روايات

رواية حكايه بنت الفصل الثاني 2 بقلم لمى وائل

رواية حكايه بنت الفصل الثاني 2 بقلم لمى وائل

رواية حكايه بنت البارت الثاني

رواية حكايه بنت الجزء الثاني

حكايه بنت
حكايه بنت

رواية حكايه بنت الحلقة الثانية

رشا = بيخوني
ليلي = مين ده الي بيخونك
رشا = جوزي
ليلي = مع مين
رشا= مع اختي
ليلي= انتي بتقولي ايه ..
رشا= انا جيالك علشان تخليني انسي الي شوفتو وتشيلي معايا الحمل الي محدش راضي يشاركني فيه
ليلي = انا موجوده ديما معاكي .. يلا أحكي انا سمعاكي
رشا = انا رشا محمد رزق … عندي ٢٥سنه صغيره علي الخيانه عارفه .. الله يجازي الي كان السبب اتجوزت وانا ١٨ سنه .. مخلفتش منو لانو هو مكنش عايز عيال داس علي حلم اني ابقي ام برجلو واجبرني علي كده
ليلي = ايه الي حصل يا رشا
رشا بدموع= الي حصل اني صحيت من النوم لقيت ماما داخله عليا الاوضه وبتقولي جايلك عريس .. حلو ومعاه فلوس .. وهيعيشك عيشه حلوه .. زي اي بنت صغيره فرحت أن في حد معجب بيا وعايز يتجوزني
وسامر مكنش زي اي شاب .. كان لبق وكلامو معسول .. بيعرف يتكلم ويدلع ويحسسك انك احلي حاجه عندو.. اتخطبنا انا وسامر . سنتين
كانو احلي سنتين في حياتي هدايه وسفريات وفسح واكل بره وكل ما تتمني كنت قبل مطلب الحاجه تجي تحت رجلي .. كان كل بنات العيله حسدني عليه .. بس الي ميعرفهوش أن ده كان قناع كان عملو علشان يتجوزني
ليلي = عرفتي حقيقتو امتي
رشا = ليليه دخلتنا بعد الفرح والرقص وكل حاجه حلوه عرفت حقيقتو
ليلي = ممكن تحكيلي الي حصل
Flash pak
بعد مكل الناس مشيت ومفضلش غير انا وهو .. لقيتو دخل الاوضه عندي بعد مغيرت .. كنت مكسوفه وخايفه
سامر = ايه الاقمر ده .. مكنتش اعرف انك حلوه كده
رشا= شكرا.. احطلك تاكل
سامر = اكل ايه هو ده وقتو
رشا بكسوف = ممكن اطلب منك طلب
سامر = ايه
رشا= انا عيزاك تكون حنين عليا يا سامر ..وبراحه عليا
سامر = نعم .. مش فاهم قصدك .. انتي مراتي يعني ابقي حنين مش حنين ميشغلكيش انتي هنا علشان انا اتبسط فاهمه ولا لا
رشا = ممكن براحه انت بتزعق ليه .. انا بس طالبه انك
سامر مسكها من شعرها= انتي متطلبيش انتي تنفزي وبس .. فاهمه ولا لا
رشا = سامر ارجوك بيوجعني شعري ارجوك
سامر = انا بحب اشوفك بتتوجعي
Pak
رماني علي السرير ومسك الحزام ونزل ضرب فيا وانا بصرخ بعلو صوتي
وكل مصرخ يزود ضرب عليا
ليلي= طلع سا*دي
رشا بدموع= ايوه للأسف .. بعد الجواز حياتي بقت جحيم حرفيا .. ضرب وايهانه ملهاش حد … وكل انواع العذاب ..الي ممكن تتخيلها ولما كنت اعترض علي اي حاجه كان يضربني ..
ليلي = ليه مقولتيش لي اهلك
رشا بضحك سخريه = اهلي .. اهلي لما عرفو انو بيعمل كده قالولي .. ريحي جوزك .. ايه هتتطلقي يعني .. وكنت لما يضربني و اشكي منو يقولولي اسمعي كلامو وهو مش هيضربك
ليلي = وبعدين يا رشا كملي … انا سمعاكي
رشا بعياط= شوفت من العذاب الوان علي ايدو.. لحد مجت الفرصه الي خلتني اقدر أطلق منو ..
ليلي = ايه الفرصه دي
نور خبطت علي الباب وفتحت
نور = مدام ليلي .. الحقي في مصيبه
ليلي = في ايه
نور = سيف ابنك
ليلي = سيف … مالو انطقي
#####################################
ليلي بزعيق = احنا اتفقنا أن العيال ملهمش دعوه صح
ادم ( جوز ليلي) = هي دي الطريقه الوحيده الي كانت هتخليني اشوفك
ليلي بتزعق في التلفون وصوتها علي= تخطف ابنك يا مجنون .. تخطفو من الحضانه
ادم= ليلي ممكن تهدي وتيجي الكافيه بتاعنا علشان اشوفك ونتكلم
ليلي = ادم انا مش هتكلم ولا كلمه ألا لما ماما تكلمني وتقولي أن سيف في البيت
ادم= ده مش هيحصل غير أما اشوفك
ليلي = انت بتتشرط عليا .. ليه انت فاكر نفسك مين .. انت خاين
ادم = وطي صوتك علشان مقفلش في وشك .. انا مستنيكي
ليلي = انت فاكر انك بتلوي دراعي ورحمت بابا يا آدم أن سيف مرجعش البيت في ظرف ساعه لأكون رافعه عليك قضيه و هوديك في ستين داهيه
ادم = متكبريش الموضوع يا ليلي ..انا عايز اشوفك بس
ليلي = اللهم اني بلغت .. اللهم فأشهد
قفلت ليلي السكه في وشو ورنت علي رقم تاني
ليلي = الو ايوه يا عمي .. الحقني
========================================
بهجت = يعني ايه يخطف الولد هو فاكرها سايبه
ليلي = عمو .. انت محامي كبير انا عيزاك ترفع قضيه عليه .. علشان اعرفو أن الله حق
بهجت= انا هجبلك حقك متقلقيش
ليلي= انا قولتلو لو مرجعش سيف في ظرف ساعه هبهدلو .. خليه يعاند وانا هوريه
بهجت = متقلقيش يا حبيبتي انا معاكي
ليلي = ربنا يخليك ليا يا عمو .. انا محدش وقف جمبي بعد بابا غيرك
بهجت= بت عيب الكلام ..ده يلا روحي طمني بسمه ومتقلقيش كلو محلول بأذن الله
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
بعد نص ساعه ادم رجع سيف البيت واتصل اعتذر من بسمه (حماتو)
وليلي طمنت عمها أن الولد رجع ..
بعدها ليلي روحت واخدت مروه وسيف في حضنها ونامت كانت هي الي محتاجه الحضن ده بعد كميه القلق الي كانت فيه
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////
ليلي = كملي انا سمعاكي ..
منال = احنا وقفنا فين معلش يا دكتوره من كتر الادويه بقيت انسي
ليلي= ولا يهمك يا حبيبي … اخر حاجه وقفنا لما اتخطبتو
منال = بعد الخطوبه بداءنا نقرب اكتر واكتر .. لدرجه ان كنا مستعجلين اوي علي الجواز .. وفي يوم اخدني علشان نشوف الشقه بتاعتنا وكنت خايفه اروح لوحدي معاه بس هو اقنعني انو عادي وفهيا ايه وكده
ليلي = رحتي معاه
منال= روحت معاه .. كنت مصدقا .. كان كل حاجه في حياتي كنت اخاف يطلب طلب ومقدرش اعملو فيزعل .. علشان كده روحت معاه … علشان بقا عندي هسهس انو يسبني وانا خلاص كبرت في العمر وهو كان مناسب بشكل
ليلي = وبعدين ..
