رواية أحببته رغم قسوته الفصل السادس 6 بقلم دينا محمد
رواية أحببته رغم قسوته الفصل السادس 6 بقلم دينا محمد
رواية أحببته رغم قسوته البارت السادس
رواية أحببته رغم قسوته الجزء السادس

رواية أحببته رغم قسوته الحلقة السادسة
جاسر بغيره وهو يجري خلفها : روووح ، اوقفي احسنلك ، لان لو مسكتك هيبقي رد فعلي وحش.
روح وهي تركض بسرعه وتدير وجهها له بعناد وغيظ :لااا.
فجأه وقعت وسط الطين .
روح بوجع :آاااه.
وقف جاسر وهو ينظر لها بضحك : تستاهلي عشان لما اقولك اوقفي يبقي تقفي .
روح وهي تحاول أن تقوم ولا تستطيع : طييب ساعدني طيب.
سحبها جاسر من وسط الطين وسط ضحكه عليها ،توقف وهو ينظر لها ويحيطها بيديه .
جاسر : مش ناويه تبطلي لعب الاطفال دا يا دكتوره .
روح : قصدك إن انا طفله .
جاسر بضحك : انا قولت كدا .
روح بمناغشه : دا معني اللي قولته ، وحابه اقولك إن انا طفله فعلا والاثبات علي كلامي اهو ووضعت يديها الملطخه بالطين علي وجهه لينظر لها بصدمه وهي انفجرت في الضحك علي منظره .
جاسر زقها في الطين مره تانيه ووقف يضحك عليها : محدش يتحدي جاسر يا دكتوره روح .
روح بغيظ طفولي : امممممم ، طيب يا حضره الضابط اتفضل ساعدني اقوم من الطين دا .
سحبها مره أخري وهو يحتضنها .
جاسر وهو ينظر في عينيها بحب : اطلعي علي اوضتي خدي دش وغيري هدومك ، جبتلك هدوم وحطيتهالك فوق ،ومتتأخريش عشان هنخرج وأكمل بغيره وإياكي يا روح اشوفك بهدوم زي دي قدام اي حد .
روح : بس انا مش عاوزه أخرج معاك في حته ، ومش عاوزه كمان افضل معاك في اوضه واحده .
جاسر : انتي ناسيه إن أنا جوزك ولا ايه
روح : شكلك انت اللي ناسي إن الجواز دا انا اصلا مكنتش اعرف به ، عاوزني بكل بساطه اتعامل معاك علي إنك جوزي .
جاسر : عشان خاطري وافقيني بس واطلعي غيري وبعدها والله هعمل اللي انتي عوزاه .
روح وهي تبعد عنه وتتجه للداخل : المره دي بسس.
جاسر لنفسه : هتتعبني انا عارف ، بس استاهل ما انا اللي عملت كدا من الاول .
صعدت روح الغرفه بعد ما دلتها عليها داده ناهد .
روح وهي تنظر للفستان الموضوع علي السرير بإعجاب: طلع زوقه حلو.
اخدت دش وطلعت لبست الفستان وعملت شعرها ونظرت لنفسها في المرآه بكل إعجاب .كانت ترتدي فستان طويل لونه أحمر بكم شفاف مطرز ، وتركت شعرها ينساب علي ظهرها ووضعت أحمر شفاه ومن ثم كحل باللون الابيض ليزين عينيها الخضراوتين .
دخل عليها جاسر فجأة.
روح بفزع : مش تخبط ، خضتني .
جاسر اقترب منها وهو ينظر لها بإعجاب وحب كبير في عينيه ، سحبها عليه ووضع يده علي وسطها ثم نظر في عينيها وهو بيقول : هو في جمال كدا ، مكنتش اعرف ان الفستان حلو اوي كدا .
بعدت عنه روح بخجل محاوله تغيير الحديث : هنخرج أمته.
جاسر : الوقتي ، بس قبل ما نخرج هعمل حاجه .
نظرت له روح بدهشه عندما وجدته بيبوسها من خدها .
جاسر وهو ينظر لها بحب وأمسك بيديها : خلاص كدا يلا بينا.
نظرت له روح بخجل من فعلته واوردت وجنتيها ثم ذهبت معه بتوتر.
اتجهوا للخارج فتح باب السياره واجلسها ثم إتجهه للناحيه الأخري لكي ينطلق بالسياره للمكان المراد .
بعد مرور بعض من الوقت توقف جاسر بالسياره ونظر لها بكل حب ومسك يديها يطمئنها .
نظرت له بإستفهام ، مد يده للخلف يجيب قطعه قماشه ثم تحدث: لفي وشك خليني أغمي عنيكي بها.
نظرت له روح ثم إدارت وجهها ، غمي عينيها بها ، وخرجوا من السياره ، وضع يديه علي خصرها يمسكها بتملك وحب ومشي بها .
