رواية جحيم الديب الفصل الخامس 5 بقلم رحيق عمران
رواية جحيم الديب الفصل الخامس 5 بقلم رحيق عمران
رواية جحيم الديب البارت الخامس
رواية جحيم الديب الجزء الخامس

رواية جحيم الديب الحلقة الخامسة
لاقيت البنت وقعت من طولها وكلهم اتلمو عليها وانا اتخضيت في مكاني بعدت ايدي بضيق وقولت:
_ هو انت جايبني هنا عشان تغيظها بيا انت استحاله تكون طبيعي بجد ،جيت امشي مسك ايديا وقربني منه وهمس بصوت حاد:
_ اظن دي اتفاقية ما بينا يعني متدخليش في اللي ميخصكيش، فكري في مصلحتك وبس، ودلوقتي انتي مراتي قدامهم، ومحدش عارف اللي ما بينا لو لمحتي بحاجه غلط هزعلك، واديكي شوفتي زعلي عامل ازاي، فا نفوق لنفسنا وخلي الليله دي تعدي علي خير،…
بعدت ايدي بنرفزه وكره منه واكتفيت بالصمت بس لاقيت أبوه بيقرب منه بغضب وبخطوات تقيله وقال بصوت حاد:
_ أنا عايز دلوقتي افهم مين دي ومراتك ازاي ،انت بتتجوز من ورانا يا استاذ مش عامل تقدير و اعتبار أن في اب وام في حياتك، ولا خلاص ملكش كبير يحكمك، شكلي قدام عمك هيبقى اى!! عيل صغير ملهوش كلمه، ولا حكم علي أهل بيته والله عال،..!!
وبعدين اكلم بسخرية واحتقار :
_وبص عليا وقال وبعدين مين دي، جايبها من الشارع ولا جايبها عشان تشمت فيا، وتعرف تكسـ.ر عيني بيها قدام عمك..!! اول لما قال كدا وانا حزنت علي نفسي وقليت بنفسي عشان الفلوس، واهو خدت الكلام اللي يهين كرامتي، مراد بسخرية :
_وببرود ممزوج بضيق مبدئيا دي مراتي، وبحبها وكنت مرتبط بيها من زمان ،ومسمحش حد يغلط فيها ،عشان قيمتها من قيمتي، مفهوم ولا انت ولا غيرك يقل أدبه علي مراتي ولا يقل بكرامتها، وبعدين هو فعلا مفيش حد يمشي كلامه عليا، عشان كدا عملت اللي عاوزه، واللي يريحني أنا مفيش حد يقولي انت هتعمل اى ،ومتعملش اى حتي انت اخر واحد يحكم عليا اصلا ..ضرب الكف كان صادم، ووش مراد لف ناحية أبوه ببطء، وعيونه مش ساكتة… مليانة غضب، بس مكمّله هدوءه الظاهري وانا شهقت من الصدمه .
وقال بصوت زعيق مليان غضب وكره:
_ انت اتجننت؟! بترد عليا كدا؟! ده إيه قلة الأدـب دي؟! انت مين أصلاً عشان تتكلم كدا؟! بتقولي أنا حر ومحدش لي كلمة عليا هو انت عشان كبرت وبقيت بشنبات هتفتح صدـرك عليا ده انا ياض اللي كبرتك ،ونضفتك ولبستك ،وعلمتك واكلتك احسن، اكل واحسن شرب وبقا ليك اسم حامل اسم عيلتك ،اللي تشرف بلد بحالها ،وفي الاخر اسمع منك الكلام الوسـ.خ ده وتقل بيا قدام الناس يا خساره علي تعب عمري اللي شقيته عشان اطلعك بالطول، اللي انت فيها دي تربيه زبا’له ،…مراد عض شفاـيفه بقوة عشان يسيطر على أعصابه، ووشه احمر من الغضب، لكنه ما نطقش، بس عينه بتقول كتير. وأنا كنت واقفة جنبه، حاسة إن الأرض بتتهز من تحتي من الإهانة، لكن مراد مسك إيدي وقال بجفاف:
_فعلا تربيه زبا’له ما دي تربيتك فا عشان كدا مش هلومك ولا هرد عليك. وبعدين مسك ايدي لدرجه حسيت بشعور الغضب منه وبيفرغها في أيدي ووجعني ..سمعت صوت صرـيخ جاي علينا وقال مراااد !!!..بصينا عليه لاقيت شاب بجسم رجولي جري عليه وزقه، و وقعه علي الارض، وفضل يضرـب فيه وانا كنت مرعوبه في مكاني، ومش عارفه اتصرف ازاي لاقيته بيضرب في وقال :
_ده انت طلعت حقيـ.ر وزبا’له بقا بتعمل في اختي كدا وبعدين ضرـبه وكمل كلامه اختي أنا يا مراد، دي بنت عمك يا وسـ.خ، بقا بتخونها مع واحده تانيه، لا ومراتك كمان أنا راجل وسـ.خ، عشان اديتك اختي اللي الناس بتتمني ضفرها و رضاها، يا حيو’ان والله لموـتك علي ايدي، انهارده عشان قليت بيها ،وكسفتها قدام الناس بقذـارتك، مراد زقه وضرـبه علي وشه وقال بصوت مكتوم في غضب :
