رواية حدث في ليلة ما الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ميرفت السيد
رواية حدث في ليلة ما الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ميرفت السيد
رواية حدث في ليلة ما البارت الحادي والعشرون
رواية حدث في ليلة ما الجزء الحادي والعشرون

رواية حدث في ليلة ما الحلقة الحادية والعشرون
{ شهر العسل}
اتفاجيء مجد بتالين وهي ماسكة بايدها المس… دس الخاص بيه
وبتوجهه ليه وبتقوله بحدة : تفتكر إيه الذنب إلي عملته وتستاهل تموت عشانه حالا!
مجدوهو يقترب منها ويحاول تهدئتها: نزلي السلاح ياتالين دة مش للهزار
صاحت تالين :خليك مكانك ماتقربش ولاخطوة
مجد وقد بدأ يشعر بالخوف :طيب اهدي وبلاش تهور
تالين :خايف؟
مجد: لأ
تالين:يعني #بقلم_مرفت_السيد معملتش حاجة تخليك تخاف من الموت
مجد :ومين فينا ملاك
تالين: صح بس ذنب عن ذنب يفرق لسة مش عاوز تعترف بأي حاجة
مجد:تالين كفاية بلاش تهور
تالين: حيث كدة اتشاهد على روحك
مجد يراقبها وهي تضغط على الزناد ببطء وازداد توتره وخوفه وفجأة
ضحكت تالين بشدة وألقت بالمسد.. س على الفراش وهي تقول : ضحكت عليك بس كان نفسي تشوف شكلك وانت مرعوب
تنفس مجد الصعداء ونطر إليها وهي تضحك بشدة وأخذ السلاح ووضعه بحقيبته وهو يستشيط غيظا وهي تزداد بالضحك وهو ينظر اليها
فقال لها:ها خلصتي ولا لسة؟
:لسة شوية وظلت تضحك ثم توقفت عن الضحك وامسكت بطنها بألم وقالت:آه
مجد وهو يشعر بالقلق :مالك ياتالين حاسة بإيه
تالين: وجع في بطني وضهري
حملها مجد ووضعها بالفراش برفق وقال بحنان يشوبه القلق :اتصلك بالدكتور؟
تالين:لأ انا هارتاح وان شاء الله هابقى كويسة
مجد: طيب احتياطي برضه هاكلم الدكتور علي
تالين:لا مفيش داعي انا بدأت اتحسن وفي علاج عندي هاخده
مجد: طيب انا هاطلب عشا الأول
طلب مجد طعام العشاء من الفندق وخرج الى الشرفة وتحدث مع علي الذي اخبره بان ماحدث بفعل المجهود وطالما لم يحدث نزيف فلاداعي للخوف ولابد من الاسنلقاء والراحة التامة
عاد مجد الى الغرفة فوجد تالين قد غفت فنظر اليها وهو يتاملها فهي تبدو كالملاك بالفستان الابيض وبشعرها المنسدل وبوجهها الملائكي الجميل
سحب مجد بعض الملابس واخذ حماما دافئا وخرج من الحمام ليجدها مازالت نائمة جلس يصفف شعره فسمع طرقات على الباب فتح الباب ليجد عامل من الفندق محملا بعربة طعام الغشاء الفاخر وبها كل مالذ وطاب
احتار مجد هل يوقظها لتأكل ام يتركها لتنام
قطع حيرته صوتها وهي تستيقظ وتقول :مجد انا جعانة هو الاكل وصل؟
ابتسم وهو يراها تتثاءب بكسل وقال:ايوة ياتالين الاكل جه
:طيب هاخد شاور واكل
نهضت فوجدته امامها لايرتدي الا بنطالا ويقف امامها تاملت عضلات صدره ومعدته البارزة وشعره المبلل الأسود مصفف بفوضوية زادته وسامة كان يقف امامها ويجفف وجهه بالمنشفة
شهقت وادارت وجهها سريعا وقالت :البس حاجة إيه المنظر دة
ضحك :منظر إيه انا مبعرفش اقعد وانا لابس تيشرت ابدا
:وانا مش ذنبي اشوفك كدة البس حاحة
*حاضر ياستي وارتدى تيشيرت
تركته وذهبت للحمام وهي تلعنه بصوت بالكاد مسموع:مفكر نفسه عايش لوحده عيل ملزق
ظل يضحك عليها ويقول:مجنونة
انتهت تالين وخرجت وهي ترتدي بيجامة من الحرير لونها أحمر وصففت شعرها على شكل قطتين ووضعت بادي ميست برائحة مسك الرمان
وخرجت لتجده #بقلم_مرفت_السيد قد جهز لها الطعام على الطاولة وجلس بانتظارها تأملها وهو يبتسم فهي تبدو بريئة وجميلة بتلك المنظر
جلست وشرعت بتناول الطعام بنهم ومجد يراقبها وهويحدث نفسه هي تالين اتغيرت ليه كدة ولادة بسبب الحمل بس برضه جميلة بكل حالاتها واخذ يستنشق رائحتها ويتذكر ماحدث فشعر بتأنيب الضمير والحزن
انتبهت لنظراته فقالت :بتبصلي ليه كدة انت هاتعد عليا الاكل
:لا والله انا سرحت بس
* اااه بجد #بقلم_مرفت_السيد سرحت في إيه بقى
قال بتلقائية :في جمالك
توقفت تالين عن تناول الطعام وهي تنطر اليه بدهشة
انتبه لما قاله فشعر بالتوتر : انا ااا انا قصدي في اننا عرسان والمفروض نسافر ونكون مبسوطين بوقتنا
*وايه المشكلة
:الحركة غلط عليكي
*لا انا عاوزة اسافر واتفسح زهقانة
:حاضر بس كدة الي انتي عاوزاه
*انا شبعت وهانام
وتركته وذهبت اما هو فظل ساهرا يشاهد التلفاز ويتصفح هاتفه بملل
حتى رن هاتف الغرفة فاجابه وبعد محادثة مقتضبة مع الطالب ارتدي ملابسه ونزل لبهو الفندق ليجد فارس بإنتظاره
جلس مجد وقال: خير ياسيادة الرائد إيه الموضوع المهم الي انت عاوزني فيه! ؟
فارس وهو ينظر اليه نظرات حادة : انا عاوزك تعرف اني عارف كل حاجة
مجد:مش فاهم خليك واضح
فارس:مش هاالف وادور دة مش طبعي يابشمهندس انا عارف انك والد الطفل الي تالين حامل فيه
مجد لم ينطق من الصدمة فاكمل فارس: وعارف كل الي حصل ومش جاي احاسبك
وجاي اقولك كلمتين تالين بقت مراتك بس ورب العزة فكر تزعلها عندي استعداد اموت بس اموتك قبلها ومش تهديد
انا علشان تالين اعمل اي حاجة فاهم
وهم بالمغادرة فاوقفته كلمات مجد وجعلت الدماء تصعد الى رأسه وهو يقول : للدرجادي بتحبها
احمر وجهه: قبل اي حاجة ياغبي دي بنت عمي متربية على ايدي فاهم بس هي….
مجد ببرود: بس هي اختارتني
فارس وهو يمسك قبضته بعصبية: اتكلم كويس يابني ادم انت دمرت حياتها اختارتك إيه بس تالين تايهة ولولا عملتك السودا كان زمانها….
تنفس بعمق واكمل قائلا: كل الي عاوزك تعرفه تالين تحطها في عينيك خلي بالك منها واوعى تزعلها او تجرحها تالين بريئة كفاية انها اتلوثت بسببكم
مجد: انت اكيد عارف اني مكنتش بوعيي وعارف اني باحاول اعوضها بكل الطرق انا مليش ذنب في الي حصل هو قدر حطنا بطريق بعض وانا مقدر خوفك عليها وصدقني عمري ماهازعلها
فارس وهو يغادر :اتمنى يكون كلامك صح وانا هاكون #بقلم_مرفت_السيد حريص انك تنفذه
مجد محدثا نفسه بعد انصراف فارس :وبعدهالك ياتالين انتي بقيتي لعنة شبحها بيطاردني من ساعة الليلة السودا دي
نهض مجد وتوجه الى جناحه واستلقى على الفراش بجوارها بهدوء حتى غلبه النعاس
استيقظت تالين بالصباح على رنين هاتفها لتجد نفسها تنام باحضان مجد وتفترش صدره وهو يطوقها بذراعه
ابتسمت ثم نهضت برفق واجابت هاتفها ثم ارتدت روب وخرجت لاستقبال وتوديع عائلتها
بكت تالين وعي تحتضن كل فرد بعائلتها وتودعه
حتى حان اخيرا دور فارس بالوداع
صافحها فارس وهو يبتسم كعادته :تالين خلي بالك من نفسك
كانت تبكي فاحتضنته ولكنه ظل واقفا بثبات يقاوم رغبته في ضمها إليه ولكنه لم يفعل :فارس خلي بالك انت من بابا
*متخافيش ياتالين
ثم ابتعدت عنه وقالت:رجع أميرة مراتك انا مش زعلانة منها
ابتسم فارس: هافكر طمنيني عليكي كل يوم
كان مجد يراقب مايحدث من خلف الباب وخين راها تحتضن فارس كان يشعر بالغضب ولكنه حاول ان يسيطر على غضبه
انصرف الجميع وجلست تالين تبكي فخرج مجد وقال:مالك
* اهلي سافروا خلاص
:متزعليش عشان خاطر البيبي
قاطعه صوت طرقات على الباب كانت جدته ميادة
احتضنها مجد وادخلها واجلسها بكل احترام وقبل يدها ولكنها قالت:مجد سيبني انا وتالين شوية لوحدنا
مجد:حاضر عن اذنكم هاخد شاور
ميادة:تعالي ياتالين اقعدي جنبي ياحبيبتي
تالين: هو فعلا حضرتك قريبتنا وكنتي صديقة ماما
ابتسمت ميادة: الله يرحمها ايوة ياحبيبتي
شوفي ياتالين #بقلم_مرفت_السيد انا عاوزاكي بموضوع مهم
حين انتهت ميادة من حديثها قالت:ايه رئيك ياتالين؟
فكرت تالين للخظات ثم قالت : موافقة
صافحتها ميادة ثم احتضناها بحنان بالغ وقالت :ربنا يحفظك انا هاسافر وماتنسيش اتفاقنا ورقمي معاكي خلينا على تواصل
تالين:حاضر اتفقنا
خرج مجد بعد قليل وهو يقول: جدتي كانت عاوزاكي في إيه
تالين :بتوصيني عليك
مجد: طيب جهزي نفسك هانسافر بعد ساعتين
بعد ساعتين كانت تالين تجلس بصحبة مجد بطائرته الخاصة وهي تبتسم بشر وتتوعد له بشهر عسل لن ينساه في حياته
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حدث في ليلة ما)