ببرود ومتكلمش ولا اتحرك، لكنه قام وقف وهو شايف أبوه عيدب عكازة في الأرض بغضب، وديه نذير شر بالنسبه لكرار، وهو مش حمل أي حاجه من أبوه دلوك.. فقام من سكات وتبعه علي بره؛ عشان يشوف مين اللي عايزه ديه كمان.
وبمجرد ماطلع من البيت وعي اللي كان قاعد علي المصطبه قدام بيت ابو دراع وعرفه طوالي.. وبص لأبوه ومن بين سنانه قاله:
مدخله البيت ليه إهنه ديه وجاي ليه هو أصلاً.. مش ديه الواد اللي حكم عليا بالحكم ديه وأبوه خد بشوره ونفذه؟ مش ديه الواد اللي بسبب حكمه عيجرا فيا كل ديه؟
توفيق: ديه واد الشيخ جاهين وكلمته مسموعه وحكمه صايب وأبوه عياخد بشوره فكل كبيره وصغيره إكمنه من أهل العلم والدين ومن أهل العقل والحكمه مش زي ناس.
كرار بقهر: له وإنت الصادق ديه اللي أبوه عيمشي برأيه وبقوله ومكبره علي روس الناس كلها ومعلي مقامه قدام كل الخلق ومخلي الكل يحترمه ويقدره والناس تعمله الف حساب..أصل فيه أبهات إكده عتعمل قيمه لعيالها وتعلي مقامهم فعيون الناس حتي لو مليهمش عازه.. مش كيف ابهات تانيه تهين عيالها وتجلدها بيدها وتكسر عينها قدام الخلايق.. صوح كل حاجه في الدنيا رزق حتي الأبهات الزينه.
قال كلامه وبص لأبوه بوجع نابع من وجع بدنه وروحه، وكان كله أمل يشوف شوية رأفه على حاله فعيون أبوه، لكنه ملقيش فيهم غير حجرين صوان حاطين قلبه وسطهم وطابقين عليه.
إتقدم كرار من حكيم وهو حاسس نايحيته ببغض الدنيا كلها.. ووقف قباله ومن غير مقدمات ولا ترحيب قاله:
قول عايز تقول إيه.. يكونش فيه لسه احكام وجاي تمليها علينا، وخصوصي إنك لاقي اللي يطاوعك ويمشي علي هواك ويقابل احكامك واحكام غيرك بالسمع والطاعه؟ قالها وبص لأبوه بلوم.. ورد عليه حكيم بنبره هاديه وقاله:
متقلقشي مفيش احكام ولا حاجه.. كل الحكايه اني عايزك فكلمتين بس.. هقولهم وامشي طوالي.. عارف إن النهارده يوم عرسك والمفروض مفيش كلام ولا حديت فيه يتقال.. بس معلهش اعذرني دول كلمتين لازم يتقالوا وفي الوكت ديه بالتحديد.
ربع كرار أديه وبصله بترقب مستني منيه الكلمتين.. وحكيم بص لتوفيق بصه فهما قوام، واستأذن منهم وبعد عنهم ووقف بعيد، بحيث إنه يكون شايفهم بس مسامعهمش؛ عشان لو كرار قل عقله مع واد الشيخ وحاول يعمل معاه اي غلطه يلحق توفيق الضيف اللي فبيته واللي إهانته هتاجي فوشه هو.
أما حكيم فكمل كلامه لكرار وقاله:
إسمعني زين ياكرار.. إحنا شباب كيف بعض ونفهموا علي بعض زين.. أني عارف إن اللي حوصول كله من تدابير الشيطان وانه لولا مالقاك إنت واللي معاك ضعاف النفس مكانش قدر يدخلكم من أي منفذ.. لكن اللي جرا جرا ولا نقول الا مايرضي الله.. قدر الله وماشاء فعل.. ودلوك اللي فات عايزين نموتوه ونبتدوا من جديد.. وأني النهارده جاي اقولك إن عقلك اللي ذللك الغلط وعميلته فلحظة طيش وعدم وعي.. أوعاك تطاوعه وتكرر الغلط مره تانيه برضاك وإنت فكامل وعيك..واني إهنه ماقصودش بالغلط نفس الغلط القديم له.. اني خابر إنك مهتعيدهاش.. اني قصدي عالمستوره اللي بقت فبيتك وفعصمتك وتحت إمرتك، وليها عليك حقوق والقلم هيخط عليك كل حاجه تعملها معاها.. فخليها حجه ليك يوم الموقف العظيم مش حجه عليك.. خليها سبيل تغرف منيه حسنات ومتخليهاش بركان غضب تشرب من حممه وتكرع.