_وهو حد قالكوا اني كنت عايزها اصلا ابوك وعمك هما اللي غصبوني عليها يا غبي أنا مقصدش اكسـ.رها بس هما اللي خلوني اتصرف تصرف مش هيعجبكم ،أنا مبحبش حد يغصبني علي حاجه، مش عايزها واهو دي النتيجه استحمله بقا ..عمه جيه و أبوه وحاولوا يفكه مراد ولا ابن عمه كانوا داخلين حرب طالعين منه بالدـم السايل علي وششهم مراد قام وخدني من أيدي، وقال:
_ أنا راجل متجوز دلوقتي وقدام الكل اهو أنا معملتش حاجه تغضب ربنا ،أنا خدت اللي علي مزاجي واللي بحبها ومحدش يفكر يجيب اسمها علي لسانه ،مراد الديب عمره ما بيكسـ ر من حد ولا حد يمشي كلمته عليه، يا استاذ عامر الديب ،بص نظره احتقار علي أبوه، وبعدين خدني ومشي وركبنا العربيه ،وانا كل ده مش مستوعبه اللحظه اللي أنا كنت فيها …وهو سايق العربيه قولت بضيق وصدمة :
_انت عملت كده ليه؟ ليه كسـ.رت قلبها بالشكل ده؟ هي كانت بتحبك وباين ده في عيونها! وكنت تقدر ترفض من الأول بدل ما توجعها كده… بدل ما تحطني في نص وجع مش بتاعي انت طلعت قلبك حجر اوي وجواك سوـاد غارق قلبك وجحود مالي روحك ..لاقيته اتصعب وقال:
_ ملكيش في خليكي في حالك انتي لي حشاريه كدا ما تخليكي في نفسك وحياتك ده حتي كان أول شرط لينا محدش يتدخل في حيات حد أنا مش ناقص دور الماعتبه بتاعك ده مفنيش دماغك… وبعدين اتحمقت اوي من كلامه وكأنه بيزلني بفلوسه وفي مساعدته ليا أنا غبيه اني رميت نفسي لواحد زي ده قولتله وانا قلبي وجعني علي نفسي طلقني! مراد باستغراب وضيق :
_اطلقـك!!! اى انتي هتخلفي الاتفاق اللي ما بينا مفيش الكلام أنا مش بلعب معاكي .. قولتله بقهر بقولك طلقـني أنا مش عايزه اكمل الاتفاق ده بعد اذنك طلقنـي… مراد جز علي سنانه بعصبيه:
وانا مش هطلقـك هطلقـك بعد شهر زي ما اتفاقنا ومتوجعيش دماغي وبعدين وصلنا البيت وخرجت من العربيه وانا دموعي محرـوقه في عيني أنا استاهل أنا اللي جبته لنفسي وقفت مكاني وانا شعري بيطير في الجو وعيوني كلها موجوعه من الاهانه وقولت بوجع بقولك:
_ طلقـني انت اى ياأخي مبتفهمش مبتحسش علي دـمك أنا بكرهك مش عايزه اكمل بقيت القرف اللي احنا في مسك ايدي جامد وقال بصوت مرعب:
_ وانا مقولتلكيش تحبيني وخليكي فاكره انك رضيتي تمشي في الاتفاق ده وكله كان برغبتك يبقا تكملي أنا مش عيل عشان ارجع في كلامي سحبني من أيدي ودخلني البيت ونطرني بايده كنت هقع بالفستان قولتله بغضب انت مجنوـن !! مراد بنرفزه:
_ بت شتيمه تاني هقطـ.ع لسانك اتعاملي بحدود معايا عشان أقسم بالله لو لاقيت غير كدا اهينك متخديش عليا كتير اللي بياخد عليا بقله الادب بكـ.سر كرامته حطي ده في دماغك وبعدين مشي وقفل الباب بالمفتاح جريت بالفستان وفضلت افتح الباب وصرـخت باسمه:
مرااد!!!!! افتح الباب سبني امشي بقا حرام عليك أنا مش عايزاك عيطت جامد بانهيار علي الارض ومراد سمع صوتي وصرـيخي وتجاهل بضيق وحضـت نفسي بعياط لحد لما تعبت ونمت علي الارض …طبعا الوقت عدي و الفجر إذن وانا صحيت وقومت بوجع ودخلت الحمام واستحميت وطلعت اصلي ركعتين وفضلت ادعي بعياط أنه ربنا يفك عني روحت قومت ونمت علي السرير بتاع ساعه كدا قومت عشان لاقيت نفسي عطشانه اوي بس الغريبه وانا ماشيه سمعت صوت نفس وشميت ريحه غريبه ودخان فتحت نور الصاله لان الدنيا كانت ضلمه لاقيت مراد مرخي جسمه علي الكنبه وكان سكرـان طينه لاقيته بيشرب سجاـير وقولت باستغراب:
_ انت اى اللي جابك هنا من غير ما تقولي ..
