رواية فعلتها لأجل أبي الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم هدير عبدالعليم
رواية فعلتها لأجل أبي الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم هدير عبدالعليم
رواية فعلتها لأجل أبي البارت التاسع والثلاثون
رواية فعلتها لأجل أبي الجزء التاسع والثلاثون

رواية فعلتها لأجل أبي الحلقة التاسعة والثلاثون
^بعد فترة طويلة^
ماما بدهشة : مالك فيه أيه زعلان ليه ؟!
مالك : مش زعلان.
ماما بخوف: لا فيه ..
بابا بقلق : اه باين عليك زعلان من أيه ؟!
مالك : …
بابا بتوتر : الموضوع صعب للدرجة دي؟!
معاذ : الباب بيخبط ..
بابا : مين؟!
معاذ : مش عارف حد عايز مالك, بيقول أنه عايزة فى قضية ..
بابا بسرعة بيقوم من مكانه : ليه ميعرفش مكان المكتب ؟!
مالك بهدوء : أنا مش عايز القضية دي لاني مش فاضي ..
بابا بينصح مالك : عيب حد يجي لحد البيت و ترفض تقابله ..
مالك: أقسم بالله عندي ضغط شغل مش فاضي ..
بابا : خلاص تعالى نطلع نتكلم معه و قوله إنك مش فاضي ..
مالك : ماشي , ماما أدعيلي الفترة دي عندي ضغط شغل جامد .
ماما : ربنا يوفقك يا حبيبي..
بابا بصدمة : أيه ده؟!
مالك : بابا فيه أيه ؟! مصدوم ليه؟!
بابا : أزيك..
مالك : أنت تعرفه؟
بابا : عز المعرفة .
مالك : إزاى ؟!
بابا بزعل : أتفضل أمشي من هنا..
مالك بدهشة : بابا ممكن أفهم فيه أيه ؟!
بابا : ده الأستاذ مدير الشركة إللى طردني منها, فاكر طردتني ليه لأني رفضت تتجوز بنتي لأنها كانت هتكمل تعليم, فاكر وقتها أيه إللى حصل؟!
مالك :…
بابا : كنت هدخل السجن بسببك .
المدير : سامحني, أعمل أى حاجه فيا, بس دلوقتى والله أنا مظلوم, و سألت كتير كله قال ان محدش هيقدر يكسب القضية دي غير مالك باشا ..
بابا : مالك دى القضية الوحيدة إللى مش هسامحك لو خدتها..
مالك : وأنا أكيد مش هاخدها , أتفضل أمشي من هنا..
المدير بيوطي على رجل بابا و بيتراجه يسامحه: سامحني, أنا غلطان, بيتي هيخرب.. يرضيك ؟!
بابا بقسوة : اه يرضيني أنا بيتي كان هيتخرب بسببك ..
المدير : قولى أيه يرضيك وهعمله, مالك لو كسبت القضية خد كل الفلوس خد الشركة كلها بس شكلي يفضل كويس قدام عيالى..
بابا:..
مالك : أنت خدت فلوس شركة تانية و ظلمت ناس تاني و ..
المدير : أقسم بالله محصلش..
مالك : كل الاوراق بتأكد كلامى.
المدير : أنا عندى دليل البراءة.. بس إسمعني أنا قدامي ٢٤ ساعة و أسلم نفسي ساعدني نوصل للحقيقة.
مالك : للأسف معنديش وقت.
المدير بيعيط بحرقة : بالله عليك علشان ربنا ..
مالك: ربنا!!؟ إللى زيك ميعرفش ربنا.
بابا بتراجع : مالك لو حاسس أنه مظلوم لازم تساعده ..
مالك:…
بابا : أنت حلفت قسم لازم توفى بيه إنك هتكون قد المهنة دي و هتساعد أي حد محتاجك حتى لو فيه بينكم خلاف .
مالك بنفس عميق: بس هو مش مظلوم..
بابا : لازم نسمع الشخص قبل ما نحكم عليه .
المدير : إسمع منى و احكم عليا.
^^ بعد فترة^^
بابا بسعادة: كسبت القضية؟!
مالك بثقة : أيوة طبعاً, و هاخد فلوسه كلها و الشركة و…
بابا بسرعة : لا يا مالك مينفعش تأخد أكتر من حقك..
مالك : بس هو ظلمك..
بابا : هو ربنا نسي أنه ظلمني ؟! ربنا عادل يا بنى و كل ساق سيُسقى بما سقى، ولا يظلم ربك احداً .
مالك : بس هو ظلمك و أخد منك فلوس مش من حقه ..
بابا بابتسامة: إياك يا بنى تظلم حد حتى لو اتظلمت, أفتكر أنه حَرُم على النار كل هين لين سهل قريب من الناس, أنا مسامح ..