كرار كان عيسمع حديت حكيم وهو باصصله بعيون كارهه وملامح جامده،وحكيم بعد ماخلص كلامه وبص لعنين كرار وشاف نظرتهم ليه وعرف إن كلامه اللي قاله مهوبش ناحية قلب كرار ولا عقله، ففوراً غير أسلوبه من النصح للتهديد واتنحنح وهو عيعقد أديه ورا ضهره وبصله بوعيد وقاله:
طيب ياكرار الظاهر إنك مقابلش نصح.. او خلينا نقولوا إنك من النوع المختوم علي قلبه واللي فمخه عيفضل فمخه معيتغيرش.. والنوع ديه اني خابره زين وخابر أيه اللي عيفيد في التعامل معاه.. فياواد المقاول هقولك كلمتين مليهمش تالت.. (اتقي غضبي)
اني من النهاردة نصبت روحي وآلي على أمر شام بت عمي عبد الصمد، واديت لروحي حق أخوتها.. يعني من اليوم وطالع مرتك في حما حكيم واد الشيخ جاهين وتحت جناحه.. وهاجي وهسأل عليها كل هبابه ومن غير مواعيد.. ولو لقيت شكوه طلعت من لسانها تفيد بإنك معتتقيش ربنا فيها وكتها إئذن بحرب مني.. والجلد اللي دوقته علي ادين أبوك هعيده عليك بيدي اني.
وآخر جمله من حكيم فجرت براكين الغضب الكامنه جوا صدر كرار ومسك حكيم من قبه وقاله بحسه العالي:
إنت مين ياد إنت وكيف تسولك نفسك تتحدت إكده معاي.. وكيف أصلا تهدد بضربي.. طيب أني هعمل كل حاجه شينه في الفاجر اللي جوه داي وعايز اشوفك هتعمل ايه.. داي مرتي وعلي ذمتي واني حر التصرف فيها.
حكيم رد عليه بنفس الحس العالي وهو غينفض اديه من خلجاته:
لو على أني مين فأني حكيم جاهين ولو متعرفنيش إسأل عني الصغير قبل الكبير والناس تعرفك.. ولو على باقي الكلام الخايب اللي قولته.. نفذه وشوف بعينك إيه اللي هيجرالك.. اني جيت احدتك بالحسني والنصح.. لكن اللي زيك مليهش المعامله الحسنه.
اني اللي حداي قولته وحذرتك وقعد اعذر من انذر.. قالها وبص لتوفيق اللي كان وصل عندهم واللي جه جري عليهم بمجرد ماشاف كرار ولده مسك فحكيم وبخجل قال لحكيم:
متآخذنيش ياولدي امسحها فيا اني.. إهانتك فبيتي وعلى يد ولدي عار وإمسحه فشيبتي.. السماح منك ياولدي.. وحطلي عذر إني معرفتش اربي، واكيد إنت إتوكدت من إكده وعارف أن ولدي قليل ربايه.
كرار بعصبيه: يابوووي عاااد
توفيق رفع عكازه وشاور لكرار بوعيد وقاله:
اخفى من قدام وشي دلوك بدال مااخلي العكاز يخرطك خريط وإنت مفيكش موطرح خالى تنضرب فيه.. غور ياكرار من قبال عيني بدال ماتشوف مني اللى مهيلدش عليك
كرار رد عليه بسخريه وهو ماشي:
وايه الجديد يعني، وهو اني من ميته عشوف منيك حاجه تلد عليا!
خلص جملته وكان بعد عن ابوه وتوفيق المسافه الكافيه، وعاود توفيق يبص لحكيم وقاله:
أعذره ياولدي صعيبه عليه برضك.. هو شايف إنه هو اللي عيحاسب علي مشاريب غيره.
حكيم: بس ديه يزعله لو مكانش شرب معاهم.. لكن هو كان من ضمن الشاربين.. وإن كان علي الزعل اني مزعلانش ياعم الحج، وعمري معاخد ذنب حد بحد..
أبوي الشيخ جاهين علمني إكده.. ومتشكر على كرمك وجودك معاي اني والشباب..
واللي هتحاكي بيه وسط الدواوين كل ماتاجي سيرة بلدك في الحديت واشهد إن فيها راجل زين معرفته تزيد الناس شرف..
ودلوك اسمحلى هستأذنك اجي من وكت للتاني اشق علي قليلة الاخ، واعتبرها اخت ليا، واطمن عليها حتي من باب صون الأمانه.
توفيق: فأي وكت ياولدي تشرف وتآنس.
حكيم اتبسم وهو عيرد عليه:
وديه العشم برضك ياعم الحج.. ودلوك استأذنك هاخد الشباب ونعاودوا يادوبك على إكده.. وخلي بالك من الأمانه اللي اتحطت فدارك وحاجي عليها.
توفيق: مايكون خاطرك الا طيب ياولدي.. وبلغ سلامي للشيخ وقوله أمانتك وأمانة عبد الصمد في الحفظ والصون.
وطلع حكيم وخد الناس ومشى، والناس كلها روحت بيوتها، والفرح إتفض وعاودوا رجالة بيت توفيق من بره، بما فيهم أبو دراع اللي راح علي بيته ونام طوالي من تعب اليوم..
والكل نام زيه مفيش حد قعد صاحي يتقلب بناره غير عزت اللي طول الوكت كان واعي ملامح عروسة كرار قدام عنيه وهي عامله كيف يمامه بيضه حطت فوسط شوية غربان وبينت سواد لونهم وعفاشة مناظرهم..
وبين اللحظه والتانيه يطلع تنهيدة حسره لو قدامه كومة قش تخليهم يولعوا من كتر ماطالعه بلهيب غيره نابع من نص قلبه.. وإتمني من كل قلبه لو كان هو اللي موطرح كرار وكان فاز بالجنيه اللي جات لكرار علي طبق من دهب.. وكان زمانه هو اللي عيتمتع بالجمال ديه اللي موعيش زيه قبل سابق.
أما حدا كرار.. دخل أوضته ورزع الباب وراه وشاف شام قاعده علي السرير.. وهي أول ماعيميل إكده وبصتله وشافت الخاتم فيده حست الدنيا برمت بيها، واتملكها خوف يشبه خوف ارنب صغير طلع من قُطرته لأول مره وتاه معرفشي طريق الرجوع لأمه مره تانيه.. ولقي روحه ممسوك فيد بني آدم..
أما كرار فراح عليها بخطوات سريعه وشدها من دراعها قومها ونترها بعيد وهو عيقولها بكل غضب الدنيا:
قومي من فوق فرشتي متدنسيهاش بنجاستك.. أوعاكي تقعدي فوق سريري ولا تتغطي بفرشتي.. نومتك من إهنه ورايح عالأرض كيف الكلاب ماعتنام.. إنتي اللي زيك متتعززش ولا تتكرم.. ودلوك غوري إطلعي حمي وكل غير اللي برد ديه واعملي كباية شاي.
خلص كرار كلامه وبص لشام اللي كانت واقفه عتبصله وعتتمني إنها تكون فكابوس ونفسها حس أمها او وحده من خياتها يصحيها منيه.. لكنها فاقت من أمنياتها على كرار اللي قطع المسافه اللي بينهم فخطوة وحده، ومسكها من دراعها بيد واليد التانيه مسكها بيها من دقنها وهمسلها من بين سنانه:
أني لما ادي أمر قبل ماأخلص أخر كلمه تكوني رايحه تنفذيه فاهمه.
أوعاكي تدي فرصه لعقلك إنه يفكر فالأمر ديه ولا تسولك نفسك تعصيلي كلمه ولا حتي تراجعيها وراي..
إنتي من الساعه اللى جيتي فيها عالبيت ديه وخطيتي عتبة بابه.. وإنتي إتجردتي من كل حاجه..وأول الحاجات داي كرامتك.. يعني بقيتي بلا كرامه ديه لو كنتي تملكيها من الأساس.. وأهم حاجه اتجردتي منيها بعد الكرامه هي كلمة( له) اللي لو طلعت من خاشمك علي أي حاجه اقولها لسانك يتقص بعدها بيدي وابلعهولك.. إنتي من النهاردة مش أكتر من (جاريه ليا) واني اشتريتك من سوق النخاسه وأبوكي النخاس قبض حقك.
وهو جاب سيرة أبوها وقال عليه إكده وشام رفعت عنيها اللي كانت منكساهم للأرض وبصتله بغضب.. وهو بص لعيونها الوساع وحس بكهربا سرت فكل جسمه وفقد الوعي والادراك.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نفق الجحيم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *