رواية ديجور الشاهين الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم إيلا ابراهيم
رواية ديجور الشاهين الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم إيلا ابراهيم
رواية ديجور الشاهين البارت السادس والثلاثون
رواية ديجور الشاهين الجزء السادس والثلاثون

رواية ديجور الشاهين الحلقة السادسة والثلاثون
وقبل أن تنزل الدرج امسك ذراعها يتكلم بجديه انت بتعملي كده ليه.. علاا بتعملي كده ليه … انا مستحمل جنانك بقالي كتتتير لو مش حاسه بالعطف عالبنت اليتيمه دي .. قدري حالتي .. قدري التنازلات الكتيره اللي قدمتها من ساعت ما اتجوزنا… شيلي علاا من نفوخك ياسندس شيليها بقى عشان ترتاحي وتريحيني…
سندس بدموع متفهم بقى انا مش هستحمل اشوفها قريبه منك مش هستحمل افهم بقى ..
شاهين : لو كنتي تثقي بيا هتعرفي اني مش ممكن افكر بعلا الا انها اختى وبس..
سندس بحرقه : بس هي مش شيفاك كده ..دي بتقولي فوشي سيبهولي..
اغمض عينيه يحاول احتوائها وانهاء هذه الأزمه من جذورها مرددا بجديه مش مهم هيا بتقول ايه المهم انتي شايفه ايه
سندس : انا شيفاك بتجري وراها..شيفاك ناسي اني مراتك وحامل والاهتمام اللي بتديه لعلا انا وابنك او بنتك اللي فبطني احق بيه.
شاهين بانفعال عايزاني اعمل ايه ارمي لحمي في الشارع
سندس انا مقولتش كده بس متقربش منها متحضنهاش ..دي بتمثل ياشاهين والله بتمثل ..عليك..
شاهين علاا مش بتمثل علاا بجد تعبانه ومريضه انا لو شايف انها بتمثل صدقيني مش هعمل كده ..
سندس : مريضه ازاي ..
شاهين مسك كفها ومشي بيها أوضت النوم واتكلم هقولك على كل حاجه لكن توعديني تبقى جمبي مش ضدي ..
سندس حاولت تهدى ..هي اخر حاجه عايزاها انها تخسر شاهين هي بتحبه ومش عايزه تخسره .
شاهين مسك الفون واتكلم فيديو قدامها وهي بتسمع المكالمه بس…
شاهين : ازيك يا دكتور.
الدكتور الحمدلله طمني علاا عامله ايه.
مش كويسه انا بكلمك عشانها بصراحه.. هي كل يوم حالتها تسوء اكتر من الاول..
ده الطبيعي البنت سابت العلاج والمصحه فجأه .. ومش راضيه تتكلم مع المعالج بتاعها ابدا..
بس انا بلغتك عن كل حاجه حصلت معاها..
الدكتور هي اتكلمت معاك انت إنما رفضت تدي اي حد.من المعالجين في المصحه اي معلومات عن الماضي بتاعها . بص يا شاهين انا قلتلك قبل كده وهكررهالك تاني. علااا بأصعب مراحل المرض.. عندها يأس من الحياة مش طبيعي للي فعمرها .. وبرضو اللي مرت بيه ده مش قليلا أنها تتعرض للأغ*تصاب اكتر من مره من حد بيهددها وهي لسا طفله ده كله بيخلي عندها اضطراب في السلوكيات وهتشوف منها حجات كتتتير مش منطقيه ومش هتقدر تتستوعبها.. عشان كده انا طلبت منك الفتره دي تفضل جنبها لو حابب البنت تخف بسرعه .. عشان انت الوحيد اللي عرفت تخليها تتتكلم معاك عن ماضيها االوحش يبقى البنت بتثق بيك واحنا مش عايزين البنت تمر بأزمه نفسه وبكده هنرجع لللصفر في مرحلة العلاج دي..
سندس كانت بتسمع كلام الدكتور وهي مصدومه ومش مصدقه الكلام اللي بيتقال ده..
شاهين ولحد امتى هتفضل كده ممكن اعرف ..
ان شاء الله كل حاجه تتحل قريبا وانا اساسا جاي كمان اسبوع ان شاء الله هعدي عليها ونتكلم…
أن شاء الله متشكر اوووي يادكتور
العفو يافندم اي خدمه مع السلامه
الله يسلمك..
شاهين قفل الفون وبص ناحية سندس واتكلم بتعب : اتأكدتي أنها مريضه دلوقتي ومحتاجه الاهتمام. ده…
سندس وانت اش عرفك انها مش بتكدب وتمثل عليك..
مش بتكدب ياسندس علااا انتي عارفاها كويس مش بتكدب ابدا اه ساعات بتعمل حركات وبتمثل بيها بس بتبقى باينه ومشكوفه ..
يعني انت ملاحظ أنها بتقرب منك ملاحظ أنها عايزه تخطفك مني..
