رواية وجوه العشق الفصل الخامس 5 بقلم عائشة الكيلاني
رواية وجوه العشق الفصل الخامس 5 بقلم عائشة الكيلاني
رواية وجوه العشق البارت الخامس
رواية وجوه العشق الجزء الخامس

رواية وجوه العشق الحلقة الخامسة
الدكتور:ـ حالة تسمم عملنا له غسيل معدة هو كويس الحمدلله و كويس انك جبته قبل ما السم يقضي عليه حمدالله على سلامته
الدكتور مشي أما اكرم مش فاهم اى حاجة دخل لمروان و نام على الكنبة بهدوء بعد شوية مروان فاق
مروان بغضب:ـ اانت
اكرم ببرود:ـ تصدق الحق عليا المفروض كنت سبتك تموت و اخلص منك انا لسه نقذك يا غبي دا بدل تقولي شكرا
مروان:ـ يعني اي يعني انا فى مستشفى
اكرم:ـ ايوة
مروان:ـ احنا بالليل صح
اكرم:ـ هو السم خلك تفقد الذاكرة يا مروان
مروان بقلق:ـ نهار اسود اميرة انا لازم امشي حالا
مروان قام بسرعة خرج من الاوضة دفع الحساب و مشي برهب اكرم مش فاهم حاجة
اكرم:ـ انت تعبان طب فهمني اي الى حصل
مروان:ـ سوق و انت ساكت بقولك مراتي في خطر لو مش لحقتها هتحصل مصيبة سرع شوية
اكرم:ـ اي دا مروان الشافعي بيخاف على غيره و بيحب كمان اكيد شا.رب حاجة
مروان:ـ اخلص مش وقت فلسفة اهلك
بعد شوية وصلوا القصر مروان نزل من العربية جري دخل البيت و طلع على اوضته زى المجنون فتح الباب اتنهد بارتياح و تعب:ـ قلقتني عليكي يا اميرة وقعتي قلبي يا شيخة
لانا بتتفرج على المداح و متجاهلة مروان خالص مسكت الريموت و علت الصوت مروان قفل الباب و قعد جانبها:ـ اميرة انتي كويسة
لانا بغضب:ـ لا مش كويسه المفروض انك موت انا حطيت السم بايدي
مروان بصدمة و غضب مسكها من دراعها:ـ نعم يا جبروتك يا شيخة يعني عايزة تموتيني و بتقوليها بكل بجاحة
لانا بصتله بحادة:ـ زى ما انت تطولت مع اميرة مسكتها من شعرها و قالت كلام مفيش راجل محترم يقولو بس انت بعيد عن الاحترام و اول و اخر مرة هقولها هتزعل اميرة.. هزعل امك و اهلك عليك اتقي شري لانا مش بتتكلم لانا بترد بى الافعال و اخرس بقا علشان اتفرج على المسلسل فصلتني
مروان بصدمة:ـ لانا ازاي انتى اميرة
لانا بملل:ـ اميرة مش هنا ههه و حتي لو موجودة مش هتقدر تحوشني عنك لان باختصار اميرة حاليا تحت سيطرتي و لو عايزها تكون بخير تحترم نفسك و انت بتتكلم معايا اوكي يا بيبي
لانا مسكت السج.ارة و ولع.تها مروان مش قادر يستوعب أو يتكلم من الصدمة:ـ انا بكرهكم يا مروان مممم انا بكره الرجالة و هخلص عليكم واحد واحد من اول صالح ابو اميرة لحد انت اب ظالم دمر مستقبل بنته بمجرد ما شاف فيديو متفبرك ليها.. لحد انت زوج خااي.ن انت مش عبارة غير عن وسيلة اخلص بيها من البلد و اعيش بحريتي توو انتوا تمردوني انت و صالح و شهاب و شوقية موتو اميرة بالحياة
مروان بصدمة:ـ شهاب مين. انسه لانا أو مدام زى ما تحبي ممكن تقولي اي الى حصل لاميرة
لانا اتنهد بهدوء:ـ اميرة كانت طفلة عادية زى كل الاطفال و في يوم كانت معادية جانب اوضة صالح شافته بيتخانق مع مامتها ضرب و ايهانة كل يوم على الحال دا لدرجة انها بقت بتخاف منه.. الغريبة ان صالح كان بيحب مراته اوى بيحبها لدرجة مستحيل حد يوصفها أو يستوعبها و في يوم صالح ضر..ب مامتها لدرجة انها كانت هتموت فيها اطلاقو مامتها بقت ماشية تكلم نفسها ما هى اتجننت فضلت على الحال دا سنة سنة من كهرباء لحبس ضرب من اهلها عذاب و كله بسببه بعديها ماتت اميرة اتصدمت شوية لكن عدت فجأة صالح مبقش طيقها بقا مسميها المنحوسة كل يوم عذاب اتجوز و شوقية بقت تهاين فيها كبرت اميرة في العذاب و الارف من شيل مسؤلية ستها ل شيل مسؤلية يوسف اهو يوسف دا الحاجة الحلوة الى في حياتها مش ابنها لكن حبيته يمكن علشان ظروفهم شبه بعض
مروان مذل مندهش:ـ كملي
