رواية صدفه فريده الفصل الثالث 3 بقلم مي عبدالله
رواية صدفه فريده الفصل الثالث 3 بقلم مي عبدالله
رواية صدفه فريده البارت الثالث
رواية صدفه فريده الجزء الثالث

رواية صدفه فريده الحلقة الثالثة
-جه معاد كتب الكتاب كانت سهام داخله تنادي بنتها بس اتصدمت لما لقت الاوضه فاضيه وبنتها مش موجوده..!
سهام بصويت بنتيي هربت هاتولي بنتيي!
-عمهاا وقف بصدمه وغضب وهو بيقول بشر: يوم فرحها عريسها مجاش ولماا جينا نداري علي فضيحتهاا هربتت بنت ال****منناا والله لما الاقيها مش هرحمهاا يسهامم…!
-ف مكان تاني كانت فريده بتجري بسرعه بس وقفت بخوف لما لاقت عربيه جايه نحيتهاا بسرعه وفجأة اغمي عليها من حاله التوتر والخوف..!
“الشاب وقف العربيه علي اخر لحظه ونزل منها بخوف وهو مش عارف مين الي اغمي عليهاا اخدها بسرعه وحطها ف عربيته وطلع علي بيته..
عند سهام مامت فريده كانت قاعده وهي بتعيط بخوف علي بنتها الي ضاعت من ايديهاا
-سهام بعياط ممزوج بندم حقك عليا يبنتي حقك عليا
والله بعمل كد من خوفي عليكي محدش كان هيرحمك بس انا الي غلطانه انا الي ضيعتك من ايدي يارتني كنت سمعتك ومهتمتش لكلام حد يارتني ما كنت ضعيتك من ايدي اههه يارب رجعهالي سليمه يارب انا مليش غيرهااا دي بنتيي الوحيدة يارب متحرقش قلبي عليه…!
“فايزه كانت قاعده بتبصلهاا بشماته وهي بتقول ببرود: مخلاص يحبيبتي واحده رخيصه حطت راسناا كلنا ف الطين وبدل ما تحمد ربنا اننا هنستر عليهاا وهنجوزها ابننا زينه الشباب هربت علشان تلف علي حل شعرهاا الو*** صحيح بنات اخر زمن”
-سهام بصتلها بغضب وهي تقول اخرسي قطع لسانك ولسان اي حد يقول عليها كلمه وحشه انا بنتي اشرف من الشرف يحبييتي كفايه اننا كنا هنجوزها ل ابنك الشما*م الي مش لاقي حد يعبره كملت بنبره جامده وهي بتقول ‘اقسم بالله لو سيره بنتي جت بالوحش تاني علي لسانك مهيحصل كويس كفايه اني عارفه السبب الي عاوزين تجوزو ابنكم لبنتي وساكته علشانها بس بس ف أحلامكم انكم توصلوله’
فايزه بصتلها بغضب وحقد ودخلت الاوضه ورزعت الباب وراها وهي بتخطط هتعمل اي ……
-عند فريده الشاب اخدها علي بيته وهو بيقول بخوف لمامته تطلب دكتوره بسرعه.
سعاد رنت بسرعه علي دكتوره العيله وهي بتقولها تيجي بسرعه وقفلت معاها وهي عماله تدعي لفريده ان ربنا يقومها بالسلامه راحت ل ابنها الي كان نيم فريده ف الأوضه بتاعت مامته علشان لما تفوق تكون مطمنه وهو بيقول بخوف عليها انا خايف عليها اوي ي امي ليجرالها حاجه باين عليها طيبه وملهاش ف البلاوي الي بتحصل دلوقتي.
سعاد وهي بتبصلها بشفقه معاك حق ي حمزه والله وكملت باستفهام هو اي الي حصل بالظبط.
-حمزه بحزن قال كنت سايق العربيه عادي فجاه لاقيت بنت طلعت قدامي وبتجري علي الطريق ف سرعت العربيه علشان الحقها خوفت ليكون ف شباب بتجري وراها أو حاجه بس فجاه لاقتها اغمي عليها ف جبتها علي هنا.
سعاد بحزن وهي باصه عليها يتري حكايتك اي بس.
قطع كلامهم دخول الدكتوره وهي بتقول خير ي سعاد هانم السكر علي تاني عندك..؟
سعاد بهدوء لا يدكتوره دي الي تعبانه وشاورتلها علي فريده.
-الدكتوره بصتلها وراحت قعدت جمبها وهي بتطلع ادواتها الطبيه وبتكشف عليها.
-الدكتوره خلصت كشف وهي بتقول عندها صدمه عصبيه مع ضعف وانيميا حاد وسوء تغذيه محتاجه تتغذي كويس وتاخد الادويه دي وإن شاء الله هتبقي كويسه .
سعاد شكرتها والدكتورة مشيت.
حمزه كان بيبص لمامته بقلق عليها وهو بيقول خليكي جمبها نتي ي امي والصبح هبق اجي اتكلم معاها..
عند سهام كانت قاعده ف اوضتها بتعيط بحزن علي بنتها وقطع وحدتها دخول عمها صبري وهو بيقول ليها بغضب:مش لاقيين بنت ال*** دي وكأنها فص ملح وداب لكن والله يسهام يوم ما هلاقيها مهرحمهااا نتي سامعه كانت وراه فايزه الي بتبص لي سهام بشماته واضحه.
سهام بجمود وهي بصاله: محدش هيلاقي بنتي غيري ويكون ف علمك يصبري بنتي مش هتتجوز ابنك ولا هطولو جنيه واحد منكو فكركو يعني مش عارفه انتو وافقتو تجوزوها ابنكو ليه ويلا اتفضلو اطلعو بره بيتي ملكوش مكان ف حياتناا .
-صبري بصلها بغضب وهو بيقول هنشوف مين فينا هيضحك ف الآخر يسهام والي معرفتش اعمله زمان هعمله دلوقتي وف بنتك وسابهاا وطلع ومعاه مراته اما ابنه فدا ماصدق اصلا فريده تهرب علشان مش عاوز يربط نفسه بجواز ويكمل القرف بتاعه.
عند سهام نزلت تقدم بلاغ اختفاء ف القسم بس للاسف مش هيتحركو غير بعد 48 ساعه .
خرجت من القسم بحزن وهي بتدعي ربنا أن بنتها تكون كويسه .
روحت البيت بتعب وهي بتغير هدومها وترميها بإهمال وتدخل اوضتها تنام وهي عقلها لسا شغال ببنتها الي مش لاقياهاا.
عدي اليوم بدون احداث علي الجميع.
-صحيت فريده علي الفجر وهي بتبص حواليها بخوف وقلق وهي بتقول انا فين ومين الي جبني هنا
صحيت سعاد علي صوتها وهي بتقول بقلق نتي كويسه يبنتي…؟
ابني لاقاكي مغمي عليكي علي الطريق وجابك هنا..
فريده بخوف وهي بتفتكر كل الي حصل
انا انا لازم امشي دلوقتي شكرا علي ضيافتكم لياا.
سعاد بخوف عليها:تمشي اي بس استهدي بالله نتي تعبانه دلوقتي استني حتي الصبح وتبقي كويسه.
عند صبري كان قاعد بيخطط هو هيعمل وازاي هينتقم من فريده وامها
صبري بشر وهو بيقول احنا لازم نرجع زين لازم نخليه يتجوزهاا..!
فايزه بخبث وهي بتقول ياسلام لما فريده تعرف ان عمها هو السبب ف كل حاجه وهو الي خلا جوزها ميجيش الفرح ويخلي سمعتها ف الأرض……
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صدفه فريده)