ضحك ببرود :
وقال هو مينفعش اخش بيتي ولا ده محرم عليا …
قولت ببرود : بقلم مينو
_لا بس تعرفني وبعدين انا قولتلك طلقـني واهو تقعد براحتك في بيتك قام وقرب مني هو بيضحك بصوت بارد: بس ده بيتك وانا قولتلك مش هطلقـك دلوقتي سكت لحظه وشافني بإعجاب وشدني من ناحيته وحضـ.ني من ضهري وكان بيشم ريحه شعري بإعجاب وهمس بصوت واطي وقال اى رايك ادفعلك خمسه علي التلاته وتخليني اخش عليكي اتصدمت من كلامه وكنت بحاول أبعده بس سيطرته كانت اقوي وقولت: بقلم مينو
_ اى اللي انت بتقوله ده ابعد شكلك مش في واعيك حاولت اهرب من قبضته معرفتش وقال :
_اصلك حلوه اوي وريحتك شدتني وملامحك بريئه اوي واسمك حلو حور فعلا حور الجمال والبراءة احنا وبعدين مش هنعمل حاجه تغضب ربنا انتي مراتي سبيلي نفسك اوعدك هتحبيني وهتطلعي مبسوطه مني …قولت بغضب انت شكلك هبت منك علي الاخر ابعد بقولك ابعد قالي: بصوت بجح وفيها اى ماانا دفعلك اهو تمانيه مليون جنيه بعدت عنه بقوه ونزلت بقلم علي وشه من الغل وقولت:
_هو انت عشان شايفني بمر بأيام صعبه فا تقوم تستغلني انت شايفني رخيـ.صه وباـيعه نفسي عشان فلوسك أنا فلوسك دي مش عايزاها اصلا ومش عايزه منك حاجه أنا محدش يجي علي قيمتي وشرـفي ويستغل ظروفي جيت امشي وهو كان لسه مصدوم لتاني مره ضرـبته بالقلم ويتهان مني ..مسك دراعي بغضب وحدفني علي الكنبه بعصبيه ولاقيته نافخ جسمه من الغضب وانا كنت مرعوبه اوي قرب مني وقطـ.ع لبسي كنت بصوـت وقال:
_ ولا عاش ولا كان اللي يعكر مزاجي يا قذـره مش حضرتي شيطاـني ابقي اعرفي تصرفيه قرب مني وانا كنت بستغيث منه وقالي: بقلم مينو
_ انتي مراتي ليا حقوق عليكي فضلت استغيث منه بعياط بس الحمدلله لاقيت فاظه جنبي قومت اديته علي دماغه بقوه ومن هنا لاقيته وقع قدامي من الضرـبه شهقت بخضه وكنت بترعش اوي واقفه في مكاني وخايفه يكون حصله حاجه ادخل فيها السجـ.ن روحت شوفته وقومته بالعافيه ورميته علي الكنبه وبدأت اعمله الجر.ح ولفيت دماغه بالشاش وقعدت جنبه بعياط ووجع الدنيا طلعت غداـره اوي ومفيش أمان للناس وبعدين اتنهدت بقهره الصبح صبح والشمس دخلت علي مراد وهو صحي من ضرـبه الشمس في عينه قام مش فاكر حاجه واستغرب من وجع اللي في دماغه والشاش اللي علي رأسه والقميص اللي كان متغرق بالدـم من دماغه بس الاول ساب نفسه قام وشافني في الاوضه ملقنيش دور عليا في كل حته في البيت ملقنيش بردو اتخض وقال حور وفضل يدور عليا بتهور وجنوـن وكأنه تايه في روحه عشاني وقال بصوت جهوري وجواه ندم وماسك دماغه بوجع وقال:حووورر انتي فين!!!!!! وووو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جحيم الديب)