لانا:ـ اميرة كنت في ثانوي فجأة وقف شهاب في وشها بقا بيطر.دها و يهد.دها فجأة تنام و تصحي تشوف نفسها معاه ابوها طبعا صدق ضربها و سجنها و كل يوم اميرة تنام و تقوم في نفس العذاب و الذل ههه طبعا انا كبرت معاها بس مكنتش بظه.ر زى دلوقتي انا حاولت اق.تل صالح ممم اخر محاولة كنت يوم الحنة بس فشلت بس هق.تله يعني هقت.له و اى راجل هيتخطي حدوده معاها هق.تله حتي شوقية موتها هيكون على ايدي هى و بنتها و اميرة لو وقفت في طريقي هقت.لها اميرة دمرتني هى السبب
لانا قالت بغضب:ـ انت قعد جانبي بتاع اي اااه قول بقا انك بتسجلي صحح انطق
مروان مصدوم و خايف في نفس الوقت مش عارف يعمل اي لانا قامت ظبطت الميك اب و فتحت الباب مروان اخيرا استوعب الى بيحصل قام مسك ايديها:ـ انتي رايحه فين بالبس دا
لانا ببرود:ـ خارجة عندك اعتراض
مروان ،:ـ اتجننتي ازاي تخرجي بالبس دا روحي غيري
لانا بصتله ببرود:ـ انا مش اميرة تمام و عن اذنك علشان اتاخرت ملكش دعوة بيا فااهم اانت مين اصلا
مروان:ـ تمام هتخرجي البسي دا علشان مش تبردي الجو برد
لانا ببرود:ـ مش بحب اللبس الطويل علشان بتخنق و انا مش بتعب اطمن
مروان بهدوء ما قبل العاصفة:ـ لانا لانااا متخلنيش اتغباء عليكى اللبسي الجاكيت اوعى تفتكري انى هخاف منك
لانا بابتسامة:ـ ممم أظهر هخد العزاء فيك قريبا قولت اي من شوية اتقي شري يا مروان و روح نام سبني اشوف شغلي
مروان مسح على وشه:ـ تمام اتفضلي يا مليكة
لانا بصتله ببرود:ـ مكان من الاول
لانا خرجت و مروان وراها خرجوا من القصر و ركبوا عربيته
لانا ؛ـ ياريت نروح اى با.ر
مروان بيسوق و ساكت مش عارف يتكلم من الصدمة عمل اتصل و كمل سواقة
لانا كانت بتغني مروان كان بيبصلها من وقت لى التاني و دماغه عاجزة عن التفكير بعد وقت طويل كان وصل بس مكنش فيه حد في المكان لا امن ولا اى شخص في المكان مكنش فيه غيرهم
لانا بصت لمكان و بصتله بطرف عينها:ـ انت بتغير يا سوسو
مروان:ـ تو انا عملت كدا لان اميرة مش بتحب الارف الى بتعمليه دلوقتي
لانا ببرود:ـ اااه اميرة قولت تو اميرة دلوقتي تحت سيطرتي تو شكلك بتنسا كتير دلوقتي مفيش اميرة بالليل و الصبح كمان لو عايز الغيها خاالص … طلامة مش بتحبها اتجوزتها ليه هى ل اترجت ولا اتكلمت ليه تعمل فيها كدا ليه يا مروان
مروان:ـ انا مش عايز اتكلم دلوقتي
مروان اقترب منها و بقوا يرقصوا
مروان:ـ لا و كمان عارفه الخطوات برافو
لانا بغرور:ـ اومال انت فاكر اي انى جاهلة… اميرة كمان بتعرف كل حاجة اتعلمت من مرات عمها وفاء فضلت مع اميرة خطوة بخطوة كنت بتجيب مدرسين لاميرة في بيت اهلها ف اتعلمت كل حاجة كل دا و صالح ميعرفش مش عارفه اق.تله ازاي ممكن تفكر معايا في طريقة
مروان بصلها بخوف رغم كدا حاول يكون هادي هو مش عارف يخاف منها أو عليها:ـ حبيبتي ممكن بلاش كلام مش عايز كلام و انتي معايا عايز بس ابصلك
لانا قالت بهمس:ـ انا مش بجي بالطريقة دى يا مروان ف بطلها لانها طريقه غبية انت عرفت اسراري و لو كلمة خرجت صدقني هقتل.ك لانا بتنفذ قبل ما تفكر ف بلاش اللعب معايا ممم
مروان شال.ها و بقا يدوخ بيها
الصبح في القصر في اوضة مروان
اميرة بصت لنفسها في المرايا:ـ اااع مين دى مييين دى انا كنت نايمة ايوة انا كنت نايمة اي الى عمل فيا كدا
مروان قام على صوتها:ـ صباح الخير يا لانا
اميرة:ـ لانا مين يا مروان انا اميرة نهار اسود والله انا كنت نايمة لبست كدا ازاي و امتي
حطت ايديها على راسها:ـ دماغي هتنفجر
مروان قام مسك الفون و اتجه ليها :ـ بصي كدا
اميرة بصتله بعدم فهم خدت الفون منه و شافت صورهم:ـ دى واحدة شبهي اوى
مروان:ـ و ليه متكونيش انتي
اميرة:ـ قصدك اي
مروان:ـ انتي مش فاكرة حاجة بجد ؟ اميرة انتي امبارح نزلتي و خرجتي معايا و كنتي بالشكل دا
اميرة بتوتر و صدمة:ـ انا بيحصلي اي انا مش فاهمه أنا متأكدة انى كنت نايمة خرجت معاك ازاي
مروان:ـ اجهزي علشان هنخرج مش هنتاخر
بعد وقت في عربية مروان:ـ انزلي
اميرة:ـ انت جايبن هنا ليه
مروان فتح الباب و نزل فتح ليها مسك ايديها و طالعو مكان غريب و
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وجوه العشق)