منال بدأت تدمع عنيها = اول مدخلنا … الشقه .. كان عمال يلمسني بطريقه مش لطيفه .. وكان رده بهزر متقفشيش.. لحد مدخل يورني الاوض و و… بداءت تعيط جامد وهي منهاره
ليلي = اهدي يا منال ..ارجوكي
منال= اغتص*بني يا دكتور .. هجم عليا زي الحيوان الي لقي فريسته .. كنت بحاول امنعو بس هو كان اقوي مني
ليلي= هو بس
منال بدموع= قصدك ايه
ليلي = هو بس الي كان اقوي منك ولا خوفك انو يسيبك هو كمان كان اقوي منك
منال بدموع= خوفي كمان .. خوفي اني اسيبو علشان الموضوع ده وامي ترجع تقولي يا عانس .. ازاي كنت هرجع لها واقولها اني سبتو وهي بداءت تجهزني وتفرحلي .. خوفت
ليلي = وبعدين
منال بعياط= … بعد الي حصل اهلي قالو لازم تتجوزها حالا .. ومينفعش تستني.. غير الكلام الي زي الزفت الي اختو من الي يسوا والي ميسواش .. والحق*ير الوا*طي طلب مني علشان يتجوزني اني ادفعلو فلوس. .. علشان يتجوزني ليله واحده
ليلي = وبعدين
منال بعياط= للاسف اكتشفت اني حامل وسط كل القرف الي انا فيه
وهو بعد معرف كده قالي انا مبخلفش ..وان كنت عايزا يتجوزني ادفعو ٣ مليون
ليلي = وبعدين يا منال عملتي ايه
منال = روحت لدكتوره علشان تسقطني .. وبعد متخلصت من الجنين
كان ليا عم ظابط مكنش موافق عليه من الاول رحتلو وكلمتو طبعا ضربني وقالي اقذ*ر كلام .. بس وقف جمبي ..وجابو من قفا وخلا يكتب عليا .. قعدنا شهر متجوزين.. هو محبوس في القسم عند عمي وانا في البيت ….
ليلي = .. ده انسان حقي*ر .. صدقيني وميستهلكيش… ولا يستاهل حبك ليه .. انتي غلطي انك خوفتي تخسري بس انا عارفه أن دافعك كان الحب يا منال ..
منال = بعد مطلقت منو .. اكتشفت أن اسمو عادل مش سليم. .. وانو عمل كده مع كذا بنت تقريبا في نفس سني بيختار البنات العوانس
ليلي = لازم تنسي يا منال .. وتبداءي تعيشي حياتك … لازم
منال = نفسي يا دكتوره انسا الي عملو فيا بس مش قادره اتخطي من حياتي .. حاسه انو كسر حاجه جوايه
ليلي = صدقني الحاجه الي اتكسرت دي هيجي حد يصلحها .. حد ملوش دعوه بكل ده بس هيحبك حب هيخليكي تتخطي كل حاجه..مش شرط الي كسر الحاجه هو نفسو الي يصلحها .. ممكن يجي حد ميعرفش مين الي كسر بس علشان خايف عليكي وبيحبك هيصلح الي اتكسر
********************************************************
بعد اليوم الطويل ده كنت ماشيه بالعربيه بفتكر حكايه منال .. بصراحه سليم ..أو عادل ده انسان حق*ير .. هي غلطت وادتلو قلبها .. هو ميستهلش
وصلت البيت لقيت العيال نايمين وسيف كان نايم علي سريري .. اخدت دوش اغسل بيه همومي .. وبعد مخلصت نمت علي السرير واخدت سيف في حضني ونمت
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
= بس انا مش حلوه
ليلي= مين قال كده ..
= ماما .. ماما الي قالت

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حكايه بنت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *