رواية نفق الجحيم الفصل الثلاثون 30 بقلم ريناد يوسف
رواية نفق الجحيم الفصل الثلاثون 30 بقلم ريناد يوسف
رواية نفق الجحيم البارت الثلاثون
رواية نفق الجحيم الجزء الثلاثون

رواية نفق الجحيم الحلقة الثلاثون
حوريه سمعت حديت سلام مع ابوه وبدال ماكانت رايحه اوضة عيال ولدها عاودت تاني لأوضتها، وفضلت تلف فيها وهي حاسه إن حريقه شبت بين ضلوعها من اللي سمعته.. يعني إيه؟
يعني عيال نعيم ناوين يلعبوا بديلهم من ورا عيالها وياخدوا منيهم الشغل والفلوس! ويحوزوا لنفسهم ويسحبوا البساط من تحت رجلين عيالها وحده وحده؟!
خلاص مات توفيق وبانت النوايا وكل واحد عيقول يلا نفسي؟ فضلت تفكر هتعمل إيه، وهتقول إيه وإن أي حاجه هتقولها دلوك هتتحسب عليها هي وتبان هي اللي عايزه تفرق،
وخصوصي إن سلام وابوه مطلعتش منهم حاجه قبل سابق تدل على طمعهم ولا ندالتهم،
وعيالها زيهم زي أبوهم لا يمكن يصدقوا فعمهم وعيال عمهم واصل، ومش بعيد بعد كلامها اللى كانوا ناويين يعملوه في الدرا يعملوه عيني عينك قدام الكل، وتوبقي حجتهم إن مرت عمهم هي اللي قدمت الشينه وذمت فيهم وتهمتهم بالباطل.
فرست على أسلم حل يخرب عليهم كل تخطيطهم وفنفس الوكت يحفظ حق عيالها وتعبهم.
بس قررت إنها تستني لغاية ماالليل يقسم وتنفذ اللي عزمت عليه.
بص حوصول اللي مخلاهاش تستني لنص الليل عشان تنزل،
لما سمعت صوت صراخ وزعيق ملى البيت ورجه رج، فرمحت هي وكل ناس البيت يشوفوا فيه إيه؟!
وبمجرد نزولهم شافوا كرار فأوضة عديله ماسك شام منومها فى الارض ونازل ضرب فيها باديه ورجليه فبطنها وضهرها وهي تصرخ وهو يزعق فيها بعلوا حسه ويقولها:
حبلتي ميته ومن مين، اللي فبطنك ديه واد همام ولا السيد اللي سبقوني ليكي؟
ولا واد حد قبلهم انطوقي.. اصلك لو حطتيلي الف عقل فوق عقلي مهتحبليشي في النوبتين اللي قربتلك فيهم.
ولا هيبان عليكي الحبل والوحم وإنتي يادوبك الشهر مقفلاه.. اني خواتي البنته مكانوش عيتوحموا ولا يعرفوا روحهم حبالىَ غير في الشهر التاني او التالت، وانتي تلاقيكي حبله من بدري، وحتى لو مش من بدري يوبقي اللي فبطنك ديه واد حد من التنين ياهمام ياالسيد..أني عارف إنك مش مظبوطه من ساعة ماشفتك فنصاص الليالي ماشيه بطولك فبلدك يافاجره، وطبعاً كيف مالبسوكي ليا ووقعتى فزوري عايزاني ألبس عيل غيري مش إكده؟
بس له والله مايوحصول ولا يكون.
وفضل يضروب فيها وعديله تصرخ عليه بكل حيلها وهي عتتسند وتحاول تروحلها وتقوله:
حرام عليك ياظالم داي كانت حايضه فاول يوم جات فيه للبيت بزياداك ظلم..
اتكلمي ياحوريه وقوليله هاي هيموت البت فيده إنجديها حرام عليكي.
طيب وقف نشوفوها حبله صوح ولا له محدش متوكد ولا عارف لسه.
ردت عليها حوريه وهي عتطلع وتبعد عن الأوضه:
اني لا شفت ولا ريت هشهد واقول حاجه مشفتهاشي.