تخطفني انتي شيفاني عيل عشان تخطفني ..بصي انا لو مش باقي عليكي.. كنت سبتك تروحي بيت أهلك ..عشان اللي بتعمليه مع علااا ده مش مقبول عندي. ..ولسا هتتكلم .. قطععها هو وقال سيبيني اكمل كلامي . لو فيوم انا منعتك تهتمي بدياب اخوكي لاسمح الله هتعملي ايه
بس علاا مش اختك متعملش مقارنه بينها وبين دياب..
طب عايزاني اعمل ايه دلوقتي ارميها فالشارع.. والا ارجعها بلاد برررا واسيبها هناك زي المقطوعه من شجره..
عايزك تعرفي ياسندس انتي مراتي اه . وحامل في ابني اه .. ومش هنكر اني بدأت اميل ليكي لكن صدقيني انا لو خيروني بينك وبين علااا وصحته .. هختاار علااا اللي تبقى اختي مش اي حاجه تانيه .. عشان اللي مفيهوش خير لأهله مفيهوش خير لامرأته وابنه..
وانا دلوقتي هخيرك .. عاوزه تفضلي معايا في البيت هنا تساعديني وتسنديني وتبقى فظهري لحد ماعلاا تخف وترجع لطبيعتها..
والا عاوزه تروحي بيت أهلك لحد ما تخلفي عشان انا شايف وجودك هنا مأثر عليكي وهيأثر على ابننا .
عاوز تكرفتني عشان تبقى لوحدك معاها
نفخ بانزعج مرددا لا. .لابجد انتي مش طبيعيه انتي بتفكري ازاي عاوز افهم… كل الكلام اللي قولتهولك ده مفهمتيش منه حاجه .
مش همشي يا شاهين والبنت دي بتستعطفك وياخوفي .. تستغل الحكايه دي لحجات تانيه..
شاهين بص ناحيته وهو مش مصدق انها مش متعاطفه مع علااا بعد.كل اللي سمعته .
وسأل باندهاش سندس هي علاا مش صعبانه عليكي بجد..
سندس صعبانه عليا حاجه … واني أتنازل عنك حاجه تانيه ياشاهين.. وهقولهالك عشان تفضل فاكرها..كويس … لو فكرت فيوم انك تتجوز علااا صدقني مش هتشوف وشي انا وابنك في كل حياتك وهتبقى انت اللي اخترت تتنازل عننا.. انا بحبك اه .. لكني مش هقول أن علاا دي تقسمني عليك..
بلاش كلامك ده عشان علاا مش ممكن تكون إلا اختى وبس. بس اقول ايه فدماغك الجزمه دي..
انا دماغي جزمه..
والله مش وحده دول ستوميت جزمه
ماشي يا شاهين ولسا هتمشي مسكها. وشدها ليه وهو بيقول بغمزه على فين انا عاوزك فحاجه كده
حطت أيدها على صدره بتبعده عنها وهي بتقول بدلال : سيبني انا مخصماك..
شاهين دفن وشه برقبتها وهو بيقول هنشوف حكاية مخصماني دي بعدين. ووو
******
بعد مرور أسبوع كانت سندس بتحاول تتقبل وجود علااا في البيت …
علاا بضحكه مستفزه : انتي بقيتي هاديه كده ليه. .
سندس : ليه كنتي شيفاني زمان بقطع فهدومي مثلا
علا : مممممم تقريبا كده..
سندس : عايزه ايه يا علااا .. عاوزه توصلي لحد فين عاوزه افهم…
علا بجرأة : قلتلك عاوزه شاهين .. انتي لو عاوزه فلوس انا ممكن اديكي .. لو عاوزه اي حاجه انا مستعده اقدمهالك بس ابعدي عن شاهين.. عشان هو مش هيعرف يشوفني وانت معاه ..
سندس بغضب : تصدقي انت مجنونه بجد…
علا ببرود اه منا عارفه..
بصي ياعلاا شيلي شاهين من حساباتك عشان هو مش شايفك اصلا
مصيره يشوفني يا سندس ..مصيره هيحبني ويسيبك .. بصي كويس انا اجمل منك واصغر منك… ووصية عمه اللي مش ممكن يفرط بيا .. بس انتي ايه حياله وحده اتجوزها واتدبس بيها عشان بس حامل منه… انا عارفه ومتأكده أن شاهين لو مكنتيش حامل مكنتيش فضلتي ثانيه وحده على ذمته …
سندس مكنتش مستوعبه هي بتعمل ايه.. وقفت طولها وهي بتقول لا بقى انتي عاوزني اجيبك من شعرك وارجع اربيكي من تاني..
ولسا هتقرب منها اتكلمت علااا بخبث . ليله وحده بس روحي بيت ابوكي وهترجعي تشوفي شاهين في اوضة نومي وعلى سرير ..
سندس اتجننت لما سمعتها بتقول كده من غير ماتحس ضربتها بالقلم بالوقت اللي دخل فيه شاهين وشافها وعلاا بدأت تعيط واتصدم من اللي عملته سندس اللي بدأت تضرب علاا بغيظ لكن ..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ديجور الشاهين)