توقف فجأه ثم أزال قطعه القماشه من علي عينيها بكل حب.
فتحت روح عينيها ببطأ وجدت نفسها أمام الشاطئ بأمواجه الهادئه ثم نظرت لاسفل رأيت ورد أحمر علي الارض مزين علي هيئه طريق تمشي عليه وفي نهايته ترابيزه مزينه بالورود الحمراء والمصابيح .
نظرت لجاسر بدهشه ، فأمسك يديها ومشي بها وسط الورود الحمراء .
وصلوا لنهايه الطريق بجوار الترابيزه ، جلس علي الارض وهو ينظر لها ومد يده لها لكي تضع يدها علي يده ، مدت روح يدها له بكل هدوء فأخرج علبه خاتم من جيبه ، وقام بإلباسها الخاتم بكل حب ثم قبل يديها .
وقف أمامها وهو ينظر لها بكل حب : آسف لكل دمعه نزلت من عنيكي ، آسف علي كل لحظه كنتي حزينه فيها ، آسف علي كل حاجه يا روحي ثم أكمل وهو يسحب يديها بين يديه : بحبك يا ملكه قلبي .
نظرت له روح والدموع تنزل من عينيها : تعرف إن كنت بتمني أسمع الكلمه دي من زمان اوي ، بس للاسف يا جاسر الكلمه جات متأخره جات بعد ما جرحتني ، وكرهتني فيك ، انا لو قولتلك أن بحبك وقابله نعيش ولا كأن حاجه حصلت يبقي بضحك عليك وعلي نفسي ،أكملت وهي تشاور علي قلبها : دا لسه مجروح من اللي حصل .
ذهبت و تركته يقف في صدمته ، جلس علي الكرسي يستوعب ردها ، معقول أنها لم تعد تحبه ، معقول أنها تكرهه ، هو جرحها وهو معترف بذلك ،ما أن استوعب جري خلفها أوقفها أمام السياره .
روح ببكاء : روحني الوقتي يا جاسر ،وآه عاوزه اروح لماما علي قصر العيله .
نظر لها جاسر بحزن : بسس.
رفعت روح يديها في وشه : بلاش بس ، لو مش هتروحني هركب انا واروح .
اومأ رأسه بحزن وركب السياره وركبت بجانبه بصمت ، واتجهوا الي قصر العائله .
أوقف جاسر السياره فتحت روح الباب بكل هدوء ونزلت وهي متجاهله جاسر .
دخلت القصر وتبعها جاسر .
كان الكل مجتمع علي العشاء
حبيبه وهي تنظر للباب بسعاده :رووح ثم انطلقت تحتضن ابنتها أكملت وهي تمسك بوجهها عامله ايه يا قلب ماما ، احتضنتها روح وهي تمنع نفسها من البكاء أمامها .
روح : انا تعبانه يا ماما هطلع ارتاح شويه في اوضتي .
حبيبه وهي تنظر لجاسر بإستفهام : طيب يا قلب ماما ، انا شويه وجيالك .
صعدت روح للاعلي متجاهله الكل ، نظر جاسر لطيفها بحزن ثم استدار وكاد أن يذهب أوقفته حبيبه.
حبيبه : استني يا جاسر محتاجه اتكلم معاك .
جاسر وهو ينظر لها بقله حيله : تمام ثم اتجه معها لاعلي لكي يتحدثوا براحتهم .
في غرفه حبيبه .
حبيبه : ادخل يا جاسر تعالي .
دخل جاسر ثم تنهد بهدوء وهو يقول ايوه يا مرات عمي.
حبيبه : ايه اللي مزعل روح يا جاسر ، بنتي من وقت ما اتجوزتك وهي مشفتش الفرحه .
جاسر بحزن وهو ينظر لها : انا هعمل كل اللي اقدر عليه عشان ارجع السعاده لقلبها تاني ، بوعدك بكدا .
استدار وكاد الذهاب أوقفته حبيبه وهي تقول : روح مش بتحبك يا جاسر ، روح بتعشقك ، خليك اد العشق دا ، لو عرفت إن زعلت بنتي مره تانيه انا هخدها ومش هتشوفها تاني ، انا جوزتك لها لأن عارفه إن أنت هتحميها من الكل وعارفه أن سعادتها معاك ، بس لو الوضع فضل زي ما هو عليه يبقي انساها يا جاسر .
استدار جاسر بوجهه ينظر لها بحسره لاول مره هو يعرف أنه جرحها وندم علي هذا : زي ما قولتلك بوعدك إن هرجع الفرحه لها تاني .
نزل جاسر ، رأي الكل ما زال يقفون في الاسفل ، يبدو أنهم ينتظروه.
آسر وهو يقترب منه: لو هتطلقها قولي وانا هتجوزها ، انت اصلا متستحقهاش .
نظر له جاسر بغضب :………
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أحببته رغم قسوته)