ردت عليها عديله وهي عتترمي بجسمها علي شام تحميها من ضرب كرار هبابه:
طول عمرك شيطانه خرسه عند الحق، وولدك راضع منك الشيطنه.. ربنا عليكم إنتي وهو،
تعالىَ يانعيم حوش وإرفع الظلم ياولدي اللي كان عياخد حمى الغلبانه مات وهملها فيد الظلام.
إتقدم نعيم وهو عيقول لكرار:
بزياداك ياكرار البنيه هتموت فيدك.. حرام عليك ياولدي متظلومش، ستك عتقول البنيه جات حايضه عيب عليك اللي عتقوله ديه.
رد عليه كرار بعصبيه وصوت شق سكون الليل شق:
عمااااى.. اطلع إنت من الموضوع ديه متتدخلش لا إنت ولا أي حد تاني، الموضوع ديه بتاعي ويخصني أني وبس، وإن كان على ستي هي لا شافت حيض ولا محيضش هي عتقول إكده وخلاص عشان تخلص الفاجر داي من يدي.
ردت عليه عديله بتاكيد:
له والله العظيم اني عقول الحق، البنيه كانت حايضه واحلف علي كتاب الله.
كرار بعصبيه: شفتيهاااا بعييينك.. شفتي الحيض بعينك ولا ريتي منيه علامه ولا عتتحدتي وتحلفي علي كلامها ياستي انطوقي؟
عديله: مشفتش بعيني اني مش كد شهادة شوف العين، بس عارفه إنها معتكدبشي، هي قالتلي وامها وخياتها كانوا عارفين وقالوا قدامي.. هي هتكدب ليه يعني؟
كرار رد عليها وهو عيسحب شام من شعرها من تحتها:
يوبقي تقفلي خاشمك وتسيبيني أعمل الصالح مادام منضرتيش بعينك..ورجع يضروب فيها ومحدش قادر يقربله ولا يحوش عنها وخصوصي وهما شايفينه فحاله أول نوبه يشوفوه فيها،
وعقلهم تايه بين تصديقه وتصديق اللي عتقوله ستهم عديله، لكنهم كلهم ميالين بعقلهم لكلام كرار لأنه الاقرب للصوح، وإنها ممكن متكونش حبله منيه.. وخصوصي إنها مقالتش قدام حد إنها حايضه اول ماجات البيت، ولا حد شاف منيها علامه!
ومع صراخ عديله وصراخ شام ومنظرها وهي عتنضرب عزت ماتحملش وطلع رامح عالوحيد اللي هيقدر يخلص شام من يد كرار قبل مايموتها.
وثواني وكان واقف يخبط على باب بيت ابو دراع.. واللي طلعله مفزوع بنومه ولما شافه سأله بخوف:
عزت! فيه إيه ياعزت؟
رد عليه عزت وهو عيسحبه من يده ويتحرك بيه:
الحق ياابو دراع مفيش وكت للسوئلات صاحبك هيموت مرته ومحدش قادر يغيتها منيه.
أبو دراع سمع كلام عزت وكان قرب علي البيت، وسمع بوضوح صراخ شام، وصراخ عديله بحسها المبحوح، ووقف ثواني قدام الباب متردد وحدود عهده مانعاه،
لكن انسانيته نقضت العهد وهو سامع كرار هيموت شام فيده صوح، والكل واقف يتفرج عليه، مفيش بس غير سته عديله عتهابر معاه،
وحتي هي مش راحم ضعفها وكل ماتقرب من شام يزيحها بكل حيله بعيد عنها.. وكل اللي نعيم عامله إنه عيحاول يمسك امه عشان متروحش لشام ولا تحوش عنها خوفاً عليها من كرار.
دخل أبو دراع وشق الواقفين بدراعاته ووسعهم عن طريقه، ودخل كيف اسد غاضب على كرار، ورفعه عن شام وقام راميه بعيد عنها بكل حيله خلاه اتوجع وصرخ من الخبطه،
وقوام ابو دراع سحب اللحاف من فوق السرير ورماه على شام اللي كان شعرها ولحمها متكشفين قدام رجالة البيت كلهم، وكرار عيضروب فيها ولا مهتم للحمه اللي عراه للعيون تتطلع فيه.
