روايات

رواية لعبة الحب الفصل الثالث عشر 13 بقلم عائشة الكيلاني

رواية لعبة الحب الفصل الثالث عشر 13 بقلم عائشة الكيلاني

رواية لعبة الحب البارت الثالث عشر

رواية لعبة الحب الجزء الثالث عشر

لعبة الحب
لعبة الحب

رواية لعبة الحب الحلقة الثالثة عشر

آسيا بصّت حواليها، المكان كان خرافي… اليخت متزيّن بالورد والشموع، والرومانسية مالية الجو. على الترابيزة كانت فيه تورتة شيك قوي، ومكتوب عليها بالشكولاتة: “بحبك يا آسيا”.
آسيا بصّت له بثبات، بس جواها كان في مليون سؤال:-إيه ده؟ هو في إيه
قريت الكلام مرة تانية و هى في نفس الذهول:- بحبك يا اسيا لا افهم اي الى بيحصل بالظبط
امير اقترب منها و مسك ايديها و قال و هو بيبص في عيونها بحب و حنان:- الى بيحصل يا ستي ان في الشهر دا و في اليوم دا اتولدت احلي و اجمل و ارق بنت في الدنيا كل سنة وانتي منورة حياتي و دنيتي النهاردة عيد ميلاد زوجتي حبيبتي و انا حبب نحتفل باليوم دا مع بعض
اسيا بذهول:- و انت عرفت عيد ميلادي منين محدش يعرف غير بابا و تلقيه نسي
امير و هو مذل بيبصلها بحب:- انا الى يدخل حياتي لازم اكون عارف عنه كل حاجة و مهما نسيت مستحيل انسا الى بحبهم و بالتحديد الست الى قدرت تغيرني و تنصب عليا
اسيا تعبيرت وشها اتغيرت:- و انا لحقت انصب عليك يا راجل
امير قبل ايديها:- نصبتي عليا لم خدي قلبي خديه من اول مرة شوفتك فيها
اسيا الدموع تجمعت في عيونها على اد ما هى فرحانة على اد ما هى مش مصدقه ان لسه في حد بيحبها بجد و يعمل اى حاجة علشان يسعدها بعدت عنه و هى مذل بتبص حواليها بعدم تصديق و فرح حطت ايديها على وشها و هى مش عارفه دا حقيقي ولا كابوس
امير اقترب منها و شال ايديها من على وشها:- انتي بتعيطي.. انتي كويسة اسيا مالك فيكي اي
اسيا بابتسامة وجع و فرح في نفس الوقت:- انا كويسة بس المفاجأة صدمتني.. انا اخر عيد ميلاد ليا كان مع اهلي و انا اربع سنين و بعد كدا بقيت منسية الايام خديتنا من بعض و بقيت ولا اكني كنت موجودة في حياتهم انا عيشت لشغلي و حياتي المزيفة
اسيا بصتله بابتسامة رجاءا:- انا مش عايزة اتوجع ولا انجرح تاني يا امير مش عايزة اعيش نفس الوجع ارجوك
امير مسح دموعها الى في عينيها و قال بهمس:- اوعدك اني هفضل احبك لحد اخر يوم في عمري
اسيا جريت على حضنه امير ضمها له اكتر و بعدين بعدا عنها و اتجهو لاترابيزة
امير :- و كدا اقدر اعرف أمنية زوجتي العزيزة
اسيا بابتسامة و حب:- أمنية الوحيدة انك تكون معايا و انى اعيش بسلام من غير نصب ولا اى حاجة من الماضي
اسيا طفت الشمع و اشتغلت اغنيه رومانسيه امير مد ايده لاسيا اسيا حطت ايديها في ايديه و بدا يرقصوا عد شهر و امير و اسيا عايشين في حب و سلام
في القصر في اوضة صافي
صافي بتبص لصور بابتسامة:- كدا عسل اوى انزل بقا علشان استقبلهم مع العائلة المحترمة
صافي نزلت وفقت جانب سما الى كانت بتبصلها باستغراب امير و اسيا وصلوا و الجميع رحب بيهم
امير وقف قدام ماجد و ضربه كف الجميع اترعب :- مكنتش اعرف انك حيوان لدرجة دى
شريف بغضب:- انت اتجننت ازاى تمد ايدك على اخوك و انا واقف اي موت علشان تضربه
الام بصدمة:- اانت ضربت اخوك هو الى شوفته دا بجد بتضرب اخوك يا امير
الام بانهيار و دموع:- بخسارة تربيتي فيك يخسارة تربيتي فيكم اخر ما تم تضربهههه هو عملك اي انت اتجننت انت من يوم ما اتجوزت و انت مش طبيعي