مالك : بابا أنت بتقول أيه ؟!
بابا : سامح يا بنى علشان ربنا يعفو عننا و يسامحنا وندخل الجنة بسلام.
مالك بنفس عميق: بجد أنا مشفتش أطيب منك.
بابا : يا مالك خد حقك وبس , رجع الحق لأصحابه يوم القيامة محدش هيقدر يشيل شيله حد ..
مالك بابتسامة: حقيقي كل يوم بتعلم منك درس جديد .
بابا : التعليم مش بالساهل كل تجربة صعبة أثرت فى حياتنا وجعتنا وعلمتنا .
مالك : معاك حق.
بابا: أنا عايش علشانكم يارب أكون البوصلة إللى بتنور حياتكم دائما.
ماما بحب : أنت كده فعلاً ربنا يبارك فيك.
مالك الباب بيخبط
ماما بسعادة و بتجري بسرعة تشيل النونو : دنيا ده زين؟!
دنيا : اه زين, مفاجأةٍ صح ؟؟
بابا بسرعة بيحضنه : شبهي أوي صح؟!
دنيا بحب : أنا بحبك يا أجمل بابا يارب يكون شبهك.
عمر : ياريت يكون شبهك يا عمى..
بابا : عمر وحشني يا راجل .
عمر : والله وأنتوا كمان.
بابا : المدة طولت أوي وحشتوني.
عمر : الغربة وحشة أوي .
بابا بحزن : الغربة مُر.
دنيا :فيه حاجات كتير أوي عايزة اتكلم فيها معاكم, آلاء فين ؟! لسه مجتش ؟! هزعل منها بجد لأنها الوحيدة إللى كانت عارفة إنى جاية قولتلها علشان تيجي و نتجمع مع بعض أول ما أنزل…
معاذ بضحك الباب بيخبط : بلاش تزعقي أهي جات…
دنيا بتقوم بسرعة : أنا هفتح.
آلاء بحضن جامد وحب: يا دنياااااا وحشاني اوووووووي… يا زيزو قلب خالتو.
دنيا بحب: وأنتوا جدااا..
آلاء: إياك ِ تبعدي تاني..
دنيا : لا كده خلصت ماجستير و دكتوراه و قاعده معاكم أهو..
آلاء بحضن تانى : الواحد مش مصدق إنك جيتي وقدامى..
دنيا بضحك وحب: ولا أنا كمان مصدقة.
ماما: ربنا يبارك فيكم و يديم لمتنا.
فارس : يارب اللهم امين.
دنيا بضحك و بتكلم فارس: أكيد طبعاً أنت مبسوط إنك هتروح عند مامتك النهاردة تأكل هناك.
فارس بضحك : أكيد طبعاً.
عمر بيكلم فارس وبضحك : شكلك كنت مستحمل كتير أوي.
فارس بضحك: أوي أوي يعنى .
دنيا : بقا كده..
فارس بيتكلم بجد : لا أكلها جميل بس المشكلة أننا كنا مركزين أننا نعمل الدكتوراه.
آلاء بضحك : إيوه دي ميزة إنك تتجوزي حد يدعمك.
دنيا بحب : دا جوزي و حبيبي و كل حاجة حلوة كفاية أنه استحمل تعبي وفترة تعبي..
ماما بسرعة وبدهشه: تعبك؟! أنتِ تعبتي؟!
دنيا بترجع بالذاكره : دا أنا شوفت الموت, و للأمانة لقيت راجل مسنودة عليه شوفت فيه الاخ و الحبيب و الصاحب و الأب, كان بيهون أي تعب و صمم أكمل الدكتوراه رغم إنى قولت مش هكمل..
فارس بسرعة و بحب : أكيد طبعاً كان لازم أعمل كده معنديش أغلى منك فى حياتي .
مالك: أيوة بقا يا عم إللى رزقك يرزقنا يارب نتجوز حد زيهم ولاد أصول.
ماما بسرعة: يارب.
^^بعد فترة ^^
السكرتيرة: معلش يا دكتور دنيا أخر حالة..
دنيا : لا أنا خلصت مش هاخد أى حالات تاني أخر حالة إللى بكشف عليها وهمشي.
السكرتيرة:والله أنا قولتلهم كده بس هم صمموا أدخل أكلمك لأنهم جايين من سفر و…
دنيا : لا بكره,, دكتورة آلاء بره ؟!
السكرتيرة: لا.
دنيا : ممكن تكون جات بره لأنها كلمتني و كانت فى الأسانسير لو جات دخليها و عرفى الحالة إللى بره تيجي بكره .
^
آلاء بتوتر : يا دكتور ..
دنيا : فيه أيه متوترة ليه.
آلاء…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فعلتها لأجل أبي)