هو عيمل إكده وعديله رفعت اديها ودعتله من كل قلبها:
روح ياولدي ربنا يستر عرضك ويراضي قلبك كيف ماسترت الوليه وحُشت عنيها الديب المسعور اللي محدش قادر يحوش نيابه اللي عتنهش فلحمها من الصبح.
كرار عيحاول يتعدل وهو واعي أبو دراع رايح عليه وعيونه عترمي شرر، وقاله بتحذير:
ابو دراع لو مديت يدك عليا مره تانيه تعتبر كل اللي بينا إنتهي وتنسى إن ليك صاحب إسمه كرار.
رد عليه أبو دراع وهو عيسحبه ويوقفه قدامه بعنف:
ومين قالك إن كرار الواقف قدامي ديه تشرفني صُحبته ولا معرفته؟
إنت كل مادا ومعرفتك تعر متشرفش ولا تنفع.
إنت خلاص مشيت فطريق الطُغيان ومبقيتش شايف حد قدامك ولا عامل قيمه لحد، واحد موطرحك موت ابوه بحسرته المفروض ينكسر ويقعد الباقي من عمره يطلب السماح من ربه عشان يغفرلك موتتة أبوه وهو غضبان عليه،
إنما إنت عميلت كيف فرعون كل مادا تزيد فرعنه وإنت ملاقيش حد يردك عن عمايل السو.
بس ويمين الله ياكرار من اليوم وطالع لو مديت يدك علي الغلبانه داي ولا عميلت فيها حاجه عفشه لأكون خصيمك وخصمك واسففك التراب بالحفنه..واوعاك تفكر إنك لما منعت ناسها عنها إنها خلاص وقعت تحت رحمتك ومحدش هيحوشها منك وهتخليها تحت رجلك ياعديم الرحمه.. اني من الساعادي حاميها وسندها وموطرح ابوها وراجل يوبقي اللي يمد يده عليها فوجودي ولا من وراي.
ودلوك هم إطلع من الأوضه داي ومرتك لما تتعلم تتعامل معاها كيف البني آدمين اوبقي تعالالها.
رد عليه كرار بعصبيه وهو عيفلت منيه ويروح على شام تاني بكل مافيه من قهر وغيظ:
هضربها ياابو دراع وقدام عينك ولا عايزك ولا عايز صُحبتك من اليوم وطالع،
وبت الكلب داي بالذات محدش هيتدخل بيني وبينها ولا يحوشني عنها، وإن كان ابوي مات بحسرته مني كيف ماعتقول فحسرته كانت علي الفاجر اللي جابهالي وعلي ناسها، واللي يتحسر عالفواجر وناسهم وياجي معاهم على ولده يستاهل الموت الف مره. قال كلامه ديه وبكل حيله ضرب شام فبطنعا برجله خلاها صرخت، ولسه هيتني الضربه عليها أبو دراع لحقه وشده بعيد عنها،
لكن اللحاف اللي كان فوقها إتشد مع رجل كرار، وبمجرد مااتكشف اللحاف الكل شاف خيط دم سايل علي رجلها، وديه خلي كرار يحس بالراحه لانه إتخلص من واد الحرام اللي فبطنها، لكنه خلي أبو دراع جن جنونه ومسكه جره بره الاوضه وقفل بابها يداري بيه شام عن عيون الناس، ونزل فكرار ضرب لما عدمه العافيه.
كل ديه كان يحصول قدام ناس البيت اللي كانوا متابعينه بمنتهي البرود كأنهم. اصنام أو ناس محداهاش صنف الإحساس ومشاعرها متبلده!
مفيش من بينهم حد إتأثر وزعل عاللي جرا لشام غير بس عزت، اللي كان شايف إن وحده بالجمال ديه حرام تتعذب كل العذاب ديه وتنضرب الضرب ديه وتتذل وتنهان، وبدور وباقي حريم البيت مرتاحين ومتستتين وعاملين حالهم حريم، والحريم اللي تنحسب حريم صوح يحصول فيهم إكده!
أما حوريه فبعد ماشافت كرار وهو عيضروب فشام وبعد كلامها مع عديله هملتهم وطلعت على اوضتها وهي عتفكر في الأهم والابدي، وقفلت الباب علي روحها وراحت يم الخزنه ووقفت قدامها وحطت اديها التنين عليها بتملك.
أما عديله فبعد مااتقفل الباب عليها وعلي شام قعدت جارها تفوقها وهي شايفاها رايحه فدنيا تانيه، وبكت وهي عتشد خلجاتها تغطي رجليها من البرد وشافت الدم اللي عليهم، وبحسره فضلت تدعي على كرار إن ربنا ينتقم منه شر إنتقام، ويخلص تار الغلبانه داي من حباب عنيه. وفضلت تدعى لابوا دراع اللي خلصها من يده وأتكتبلها عمر جديد بفضله.
وقامت بضعف تنادم على عدويه ولا بتها ورده تساعدها يرفعوا شام من الأرض عالسرير ويغيرولها خلجاتها.
اما شام فكانت بتأن وهي هتناجي ربها فسرها إنه يرحمها من العذاب والوجع اللي كل ماتنجى منيه وتقول خلاص مفيش اقوي ولا اشد منه، تشوف الاشد والأقوي علي يد كرار.
جاتلها عدويه وساعدتها وغيرتلها خلجاتها وطول ماكانت عتغيرلها كانت عتتصعب عليها وعلي الزراق اللي فجسمها من ضرب كرار، وعلي شعرها اللي إتقطع كله فيده وملى ارضيه الأوضه، بس للاسف أكتر من الصعبنه والشفقه المكتومه مكانتش تقدر تعملها حاجه؛ لانها لا كد قلبة حوريه اختها عليها، ولا فيه حد حداهم عينفع يتدخل بين الراجل ومرته مهما عيمل فيها كيف مامتعودين.
وطلعت عدويه بعدها من الاوضه وهملت شام مع عديله اللي نامت جارها وخدتها فحضنها وفضلت تقرا عليها قرآن وترقيها من شر حاسدٍ اذا حسد؛ لانها حست إن كل اللي عيجرالها ديه حسد وعين شافت جمالها مصلتش.
عدى الليل وجه الصبح وشام إبتدا الوعي يرجعلها وفتحت عنيها وحاولت تتعدل وأننت من وجع جسمها، وعلى صوت انينها صحيت عديله وإتعدلت وهي عتقولها بخوف:
إسم الله عليكي يابنيتي، إيه ياشامه حاسه بيه ياحبة عيني؟
ردت عليها شام وهي عتتعدل فقعدتها:
جسمي ياستي جسمي كله مكسر تكسير وحاسه إني دايخه والدنيا مغبشه قدام عنيا وخصوصي عيني الشمال .
بصت عديله فوشها زين وشهقت وهي شايفه عينها الشمال وارمه وكاسيها الحمار، وضربت على صدرها وشهقت قبل ماتقولها:
الله يكون بعونها عينك اللي شايفه غُباش عاللي فيها ديه.. داي واخده سدحه من المخفي بعدلها مخلياها وارمه وحمره كيف ضُغنة الدم.. تتكسر إيده اللي ضرب بيها قادر ياكريم.
إتنهدت شام ونزلت شويه شويه من علي السرير وراحت عالحمام، وعديله شفقت عليها وخافت تتشطف بميه ساقعه فعز السقعه، راحت طالعه عالموطبخ وخلت ورده تجيبلها منيه بستلة ميه حاميه ودخلتهالها وطلعت، وعديله راحت أوضتها هي وكرار جابتلها غيار، وحمدت ربها إنها ملقتش بوز الأخص في الأوضه ولقتها فاضيه.. فخدتلها غيار وفوسط الصندوق شافت صرة الدهب بتاع شام راحت واخداها هي كمان ولفاها وسط غيار شام وراحت بيها على أوضتها، وهي داخله إتخبطت فحوريه اللي كانت طالعه من الأوضه متسربعه وعتعدل فخلجاتها، فسألتها عديله بإستغراب:
كنتي عتعملي إيه فأوضتي ياحوريه؟
ردت عليها حوريه بحده:
كنت ععمل إيه يعني كنت داخله اشقر عليكي وعالبلوه اللي اتبلينا بيها، واشوفكم هتفطروا اجيبلكم فطور ولا ليكمش نفس.. الحق عليا يعني؟
ردت عليها عديله بزعيق:
غوري محدش عاوز من وشك قطاع الخميره ديه وكل ولا شرب، وبعدين من ميته نزلت عليكي الحنيه داي؟
ردت عليها حوريه وهي ماشيه:
أول وآخر نوبه ومهتتكررش تاني ولا تزعلي روحك.