امير بصوت فحيح:- ابنك المحترم اخويا الى المفروض بيحب اخو البيه غلط و بيلزق ارفو فيا جايب واحدة اتزفت معاها و بيقول ان البرنسيسة حامل مني و في الحقيقة انه هو الاب
وقف قدام ريماس الى بتترعش من الخوف:- حقك عليا ه هو الى قالي اعمل كدا هو و صافي الى اتفاقو معايا اقول الكلام دا علشان اوقع بينك وبين مراتك و كمان علشان خاف لم عرف ان والدك هيكتب كل الثروة ليك الى والله العظيم ما ليا ذنب و لم شوفتك كانت مرة واحدة و كنت سكران بس مفيش حاجه حصلت والله العظيم هو ال سعود قالي اعمل كدا و
امير بحادة:- اخررسي انت هتكتب عليها دلوقتي فااهم تتجوزها و تغور من هنا مشوفش وشك تاني فااهم
شريف بغضب و حادة:- اميرر كفاية
امير بص له بشر و غضب:- بقولك يا شريف باشا ياريت تبقا رابي اهل بيتك الاول و بعدين ابقي تعال كلمني الثروة ثروتي و القصر بتاعي يعني انتوا ضيوف عندي ف ياريت الضيوف يحترمو صحاب البيت
امير مسك ايد اسيا و طلعوا و قفل الباب
اسيا بهدوء:- مكنش لازم تعمل كدا دو
امير بهدوء عكس بركان الغضب الى جواه:- انا اهلي امينة و انتي و شغلي اكتر من كدا ف معنديش اهل و كلهم هيتحاشبو كلهم خصوصا مرات ابويا
اسيا بهدوء عكس الخوف الى جواها:- انا بدات اقلق منك و عليك تعال نسيب كل حاجة و نمشي من هنا تعال نسافر الطب اطور و باذن الله امك هتخف بس تعال نمشي من هنا اخوك مش ناوى على خير
امير شدها لحضنه :- خايفة عليا يا اسيا
اسيا بحب:- لو مكنتش اخف عليك هخاف على مين يا حبيبي انت غيرتني و خلتني اشوف الدنيا بطريقة تانية و بشكل تاني انا بحبك و مش عايزة غيرك و
امير قبلها
في فيلا عصام
عهد بهدوء:- خايفة من اي يا سما
سما بحيارة:- خايفة لاقع يا عهد هو كويس بس حاسه ان وراه سر هشام دا مش طبيعي ساعات بيبق هادى و ساعات مجنون و بعدين انا لسه مفوقتش من باسم مش قادرة اتخيل انى كنت هتف.ضح بس الحمدلله ربنا سترها و اسيا علمت عليهم و خدت الحاجة منه
عصام بهدوء و استغرب:- اسيا عملت اي
سما بعفوية:- راحت لاهل خطيبها الى هو مراد راحت ضربت باسم حته كف و هزقتهم و خدت الحاجة و روحت باسم زفت الى قال ليا و كان الشر بينط من عنيه
عصام قام و هو جن جنونه:- هى مش هترتاح الا لم تموتني
عصام خرج و رزع الباب
عهد بهدوء:- ربنا يستر و يهديك يا عصام انت و بنتك و يهديني معاكم كملي يختي
سما :- هو مينفعش انتي تكوني امي يعني مثلا تغيروا و انتي الى تبقي امى مكان سارة
عهد بضحك ملي بوجع:- مانا امك يا سمسم و اقعدي بقا خيلتيني
سما:- ام مستفزة انا لو هبقا زيها ف مش عايزة اتجوز ولا اخلف دى مفيش فيها رائحة الأمومة كل همها صافي و لم عرفت ان اسيا بنتها بقت بتفكر ازاى تخلي اسيا تخلي امير ينقل كل حاجة ب اسم اسيا انا مش عايزة اعرف مشكلة المتخلف دا بس اكيد مشكلته اهون مليون مرة من مشكلتي يا عهد انا نفسي حد يسمعني اب يفهمني و يصدقني ام تخاف عليا مش هقول اخت لان كنت محرومة من الإحساس دا و لقيته لم اسيا ظهرت في حياتي صحيح قعدت شهر برا البلد بس دايما على توصل معايا خرجت فين و رجعت امتي و بعمل اي عكس امي الى عايشة معايا اصلا سبحان الله دى واحدة مفيش فيها رائحة الأمومة و بقت ام و انتي الى بتحبي كل العيال اكنهم ولادك انا بصراحه استغربت لم شوفت الاطفال جريت عليكي ازاى اكنك امهم بجد انتي ازاى كدا افهم بس