وقفت عديله وراها هبابه، وبعدها دخلت الأوضه لافت الغيار لشام، وطلعت تدور فصندوقها وحاجتها بشك دخل قلبها من لغفنة حوريه اللي شافتها متلغفناها وهي طالعه.. بس الغريبه إنها ملقتش حاجه غايبه من صندوقها! وحتي حجلها الفضه اللي شبكها بيه كارم قاعد موطرحه!
فقعدت وهي عتفكر ياترى إيه حكاية حوريه؟
شويه وطلعت شام من الحمام ورجعت نامت في السرير جار عديله وغمضت عنيها، وعديله سألتها بحنيه:
إيه بانيتي عتنزفي شديد ولا إيه؟
ردت عليها شام وهي مغمضه عنيها:
له ياستي مفيش خالص النزيف وقف.. ديه لساه نقطتين دم ونزلوا وراح لحاله.. وكملت بحسره..ملحقتش حتي أفرح بخبر وجوده جوا بطني، ولا أفهم الخبر زين حتي، خدني على خوانه وخسرهوني فثانيه، كيف ماخسرني شرفي وعفتي فثانيه هو واللي كانوا معاه.. مش عارفه هتني أخسر على يده لحد ميته بس.. لحد ميته يارب؟
ردت عليها عديله وهي عتطبطب عليها بمواساه:
معليهش يابنيتي ربك حداه العوض عن كل خساره، وعوضه قريب وكبير.. أصبري ياشامه وقولي يارب ومتعاتبيش ربك وتقولي ليه، ربنا ميتسألش ليه ومش ليه يابتي.. ربنا يتقاله احمدك واشكرك علي كل اللي تجيبه وراضيه بقضائك، وتطلبي منيه على كد البلا صبر.
إتنهدت شام بقلة حيله وفضلت مغمضه عنيها وحاسه بجسمها عيصل عليها كله وعضمها عينشر.
أما كرار فبعد العلقه اللي خدها على يد أبو دراع عشيه طلع من البيت وراح الغرزه وفضل يشرب بوظه براحت راحته، وعلى كيف كيفه لحد مااتسطل ونام في الغرزه، وصحي الصبح بعد طلعة الشمس لحاله، وقعد على حيله وهو حاسس إن راسه عتلوق وإن الصداع عيفرتكها، فخلي الواد اللي شغال في الغرزه يعمله كباية شاي تقيله، وقعد شربها وقام بعدها رجع البيت، ولأول مره يمشي بعد مايعمل الغلط وهو مش خايف من ابوه ولا من عقابه.
بس كمان كان فيه حته مدايقاه.. وهي إن مفيش حد استفقده ولا سأل عليه ولا شيع حد يشوف هو وين وحصله إيه!
لا حد من اخواته ولا عيال عمه، ولاحتي أمه، ولا ابو دراع اللي قبل سابق كان بياته بره وعمله كيف داي ممكن يطين عيشته عليها!
وإتوكد إنه برغم قساوة أبوه الا إنه الوحيد اللي كان استفقده دلوك وحس بغيابه.
عاود البيت ودخل طوالي حتي وهو واعي ابو دراع قاعد جار دمسة النار عيتدفى ويعمل شاي، بس لا كلمه ولا رمي عليه سلام،
ولا التاني كلمه ولا حتي سأله كان فين وجاي منين، وكل اللي عيمله إنه رفع كنكة الشاي يصبله كبايه تانيه غير اللي خلصها.
وبعد مادخل كرار البيت طلع مخلوف وراح على ولده قعد جاره وشاورله عشان يصبله كباية شاي، وبعد ماصبهاله أبو دراع خدها مخلوف وخد منها شفطه وبعدها اتلفت حواليه وقاله وهو عيتطلع عالشجر العالي:
بموت توفيق كل حاجه هتتغير ياابو دراع ياولدي، ومفيش حاجه هتقعد على حالها.. كل حاجه، واولهم النفوس.. اللي كان لامم الكل مات ودلوك كل حي هيروح فطريق غير طريق التاني..وحدش هيعرف حد وداي سنة الحياة.. وديه كان توفيق قاريه وعارفه زين.
كان يقول عيالي قعدتهم مع بعض جبر ولمتهم غصبانيه.. وإن كل واحد فيهم معيفكرش فغيره ولا حد قلبه عالتاني فيهم.
وديه اللي هيوحصول بين الاخوات ياولدي.. فمابالك بالغرب عنهم هيعملوا فيهم إيه؟
أبو دراع: قصدك إيه يابوي؟
مخلوف:
قصدي ياولدي إننا بقينا على كف عفريت في البيت ديه، وإن طلعتنا منيه بقت مرهونه بكلمه تطلع من خشم غضبان، وإننا لا لينا دقه فملك صحابه، ولا لينا غير هلهولتينا ناخدوهم ونفارقوا..
ومن إليوم ورايح ياولدي اليوم اللي هنقعدوه إهنه هيكون فضل ونعمه من صحاب البيت، عشان الضهر والحبيب والسند واللي كنا متحزمين بيه وقاعدين على حس محبته لينا راح.
فياريت نكننوا ونمشوا جار الحيط، ونراعوا لقمتنا ونومتنا وليناش صالح بحد ونبعدوا عن المشاكل.
اني سمعت من معروف اللي جرا عشيه واني نايم ومداريشي بالدنيا. وعرفت كمان إنك ضربت كرار وإن إنت الوحيد اللي اتصدرتله من كل ناس البيت..وجاي اسألك عميلت إكده ليه ياولدي؟
يعني قبل سابق كنت كيف البهيمه ترمي روحك في النار عشانه، ولما ربنا نور بصيرتك لساك كيف البهيمه برضك بس بقيت ترمي نفسك فى ناره.
بعد عن كرار ياابو دراع ومتقلبش المحبه عداوة، عشان ماعداوة اشد من اللي عتاجي من بعد محبه،
بعد ياولدي واتفرج من بعيد كيف مالكل عيعمل.
هزله ابو دراع دماغه بتفهم وسكت مقدرش يعترض ولا علي حرف؛ لانه للأسف معاه كل الحق.
بعد ٣ ايام من يوم ضرب كرار لشام..وفي الوقت ديه كانت قاعده مع جدتها عديله فأوضتها نهار وليل معتطلعش..
فقامت بعد اذان الفجر وطلعت جري علي الحمام واستفرغت اللي فبطنها وعاودت وهي عتتسند علي كل حاجه تقابلها، وكانت عديله عتصلي وسلمت وشافتها وراحت عليها وقعدت جارها علي السرير وسألتها بإستغراب:
شامه إنتي ليه عتستفرغي من بعد ماسقطتي؟
ردت عليها شام وهي عتلف روحها باللحاف من البرد:
معارفاشي ياستي مالي، لساها الدوخه قاعده كيف لاول ولساه لعبان النفس ولساه مِر الصبحيه اللي عستفرغه قاعد كيف ماهو، يمكن عياخد وكت بعد السقوط لولا مايروح.
ردت عليه عديله وهي عتحط يدها علي بطنها وتتبسم:
له ياشامه له، دانتي لساكي حبله والعيل مخسرش وقاعد فبطنك، الوحم عينتهي بنزول العيل، بس طول مالوحم شغال العيل قاعد.
ردت عليها شام بإستغراب وهي عتبص علي بطنها موطرح ماعديله حاطه يدها:
واه ياستي عيل إيه اللي يقعد بعد الضرب ديه كله؟ وبعد الدم اللي نزل عليا؟
عديله: متتعجبيش يابنيتي اللي ليه عمر متكتلهوش شده.. واللي ربنا كاتبله عيش عالدنيا مفيش مخلوق يقطع عيشه غير رب العالمين.. والظاهر إن ربك بعتلك الجبر قوام قوام.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نفق الجحيم)