عهد بهدوء و بابتسامة وجع:- لان كله نصيب صحيح مش ام و مستحيل اكون ام بس ربنا كرمني و بقيت ام لكل العيال الى في الدار و الى برة الدار و رزقني براجل بيحبني و بيخاف عليا اكني بنتو ربنا محرمنيش ربنا رحمني ما يمكن اخلف و يبقا مش متربي أو كل شوية جايين ليا بمصيبة أو يكون عاق ليا كل حاجة بتحصل في حياتنا يا سما ربنا له حكمته فيها و الحمد لله انا حاسه انى املك سعادة مفيش ست أو ام تملكها كفاية رغي و قومي شوفي الباب
سما:- هو حد قالك انى بوابة دا اي الناس دى مخلاص ي الى على الباب ماحنا مش واقفين وراه يعني
سما فتحت الباب و قالت بصدمة:- انت
هشام واقف على الباب بابتسامة:- وحشتيني اوي يا سمسم
هشام دخل بمراح:- دكتور عهد والله ليكى وحشة صحيح اول مرة اشوفك و اجرب العلاج عندك بس حقيقي وحشتيني
عهد :- انت مين يا زفت و ازاى تسمح لنفسك تدخل من غير اذن مني مين دا يا سما
سما بغيظ:- دا بركة دعاء امى عليا هشام الى قبلتو و انا بتثبت
عهد بصتله بثبات:- والله لا ما هو باين جاي ليا استاذ هشام
هشام دخل و قعد عهد راحت قعدت و سما كمان
هشام :- اه يا دكتور لو تعرفي اي الى جرالي و اي الى فيا قلبي وجعني سمسمة مش عايزة تحس بيا و اني بحبها والله العظيم بحبها و المشكلة التانية الى اتولدت وسط عالم نصابة اقدم لكم نفسي هشام جابر ابن اكبر زعيم نصابين في الشرق الأوسط
عهد بصتله و على وشك البكاء:- عصام الحقني. احم نصاب نصاب يا سما
سما:- شوفتي الحظ نصاب
عهد:- كملي يا ابني دا انت حكايتك تبكي كملي
هشام:- تعرفي يا امي
عهد بصوت واطي:- انا مني الله ربنا يسامحك يا عصام.. احم كملي يا ابني
هشام قعدت يحكي لعهد على احزانه و سما حرفيا هتتشل منو و بتردد بكلمة واحدة نصاب
بالليل في القصر تم زواج ماجد و ريماس
صافي بابتسامة:- بيم انكم كلكم موجودين و طبعا اونكل عصام و طنط عهد موجودين و فرحنا ف حب اقدم لكم حاجة لاختي الكبيرة
امير بصلها ببرود:- كان نفسي اسمع حنانك بس مش طيق والله
صافي بابتسامة خبيثة:- بس انت لازم تسمع
صافي شغلت شاشه العرض الجميع كان بيبص بصدمة لانها كانت عبارة عن صورة لاسيا و هى بتخطط لى النصب:- اقدم لكم اختي اسيا ملكة النصابين كل يوم تنصب على واحد شكل هو مش دى المشكلة المشكلة انها مريضة نفسية يعني النصب عندها متعة و اوقات تسرق اخص عليك يا ابن عمي يا ما تتجوز تتجوز واحدة حرمية و نصابة تو ملكش حق سوري يا طنط عهد انا بعترف انى عملت غلط لم اخد ملفات اختي من عندك بس لى الضرورة احكام
صافي بصت لامها:- اي رايك يا امي في بنتك الكبيرة .. هى دى بقا يا سما الى واخدة قدوة رايك يا مرات عمي شوفتي ابنك و مجايبو تو ملكش حق يا ميرو
اسيا كانت بتبصلها بصدمة و اكنها بقت في عالم تاني
صافي ببرود و ابتسامة:- حتي مراد خطيبها سابها لم زهق اصل محبهش كان وخدها كوبري انا كدا عملت الى عليا و زيادة اصلا مقبلش ان نص.ابة زى دى تقعد في حياتنا اكتر من كدا مش يعني نص.ابة و حرام.ية
الجميع كان مصدوم و خصوصا سارة الى حست بكسرة الدموع اتجمعت في عينيها و هى بتبص لعصام الى برضو حس بكسرة
شريف بغضب:- البت دى تطلع برا انت هطلاقها دلوقتي حالا ياما تنسا ان ليك اب سااامع
ماجد بابتسامة خبيثة:- و انا الى كنت مكسوف علشان غلط.ت دا انت وقعت.ك كبيرة و ما وردت على حد نصا.بة يا امير ملكش حق
الام:- طلاقها دلوقتي حالا سامع
امير ……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لعبة الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *